Battle Royale: the 1990's - Round 1

Depeche Mode - Enjoy The Silence 3
Slint - Good Morning, Captain 6

Misschien dat Good Morning, Captain binnen het album prachtig klinkt en het album zelf fantastisch is, maar op zijn eigen is het maar een eigenaardig nummer. Enkel het einde had me mee. Voor de rest is het gewoon te strak opgedeeld, te klinisch.
Depeche Mode is meer up my alley. Dat klink gewoon goed en interessant vanaf het begin. Herkenbare tune, aangename beat, unieke stem: gewoon een topsong.

Depeche Mode - Enjoy The Silence 5
Slint - Good Morning, Captain 6

Violater (album) is peak Depeche Mode voor mij. Gans dat album heeft een heel goede flow en sfeer, en geen enkel minder of filler nummer.

Slint kende ik niet. Zo'n track die je op MTV 120 minutes (eerst Alternative Nation) zou gehoord hebben early 90s. Veel muziek ontdekt daar. MTV Chill out zone vond ik ook leuk voor electronica en dance, maar daar had ik de platenwinkel - dj winkel voor.

Laatst bewerkt:
In een zeer bizarre turn of events speelde de Tidal Alternative 90's playlist in de auto plots eerst Good Morning, Captain af, en vervolgens Enjoy The Silence.

Ik ga op de Lotto spelen, denk ik. En op Slint (tot onvrede van mijn vriendin)

Depeche Mode - Enjoy The Silence 7
Slint - Good Morning, Captain 8

Depeche Mode - Enjoy The Silence 8

Hype rond dat Slint album nooit begrepen, neorotische indie maar de rammelcharme ontbreekt, dan liever Pavement en co. Enjoy The Silence blijft nog goed overeind na al die jaren.

Ik blijf wel een beetje tegendradig doen en stem mwa niet. Het zal wel aan mij liggen hoor. Geen van de beide nummers mogen in mijn 90's klassement binnen. Maar zoals gezegd, het ligt volledig aan mij.

In een zeer bizarre turn of events speelde de Tidal Alternative 90's playlist in de auto plots eerst Good Morning, Captain af, en vervolgens Enjoy The Silence.

Ik ga op de Lotto spelen, denk ik. En op Slint (tot onvrede van mijn vriendin)

Depeche Mode - Enjoy The Silence 7
Big brother is watching

Depeche Mode - Enjoy The Silence 8

Hype rond dat Slint album nooit begrepen, neorotische indie maar de rammelcharme ontbreekt, dan liever Pavement en co. Enjoy The Silence blijft nog goed overeind na al die jaren.
Slint en Pavement liggen toch behoorlijk ver uit elkaar om ze hier te vergelijken, vind ik. Pavement neigt meer naar Americana en is slome(re) slacker rock, Slint komt uit de Chicago punk scene (zie ook Albini), spelen en klinken veel strakker. Niet alle indie moet "rammelcharme" hebben toch ?

Depeche Mode - Enjoy The Silence 9

Lastige battle. Slint is goed maar dit nummer van Depeche Mode eveneens.

Slint komt uit de Chicago punk scene (zie ook Albini), spelen en klinken veel strakker.
Destijds op doorgeklikt elke keer als ik het in een best of lijst zag, nu nog eens gaan grasduinen. Sommige tracks zijn half shoegaze / half Dischord-achtig, niet mijn ding. Die eerste plaat Tweez vond ik dan beter. Waren zij een inspiratie voor Karate ?

Terug
Bovenaan