Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Bruce Springsteen - The River 4
NWA - Straight Outta Compton 5

Iconisch hiphop nummer. Zou van de meeste nummers in deze battle gewonnen hebben maar voor mij is The River ook een van de allerbeste nummers van The Boss. De culminatie van thema's die hij op de vorige albums onder de loep nam en ook al een voorbode voor het prachtige Nebraska dat nog zou volgen. Fantastische tekst.

is a dream a lie if it don't come true
or is it something worse?

Bruce Springsteen - The River 5

Hoe dit zelfs een wedstrijd is. The River is een van de mooiste nummers ooit gemaakt. Vergelijk die teksten ook gewoon. The River trekt je mee in een dieppersoonlijk, tragedisch verhaal. Pure poëzie, die tegelijk het verhaal van een hele bevolkingsgroep en generatie vertolkt. Straight Outta Compton is gewoon gescheld en een verheerlijking geweld en misogynie. Triestige boel. Noem me gerust een woke boomer, maar met de blijvende populariteit van zo'n giftige teksten is het geen wonder dat de maatschappij naar de shit gaat.

NWA - Straight Outta Compton 6

Ik heb echt niets met Bruce snoozesteen, ik had gehoopt dat we er vanaf waren na de 70s.
En een kans om woke boomers te triggeren kan ik niet laten liggen. dus punten voor de gekleurde jongelui met een attitude.

Bruce Springsteen - The River 6
NWA - Straight Outta Compton 6

Toen ik onlangs naar Straight Outta Compton luisterde, keek ik ernaar uit om mijn stem in te brengen voor dit awesome nummer. Maar dan komt de battle en moet die het opnemen tegen The motherfucking River, zeker een contender voor beste Bossnummer. Energie vs feels, ik ga voor de feels deze keer.

Hoe dit zelfs een wedstrijd is. The River is een van de mooiste nummers ooit gemaakt. Vergelijk die teksten ook gewoon. The River trekt je mee in een dieppersoonlijk, tragedisch verhaal. Pure poëzie, die tegelijk het verhaal van een hele bevolkingsgroep en generatie vertolkt. Straight Outta Compton is gewoon gescheld en een verheerlijking geweld en misogynie. Triestige boel. Noem me gerust een woke boomer, maar met de blijvende populariteit van zo'n giftige teksten is het geen wonder dat de maatschappij naar de shit gaat.
Ben nu ook geen fan van dit nummer maar het is niet omdat er gescheld wordt dat het ook direct misogien is. Soms drukt dat ook een gevoel uit of wil dat iets aankaarten kijk maar naar Killing in The Name van RATM

The River trekt je mee in een dieppersoonlijk, tragedisch verhaal. Pure poëzie, die tegelijk het verhaal van een hele bevolkingsgroep en generatie vertolkt. Straight Outta Compton is gewoon gescheld en een verheerlijking geweld en misogynie.
Best ironisch. Straight Outta Compton is het borstgeklop van een gemeenschap die evengoed al decenia onderdrukt en geëxploiteerd werden en zich ten alle tijden bewust werden gemaakt van hun afkomst en de beperkte rol die ze mochten spelen.

De vrijheden en fantastische ideëen wat Amerika lang lang geleden ooit mooi maakte, tegen zichzelf gebruiken. Woorden en wapens.

Dit is het beginpunt van een subgenre in Hip Hop dat een paar jaar later een piek vind in de LA riots en waar evenveel tragisch momentum is met gemoeid in wat The Bossman zo veel mooier en zachter verwoord in The River.

Belangerijker wel, it fuckin slaps hard.

NWA - Straight Outta Compton 7

Ben nu ook geen fan van dit nummer maar het is niet omdat er gescheld wordt dat het ook direct misogien is. Soms drukt dat ook een gevoel uit of wil dat iets aankaarten kijk maar naar Killing in The Name van RATM
Tgoh, ik weet niet welke definitie jij hanteert voor het woord misogynie , maar volgende passage uit SOC zou als een schoolvoorbeeld gegeven kunnen worden:

"I find a good piece of pussy and go up in it
So if you're at a show in the front row
I'ma call you a bitch or dirty-ass ho
You'll probably get mad like a bitch is supposed to
But that shows me, slut, you're not opposed to"

RATM hun gescheld was vanuit onderbouwde systeemkritiek, NWA hun gescheld zoals hierboven is gewoon ronduit beschamend.

