Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik heb nooit gezegd dat we ons moeten richten op Nederland hoor. Enkel lijkt het me dat buiten veel blabla over efficiëntie er eigenlijk weinig verandert en gaat inwoners altijd tegen elke verandering zijn. Hier is dat ook zo, de kern van de buurgemeente is op 4 km. Dus kerk tot kerk via de weg (niet vogelvlucht) hé. Door allerhande bebouwing is dat de facto een dorp, maar er loopt een imaginaire lijn door en volgen die lijn zijn mensen A of B en kennelijk een heel andere cultuur, met enige historische rivaliteit. De lokale politci vinden dat natuurlijk zeer goed. Sta me toe dat een ongeloofelijke verspilling van middelen te vinden.
Versta me niet verkeerd ik ben een halve marktfundamentalist en ik kan mij wekelijks irriteren aan fiscale koterijen van allerlei aard. Maar wat gemeentefusies betreft denk ik dat we een hele boel zaken negeren die belangrijker zijn dan efficiëntie.

Ik heb eigenlijk wel sympathie voor historische rivaliteit tussen gehuchten en hun dramatische, vaak op de man gerichte, lokale politiek. Een kleine gemeente is vaak nog een echte organische gemeenschap waar de vertegenwoordigers dicht bij de burger staan. Ik geloof ook echt dat dit bijdraagt aan het welzijn van mensen.

Borgloon is volgens de officiële statistieken wel een stad.
Ter info: een stad heeft niks met statistieken te maken, da's gewoon een titel die aan een gemeente gegeven wordt (meestal in een héél ver verleden).

Dit is het lijstje met het aantal steden per provincie in Vlaanderen:
West-Vlaanderen 22
Limburg 15
Oost-Vlaanderen 12
Vlaams-Brabant 9
Antwerpen 8

Zo zijn Mesen, Lo-Reninge en Zoutleeuw steden, terwijl Beveren (met bijna 4 keer zoveel inwoners als die 3 steden samen) dat niet is.

Qua Tongeren: in een niet-politieke studie werd Tongeren niet gefusioneerd:

1722242115053.png

En dan nu de vraag voor het examen: als het gemiddeld loon van een Vlaming 2.550 EUR is, is het gemiddeld gezinsinkomen dan 2 maal dit bedrag? Bijvraag: werken we beter met gemiddelde of mediaan?
Er is idd meer informatie nodig om een correcte conclusie te maken. Maar ik denk niet dat je 4,5k netto voor een gezin als uitzonderlijk veel moet bestempelen.

Ter info: een stad heeft niks met statistieken te maken, da's gewoon een titel die aan een gemeente gegeven wordt (meestal in een héél ver verleden).

Dit is het lijstje met het aantal steden per provincie in Vlaanderen:
West-Vlaanderen 22
Limburg 15
Oost-Vlaanderen 12
Vlaams-Brabant 9
Antwerpen 8

Zo zijn Mesen, Lo-Reninge en Zoutleeuw steden, terwijl Beveren (met bijna 4 keer zoveel inwoners als die 3 steden samen) dat niet is.

Qua Tongeren: in een niet-politieke studie werd Tongeren niet gefusioneerd:

Bekijk bijlage 31473

Lo-Reninge heeft die trouwens gekregen bij de vorige fusiegolf ergens in de jaren '70, denk ik. Gemeenten kregen de kans om de stadstitel terug te vragen als ze die ooit hadden in de middeleeuwen. En natuurlijk hadden die dat gedaan :p.

Daarom dat de dunbevolkste gemeente van heel Vlaanderen de titel "stad" heeft. :p

Er is idd meer informatie nodig om een correcte conclusie te maken. Maar ik denk niet dat je 4,5k netto voor een gezin als uitzonderlijk veel moet bestempelen.
Ja en nee.

Het mediaan fiscaal belastbaar inkomen voor een gemeenschappelijke aangifte met 2 kinderen in 2021 was iets rond de 5346 euro per maand (bron: statbel, met eigen berekeningen)), dus inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie.

