Bedrijf wordt verkocht/opgeslorpt --> Wat met salarisvoorwaarden

Vega

Well-known member
Mijn vrouw haar werkgever (accountancy) is verkocht aan een andere accountancy bedrijf, komende maanden zal er stilaan een transitie doorgevoerd worden, het personeel wordt 1:1 overgenomen, de overgenomen werknemers zullen wel onder de titels/categorieën van het nieuwe bedrijf komen.

Even betreffende de loonvoorwaarden. Het lijkt me logisch dat haar huidige voorwaarden mee worden overgenomen door de werkgever, toch twee vraagjes:

1) Momenteel heeft ze met haar huidige titel recht op een GSM-abo + smartphone type iPhone 11 (128GB) of iPhone 12 (64GB). De 'nieuwe' werkgever geeft enkel gsm abonnement en geen toestellen. Zal dus allicht gecompenseerd moeten worden, welke 'waarde' dient de nieuwe WG te voorzien? De nieuwe WG zou (momenteel voor de huidige werknemers) elke 3 jaar 150 EUR voorzien waarmee de werknemers een toestel kunnen voorzien, vermoed dat dit niet zal opgaan of zou dit reeds volstaan doordat ze voor 150 EUR toch een toestel krijgt waarmee ze bij wijze van spreken kan bellen/whatsappen/mailen, ook al zou het geen iPhone zijn? (op zich geen ramp gezien ze er zelf geen fan van is, ze is er momenteel natuurlijk wel aan gewend)

2) Sinds 2020 heeft ze met haar titel recht op "een bonus", nog buiten de normale niet-recurrente resultaatsverbonden bonus. Hier kan ze enkel een spoor van terugvinden dmv een mailtje waarin door HR verwezen wordt voor haar en haar collega's met dezelfde titel naar een Excel document in bijlage waar de doelstellingen in staan die gehaald moeten worden alsook het percentage van het brutoloon dat daar tegenover staat bij het behalen.

Is dit laatste iets dat ze bij de werkgever zal kunnen afdwingen dat dit tot haar loonpakket behoort? Ze vermoedt nl. dat ze zich er snel van zullen willen afmaken door te zeggen "dat hebben we hier niet" of "voor jouw nieuwe titel doen we dit niet"?

-edit- Misschien in dezelfde lijn, momenteel heeft ze volgens haar titel recht op een bedrijfswagen met een leasebudget van 1.000 EUR, bij de nieuwe werkgever zouden de wagens minder luxueus/belangrijk zijn, ook hier vermoed ik dat de nieuwe werkgever zich aan dit budget moet houden en dit niet zomaar kan verlagen of een "lagere/goedkopere" wagen kan voorzien?

Laatst bewerkt:
Laat je vrouw geen enkel nieuw contract tekenen, dat is niet nodig. Bij overname van bedrijf heeft ze het recht op al haar loonsvoorwaarden die ze had of, indien dit onmogelijk is, een vergelijkbaar voordeel (cao32 bis is de juridische basis hiervoor).

Gewoonte telt ook mee, maar moet aangetoond kunnen worden. Elke mail,xls,... Kan daarvoor gebruikt worden.

Nog toevoegen: als ze een nieu contract tekent, is ze natuurlijk haar oude voorwaarden kwijt. Dus NIET doen tenzij ze zeker is dat ze zich verbetert.

2 jaar geleden ook een overname meegemaakt. Druk om een nieuw contract te tekenen was zeer groot. Uitspraken als "Indien je niet tekent, heb je begin volgende maand geen werk meer".
Ik meende me wel iets te herinneren dat de primaire arbeidsvoorwaarden altijd dienen overgenomen te worden maar de secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Uiteindelijk heb ik, net zoals iedereen, dat nieuw contract aangenomen. Op gebied van hospitalisatie en pensioensregeling wel een stuk achteruit gegaan.

Merci, hadden inderdaad al besproken dat als ze een nieuw te tekenen document zou krijgen, ze dat telkens eerst naar huis neemt om dat rustig te bekijken... Zal denk ik niet anders gaan gezien ze allicht nog de komende twee maanden voltijds van thuis uit werkt maar soit :P

2 jaar geleden ook een overname meegemaakt. Druk om een nieuw contract te tekenen was zeer groot. Uitspraken als "Indien je niet tekent, heb je begin volgende maand geen werk meer".
En welke garanties heb je dan, dat als je wel tekent dat je dan niet meteen je C4 voorgeschoteld krijgt?

