Begroting in het regeerakkoord: supernota

De vraag is waarom Wilsele-putkapel een andere ruimtelijke ordening zou moeten krijgen (ik ken de situatie niet) en als zo is, of die dan eerder in de richting moet gaan zoals jij die wil of zoals leuven die wil én mss nog een stuk verder. Ruimtelijke ordening is typisch iets wat op groot niveau moet bekeken worden (en gelukkig reeds een stuk gedaan wordt).

Omdat Wilsele aanleunt tegen Rotselaar en de problematiek van Leuven inzake studenten niet heeft. Die zorgen ervoor dat Leuven heel streng is op bijvoorbeeld het splitsen van huizen. Maar doordat het een deelgemeente is van Leuven volgt het wel de Leuvense regels en niet die van Rotselaar.

Ruimtelijke ordening is toch typisch iets lokaal ? Als er een flat gebouw of sociale blok word gezet gaat dat toch eerder de gemeente en zijn inwoners aan dan een of andere niveau er boven ? Het verplaatsen naar een niveau hoger lijkt me juist een manier om onpopulaire dingen erdoor te duwen.

je was bezig over nationale belangen zoals nationale projecten en vliegroutes. Die moeten dus op nationaal vlak bepaald worden. net zoals veel zaken nu ook véél logischer op een groter niveau behandeld moeten worden. Nu is er geen weinig tussen pakweg de kennis van ruimtelijke ordening en de dienstverlening rond het afleveren van een paspoort. Dat zou apart van elkaar bekeken moeten worden welk niveau daar het beste is.
Die worden nationaal bepaald maar ook in overleg met de betrokken gemeentes. Het is ook de gemeente die bepaalde dingen kan aanklagen en bemoeilijken. In het geval van Rotselaar heeft onze burgemeester altijd wel goed kunnen onderhandelen met de politiek om de vliegroutes te beperken. Ook al worden die uiteindelijk nationaal bepaald.

Je argumenten zeggen precies dat fusies voor 'the greater good' kunnen zijn. Wat ik niet perse betwist. Maar voor mij als inwoner lijken al die schaalvoordelen toch niet op te wegen tegen het verlies van lokale belangen. Gelukkig leven we niet in een land waar 'the greater good' steeds moet winnen, maar individuele vrijheid ook belangrijk is.

Schaalvergroting kan je rechtvaardigen voor de kleinste gemeentes, maar dat idee van de arrondissementen is wel erg verregaand... echt geen goesting om in Groot-Tongeren te woren, f*cking hell no... totaal geen affiniteit mee.
Mja dat is toch louter het emotionele denken waar de lokale (, amateuristische, en corrupte) politiek op inzet IMO hoor.

Ik heb ook geen affiniteit met de idioten die door te trakteren, op de kermis te paraderen, of er gewoon goed uit te zien mij in mijn gemeente "vertegenwoordigen" eerlijk gezegd.

Omdat Wilsele aanleunt tegen Rotselaar en de problematiek van Leuven inzake studenten niet heeft. Die zorgen ervoor dat Leuven heel streng is op bijvoorbeeld het splitsen van huizen. Maar doordat het een deelgemeente is van Leuven volgt het wel de Leuvense regels en niet die van Rotselaar.

Ruimtelijke ordening is toch typisch iets lokaal ? Als er een flat gebouw of sociale blok word gezet gaat dat toch eerder de gemeente en zijn inwoners aan dan een of andere niveau er boven ? Het verplaatsen naar een niveau hoger lijkt me juist een manier om onpopulaire dingen erdoor te duwen.
Is dat niet evengoed iets dat een grotere fusiegemeente door midden van een RUP kan regelen? Als dat de juiste term is. Maar volgens mij moet in een gemeente toch ook niet elke buurt dezelfde regels rond wonen volgen.

Zo'n zaken verplaatsen naar een hoger niveau zorgt er volgens mij ook vooral voor dat de lokale scoutsleider van 10 jaar geleden die nu schepen is, geen zaken kan regelen op maat van een minderheid.

