Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 6
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 6

Jeugdsentiment...

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 6
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 7

Whitney Houston is peak foute 80s muziek, wat ik over het algemeen redelijk vreselijk vind :unsure:

Husker Du (fuck trema's yo) had ik dus nog nooit van gehoord, maar klinkt niet slecht, leuke gitaarsound, vocals overtuigen me ook nog niet helemaal. Maar ik ga er toch eens wat meer van proberen beluisteren vandaag. Ik heb al gezien dat ze blijkbaar Diane van Therapy? gecovered hebben :hurrr:

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 7
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 8

Hebben ze de microfoons op de parking van de opname studio gezet tijdens het recorden? Wat een vreemde mix.
Ik ben meer fan van How Will I Know maar in ieder geval, klasbak die Whitney.

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 7
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 9

Goed popnummer van Whitney maar potjandorie wat een band was Hüsker Dü toch. Een explosie van productiviteit tussen 1983 en 1988 die enorm veel fantastische nummers opgeleverd heeft. @clercqie zei het al goed, de band ontstijgt de hardcore punk roots snel omdat de catchy nummers met goeie hooks er uit bleven stromen. Dat levert een soort power pop op steroïden op, heel toegankelijk als je voorbij de punk esthetiek van de productie en vocals geraakt.

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 8
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 9

Ik verkies de opvolger van HD genaamd Sugar qua songkwaliteit. Whitney it is.

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 8
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 10

WH is een van de vrouwelijke zangeressen waar ik zwaar allergisch aan ben. Ik hoor die nu eens echt niet graag. Ik erken dat ze een stem als een klok heeft en ze technisch gezien gewoon extreem goed is en een serieus bereik heeft, maar net als Celine Dion hoor ik ze echt niet graag.
HD is zeker gene topper, zoals anderen gezegd hebben klopt er gewoon iets niet aan de mix, maar mijn allergie voor Houston weegt zwaarder door dan de kwaliteit van zang en productie

Laatst bewerkt:
Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 9
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 10

Een gemakkelijk Düel; Whitney ftw

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 10
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 12

Whitney Houston – I Wanna Dance With Somebody - 10
Hüsker Dü – Divide And Conquer - 14

Bijna vergeten te stemmen!

Dead Can Dance - The Ghost of Seraphim - 0

Metallica - Disposable Heroes - 1

Ik vind The Ghost of Seraphim iets te abstract en zweverig en daardoor gaat het voor mij ook niet echt ergens naar toe. Had dit in een film als Mulholland Drive of Lost Highway gezeten had ik het aan een beeld gekoppeld en dan had ik het misschien wel gesnapt.

Disposable Heroes is dan weer mijn favoriete Metallica nummer, mijn favoriet nummer tout court en mijn favoriet oorlogsnummer. In iets meer dan 8 minuten nemen Hetfield en co je mee door een razend betoog tegen oorlog. De tekst is bijtend, sarcastisch, verhalend en toont hoe tragisch en zinloos oorlog is.

Muzikaal is dit ook gewoon het hoogtepunt van de thrash. De hevige intro wordt perfect aangevuld met verschillende echt venijnige en scherpe riffs, de combo van Hetfield en Hammet is gewoon af hier. Burton zijn bas en ja ook Ulrich maken het af hier. Disposable Heroes bouwt perfect op naar heerlijke solos met zelfs een epische breakdown en brengt zo de aanklacht tegen oorlog als totaalervaring. En in een album als Master of Puppets, dat volledig over macht gaat, houdt dit nummer perfect steek en staat dat zelfs op kop voor mij.

Dead Can Dance - the ghost of Seraphim 0
Metallica - Disposable Heroes 2

The Ghost of Seraphim van Dead Can Dance is voor mij een van de ontdekkingen uit deze BR. Erg sfeervol en met het nodige gevoel voor dramatiek doet het mij wat denken aan wat een moderne artieste als Myrkur op haar meer experimentele platen serveert. Een nummer om op een koud winteravond bij weg te dromen. Het enige wat ik bij dit nummer wel meer heb dan bij de 63 andere nummers die hier genomineerd zijn, voor mij klinkt dit eerder tijdloos dan typisch jaren 80. Als je mij had vertelt dat dit nummer verleden week was uitgebracht, ik had je waarschijnlijk geloofd.
Disposable Heroes opent dan weer erg stormachtig en chaotisch maar wel passend bij de thematiek van het nummer. Een van de beste anti oorlogsnummers ooit gemaakt, tekstueel on point en muzikaal gezien is dit ook weer prime Metallica. Ik heb me hier een dikke week geleden, verrassend genoeg laten verleiden om niet te stemmen op Fade To Black, nochtans een van mijn alltime favorites van de band. Dat gaat vandaag niet opnieuw gebeuren. Niet omdat ik het Dead can Dance nummer slecht vind, integendeel zelfs, wel omdat het voor mij meer de jaren 80 samenvat dan DCD. Thrash metal was voor mij een van de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen binnen de muziekscene van de 80's.

Dead Can Dance - the ghost of Seraphim 0
Metallica - Disposable Heroes 3

DCD leuk voor als je in een leftfield stemming bent, Disposable is niet mijn favoriet nummer van het Master album. De productie gaat voor mij te veel richting ...And Justice For All; te veel focus op de high end en James zijn stembanden staan constant gespannen.

Dead Can Dance - the ghost of Seraphim 1

Etherische muziek vs muziek die etherisch is.

Laatst bewerkt:
Dead Can Dance - the ghost of Seraphim 2

Beide nummers niet mijn ding. Ik kan ze wel appreciëren in een bepaalde setting. Er zijn hier voor mij veel betere nummers niet door deze ronde geraakt dan deze 2.

Heb een muntje opgeworpen en het is Dead Can Dance geworden.

Terug
Bovenaan