Begroting in het regeerakkoord: supernota

België heeft inderdaad wel de naam van op het vlak van kapitaal een heel gunstig land te zijn, we hebben het zelf niet zo goed door (omdat het ook vooral voor buitenlanders interessant was, niet voor Belgen) maar internationaal werden we vaak het rijtje landen als Luxemburg en Zwitserland gezet, we waren één van de laatste westerse landen die ook het absolute bankgeheim heeft laten varen. We hebben jarenlange vrijwillig grote "boetes" betaald aan andere landen om ze niet te moeten meedelen hoeveel geld hun burgers op onze bankrekeningen hadden.

Maar da's wel en beetje voorbij: bankgeheim is weg, roerende voorheffing is verhoogd, liquidatiemeerwaarden worden hoger belast, notionele intrestaftrek is afgeschaft (virtueel). De onbelaste meerwaarden op aandelen en andere verkopen zijn zowat het enige kapitaalvriedenlijke bastion dat nog is overgebleven.
"roerende voorheffing is verhoogd"

la défiscalisation de certains produits d’assurance-vie
is juist de workaround daarvoor. Dividenden en interesten ontvangen binnen van levensverzekeringen zijn niet onderworpen aan RV. Ook de truc om de effectenrekeningentaks te ontlopen. :p. Je betaalt je 2% premietaks wanneer je het geld stort en daarna blijft alles onbelast.
(wel wat condities maar dat is buiten de scope van dit topic, denk ik.)

Enfin, België is nog altijd een belastingparadijs voor bepaalde categorieën. Dat is absoluut nog niet voorbij. Depardieu heeft niet in België gewoond voor de gezelligheid :p.

"roerende voorheffing is verhoogd"

la défiscalisation de certains produits d’assurance-vie
is juist de workaround daarvoor. Dividenden en interesten ontvangen binnen van levensverzekeringen zijn niet onderworpen aan RV. Ook de truc om de effectenrekeningentaks te ontlopen. :p. Je betaalt je 2% premietaks wanneer je het geld stort en daarna blijft alles onbelast.
(wel wat condities maar dat is buiten de scope van dit topic, denk ik.)

Enfin, België is nog altijd een belastingparadijs voor bepaalde categorieën. Dat is absoluut nog niet voorbij. Depardieu heeft niet in België gewoond voor de gezelligheid :p.
Er zijn nog allerhande methoden idd, maar daar zijn ook vaak wel voorwaarden aan verbonden die niet altijd ideaal zijn, het is al een pak minder vrijblijvend dan vroeger. Voor rijke Fransen is zowat elk ander land een belastingsparadijs natuurlijk, ik denk dat voor hen de grootste Belgische troef is dat het dichtbij is en ze hier Frans spreken, verhuizen naar hier is niet al te drastisch.

Er zijn nog allerhande methoden idd, maar daar zijn ook vaak wel voorwaarden aan verbonden die niet altijd ideaal zijn, het is al een pak minder vrijblijvend dan vroeger. Voor rijke Fransen is zowat elk ander land een belastingsparadijs natuurlijk, ik denk dat voor hen de grootste Belgische troef is dat het dichtbij is en ze hier Frans spreken, verhuizen naar hier is niet al te drastisch.

De rijke Italianen zijn er ook.

https://www.businessinsider.com/gio...chest-man-2020-1?international=true&r=US&IR=T
De rijkste Italiaan woont in België. :p

Mij niet zeggen dat dat niet deels uit fiscale redenen is :p.

De rijke Italianen zijn er ook.

https://www.businessinsider.com/gio...chest-man-2020-1?international=true&r=US&IR=T
De rijkste Italiaan woont in België. :p

Mij niet zeggen dat dat niet deels uit fiscale redenen is :p.
Die rijke mensen hebben vaak een heel specifieke financieel profiel en verhuizen dan naar landen die fiscaal goed zijn voor dat specifiek profiel, vaak zelfs voor 1 specifieke transactie die in de toekomst zal gebeuren. Die verhuizen niet naar België omdat het gemiddeld genomen fiscaal goed is.

Bij die Fransen bedoel ik niet dat fiscale redenen niet meespelen, maar net zoals bij de rijke Nederbelgen: Als fiscale redenen hun enige drijfveer was dan zijn er vaak betere opties dan verhuizen naar België. Het is de combinatie van betere fiscale situatie en niet al te veel impact op hun leven.