Laatst bewerkt:

Die worden nationaal bepaald maar ook in overleg met de betrokken gemeentes. Het is ook de gemeente die bepaalde dingen kan aanklagen en bemoeilijken. In het geval van Rotselaar heeft onze burgemeester altijd wel goed kunnen onderhandelen met de politiek om de vliegroutes te beperken. Ook al worden die uiteindelijk nationaal bepaald.

Je argumenten zeggen precies dat fusies voor 'the greater good' kunnen zijn. Wat ik niet perse betwist. Maar voor mij als inwoner lijken al die schaalvoordelen toch niet op te wegen tegen het verlies van lokale belangen. Gelukkig leven we niet in een land waar 'the greater good' steeds moet winnen, maar individuele vrijheid ook belangrijk is.
Maar waarom zou een grotere stad/gemeente hier geen rekening mee kunnen houden? Tegenwoordig hebben de meeste gemeentes toch zowel meer een kern/meerdere kernen, landelijkere gebieden, kleine gehuchten, ... Net zoals dat van "een flatgebouw" zeer weinig te maken heeft met ruimtelijke ordening trouwens. Er wordt beslist in een RUP wat voor bouwstijlen waar mogelijk zijn. Dit is juist exact iets dat op een hoger niveau kan plaatsvinden met aandacht voor lokale accenten. Dat heeft zeer weinig tot niets te maken met individuele projecten.

Ik ben nog altijd niet mee trouwens met wat voor lokale belangen je dan bedoelt die beter op een lager niveau kunnen bedisselt worden. Kun je daar wat concrete voorbeelden van geven? Ik vind het belangrijk dat we als inwoners zoveel mogelijk gelijk behandelt worden. Voor vliegroutes zou hier bv. ook een gelijke behandeling moeten plaatsvinden en geen cliëntilisme waarbij de ene burgemeester toevallig de minister beter kent dan de andere.

Maar waarom zou een grotere stad/gemeente hier geen rekening mee kunnen houden? Tegenwoordig hebben de meeste gemeentes toch zowel meer een kern/meerdere kernen, landelijkere gebieden, kleine gehuchten, ... Net zoals dat van "een flatgebouw" zeer weinig te maken heeft met ruimtelijke ordening trouwens. Er wordt beslist in een RUP wat voor bouwstijlen waar mogelijk zijn. Dit is juist exact iets dat op een hoger niveau kan plaatsvinden met aandacht voor lokale accenten. Dat heeft zeer weinig tot niets te maken met individuele projecten.

Het is toch het lokaal niveau dat uiteindelijk de bouwaanvraag goedkeurd ? En uiteraard kan er rekening worden gehouden met lokale accenten maar in de praktijk gebeurd dat niet altijd. Ik ben tevreden van het bestuur hier en heb er veel meer vertrouwen in dan die van de naburige grote stad.

Ander voorbeeld:
Ook dingen als auto en parking beleid verschilt heel hard van plek tot plek. Een meer links bestuur hier zou bijvoorbeeld een circulatie plan invoeren (wat ze ook geprobeerd hebben en daardoor zijn weggestemd en het plan is terug gedraaid). Moesten we deel zijn van de grote stad met een links bestuur was dat gebleven en waren we met te weinig om ze weg te stemmen.

Dus is het toch niet 'dom' van mij om geen fusie te willen ?

Doordat een bouwreglement niet meer door Leuven bepaald zal worden, maar door enkele honderdduizenden woningen, zal er automatisch meer diversiteit zijn in het behandelen van bouwdossiers, omdat de situatie in pakweg Meldert dat wel toelaat. Door net niet meer het enigste aanhangsel te zijn van een grote stad, zal men veel beter kunnen kijken naar de locale situaties en bvb werken met parameters ipv met een grondgebied. Bij ons zijn er bvb aparte reglementen voor de binnenstad en de stadsrand + platteland. Iets wat Leuven nu niet heeft, maar wel zal hebben bij een "arrondissementsgemeente".
Net niet lokaal, maar bovenlokaal. Want het flatgebouw dat grenst aan de gemeente, heeft mogelijks een grote invloed op de andere gemeente. En zo kan je onpopulaire dingen op andere gemeenten afschuiven, waar ze niet mogen stemmen (bij grote projecten genre industrie zijn daar wel nu mogelijkheden als buurgemeente om op te treden, maar dat wordt dan, jaja... op een hoger niveau besproken. Waar het eigenlijk al toebehoort.

