anonymousMF
Well-known member
De vraag is waarom Wilsele-putkapel een andere ruimtelijke ordening zou moeten krijgen (ik ken de situatie niet) en als zo is, of die dan eerder in de richting moet gaan zoals jij die wil of zoals leuven die wil én mss nog een stuk verder. Ruimtelijke ordening is typisch iets wat op groot niveau moet bekeken worden (en gelukkig reeds een stuk gedaan wordt).
Omdat Wilsele aanleunt tegen Rotselaar en de problematiek van Leuven inzake studenten niet heeft. Die zorgen ervoor dat Leuven heel streng is op bijvoorbeeld het splitsen van huizen. Maar doordat het een deelgemeente is van Leuven volgt het wel de Leuvense regels en niet die van Rotselaar.
Ruimtelijke ordening is toch typisch iets lokaal ? Als er een flat gebouw of sociale blok word gezet gaat dat toch eerder de gemeente en zijn inwoners aan dan een of andere niveau er boven ? Het verplaatsen naar een niveau hoger lijkt me juist een manier om onpopulaire dingen erdoor te duwen.
Die worden nationaal bepaald maar ook in overleg met de betrokken gemeentes. Het is ook de gemeente die bepaalde dingen kan aanklagen en bemoeilijken. In het geval van Rotselaar heeft onze burgemeester altijd wel goed kunnen onderhandelen met de politiek om de vliegroutes te beperken. Ook al worden die uiteindelijk nationaal bepaald.je was bezig over nationale belangen zoals nationale projecten en vliegroutes. Die moeten dus op nationaal vlak bepaald worden. net zoals veel zaken nu ook véél logischer op een groter niveau behandeld moeten worden. Nu is er geen weinig tussen pakweg de kennis van ruimtelijke ordening en de dienstverlening rond het afleveren van een paspoort. Dat zou apart van elkaar bekeken moeten worden welk niveau daar het beste is.
Je argumenten zeggen precies dat fusies voor 'the greater good' kunnen zijn. Wat ik niet perse betwist. Maar voor mij als inwoner lijken al die schaalvoordelen toch niet op te wegen tegen het verlies van lokale belangen. Gelukkig leven we niet in een land waar 'the greater good' steeds moet winnen, maar individuele vrijheid ook belangrijk is.