En welke garanties heb je dan, dat als je wel tekent dat je dan niet meteen je C4 voorgeschoteld krijgt?
Of je nu tekent of niet die C4 kan altijd ;)

Bij ons was dat om een aantal zaken wat gelijker te trekken maar 90% bleef zelfde en anciënniteit wordt ook gewoon mee overgenomen. Geen nieuw arbeidscontract maar een aanvulling op coa32 bis
Bv dat we van 37.5u/week naar 40u gaan maar hebben dan wel 15d extra verlof

Je moet ook zien wat er in de huidige voorwaarden staat, het is niet omdat ze iPhone heeft dat dat bv ergens in haar arbeidsvoorwaarden staat dat dat type moet zijn.

Of je nu tekent of niet die C4 kan altijd ;)

Bij ons was dat om een aantal zaken wat gelijker te trekken maar 90% bleef zelfde en anciënniteit wordt ook gewoon mee overgenomen. Geen nieuw arbeidscontract maar een aanvulling op coa32 bis
Bv dat we van 37.5u/week naar 40u gaan maar hebben dan wel 15d extra verlof

Je moet ook zien wat er in de huidige voorwaarden staat, het is niet omdat ze iPhone heeft dat dat bv ergens in haar arbeidsvoorwaarden staat dat dat type moet zijn.

Zelfde met carpolicy, volgens mij is dat ook iets wat een bedrijf gemakkelijk kan en mag aanpassen? Dus een mindere auto is iets wat je er dan moet bijnemen als uw werkgever dat beslist.

Zelfde met carpolicy, volgens mij is dat ook iets wat een bedrijf gemakkelijk kan en mag aanpassen? Dus een mindere auto is iets wat je er dan moet bijnemen als uw werkgever dat beslist.
Dat was eigenlijk een beetje de vraag inderdaad, of er ook rekening dient gehouden te worden met "kwaliteit" van extralegaal voordeel :-)

Bedrijfswagen zullen ze niet gemakkelijk kunnen snoeien gezien de leasebudgetten letterlijk in de arbeidsovereenkomst staat, vermoed niet dat ze 1.000 EUR opeens kunnen verlagen naar een budget van 500 EUR (zonder dit op een andere manier te compenseren).

Qua wagen budget stond er indertijd bij mij niet veel in. Moest er al iets in gestaan hebben is dat na al die jaren toch in de verste verte niet meer waar.
De arbeidsovereenkomst zelf is nl. nog nooit aangepast, maar toen ik 10j+ geleden begon bolde ik rond met een kaal Polootje & nu is het een 5 reeks. We zijn als bedrijf ook serieus gegroeid op die tijd.

Ik denk dat het weliswaar nooit een kado is om in die situatie terecht te komen. Zeker als je als KMO overgenomen wordt door een veel grotere speler. De filosofie van een RealDolmen of CGK/CGI etc. is totaal niet te vergelijken met de door de bandse filosofie van een KMO.

Veel meer regeltjes, veel striktere handhaving er van en dergelijke.

Basically ... o.b.v. mijn originele contract van 10j terug zou ik niet al te veel te verdedigen hebben.

Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een overname door Moore :p.. in dat geval vrees ik dat ze zich gaan moeten buigen naar de algemene voorwaarden. De eerste jaren gaat ge daar weinig impact van hebben (wagen/gsm die ze heeft gaat ze mogen blijven gebruiken tot einde lease) maar volgende bestelling zal de algemene norm zijn. Zij staan strikt op gelijke secundaire voorwaarden voor iedereen maar passen dan wel een correctie toe in het brutoloon. En ze kijken ook wel hoe ze voor iedereen het pakket kunnen verbeteren, zo hebben ze na enkele overnames de forfaitaire nettovergoedingen voor iedereen herbekeken.

Ruimte voor onderhandeling is er niet. Heb het van zeer dichtbij zien gebeuren. Die persoon heeft er wel voor gezorgd dat hij nog snel onder zijn ‘vorige werkgever’ wagen kon bestellen aan de goede voorwaarden maar de andere moesten de car policy volgen van de nieuwe structuur.

Al heeft alles zijn voor-en nadelen. Ik vind hun manier van werken wel enorm vooruitstrevend tegenover de andere kantoren. Gaat ze zelf veel aan hebben. En als ze toch een zeker niveau heeft, waarom vraagt ze dan niet om op zelfstandige basis aan te sluiten? Dan kies je alles zelf?

Ik werk zelf bij een concurrent op zelfstandige basis als executive. Heb mij dat eerlijk gezegd nog niet beklaagd. Als je daar meer info over wil mag je mij altijd een pm sturen.

Dat klinkt als een overname door Moore :p.. in dat geval vrees ik dat ze zich gaan moeten buigen naar de algemene voorwaarden. De eerste jaren gaat ge daar weinig impact van hebben (wagen/gsm die ze heeft gaat ze mogen blijven gebruiken tot einde lease) maar volgende bestelling zal de algemene norm zijn. Zij staan strikt op gelijke secundaire voorwaarden voor iedereen maar passen dan wel een correctie toe in het brutoloon. En ze kijken ook wel hoe ze voor iedereen het pakket kunnen verbeteren, zo hebben ze na enkele overnames de forfaitaire nettovergoedingen voor iedereen herbekeken.