En onpopulaire zaken moeten kunnen doorgeduwd worden, zolang ze voor de ruime omgeving goed zijn.
Probleem met je visie is dat alle gemeenten het gaan bemoeilijken en de gemeente met toevallig de zwaarste politieke invloed het zal halen. Een Lubbeek weegt zo zwaarder door dan een Holsbeek, terwijl ze op zich evenwaardig zouden moeten zijn. Dat kan je afvlakken indien je meer beslissingsmacht geeft aan de arrondissementen en minder aan de lokale dorpsgek/burgemeester.

Het is niet omdat je een greater good hebt, dat individuele vrijheid plots niet meer belangrijk is. Op zich zal er weinig veranderen qua individuele vrijheid, het is de beslissingsmacht die al niet meer bij jou lag (en waar je soms zelfs niet voor kan stemmen omdat je huisnummer 1 meter te ver is) die anders verdeeld wordt.

(de woning waar ik opgegroeid ben lag nét boven waar "PIUS X" stond. Dit was tot in de jaren 70 van een buurgemeente van Kortrijk, terwijl dat al lang kortrijk was in de praktijk. Met het aanleggen van de ring hebben ze dat dan verlegd naar de ring en vielen we plots onder kortrijk. Dit terwijl iemand die nét over de ring woont (en daar zijn er los van de industrie veel), niks te zeggen heeft over kortrijk, maar wel daar véél meer van afhangt dan van Kuurne.
1722002634287.png

1722002704443.png

Specifiek op vlak van bouwcodes zou ik hopen dat we zeker op dat vlak toch zoveel mogelijk richting gelijkaardig beleid gaan. Ook over gemeentes heen.

En dat mensen niet overal hetzelfde stemmen klopt, maar ik ben dan niet mee hoedat het plots zou zijn dat een deel zijn wil zou opleggen aan een ander deel? Het zal dit toch uit nivelleren? Als er omringende gebieden mee dit beleid bepalen, zullen ze juist dat doen, een middenweg hierin mee bepalen. En niet gewoon hieraan onderworpen worden?

Dat lokale belangen zeker belicht moeten worden, daar ga ik mee akkoord, daarvoor dat deze districten ook kunnen dienen.
Maar je verliest wel aan democratisch bestuur. Als je een gebied hebt dat A wil en een gebied hebt dat B wil en ze hebben elk hun eigen bestuur dan kunnen ze beiden exact krijgen wat ze willen. Als ze samen gaan in een gemeenschappelijk bestuur opgaan gaan ze hoe dan ook verliezen op dat vlak.

Mja dat is toch louter het emotionele denken waar de lokale (, amateuristische, en corrupte) politiek op inzet IMO hoor.

Ik heb ook geen affiniteit met de idioten die door te trakteren, op de kermis te paraderen, of er gewoon goed uit te zien mij in mijn gemeente "vertegenwoordigen" eerlijk gezegd.

Dit heeft niets te maken met de politici die mijn stad/gemeente besturen, maar gewoon met de regio waarin je je thuisvoelt... Ik kom 10 keer meer in Hasselt of Genk dan in Tongeren centrum, maar plots zou ik in Tongeren wonen? Dit is gewoon een slechte grap.
Borgloon wordt al op een gelijkaardige anti-democratische manier door Tongeren opgeslokt. Bij een fusie zouden alle partijen erachter moeten staan. Je kan gerust de incentives opvoeren of zelfs een lichte dwang hanteren, maar gewoon afkomen met: ah, ik heb hier een kaartje met arondissementen... is gewoon je reinste bureaucratische dictatuur.

Je kan dat ook perfect met andere historische, culturele, taalkundige argumenten staven... steden en gemeenten kunnen gerust hun eigenheid hebben en zijn heus niet louter administratieve bestuursniveaus.

