Battle Royale: the 2020's - Round 2

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 1
Fontaines D.C. - Starburster - 1

Ik ben fan van Fontaines maar hun laatste deed me weinig tot niets, eerlijk gezegd... Blood Incantation was dan weer een topper van 2024.

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 1
Fontaines D.C. - Starburster - 2

Ik kan de instrumentale stukken van The Message zeker smaken, maar nooit fan geweest van het growlen. Met Fontaines D.C. loop ik wat achter, die zijn afgelopen jaar voor mij zo'n beetje uit het niets gekomen, ik ken ze niet goed, maar Starbuster vind ik wel een goed nummer.

Net als @Sir.Killalot heb ik de Fontainestrein gemist toen die voor het eerst halte nam. Ik heb ze pas voor het eerst gehoord toen ze op de soundtrack verschenen van Andrea Arnolds nieuwste film Bird (nu in de bioscoop, zeker gaan kijken!). En dan bij de vorige ronde genoten van Starbuster. Maar ik moet dus nog werk maken van een deep dive.

Ik was ten tijde van de release niet helemaal te vinden voor Blood Incantations laatste, maar intussen nog een paar keer beluisterd en eigenlijk dig ik het echt wel. Nog altijd een beetje overrated imo, zo merkwaardig vind ik het nu ook niet. Maar wel keigoeie muziek en ik stem er met plezier op.

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 2

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 3

Fontaines DC is voor mij een recentere ontdekking, en ik vind het ook zeer goed. Starbuster is echt wel een banger van formaat. Maar voor mij kan het niet op tegen Blood Incantation, die met Absolute Elsewhere echt wel een ongeloofelijk meesterwerkje hebben afgeleverd.
Ik ben wel benieuwd wie deze ronde gaat winnen, want het zijn wel echt 2 knallers tegen elkaar.

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 4

Weer eens 2 nummers die niet helemaal mijn ding zijn.
Wat iedereen aan die Fontaines D.C. vind is mij een raadsel eigenlijk. "Slecht" vind ik het niet, maar ik kan ook niet zeggen dat het mijn ding is.
De vocals van Blood Incantation zijn absoluut niets voor mij, maar muzikaal vind ik ze op dit moment best goed. (Ik ben eens in de stemming. :unsure: ) Mijn stem gaat dan maar weer daarnaartoe.

Net als @Sir.Killalot heb ik de Fontainestrein gemist toen die voor het eerst halte nam. Ik heb ze pas voor het eerst gehoord toen ze op de soundtrack verschenen van Andrea Arnolds nieuwste film Bird (nu in de bioscoop, zeker gaan kijken!). En dan bij de vorige ronde genoten van Starbuster. Maar ik moet dus nog werk maken van een deep dive.
Als startpunt zou ik voor hun album Skinty Fia gaan.

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 5

Ooeeh moeilijk. Ik verkies Absolute Elsewhere boven Romance maar het gaat hier om de nummers. Moeilijk om die uit hun context te zien maar Starburster staat misschien wel wat beter op zichzelf dan Tablet III... Starburster was echter een van mijn meest gespeelde nummers van vorig jaar en misschien dat de impact ervan daardoor wat afgezwakt is, dat ik het een beetje beu gehoord ben. Pak dan toch maar Blood Incantation, de underdog denk ik. Zou het liefst op ze allebei willen stemmen.

En het beste beginpunt voor Fontaines DC is natuurlijk hun debuut, duh. Gewoon in chronologische volgorde gaan.
Bird was wel goed, @PBR Streetgang! Misschien een beetje te veel on the nose. Barry Keoghan is zo'n raar mannetje.

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 6
Fontaines D.C. - Starburster - 3

Exact hetzelfde gevoel als Obi-Jan:
Fontaines DC is voor mij een recentere ontdekking, en ik vind het ook zeer goed. Starbuster is echt wel een banger van formaat. Maar voor mij kan het niet op tegen Blood Incantation, die met Absolute Elsewhere echt wel een ongeloofelijk meesterwerkje hebben afgeleverd.

