Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Context is ook van belang man. Bende jonge hiphoppers uit een arme wijk uit LA die zoiets zeggen is iets anders dan iets dat komt van een president van de VS.
En dat maakt de boodschap van geweld en vrouwenhaat beter? De boodschap is hetzelfde hé. Intussen ook al 30 jaar miljoenen mensen die deze boodschap meezingen ... Enfin. Ik snap dat ten eerste al niet, maar dat je dit nummer met deze tekst dan vervolgens durft opwerpen als een soort van 'empowerment' voor een gemeenschap ... :lol:

Bruce Springsteen - The River 9
NWA - Straight Outta Compton 10

Ik moet zeggen: qua flow vind ik NWA veel beter. En bij veel Bruce Springsteen liekes heb ik toch dikwijls het gevoel dat hij wat dronken staat te wauwelen, vooral in zijn rustigere stukken. 't is pas als hij wat poeier achter zijn stem zet dat hij een beetje goed klinkt.
Maar ik heb toch ook een beetje een probleem bij de tekst van NWA. Als ne Andrew Tate zo'n uitspraken doet, veroordelen we hem, maar als het in muziek gegoten wordt is het oké, want dat is gangsta (of hoe schrijf je dat). Nah, dan toch een puntje voor den Bruce, ook al hoor ik hem niet graag zingen.

En dat maakt de boodschap van geweld en vrouwenhaat beter? De boodschap is hetzelfde hé. Intussen ook al 30 jaar miljoenen mensen die deze boodschap meezingen ... Enfin. Ik snap dat ten eerste al niet, maar dat je dit nummer met deze tekst dan vervolgens durft opwerpen als een soort van 'empowerment' voor een gemeenschap ... :laugh:
Nee maar dat maakt ze wel begrijpbaar. Onderdrukten die losbreken en het eens gaan zeggen is iets anders dan een zakenman/miljardair die vulgaire klap verkoopt dat hij 9/10 waarschijnlijk ook meent

Je kan het ook anders bekijken: jonge rappers uit een achtergestelde wijk die in een genre stappen waar al veel vrouwonvriendelijke teksten bestaan. Niet onlogisch dus dat er dan een strofe voorbijkomt met zulke teksten. Ook wel goedkoop en gemakkelijk om die ene strofe te gebruiken voor een heel lied. Ze zijn tenminste eerlijk over hun (toen) gedachtegoed en leefwereld. Daarom is hiphop/rap net tot zoiets groots uitgegroeid natuurlijk, je zit met dat rauwe, authentieke karakter waar soms is foute teksten in kunnen staan.

Iedereen op deze aardbol is het erover eens dat Eminem een van de grootste hiphoppers is ooit, maar als je zijn teksten gaat beginnen analyseren in de 00s, kan je een heel verzamelboek opstellen van vrouwonvriendelijke teksten. Sommige zaken zullen altijd aan een bepaald genre verbonden blijven. Maar je gaat Bruce Springsteen toch ook niet verwijten dat Nickelback uit hetzelfde genre is ontsproten. Beetje non-discussie hier waar schande wordt geroepen, terwijl je geen greintje idee hebt in welk milieu de jongens van NWA zijn opgegroeid. Zeggen dat dit "het domste is wat ooit op dit forum is gezegd" gaat de discussie natuurlijk ook niet vooruit helpen.

Sorry voor de off-topic.

Bruce Springsteen - The River 12
NWA - Straight Outta Compton 10

Nooit een klik met Springsteen gehad maar van deze twee nummers vind ik het zijne qua songwriting het betere.

Hoe ging de quote ook alweer?
It is possible to hold a positive regard for something—a work of art, a relationship, a career, or a concept—while simultaneously recognizing and acknowledging its inherent flaws or problematic aspects.

Ik zou minder ver gaan dan @Sir.Killalot ,want zoals gezegd : ik zie ook wel in dat los van alles dit een mijlpaal in het genre is geweest. En muzikaal en qua beats is het echt wel een vet nummer, zeker. Maar in dit specifieke geval, laat ik toch de teksten doorwegen in mijn kritische oordeel. Maar ik ben daar misschien niet altijd even consequent in, er is zeker andere muziek waarbij ik misschien makkelijker een oogje dichtknijp voor questionable lyrics (Steve Albini, ik kijk naar u)...