Ruimte voor onderhandeling is er niet. Heb het van zeer dichtbij zien gebeuren. Die persoon heeft er wel voor gezorgd dat hij nog snel onder zijn ‘vorige werkgever’ wagen kon bestellen aan de goede voorwaarden maar de andere moesten de car policy volgen van de nieuwe structuur.

Al heeft alles zijn voor-en nadelen. Ik vind hun manier van werken wel enorm vooruitstrevend tegenover de andere kantoren. Gaat ze zelf veel aan hebben. En als ze toch een zeker niveau heeft, waarom vraagt ze dan niet om op zelfstandige basis aan te sluiten? Dan kies je alles zelf?

Ik werk zelf bij een concurrent op zelfstandige basis als executive. Heb mij dat eerlijk gezegd nog niet beklaagd. Als je daar meer info over wil mag je mij altijd een pm sturen.
Bedankt voor de info :-)

Enig idee hoe het zit met jaarlijkse evaluatierondes, zit hier tevens een systematische verbetering van het loon bij indien de resultaten er ook zijn? Mijn vrouw heeft momenteel (werkt er nu bijna 10 jaar) jaarlijks toch 6 à 7% loonsverhoging.

Eerste probleem is dan ook een feit, de KPI bonus die werd afgesproken voor mijn vrouw haar functie (vorig jaar eerste keer) hebben ze al gezegd dat ze "einde van het jaar wel zullen zien", wat natuurlijk absurd is voor een bonus die op basis van bepaalde doelstellingen gehaald moet worden, daar zullen ze einde van het jaar dus allicht van zeggen "dat gaan we toch niet meer doen". Idem met de niet-recurrent resultaatsverbonden bonus die momenteel heel het bedrijf krijgt, ook daar is de verwachting dat de overnemende werkgever dit gewoon zal stopzetten zonder iets in de plaats te stellen, wat ik straf vind, gezien dit een voordeel is die gans het bedrijf krijgt/kreeg, van junior tot stafleden.

Ze heeft idd de chance dat haar nieuw wagen nog besteld was en deze maandag geleverd werd, daar kan ze het nu 4j mee doen, in 2025 zal het dan mogelijk een serieuze downgrade zijn (alhoewel, momenteel moest er sowieso een BMW gekozen worden en kon er met een budget van 1.000 EUR op maandbasis enkel een BMW 1, BMW X1 of BMW X2 gekozen worden of een volledig kale BMW 316d, wat ik voor zulk budget zeer slecht onderhandeld vind maar soit). Benieuwd hoe het wagenpark van de nieuwe werkgever eruit ziet, moesten het enkele "b merken" zijn à la Peugeot of Skoda zijn er nog wel wat leuke dingen om te kiezen.

Bedankt voor de info :-)

Enig idee hoe het zit met jaarlijkse evaluatierondes, zit hier tevens een systematische verbetering van het loon bij indien de resultaten er ook zijn? Mijn vrouw heeft momenteel (werkt er nu bijna 10 jaar) jaarlijks toch 6 à 7% loonsverhoging.

Eerste probleem is dan ook een feit, de KPI bonus die werd afgesproken voor mijn vrouw haar functie (vorig jaar eerste keer) hebben ze al gezegd dat ze "einde van het jaar wel zullen zien", wat natuurlijk absurd is voor een bonus die op basis van bepaalde doelstellingen gehaald moet worden, daar zullen ze einde van het jaar dus allicht van zeggen "dat gaan we toch niet meer doen". Idem met de niet-recurrent resultaatsverbonden bonus die momenteel heel het bedrijf krijgt, ook daar is de verwachting dat de overnemende werkgever dit gewoon zal stopzetten zonder iets in de plaats te stellen, wat ik straf vind, gezien dit een voordeel is die gans het bedrijf krijgt/kreeg, van junior tot stafleden.
Een KPI bonus die afgesproken werd, is onderdeel van het loonpakket. Die moet natuurlijk wel duidelijk gespecifieerd zijn, hé.

Een niet-recurrent resultaatsgebonden voordeel is ook zoiets, maar als die CAO daarrond voor bepaalde duur is, hoeft dat natuurlijk niet verplicht verlegngd te worden.

Een KPI bonus die afgesproken werd, is onderdeel van het loonpakket. Die moet natuurlijk wel duidelijk gespecifieerd zijn, hé.