Dit is natuurlijk een denkwijze die vooral uit Antwerpen komt, waar men de provincies graag wilt afschaffen ter glorie van Vlaanderen enerzijds en de grote Stad anderzijds, maar feitelijk kan je dat ook gerust anders aanpakken. Kijk naar onze noorderburen, daar zijn ook grotere gemeenten, maar bestaan ook kleinere gemeenten die wel degelijk nog hun eigenheid hebben.

Maar je verliest wel aan democratisch bestuur. Als je een gebied hebt dat A wil en een gebied hebt dat B wil en ze hebben elk hun eigen bestuur dan kunnen ze beiden exact krijgen wat ze willen. Als ze samen gaan in een gemeenschappelijk bestuur opgaan gaan ze hoe dan ook verliezen op dat vlak.
Hoe verlies je aan democratisch bestuur?

Zelfs al zou je zo'n extreem onderscheid hebben tussen de inwoners, dan blijft het democratisch. Maar vooral, gebieden willen niets. Maar goed, dat bedoel je niet. Maar er zijn nergens gebieden waar alle wensen van de inwoners in deze gebieden zo gelijklopend zouden zijn.

Mensen in gebied A die B willen, die winnen.
Mensen in gebied B die A willen, die winnen.

Zaken zwart wit voorstellen vind ik weinig constructief.

Minder zwart wit kan ook maar da's enkel meer complexiteit voor dezelfde conclusie: Twee steden met dezelfde bevolkingsaantallen: In de ene stad verkiest 70% blauw en 30% rood. In de andere stad wint de andere partij met 60% rood en 40% blauw. In totaal heeft het gemiddelde van de twee winnende partijen, 65% van de bevolking, het bestuur waarvoor ze gekozen hebben. Laat die twee steden samengaan en de uitslag van elke partij is het gemiddelde van hun respectievelijke resultaten in de twee steden. 70 en 40 voor blauw=55% en 30 en 90 voor rood=60%. Rood wint maar nu heb je maar 60% van de bevolking die het bestuur heeft dat het wou tegenover 65% daarvoor.

Het enige scenario waarin dat niet klopt is het puur theoretisch scenario waar politieke voorkeuren geografisch perfect uniform verdeeld zijn.

Laatst bewerkt:
Minder zwart wit kan ook maar da's enkel meer complexiteit voor dezelfde conclusie: Twee steden met dezelfde bevolkingsaantallen: In de ene stad verkiest 70% blauw en 30% rood. In de andere stad wint de andere partij met 60% rood en 40% blauw. In totaal heeft het gemiddelde van de twee winnende partijen, 65% van de bevolking, het bestuur waarvoor ze gekozen hebben. Laat die twee steden samengaan en de uitslag van elke partij is het gemiddelde van hun respectievelijke resultaten in de twee steden. 70 en 40 voor blauw=55% en 30 en 90 voor rood=60%. Rood wint maar nu heb je maar 60% van de bevolking die het bestuur heeft dat het wou tegenover 65% daarvoor.

Het enige scenario waarin dat niet klopt is het puur theoretisch scenario waar politieke voorkeuren geografisch perfect uniform verdeeld zijn.
Maar tot op welk niveau moet je hierin meegaan? Zoals hierboven ook al gezegd, elke vorm van beleid heeft een ideaal niveau om op te liggen.

Je maakt het nog altijd een zeer simpel gegeven wat in de praktijk niet terug te vinden is. Door schaalvoordelen zouden heel wat meer mensen beter kunnen zijn, ondanks een minder geprefereerd beleid bv. En nu maak je het alsof er maar twee issues zijn en dat er hier maar twee standpunten over zijn. En dan negeer je verder nog, dat ik alvast het ook wenselijk vind dat we in ons land dat al maar een scheelt groot is, niet teveel uiteenlopend beleid hebben. Liever niet per straat een andere uitzondering.

Goed voorbeeld van deze verwarring zijn de milieuzones in verschillende steden. Elke stad een eigen systeem.

Zelfs als de inwoners van deze steden deze systemen verkiezen en elk systeem het beste vinden, vind ik het nog altijd beter als al deze systemen hetzelfde zouden zijn. Ook al is dat dan voor sommige mensen niet 'het ideale', maar zorgt dit wel voor veel meer consistentie en begrijpbaarheid.

