Dead Can Dance - the ghost of Seraphim 0
Metallica - Disposable Heroes 2
The Ghost of Seraphim van Dead Can Dance is voor mij een van de ontdekkingen uit deze BR. Erg sfeervol en met het nodige gevoel voor dramatiek doet het mij wat denken aan wat een moderne artieste als Myrkur op haar meer experimentele platen serveert. Een nummer om op een koud winteravond bij weg te dromen. Het enige wat ik bij dit nummer wel meer heb dan bij de 63 andere nummers die hier genomineerd zijn, voor mij klinkt dit eerder tijdloos dan typisch jaren 80. Als je mij had vertelt dat dit nummer verleden week was uitgebracht, ik had je waarschijnlijk geloofd.
Disposable Heroes opent dan weer erg stormachtig en chaotisch maar wel passend bij de thematiek van het nummer. Een van de beste anti oorlogsnummers ooit gemaakt, tekstueel on point en muzikaal gezien is dit ook weer prime Metallica. Ik heb me hier een dikke week geleden, verrassend genoeg laten verleiden om niet te stemmen op Fade To Black, nochtans een van mijn alltime favorites van de band. Dat gaat vandaag niet opnieuw gebeuren. Niet omdat ik het Dead can Dance nummer slecht vind, integendeel zelfs, wel omdat het voor mij meer de jaren 80 samenvat dan DCD. Thrash metal was voor mij een van de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen binnen de muziekscene van de 80's.