Laatst bewerkt:
En volgens het artikel was zijn eerste werkervaring ook bij Tic Tac in België.
Klopt, het is nu toevallig 1 van de rijken die (imo) hier niet is komen wonen voor de fiscaliteit. Ik denk ook wel dat de fiscale migratie overschat wordt, België is een redelijk goed land om met kapitaal te zitten, maar er zijn er betere. Als je dan toch verhuist, waarom zou je dan niet ineens naar het beste land verhuizen ;).

Klopt, het is nu toevallig 1 van de rijken die (imo) hier niet is komen wonen voor de fiscaliteit. Ik denk ook wel dat de fiscale migratie overschat wordt, België is een redelijk goed land om met kapitaal te zitten, maar er zijn er betere. Als je dan toch verhuist, waarom zou je dan niet ineens naar het beste land verhuizen ;).

Ik ben ook akkoord met Beryl dat mensen niet enkel keuzes maken uit fiscale overwegingen maar ook uit praktische of familiale overwegingen. Blijkbaar wonen die Ferrero's hier volgens het verhaal van de vader dat hij zijn kinderen wou opvoeden ver weg van de Italiaanse maffia indertijd en zijn keuze was gevallen op Brussel. En Ferrero heeft een fabriek in Wallonië als ik mij goed herinner.
En voor veel Fransen is Brussel gewoonweg goed gelegen want met een uurtje TGV ben je in Parijs, Vastgoed is goedkoper en ze klappen Frans in Brussel.

Om weer terug te gaan naar het begin:

"Met alle respect maar er wordt al quasi op alles belastingen of een vorm van belastingen geheven."
Het is dat dat ik contesteer en daarmee geef ik als voorbeeld dat België een belastingparadijs is voor bepaalde groepen. Dat betekent dus dat niet op alles belastingen wordt geheven. Er zijn juist redenen waarom de keuze op België valt ookal valt dat niet te begrijpen voor sommigen :p. Want dat past niet in hun narratief.

Zoals hier met "in uw pollen zonder iets te doen". En je begint weer een emotioneel betoog over een ander persoon dan degene die belast wordt.

De grootste drogreden die hier in heel deze thread passeert is degene die beweert dat dit reeds belast is geweest. Degene die dit onvangt heeft hier nog geen, nul, belastingen op betaald.

Belastingen hef je om diverse redenen natuurlijk.
De eerste vraag die je u moet stellen is wat is de reden om die specifieke transactie te gaan belasten, of extra te belasten. Want zoals ik al zei kan je dit niet zien als belasting op arbeid, want dat is dit niet
Belasten om te ontmoedigen dan? Wil je ontmoedigen dat mensen nog iets opbouwen dat ze mogelijks kunnen nalaten?

Zoals al zo vaak gezegd is dit een verschuiving van eigendom/ kapitaal.
En voor alle duidelijkheid gaat het over erven in rechte lijn. Dit blijft binnen een rechtstreekse lijn. Natuurlijk als je spreekt over een nonkel uit de 5de graad dan is het iets anders.
Maar de vraag blijft nog altijd waarom je specifiek blijft hameren op diegene die ontvangt die zogezegd nul belastingen erop zou betalen, en wat daar de insteek van is waarom dit zo een probleem is.

Om weer terug te gaan naar het begin:

"Met alle respect maar er wordt al quasi op alles belastingen of een vorm van belastingen geheven."
Het is dat dat ik contesteer en daarmee geef ik als voorbeeld dat België een belastingparadijs is voor bepaalde groepen. Dat betekent dus dat niet op alles belastingen wordt geheven. Er zijn juist redenen waarom de keuze op België valt ookal valt dat niet te begrijpen voor sommigen :p. Want dat past niet in hun narratief.

Quasi alles is niet alles natuurlijk.
Maar laat ons het natuurlijk niet semantisch maken. Je hebt gelijk hoor dat er wel links en rechts zaken zijn die niet of weinig belast worden.
Zie de rits aan extralegale voordelen, en de achterpoortjes zoals daar zijn auteursrechten en allerlei uitzonderingen die gewoon misbruik en rechtstreekse ontduiking van het systeem zijn.
Er zijn heel veel belastingen, maar er is ook een grote discrepantie. En het is gewoon ook niet altijd eerlijk, vooral dat.

