Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

2067192621_f555720f30.jpg

Wel wrang om The Smiths hier zo hard onderuit te zien gaan, ook al is Love Like Blood mijn eigen nominatie.
Ik heb zelfs lang getwijfeld om The Smiths te nomineren met "Barbarism Begins At Home", wat een aanrader is voor de liefhebbers van de betere baslijn.

Bruce Springsteen - the River 1
NWA - straight outta compton 0

Straight outta Compton is by far de beste hiphop nominatie uit deze eerste ronde. In tegenstelling tot rappende Blondie, de daddy wiens naam ik alweer vergeten ben en zelfs Public Ennemy klinkt SOC anno 2026 nog steeds aanvaardbaar, waar de rest eerder cringe of gedateerd klonk.
The River is onmiskenbaar een klassieker uit het oeuvre van the Boss, klinkt ook nog steeds meer dan aanvaardbaar en blijft een prima song. Niet simpel dus om een criterium te bepalen dat de doorslag moet geven als je het puur muzikaal bekijkt. In zulke gevallen ben ik geneigd te gaan kijken naar de teksten en daar zien we wel een duidelijke stijlbreuk tussen beide artiesten.
Mijn grootste probleem met moderne (commerciële) hiphop is het lamlendig niveau van de teksten. De glorificatie van het gangsterbestaan en bijhorend geweld, het denigrerend taalgebruik t.a.v. vrouwen, het egocentrisch gewauwel dat als inhoud geserveerd wordt... Ik krijg er allergische reacties van. En ja, Straight outta compton kan je in zekere zin wel beschouwen als het nummer die die invulling van hiphop gepopulariseerd heeft. Dan is the Boss toch van een ander kaliber, met meer klasse en respect. Puntje dus voor de eindbaas.

Laatst bewerkt:
Bruce Springsteen - The River 1
NWA - Straight Outta Compton 2

Een eerder zeurderig nummer van The Boss dat niet thuis hoort in de eighties. Mijn appreciatie voor hiphop komt voort uit het creatief taalgebruik, het vertellen van een verhaal, veelal overdreven en patserig zodat je even kunt wegdromen zoals bij het bekijken van bvb. Goodfellas, de mannelijke energie van braggin' & boasting. Ieder z'n zin.

Bruce Springsteen - The River 2
NWA - Straight Outta Compton 2

Ik heb weinig met hiphop en tegelijk vind ik The River misschien wel het mooiste nummer van Springsteen. Heel verhalend en heel tragisch neemt de man je mee door een working class tragedie en dat maakt The River zo mooi. En muzikaal zit dat nummer ook zo mooi in elkaar, die eerste harmonica noot gaat al door merg en been en ook de combo piano en gitaar werkt zeer goed.

Bruce Springsteen - The River 2
NWA - Straight Outta Compton 3

was een moeilijke keuze. Had evengoed The River kunnen zijn.

Bah, weeral hiphop. En dat tegenover een van de beste songs van de jaren 80. Gemakkelijke keuze dus.
Bruce Springsteen - The River 3
NWA - Straight Outta Compton 4

Terug
Bovenaan