TLDR: Over beleid praten in zwart - wit standpunten heeft eigenlijk weinig nut.

Dit heeft niets te maken met de politici die mijn stad/gemeente besturen, maar gewoon met de regio waarin je je thuisvoelt... Ik kom 10 keer meer in Hasselt of Genk dan in Tongeren centrum, maar plots zou ik in Tongeren wonen? Dit is gewoon een slechte grap.
Borgloon wordt al op een gelijkaardige anti-democratische manier door Tongeren opgeslokt. Bij een fusie zouden alle partijen erachter moeten staan. Je kan gerust de incentives opvoeren of zelfs een lichte dwang hanteren, maar gewoon afkomen met: ah, ik heb hier een kaartje met arondissementen... is gewoon je reinste bureaucratische dictatuur.

Je kan dat ook perfect met andere historische, culturele, taalkundige argumenten staven... steden en gemeenten kunnen gerust hun eigenheid hebben en zijn heus niet louter administratieve bestuursniveaus.

Dit is natuurlijk een denkwijze die vooral uit Antwerpen komt, waar men de provincies graag wilt afschaffen ter glorie van Vlaanderen enerzijds en de grote Stad anderzijds, maar feitelijk kan je dat ook gerust anders aanpakken. Kijk naar onze noorderburen, daar zijn ook grotere gemeenten, maar bestaan ook kleinere gemeenten die wel degelijk nog hun eigenheid hebben.
Het probleem is dat we te veel gemeenten hebben met elk hun eigen beleid en administratie, en elk hun eigen a la tête du client maatregelen om stemmen te winnen.
Daar wordt niemand beter van, en dit puur laten bestaan voor de eigenheid is een slecht argument. En het Antwerps model is echt niet zo een slecht model.
Je blijft ook wonen in je woning waar je nu woont, daar verandert niks aan. Of je nu in Hasselt of Tongeren woont, of je u nu meer thuis voelt in Hasselt of Tongeren.

Er is weinig mis met fusies, en de gemeenten in Nederland zijn echt wel gemiddeld een heel pak groter dan in Vlaanderen.
Zeeuws-Vlaanderen kent 3 gemeentes, Hulst, Terneuzen en Sluis. En grens aan 10 Vlaamse gemeenten. Je snapt wel dat dit een beetje belachelijk is.

Maar tot op welk niveau moet je hierin meegaan? Zoals hierboven ook al gezegd, elke vorm van beleid heeft een ideaal niveau om op te liggen.

Je maakt het nog altijd een zeer simpel gegeven wat in de praktijk niet terug te vinden is. Door schaalvoordelen zouden heel wat meer mensen beter kunnen zijn, ondanks een minder geprefereerd beleid bv. En nu maak je het alsof er maar twee issues zijn en dat er hier maar twee standpunten over zijn. En dan negeer je verder nog, dat ik alvast het ook wenselijk vind dat we in ons land dat al maar een scheelt groot is, niet teveel uiteenlopend beleid hebben. Liever niet per straat een andere uitzondering.

Goed voorbeeld van deze verwarring zijn de milieuzones in verschillende steden. Elke stad een eigen systeem.

Zelfs als de inwoners van deze steden deze systemen verkiezen en elk systeem het beste vinden, vind ik het nog altijd beter als al deze systemen hetzelfde zouden zijn. Ook al is dat dan voor sommige mensen niet 'het ideale', maar zorgt dit wel voor veel meer consistentie en begrijpbaarheid.

TLDR: Over beleid praten in zwart - wit standpunten heeft eigenlijk weinig nut.
Verwijt je me nu geen volledige dissertatie geschreven te hebben van de voor-en nadelen van gemeentefusies? Jij stelde de vraag hoe fusies slecht konden zijn voor vertegenwoordiging van belangen, ik antwoordde.

Moest het niet over democratischer beslissingsvoering gaan dan was er geen enkele reden om niet elk lokaal niveau af te schaffen en al het beleid door het hoogste niveau te laten doen.

