Bongobong
Active member
Versta me niet verkeerd ik ben een halve marktfundamentalist en ik kan mij wekelijks irriteren aan fiscale koterijen van allerlei aard. Maar wat gemeentefusies betreft denk ik dat we een hele boel zaken negeren die belangrijker zijn dan efficiëntie.Ik heb nooit gezegd dat we ons moeten richten op Nederland hoor. Enkel lijkt het me dat buiten veel blabla over efficiëntie er eigenlijk weinig verandert en gaat inwoners altijd tegen elke verandering zijn. Hier is dat ook zo, de kern van de buurgemeente is op 4 km. Dus kerk tot kerk via de weg (niet vogelvlucht) hé. Door allerhande bebouwing is dat de facto een dorp, maar er loopt een imaginaire lijn door en volgen die lijn zijn mensen A of B en kennelijk een heel andere cultuur, met enige historische rivaliteit. De lokale politci vinden dat natuurlijk zeer goed. Sta me toe dat een ongeloofelijke verspilling van middelen te vinden.
Ik heb eigenlijk wel sympathie voor historische rivaliteit tussen gehuchten en hun dramatische, vaak op de man gerichte, lokale politiek. Een kleine gemeente is vaak nog een echte organische gemeenschap waar de vertegenwoordigers dicht bij de burger staan. Ik geloof ook echt dat dit bijdraagt aan het welzijn van mensen.
.