Een niet-recurrent resultaatsgebonden voordeel is ook zoiets, maar als die CAO daarrond voor bepaalde duur is, hoeft dat natuurlijk niet verplicht verlegngd te worden.
Denk dat in het "duidelijke" het schoentje wringt. Zal het enige mailtje waarin de KPI bonus op papier wordt besproken/voorgesteld anders even via PM doorsturen.

Bedankt voor de info :)

Ze heeft idd de chance dat haar nieuw wagen nog besteld was en deze maandag geleverd werd, daar kan ze het nu 4j mee doen, in 2025 zal het dan mogelijk een serieuze downgrade zijn (alhoewel, momenteel moest er sowieso een BMW gekozen worden en kon er met een budget van 1.000 EUR op maandbasis enkel een BMW 1, BMW X1 of BMW X2 gekozen worden of een volledig kale BMW 316d, wat ik voor zulk budget zeer slecht onderhandeld vind maar soit). Benieuwd hoe het wagenpark van de nieuwe werkgever eruit ziet, moesten het enkele "b merken" zijn à la Peugeot of Skoda zijn er nog wel wat leuke dingen om te kiezen.
6-7% lijkt mij vrij hoog om jaarlijks te halen. Naar wat ik weet is er tot op vandaag geen formeel uitgewerkt evaluatiesysteem maar zijn ze er wel aan het werken. Hun evaluatie kwam neer op een jaarlijks gesprekske met kantoordirecteur zonder weinig formaliteit. Dicht familielid heeft jaren praktisch geen opslag gekregen, dit jaar wel mooie vooruitgang gemaakt door de groei van Moore zelf en persoonlijke groei door continu in te springen voor uitgevallen collega's.

Vorig jaar was IAB titel geen vereiste om manager te kunnen worden, sinds dit jaar toch weer wel. En een manager krijgt inderdaad een BMW1/ A3/Golf Break etc daar waar dat bij andere kantoren eerder het type wagen op senior level is. Maar again, als zij haar titel heeft zou ik mij niet inhouden om te informeren naar zelfstandig statuut. Ze hebben mij al eens zo'n voorstel gedaan, ge moogt mij daar altijd een PM over sturen.

Laat je vrouw geen enkel nieuw contract tekenen, dat is niet nodig. Bij overname van bedrijf heeft ze het recht op al haar loonsvoorwaarden die ze had of, indien dit onmogelijk is, een vergelijkbaar voordeel (cao32 bis is de juridische basis hiervoor).
dit is het beste advies ooit als ik eerlijk moet zijn

in zelfde situatie gezeten 8 jaar geleden > klein it bedrijf in poperinge werd overgenomen door een beursgenoteerd bedrijf ... we moesten ook plots zo een contract tekenen ... de vakbond zat er zelfs bij en had geen enkele opmerking ... iedereen blij uiteraard
achteraf waren we wel onze ancienniteit kwijt en onze opgebouwde rechten (bv. extra dag verlof na 10 jaar) waren niet voor toepassing ... gewoon gelepeld waar je bij zat
bewijst nog maar es het nut van een vakbond btw ...

Vorig jaar was IAB titel geen vereiste om manager te kunnen worden, sinds dit jaar toch weer wel. En een manager krijgt inderdaad een BMW1/ A3/Golf Break etc daar waar dat bij andere kantoren eerder het type wagen op senior level is.
Wat moet ik mij daar dan zo bij voorstellen bij zo'n "manager" of "senior level"?
Afgaande op de auto's is dat precies nog niet veel soeps zou ik denken of nog redelijk laag in hiërarchie?

Ik weet enkel dat ik na 6j ervaring een 3-reeks onder mijn kont kreeg, ondertussen is dat een X1 geworden.
Ik zit al 11j in een klein boekhoudkantoor als enige medewerker dus enige vorm van hiërarchie/titeltjes is mij totaal vreemd 😁

Wat moet ik mij daar dan zo bij voorstellen bij zo'n "manager" of "senior level"?
Afgaande op de auto's is dat precies nog niet veel soeps zou ik denken of nog redelijk laag in hiërarchie?
😁

Heb tijdje geleden in een bedrijf (+- 10 werknemers) gewerkt waar Moore de (o.a.) maandelijkse BTW-aangifte deed en diegene van Moore die de facturen nakeek was 'manager'. Heb wel nooit gezien met welke kar die daar was. Advies qua jaarresultaat etc werd door nen 'director' gedaan.

Ik weet enkel dat ik na 6j ervaring een 3-reeks onder mijn kont kreeg, ondertussen is dat een X1 geworden.
Ik zit al 11j in een klein boekhoudkantoor als enige medewerker dus enige vorm van hiërarchie/titeltjes is mij totaal vreemd 😁
Van een 3 naar een X1 is eerder downgrade :p

Terug
Bovenaan