Alé, @SnakeGodRovinin ga je nu niet voor je eigen nominatie stemmen? Ik ben hier vandaag wel héél erg hard tegen de stroom in aan het zwemmen :laugh:
Ik moest werken en dat leek de goede keuze, want niets beter dan opstaan op vrijdag met een slecht gevoel, alvorens we het weekend induiken.

NWA - Straight Outta Compton 8

Over het algemeen moet ik Springsteen niet hebben wat zijn muziek betreft, echter apprecieer ik deze wel, aangezien deze eens opstond bij een dans met een lekkernijtje.
SOC heeft kracht gewonnen door de film.
Ik zou 45-55 geven als we honderd punten moeten verdelen.

Ik ben niet de grootste NWA fan en de misogynie kan je echt niet ontkennen (iets waar hiphop zelfs tot op vandaag mee struggled) maar cultureel zijn ze wel erg belangrijk voor black culture en de hiphop in z'n totaliteit geweest. Nu ik hecht eigenlijk meer waarde aan flow dan aan de inhoud en dan gaat NWA wel als een trein. Al vind ik Fuck The Police wel het betere nummer van hen.

NWA - Straight Outta Compton 9

RATM hun gescheld was vanuit onderbouwde systeemkritiek, NWA hun gescheld zoals hierboven is gewoon ronduit beschamend.

Why not both :coolbrows:

Laatst bewerkt:
NWA - Straight Outta Compton 10

Wel meer fan van hun 2de plaat. One less bitch en Niggaz 4 life zijn wereldschijven.

misogynie kan je echt niet ontkennen (iets waar hiphop zelfs tot op vandaag mee struggled)
Hip-hop is daar niet alleen in... Maar inderdaad jammer dat het zo onlosmakelijk met het genre verbonden is dat het vaak moeilijk - soms onmogelijk - wordt om de ironie van zo'n passages in te zien, als die er ooit was.

Bruce Springsteen - The River 7
NWA - Straight Outta Compton 10

Ik moet zeggen dat ik toch ook niet ongevoelig ben voor dat hele gedoe rond de vrouwonvriendelijke teksten. Tekstueel is er toch een gigantisch verschil met Public Enemy (IMO)? Het zorgt er wel voor dat ik met minder plezier hier naar luister. Ik kan daarentegen wel de hele grote impact van NWA op het hiphop genre erkennen, maar het is wat mij betreft ook een best problematische plaat...

Los daarvan is Springsteens The River ook gewoon nog altijd een heel sterk nummer, hoewel het niet mijn persoonlijke favoriet is van hem en misschien een tikkeltje overrated en overplayed.

Laatst bewerkt:
Best ironisch. Straight Outta Compton is het borstgeklop van een gemeenschap die evengoed al decenia onderdrukt en geëxploiteerd werden en zich ten alle tijden bewust werden gemaakt van hun afkomst en de beperkte rol die ze mochten spelen.
Kijk dit bv. snap ik wel, maar terug: Public Enemy verwoordt die woede en dat gevoel toch gewoon duizendmaal beter?

De vrijheden en fantastische ideëen wat Amerika lang lang geleden ooit mooi maakte, tegen zichzelf gebruiken. Woorden en wapens.

Dit is het beginpunt van een subgenre in Hip Hop dat een paar jaar later een piek vind in de LA riots en waar evenveel tragisch momentum is met gemoeid in wat The Bossman zo veel mooier en zachter verwoord in The River.

Belangerijker wel, it fuckin slaps hard.

NWA - Straight Outta Compton 7

Sorry, maar dit is de grootste bullshit die ooit op dit forum heeft gestaan. Ongelofelijk veel goeie (protest)muziek uit die gemeenschap, en dan ga je een nummer ophemelen met een inhoud die recht uit een Trumpspeech kan komen.
I find a good piece o' pussy, I go up in it
So if you're at a show in the front row
I'm a call you a bitch or dirty-ass ho
You'll probably get mad like a bitch is supposed to
But that shows me, slut, you're composed to

Sorry, maar dit is de grootste bullshit die ooit op dit forum heeft gestaan. Ongelofelijk veel goeie (protest)muziek uit die gemeenschap, en dan ga je een nummer ophemelen met een inhoud die recht uit een Trumpspeech kan komen.
Context is ook van belang man. Bende jonge hiphoppers uit een arme wijk uit LA die zoiets zeggen is iets anders dan iets dat komt van een president van de VS.

Terug
Bovenaan