Disclaimer: wat is het verschil tussen rap en hip hop eigenlijk? En is gangsta meer rap of hiphop? Of is rap overkoepelend boven hip hop?

Ik ben niet zo vertrouwd in het hele rapgebeuren en het is mijn muziekstijl niet, met een aantal uitzonderingen. Als blanke middenklasser is het hele gangstamilieu me totaal vreemd (laat staan dat ik sommige cringey figuren kan uitstaan met gouden kettingen en al helemaal niets heb met twerkende grieten of yow yow yow), al kan ik wel verstaan dat die muziek een emanciperende rol heeft voor de zwarte gemeenschap in de VS en NWA kan je daar niet van loskoppelen. Tekstueel doet het me aan edgelords denken en aangezien mijn favoriete muziekstijl ontstaan is door teenage edgelords die kerken in brand staken (en elkaar staken :unsure: ) durf ik toch een puntje erbij te zwieren voor deze vuilbekkerij. Muzikaal heeft het ook wel iets, die "oldschool" stijl.

Springsteen's nummer is goed, maar de razende aanstekelijkheid van Straight Outta Compton trekt me op dit moment toch over de streep.

Bruce Springsteen - The River 13
NWA - Straight Outta Compton 11

Sorry, maar dit is de grootste bullshit die ooit op dit forum heeft gestaan.
Voor iemand die zeer actief is in P&A vind ik dat een zeer straffe uitspraak. :unsure:

Niet dat ik het probeer goed te praten maar het waren natuurlijk ook een bende snotapen die willen opvallen en edgy willen doen, in Noorwegen staken ze wel kerken in brand om in the picture te staan.

Disclaimer: wat is het verschil tussen rap en hip hop eigenlijk? En is gangsta meer rap of hiphop? Of is rap overkoepelend boven hip hop?

Hiphop is de cultuur, rap is ritmisch meezingen op een beat. Hiphop omvat rap, breakdance, graffiti, turntableism en zo voort maar de termen worden wel al jaren door elkaar gebruikt hoor.

edit: Hehe @Avondland die net dezelfde opmerking maakt :biglaugh:

Kijk dit bv. snap ik wel, maar terug: Public Enemy verwoordt die woede en dat gevoel toch gewoon duizendmaal beter?
Ja maar, in sommige uithoeken brengen die intelligente woorden maar weinig op. Laat staan dat het op veel steun of begrip kan rekenen. Civil rights movement dateert van de jaren 60 waar er nog veel eloquenter en scherper met woorden werd gesmeten binnen en buiten muziek.

Als je dan over tijd gevoelsmatig dingen niet ziet veranderen(politie geweld, economisch veel minder kansen) en in vele grootsteden(Detroit, Chicago, NY, LA etc) door het grauwe economisch verval het enkel ziet verslechteren.. dan is er op een gegeven moment geen gehoor meer voor intelligente teksten, en is brutale weergave van een realiteit die nogal stiefmoederlijk in vele media werd ontkend, een vorm van "fuck it" om toch maar een gezicht te krijgen.

Wat sommige hier vergeten, niet weten, of simpelweg weigeren te erkennen(hey, ik blijft beleefd), is dat het grotendeels een weergave is van hun directe omgeving. Dat heb je nu nog steeds en x1000 in Drill steden als Chicago waar je gewoon live de volgende dode kan opvolgen via eender welke sociale media. Wat in de mid jaren 90 een evenement was half geëxploiteerd door de media en hun platenlabels tussen Oost en West is eigenlijk op kleinere schaal tot een nieuw vervuilde cultuur gegroeid die nog steeds gegrond is in een realiteit die gelukkig voor vele onder ons onbekend blijft.

Dat je wilt struikelen over vrouwonvriendelijke teksten is natuurlijk uw goed recht. Ik huppel daar met plezier over, want voor mij is het geen realiteit. Gewoon entertainment.

De invloed die het verder heeft gehad is iets waar ik mij bvb lokaal wel een pak meer aan stoor. Zo heb je hier evengoed al een fandom die de drill scene emuleert en dat zijn zogoed als allen gastarbeiders of vluchtelingen die hier het betere leven zijn komen zoeken en lang geen politiegeweld of slavernijtrauma dragen.