Dat wil niet zeggen dat er daarom niet naar het ideale bestuursniveau gekeken moet worden maar het feit dat er minder mensen het beleid zullen krijgen dat ze willen is wel degelijk een heel belangrijke factor.

Je cijfers zijn verkeerd, blauw wint met 55% tegenover 45% voor rood.

Maar kijk eens naar de realiteit in België: hoewel slechts 50% nodig is voor een meerderheid, is de praktijk dat een meerderheid van 50% in elke regio beoogd wordt.

Er zijn trouwens nog andere cijfermatige effecten die net in het voordeel van fusies spreken. Bij fusies heb je grotere gemeenteraden waardoor kleinere partijen gemakkelijker in de gemeenteraad en zelfs in het bestuur komen tegenover kleine gemeenten waar soms maar keuze is tussen 2 partijen (soms zelfs geen keuze, zoals mogelijks in Vleteren) en daardoor de burgemeester 30 jaar lang aan de macht kan blijven, vaak gewoon omdat hij de zoon,/dochter van een vorige burgemeester was. Verandering is daar moeilijker, de macht van burgemeesters/schepenen een stuk groter met nadelige gevolgen. Bij 3 partijen of meer heb je al vlug wissels van de macht.

Het gaat me vooral over de grootteode van gemeenten. Als je de regio rond Tongeren bij Hasselt voegt, ga je één groot provinciale gemeente hebben. Dat is te groot. Terwijl, alvast in West Vlaanderen de samenwerkingsniveaus vaak nu ongeveer op arrondissementsniveau zit.

Je cijfers zijn verkeerd, blauw wint met 55% tegenover 45% voor rood.

Maar kijk eens naar de realiteit in België: hoewel slechts 50% nodig is voor een meerderheid, is de praktijk dat een meerderheid van 50% in elke regio beoogd wordt.

Er zijn trouwens nog andere cijfermatige effecten die net in het voordeel van fusies spreken. Bij fusies heb je grotere gemeenteraden waardoor kleinere partijen gemakkelijker in de gemeenteraad en zelfs in het bestuur komen tegenover kleine gemeenten waar soms maar keuze is tussen 2 partijen (soms zelfs geen keuze, zoals mogelijks in Vleteren) en daardoor de burgemeester 30 jaar lang aan de macht kan blijven, vaak gewoon omdat hij de zoon,/dochter van een vorige burgemeester was. Verandering is daar moeilijker, de macht van burgemeesters/schepenen een stuk groter met nadelige gevolgen. Bij 3 partijen of meer heb je al vlug wissels van de macht.
idd, maar het veranderd niks aan het algemeen principe. Je hebt vaak een homogenere verdeling van politieke voorkeur hoe lager het niveau is. Duw het beleidsniveau naar boven en je dwingt meer mensen een bestuur op dat verder staat van wat ze willen.

Ik zei in de vorige post dat dat een belangrijke reden was voor lokaal bestuur, maar eigenlijk is het zelfs één van de enige redenen volgens mij. De reden waarom er geen enkel land is waar er enkel nationale verkiezingen zijn is omdat onderliggende regio's, steden, districten, staten en gewesten andere politieke voorkeuren hebben en het democratisch gezien, hoewel je één grote nationale verkiezing nog steeds democratisch zou kunnen noemen, iedereen heeft nog steeds een stem, het duidelijk tot een minder democratisch resultaat leidt.

Dat wil daarom niet zegen dat fusies een slecht idee zijn, trek dit tot het einde door en iedere persoon zou zijn eigen persoonlijk bestuur mogen kiezen, wat duidelijk onwerkbaar is, maar bestuur wordt best gevoerd op het laagste praktisch aanvaardbare niveau.

idd, maar het veranderd niks aan het algemeen principe. Je hebt vaak een homogenere verdeling van politieke voorkeur hoe lager het niveau is. Duw het beleidsniveau naar boven en je dwingt meer mensen een bestuur op dat verder staat van wat ze willen.

