Battle Royale: the 1960's - Round 1 [TIE BREAK]

Status
Niet open voor verdere reacties.
The Mamas & The Papas - California Dreamin' - 12
Led Zeppelin - Whole Lotta Love - 8

California Dreamin' ademt jaren '60 en doet me elke keer wel iets, hoeveel het ook al gespeeld is. Zoals gezegd zijn er van Led Zep wel wat betere nummers (Lemon Song, Heartbreaker, How Many More Times...) die genomineerd hadden kunnen worden.

The Doors - The End - 1
Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot - Bonnie & Clyde - 0

De parlando van BB vind ik maar niks, ik kan het geen twee keer draaien. The End = voor mij een serieuze contender om eindwinnaar te worden, het overstijgt de klassieke songstructuur terwijl het wel een anthem blijft. Vandaag geleerd dat het ooit (abominabel) door Nico werd gecovered.

The Doors - The End - 2
Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot - Bonnie & Clyde - 0

The End is geweldig en ligt mee aan de basis van mijn muzieksmaak. Bonny & Clyde vind ik verschrikkelijk: 0 variatie muzikaal die "oeh oeh oeh" is irritant, Bardot kan niet zingen en een sigaret maakt je zeker en vast niet interresanter.

Laatst bewerkt:
The Doors - The End - 4
Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot - Bonnie & Clyde - 1

The End is hella overrated, altijd al gevonden dat dat nogal "i'm 14 and this is deep" is.

The Doors - The End - 6

Het nummer van Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot kende ik nog niet en ik vond het wel sterk: zowel narratief als de muzikale begeleiding. Repetitief in goede zin. Zal er meer van proberen opzoeken.

The End is het begin geweest van een prachtige muzikale ontdekkingsreis door het oeuvre van The Doors. Ik denk dat ik het nummer heb leren kennen door te kijken naar Apocalypse Now en in mijn toenmalig stamcafé vond ik Break on Through ook erg goed, zeker toen ik de link legde naar William Blake en de oorsprong van de bandnaam. Het nummer is lang, maar heeft een sterke opbouw naar een climax die heel belonend binnenkomt. "This is deep" kan je wel over meerdere nummers van The Doors zeggen, zeker naar het einde toe wanneer Jim een fles whisky binnengoot vooraleer hij begin te zingen. Maar die zweverigheid moet je er nu eenmaal bijnemen in de sixties. Ik begrijp wel dat er mensen zijn die allergisch zijn aan "hippie shit" dus dan zal dit your cup of tea zijn.

De hagiografische biopic van Oliver Stone met Val Kilmer is ook een aanrader.

Laatst bewerkt:
The Doors - The End - 7

Dat Bonnie & Clyde nummer is schijte irritant.

The Doors - The End - 8

In tegenstelling tot Jules en Obi vind ik Bonnie & Clyde wel een zalig nummer. Het heeft iets dromerigs over zich dat ik echt wel kan waarderen.
The End haalt het weliswaar want dat nummer heeft gewonnen tonnen sfeer. Da's gewoon meer dan 8 minuten jezelf laten meevoeren in de waanzin van dat nummer..

The Doors - The End - 8
Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot - Bonnie & Clyde - 2

Sympathiestem voor een iconisch Frans nummer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan