Battle Royale: the 1990's - Round 1

0 points beide, sorry not my cake

Haha Idem... Dacht ook net even dat Lil Troy dit was
Skeelo - I wish ( I wish I was a little bit taller, I wish I was a baller ... )

... en vind ik wel leuk
Dus Lil Troy had bijna 1 (verkeerde) stem

Een deuntje dat blijft hangen? En wat echte zang?

Als je enkel zoekt naar een herkenbare sample met catchy hook dan zou ik hiphop als genre niet te snel afschrijven ;)

Ik vind Changes op dat vlak zelfs best teleurstellend, weinig creativiteit in het gebruik van de sample en zeer monotone (808 ?) drums.

Is het een sample of interpellatie?
Een interpellatie is een zwaar parlementair controlemiddel waarmee een volksvertegenwoordiger of gemeenteraadslid de regering of een minister ter verantwoording roept over een specifiek beleid. Het leidt doorgaans tot een grondig debat in de plenaire vergadering of commissie.

Is hiphop nu ook al zo politiek geladen?

Een interpellatie is een zwaar parlementair controlemiddel waarmee een volksvertegenwoordiger of gemeenteraadslid de regering of een minister ter verantwoording roept over een specifiek beleid. Het leidt doorgaans tot een grondig debat in de plenaire vergadering of commissie.

Interpolatie, nooit twee dingen tegelijk doen. :unsure:

1780417237441.gif

Lil' Troy - Wanna Be A Baller 1
2Pac - Changes 20

Nu niet om contrair drama te gaan zoeken maar dat 2Pac nummer vind ik muzikaal echt beneden alle peil, melige 80s hit recycleren en changes vragen om dan een half jaar later een vuurwapen op de grond te laten vallen, kogel die er uit schiet lijdt tot de dood van een 6-jarig kind... Die anecdote hoor je bijna nooit. Houston rap, je moet er voor zijn... Het is zo over the top qua blufferigheid en materialisme dat het komisch wordt maar dat beseffen ze ook wel. De Prince sample maakt het nog cooler. BTW Lil' Troy rapt zelf niet op dat nummer dus technisch is het een track van al die gastrappers die trouwens behalve één man allemaal al dood zijn. Ook één van de weinige Amerikaanse nominaties die niet op een major label uitkwam.

Als je changes wil moet je in de politiek gaan.

Oei. Blijkbaar unpopular opinion:

Lil' Troy - Wanna Be A Baller 2
2Pac - Changes 20

Beide nummers doen me deze ronde weinig.
Maar als ik dan toch moet kiezen, blijft het nummer van Lil' Troy bij mij niet iets meer hangen.

DJ Shadow - Organ Donor 0
Leftfield - Open Up 1

Ik link hier naar de album versie van Shadow, is dit wat de voorsteller bedoelde of toch de langere versie ? Tot op vandaag de track die het meeste bijval krijgt als hij optreedt, in zijn magnum opus was het een rustpunt riedeltje, later maakte het publiek er een ambiancenummer van, daarom vind ik het niet echt thuis horen in een lijst met beste van de 90s.
Leftfield's mix van acid house, dub en punk zorgt voor een leuk dance anthem met Rotten als stoorzender.

DJ Shadow - Organ Donor 1
Leftfield - Open Up 2

Leftfield niet slecht maar Organ Donor blijf ik goed vinden.

DJ Shadow - Organ Donor 2
Leftfield - Open Up 2

Of het nu de ambiance versie is of niet, blijft een waanzinnig nummer. Live is deze man ook zéér indrukwekkend en of hij maakt zeker gebruik van dat ambiance nummer. ;)

Terug
Bovenaan