Ik zei in de vorige post dat dat een belangrijke reden was voor lokaal bestuur, maar eigenlijk is het zelfs één van de enige redenen volgens mij. De reden waarom er geen enkel land is waar er enkel nationale verkiezingen zijn is omdat onderliggende regio's, steden, districten, staten en gewesten andere politieke voorkeuren hebben en het democratisch gezien, hoewel je één grote nationale verkiezing nog steeds democratisch zou kunnen noemen, iedereen heeft nog steeds een stem, het duidelijk tot een minder democratisch resultaat leidt.

Dat wil daarom niet zegen dat fusies een slecht idee zijn, trek dit tot het einde door en iedere persoon zou zijn eigen persoonlijk bestuur mogen kiezen, wat duidelijk onwerkbaar is, maar bestuur wordt best gevoerd op het laagste praktisch aanvaardbare niveau.
Akkoord, maar dat is toch ook wat ik zeg? Het juiste niveau van beleid bepalen. Er zijn nu heel wat indicaties die aangeven dat verschillende zaken die kleinere gemeentes nu doen nu eigenlijk hun hoofd te boven gaan. Waarbij een grotere schaal deze problematiek voor een groot stuk vooruit zou helpen.

Ook akkoord dat we dit niet te ver mogen doortrekken.

Ik ga er echter niet mee akkoord dat het minder democratisch is.

Dat is toch gewoon een naam? Je woont daarmee niet plots ergens anders. Ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen hoe mensen daar gevoelens rond hebben, een naam krijgen van een ander onbelangrijk "dorp" op fietsafstand.

Je gaat altijd wel een of ander historisch argument kunnen vinden waarom een gemeente een gemeente is, of waarop in het dialect tussen 5 straten hier een klinker wat korter is dan iets verder. Ik stel me toch echt wel de vraag of we voor administratie en bestuur ons moeten baseren op iets dat laatst relevant was toen onze grootouders kinderen waren.

En zo lang mensen van dat soort zaken wakker liggen zal er altijd wel wel een lokaal politicus zijn postje kunnen verantwoorden lijkt me.
Geen idee, ik heb niets met Antwerpen. Haat voor Brussel lijkt me ook iets Antwerps dan, nochtans lijkt daar iedereen in Vlaanderen wel pro gemeentelijke fusies, zoals iemand hier al aanhaalde.

Lijkt me dat met grotere en kleinere gemeenten je net dezelfde argumenten gaat krijgen in elk dorp waarom zij klein moeten zijn want eigenheid enzo.

Kijk naar onze noorderburen, daar zijn ook grotere gemeenten, maar bestaan ook kleinere gemeenten die wel degelijk nog hun eigenheid hebben.
Daar zou ik me nu niet aan spiegelen, die gemeenten zitten met gigantische financiële kopzorgen. Ze krijgen steeds meer verantwoordelijkheden op zich afgeschoven van de overheid zonder dat er daar evenredige financiële compensatie tegenover staat.

Het probleem is dat we te veel gemeenten hebben met elk hun eigen beleid en administratie, en elk hun eigen a la tête du client maatregelen om stemmen te winnen.
Daar wordt niemand beter van, en dit puur laten bestaan voor de eigenheid is een slecht argument. En het Antwerps model is echt niet zo een slecht model.
Je blijft ook wonen in je woning waar je nu woont, daar verandert niks aan. Of je nu in Hasselt of Tongeren woont, of je u nu meer thuis voelt in Hasselt of Tongeren.
Nogal een zwak argument: je blijft in je huis wonen.

De fusie hier tussen Borgloon en Tongeren is geregeld tussen 2 mensen: Dewael en Awouters. Met toevallig dezelfde partijkaart. Die 2 hebben even handjeklap gedaan en het was geregeld. De burger? Daar wordt mee gelachen. Ze hebben in Tongeren een mini referendum gedaan met het gekende resultaat.

In Borgloon durven ze niet omdat het resultaat nog veel slechter zou zijn. Borgloon en Tongeren hebben ook helemaal niks met elkaar, dat zijn 2 compleet verschillende soorten steden.

Wat veel logischer was geweest, is een fusie tussen Borgloon, Heers, Wellen en eventueel Kortessem daar nog bij. Dat zijn steden/ gemeentes van hetzelfde type. Maar de burgemeesters daar hadden helaas niet dezelfde kleur.

Terug
Bovenaan