Je kan het ook anders bekijken: jonge rappers uit een achtergestelde wijk die in een genre stappen waar al veel vrouwonvriendelijke teksten bestaan. Niet onlogisch dus dat er dan een strofe voorbijkomt met zulke teksten. Ook wel goedkoop en gemakkelijk om die ene strofe te gebruiken voor een heel lied. Ze zijn tenminste eerlijk over hun (toen) gedachtegoed en leefwereld. Daarom is hiphop/rap net tot zoiets groots uitgegroeid natuurlijk, je zit met dat rauwe, authentieke karakter waar soms is foute teksten in kunnen staan.

Iedereen op deze aardbol is het erover eens dat Eminem een van de grootste hiphoppers is ooit, maar als je zijn teksten gaat beginnen analyseren in de 00s, kan je een heel verzamelboek opstellen van vrouwonvriendelijke teksten. Sommige zaken zullen altijd aan een bepaald genre verbonden blijven. Maar je gaat Bruce Springsteen toch ook niet verwijten dat Nickelback uit hetzelfde genre is ontsproten. Beetje non-discussie hier waar schande wordt geroepen, terwijl je geen greintje idee hebt in welk milieu de jongens van NWA zijn opgegroeid. Zeggen dat dit "het domste is wat ooit op dit forum is gezegd" gaat de discussie natuurlijk ook niet vooruit helpen.

Sorry voor de off-topic.
De rest van hun nummer is niet veel beter hé, dat is gewoon een en al verheerlijking van geweld ... Je kan het representatief noemen voor het genre, hun achtergrond, whatever, maar om dit te gaan duiden als protest of empowerment? Méér dan genoeg artiesten die in gelijkaardige milieus zijn opgegroeid en die niet dit soort teksten produceren, dat is echt geen argument hé. Ik verwijt hier ook N.W.A. niet van de excessen uit hun genre, je kan er gewoon niet omheen dat de tekst van dit nummer niet meer om het lijf heeft dan het verheerlijken van geweld en haatdragend is ten opzichte van vrouwen. Dat het muzikaal een sterk nummer is, maakt die tekst niet plots beter. De context waarin die gasten opgroeiden, ook niet. Als gasten in Brussel die in een gelijkaardige context opgroeiden vrouwen op dezelfde manier aanspreken, ga je die context ook niet aanroepen om dat gedrag te vergoelijken.

Enfin, ik ben vooral getriggerd door het idee dat dit een soort protestsong zou moeten zijn. We hebben hier in de vorige battles nummers gehad als 'A change is gonna come' en 'What's going on?', dat is toch van een heel ander kaliber. Dan had voor dit decennium misschien Fight the Power van Public Enemy gekozen kunnen worden, maar toch niet dit? Dat N.W.A. als groep een emanciperende betekenis heeft gehad, dat is iets anders.

Maar bon, we gaan het er niet over eens geraken.

Enfin, ik ben vooral getriggerd door het idee dat dit een soort protestsong zou moeten zijn. We hebben hier in de vorige battles nummers gehad als 'A change is gonna come' en 'What's going on?', dat is toch van een heel ander kaliber. Dan had voor dit decennium misschien Fight the Power van Public Enemy gekozen kunnen worden, maar toch niet dit? Dat N.W.A. als groep een emanciperende betekenis heeft gehad, dat is iets anders.
Niet alles kan geparfummeerd worden met lavendel. Maar goed benieuwd naar u mening donderdag

En dat maakt de boodschap van geweld en vrouwenhaat beter? De boodschap is hetzelfde hé. Intussen ook al 30 jaar miljoenen mensen die deze boodschap meezingen ... Enfin. Ik snap dat ten eerste al niet, maar dat je dit nummer met deze tekst dan vervolgens durft opwerpen als een soort van 'empowerment' voor een gemeenschap ... :lol:
Geweld is protest. Dumbass. Zo goed?
Bon het leeft hier toch weer een beetje meer.

Eazy-E van NWA was een lover, geen fighter, dit blijkt ook uit het feit dat hij 8 vrouwen bezwangerde met elf kinderen. Twee patsertjes die om ter stoerst rappen gaan wij hier analyseren en er allerlei socio-economische zooi bij sleuren; die hebben daar veel minder over nagedacht dan wij denken.

Btw dat nieuw nummer van Bruce over Minneapolis is tenenkrullende cringe.

Terug
Bovenaan