En met Jules:
De moeilijkste tot nu toe, voor mij had dit een finale kunnen zijn.

Fontaines D.C. - Starburster - 5

Fontaines D.C. heeft mijn nummer er in de vorige ronde uitgekegeld, dus als Fontaines wint, kan ik zeggen dat mijn nummer van de winnaar verloren heeft.

Maar vooral: ik ben altijd gevoeliger aan de vocals bij metal. En hoewel The Message instrumentaal top in elkaar zit, kan ik niet stoppen met denken dat een paar keelpastilles voor de zanger niet slecht zouden zijn.

Maar vooral: ik ben altijd gevoeliger aan de vocals bij metal. En hoewel The Message instrumentaal top in elkaar zit, kan ik niet stoppen met denken dat een paar keelpastilles voor de zanger niet slecht zouden zijn.
Als ge keelpastillekes nodig hebt kunt ge die vocals ook niet produceren denk ik, er zijn er genoeg die deze technieken niet goed beheersen en nu geen stem meer hebben. Al snap ik absoluut wel dat die vocals niet voor iedereen zijn.

Fontaines D.C. - Starburster - 6

Kill your darlings of hoe heet dat dan, Fountains was voor mij een grotere verassing dan Blood Incantation. Doorgaans klikt "zo'n" muziek niet bij mij maar Fountains DC groeide en het is gewoon een zeer goeie plaat.

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 8

Goed dat ik ze beiden nog eens beluisterd heb. Ik dacht eerst dat ik op Starburster ging stemmen want Blood Incantation is het soort metal dat mij met de beste wil van de wereld absoluut niet kan boeien. In de vorige ronde heb ik het zeker een keer of 10 opgezet en steeds opnieuw merk ik dat ik na een paar minuten eigenlijk niet meer aan het luisteren ben. Het is dat gegrunt denk ik. Niet dat ik daar per definitie tegen ben want ik luister zeer graag naar iets als Amenra of Bell Witch en daar kunnen ze er ook wat van, maar hier werkt het niet voor mij.

Om zeker te zijn heb ik beide nummers dus toch nog een paar keer opgezet (zeg niet dat ik geen moeite doe!) en daarbij viel op dat Starburster me eigenlijk nog minder kan boeien. Post-punk: ik zal het nooit snappen vrees ik. Tegelijk moest ik bij nauwkeurig luisteren toegeven dat die riffs van The Message bij momenten toch verdomd lekker scheuren.

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 9

Hype rond FDC serieus beu, voor mij was Blood Incantation iets fris

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 9
Fontaines D.C. - Starburster - 7

Dit vind ik echt één van de moeilijkste keuzes tot nu toe. Fontaines DC snap ik niet, ik ken maar één goed nummer van hen en dat is Starbuster, maar het is meteen ook een geweldig nummer. Iets dat ik nog nooit eerder gehoord heb.

Blood Incantation slaagt er dan weer in om me met volle goesting naar Death Metal te doen luisteren, alleen doen de vocals hen hier de das om, 't is niet voor mij helaas.

MOEILIJK.

Fontaines wordt kapotgehyped en dat is jammer omdat ze plots niet meer "cool" zijn bij de hipperds, ze verdienen nochtans dit grote succes. Die band is een toekomstige headliner niveau Arctic Monkeys. Los daarvan, Romance valt voor mij tegen na drie fantastische albums, het is goed maar niet wauw.
Starburster daarentegen is wel een megaschijf die ik kapot heb gespeeld.

Anderzijds heb je BC met een geschift metalnummer dat begint met de vettigste riff van 2024 (die veel beter werkt als je Tablet II ervoor luistert) en daarna maar blijft geven. Like, het stopt gewoon niet. Dusja...

Blood Incantation - The Message [Tablet III] - 10
Fontaines D.C. - Starburster - 7

Sorry indiebro's, het zijn vijf vette metaljaren geweest.

Terug
Bovenaan