Kijk dit bv. snap ik wel, maar terug: Public Enemy verwoordt die woede en dat gevoel toch gewoon duizendmaal beter?
Ja maar, in sommige uithoeken brengen die intelligente woorden maar weinig op. Laat staan dat het op veel steun of begrip kan rekenen. Civil rights movement dateert van de jaren 60 waar er nog veel eloquenter en scherper met woorden werd gesmeten binnen en buiten muziek.
Als je dan over tijd gevoelsmatig dingen niet ziet veranderen(politie geweld, economisch veel minder kansen) en in vele grootsteden(Detroit, Chicago, NY, LA etc) door het grauwe economisch verval het enkel ziet verslechteren.. dan is er op een gegeven moment geen gehoor meer voor intelligente teksten, en is brutale weergave van een realiteit die nogal stiefmoederlijk in vele media werd ontkend, een vorm van "fuck it" om toch maar een gezicht te krijgen.
Wat sommige hier vergeten, niet weten, of simpelweg weigeren te erkennen(hey, ik blijft beleefd), is dat het grotendeels een weergave is van hun directe omgeving. Dat heb je nu nog steeds en x1000 in Drill steden als Chicago waar je gewoon live de volgende dode kan opvolgen via eender welke sociale media. Wat in de mid jaren 90 een evenement was half geëxploiteerd door de media en hun platenlabels tussen Oost en West is eigenlijk op kleinere schaal tot een nieuw vervuilde cultuur gegroeid die nog steeds gegrond is in een realiteit die gelukkig voor vele onder ons onbekend blijft.
Dat je wilt struikelen over vrouwonvriendelijke teksten is natuurlijk uw goed recht. Ik huppel daar met plezier over, want voor mij is het geen realiteit. Gewoon entertainment.
De invloed die het verder heeft gehad is iets waar ik mij bvb lokaal wel een pak meer aan stoor. Zo heb je hier evengoed al een fandom die de drill scene emuleert en dat zijn zogoed als allen gastarbeiders of vluchtelingen die hier het betere leven zijn komen zoeken en lang geen politiegeweld of slavernijtrauma dragen.