Maar:
- is een 'modaal' gezin eentje met 2 personen en 2 kinderen? Verre van
- 5346 euro belastbaar zal eerder rond de 3,5 à 4 k netto zijn, dus daar zit je ver onder de 4,5 euro loon, zelfs al reken je dus voor 2 personen en 2 kinderen
- los van het fiscale inkomen bestaan om nog andere inkomens (extralegaal, ...)
- het gemiddeld belastbaar inkomen is rond de 21800 euro in 2021 (alle categorieën meegerekend), dus zo'n 3600 belastbaar per maand voor 2 personen
- daar zitten ook wel de studenten, starters en gepensioneerden bij, die het cijfer naar beneden trekt, terwijl een gemiddelde het cijfer tov een mediaan omhoog trekt.

Ik schat dat 3,5k tot 4k een realistischer cijfer is, terwijl je met 4,5k voor wat sommigen mss als typisch gezien (2 volwasenen, 2 kinderen) zien logischer is, maar dat is zeker geen modaal gezin en verbergt veel groepen die armer zijn.

Stel nu dat hier inderdaad iets van komt: hoe lang duurt het voor zoiets effectief in voege is? Dat is een voorstel, dat moet dan gestemd worden en een wet van gemaakt worden?
Wij hebben net een grond gekocht (akte moet nog verleden worden, maar we zijn wel al in gesprek met onze architect), dus handig voor ons om te weten of we wat tijd moeten kopen :unsure:

Stel nu dat hier inderdaad iets van komt: hoe lang duurt het voor zoiets effectief in voege is? Dat is een voorstel, dat moet dan gestemd worden en een wet van gemaakt worden?
Wij hebben net een grond gekocht (akte moet nog verleden worden, maar we zijn wel al in gesprek met onze architect), dus handig voor ons om te weten of we wat tijd moeten kopen :unsure:

Nog een jaar op zijn minst. En dan implementation met een jaar vertraging.

Dit is voorstel in een nota. Regering komt er pas in okt/nov. Dan moet dat nog wet worden. En dan gaan ze dat wsch laten ingaan vanaf 1 Jan 2026 of misschien 30 Jun 2025.

Nog een jaar op zijn minst. En dan implementation met een jaar vertraging.

Dit is voorstel in een nota. Regering komt er pas in okt/nov. Dan moet dat nog wet worden. En dan gaan ze dat wsch laten ingaan vanaf 1 Jan 2026 of misschien 30 Jun 2025.

Volgens mij mag dat niet wat De Wever daar zet:

Afdeling 2

Verlaagde tarieven

Artikel 98

1. De lidstaten kunnen een of twee verlaagde tarieven toepassen.

2. De verlaagde tarieven zijn uitsluitend van toepassing op de goederenleveringen en de diensten die tot de in bijlage III genoemde categorieën behoren.

(...)

Bijlage III

10 bis) renovatie en herstel van particuliere woningen, met uitzondering van materialen die een beduidend deel vertegenwoordigen van de waarde van de verstrekte diensten;

Staat duidelijk renovatie en herstel, niet nieuwbouw. Enfin, misschien dat er een draai aan gegeven kan worden maar dat kan misschien wel eens afgeblokt worden door Europa.
+ dan nog eens de begrotingsimpact....
Weinig kans hierop in mijn ogen.

Betekent ook dat hij een tarief moet schrappen want we hebben 6% en 12%. We hebben al twee verlaagde. Dat betekent dat er één wegmoet. (Impliciet betekent dat 6% naar 9%? :p)

Laatst bewerkt:

Afdeling 2

Verlaagde tarieven

Artikel 98

2. De verlaagde tarieven zijn uitsluitend van toepassing op de goederenleveringen en de diensten die tot de in bijlage III genoemde categorieën behoren.

(...)

Bijlage III

10 bis) renovatie en herstel van particuliere woningen, met uitzondering van materialen die een beduidend deel vertegenwoordigen van de waarde van de verstrekte diensten;

Staat duidelijk renovatie en herstel, niet nieuwbouw. Enfin, misschien dat er een draai aan gegeven kan worden maar dat kan misschien wel eens afgeblokt worden door Europa.

Betekent ook dat hij een tarief moet schrappen want we hebben 6% en 12%. We hebben al twee verlaagde. Dat betekent dat er één wegmoet. (Impliciet betekent dat 6% naar 9%?)

Long story short. Niet onmiddellijk.

Niet op wachten dus.

Afdeling 2

Verlaagde tarieven

Artikel 98

(...)

Bijlage III

Betekent ook dat hij een tarief moet schrappen want we hebben 6% en 12%. We hebben al twee verlaagde. Dat betekent dat er één wegmoet. (Impliciet betekent dat 6% naar 9%? :p)
Het artikel erboven zegt: "levering, bouw, renovatie en verbouwing van in het kader van het sociaal beleid verstrekte huisvesting". Daaronder kan je dat ook doen.

Het artikel erboven zegt: "levering, bouw, renovatie en verbouwing van in het kader van het sociaal beleid verstrekte huisvesting". Daaronder kan je dat ook doen.

"sociaal beleid" is niet om het even wat welke nieuwbouw.
En die hebben we al. Het is al maar 6% voor de bouw van sociale woningen.

De mensen moeten niet hopen daarop dat dat doorgeraakt. :p Tis een ballonetje die toevallig doorprikt gaat worden in oktober :p.

De mensen moeten niet hopen daarop dat dat doorgeraakt. :p Tis een ballonetje die toevallig doorprikt gaat worden in oktober :p.
In de UK bvb is woningbouw 0% BTW op basis van die regel, die vallen nu wel niet meer onder de richtlijn maar dat dateert al van lang voor de Brexit. De enige voorwaarde is dat het nieuw moet zijn en dat het exclusief voor bewoning moet dienen.

Hopelijk wel. Als reeds eigenaar is elke maatregel die aankoop goedkoper maakt positief voor de waarde van het huis. :laugh:

In de UK bvb is woningbouw 0% BTW op basis van die regel, die vallen nu wel niet meer onder de richtlijn maar dat dateert al van lang voor de Brexit. De enige voorwaarde is dat het nieuw moet zijn en dat het exclusief voor bewoning moet dienen.

Omdat er transities waren in het systeem. Landen die al een verlaagd BTW-tarief hadden voor iets wat niet op de lijst stond, konden dat nog voortzetten (met een bepaald tijdslimiet).
Maar België had geen verlaagd tarief voor gewone huisvesting.

Dus in mijn insziens kan Belgë dat niet zomaar invoeren.

Omdat er transities waren in het systeem. Landen die al een verlaagd BTW-tarief hadden voor iets wat niet op de lijst stond, konden dat nog voortzetten (met een bepaald tijdslimiet).
Maar België had geen verlaagd tarief voor gewone huisvesting.

Dus in mijn insziens kan Belgë dat niet zomaar invoeren.
Da's denk ik enkel waarom ze niet aan dat minimum van 5% gebonden zijn en nog op 0% kunnen zitten, maar het moet nog steeds deel zijn van die lijst.

Het Waals regeerakkoord bevat de nieuwe tarieven erfbelasting, imo behoorlijk verschil met de huidige tarieven in Vlaanderen:

- Tussen echtgenoten, wettelijk samenwonenden en in rechte lijn (bv. (klein)kind): maximaal 15% (27% in Vlaams Gewest);
- Tussen broers, zussen, tantes, nonkels, neven en nichten: maximaal 30% (55% in Vlaams Gewest);
- Tussen anderen bv. feitelijk samenwonenden, vrienden: maximaal 40% (55% in Vlaams Gewest).

Terug
Bovenaan