Belastingen op vermogen en geld dat niet in België wordt verdient daarvoor zit je in België inderdaad niet slecht. Als je als totaalplaatje bekijkt vanuit het middenklasse gezin die belastingen op arbeid betalen, weinig tot geen extralegale voordelen hebben, een eigen woning hebben en elke week in België gaan tanken en winkelen dan is nog eens extra belasten op hetgeen ze op hun spaarboek hebben staan en de mogelijke meerwaarde die ze creëren die ze met beleggen maken misschien iets te veel ja.
Als het bekijkt natuurlijk vanuit het standpunt van de rijke fransman die naar hier trekt omdat zijn meerwaarde niet belast wordt dan is dat oneerlijk. Want die persoon draagt quasi niks, tot soms zelfs niks bij.

Het probleem is dan ook niet zozeer de belastingen die geheven worden, maar wie het grootste deel van de belastingen mag ophoesten, en wie altijd via de kassa mag passeren.
En vooral wie rechtstreeks het voelt als er een extra belasting of een verhoging komt.

Belastingen hef je om diverse redenen natuurlijk.
De eerste vraag die je u moet stellen is wat is de reden om die specifieke transactie te gaan belasten, of extra te belasten. Want zoals ik al zei kan je dit niet zien als belasting op arbeid, want dat is dit niet
Belasten om te ontmoedigen dan? Wil je ontmoedigen dat mensen nog iets opbouwen dat ze mogelijks kunnen nalaten?
Niemand zegt toch dat dit een belasting op arbeid is, kun je uitleggen waar je dit plots vandaan haalt? Maar laat mij de vraag omdraaien : Hoe is het logischer dat werken, uw eigen zweet, zo hard belast wordt en harder belast moet worden dan een erfenis? Wat is daar uw specifieke reden achter? Daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar.

Ook in functie van de economie is het veel voordeliger om lagere laster op arbeid te hebben en hogere op erfenissen. Lagere lasten op arbeid = werken is aantrekkelijker / Meer jobs / Minder uitkeringen / ... Dat doet de economie beter draaien, en dit vooral door mensen die het zelf verdienen. De meritocratie die hierboven al aangehaald werd.
Maar de vraag blijft nog altijd waarom je specifiek blijft hameren op diegene die ontvangt die zogezegd nul belastingen erop zou betalen, en wat daar de insteek van is waarom dit zo een probleem is.
Ik zeg toch niet dat die er nul belastingen op zou betalen? Waar staat dit?

Ik zeg alleen, omdat jij, en anderen, er op blijven hameren dat dit reeds belast geld zou zijn. Dat dit niet meer (of minder) het geval is dan alle andere vormen van inkomen, kapitaal, ... whatever. Reeds belast = Drogreden. Ik snap niet waarom je dat blijft vragen terwijl er al verschillende keren op geantwoord heb. Kun je misschien verduidelijken wat voor u hierin niet duidelijk is?

Ik zeg alleen, omdat jij, en anderen, er op blijven hameren dat dit reeds belast geld zou zijn. Dat dit niet meer (of minder) het geval is dan alle andere vormen van inkomen, kapitaal, ... whatever. Reeds belast = Drogreden. Ik snap niet waarom je dat blijft vragen terwijl er al verschillende keren op geantwoord heb. Kun je misschien verduidelijken wat voor u hierin niet duidelijk is?
Nog en ander voorbeeld: Vennootschapsbelasting en roerende voorheffing op dividenden. Twee aparte belastingen, twee keer een andere persoon die belast wordt, er kunnen decennia tussen die transacties liggen en toch zal in en economische analyse de belastingen op winst de som van die twee belastingen nemen. De vennootschap die winst maakt en de persoon die een dividend ontvangt betalen nochtans beiden een aparte belasting.

Het zou niet zinnig zijn om bijvoorbeeld te zeggen dat alles gelijk belast moet worden en dat belastingen op dividenden net zo hoog belast moeten worden als beroepsinkomen zonder rekening te houden met de belasting op de winst die de vennootschap ooit al eens betaald heeft.

Als een aandeelhouder nadenkt over belasting op winst zal ie altijd vennootschapsbelasting+roerende voorheffing samen nemen. Net zoals een persoon die geld verdiend om zijn kinderen meer te laten erven altijd zal nadenken over de combinatie van de belasting op die inkomsten en de erfenisbelasting, omdat de belasting wel degelijk op hetzelfde inkomen toegepast wordt.

Als ik heel mijn leven als arbeider een vermogen opbouw uitsluitend via arbeid. En ik wil dat vermogen doorgeven aan mijn kinderen, vind ik dat toch maar een héél zure om daar nòg eens belastingen op te zien gaan.

Als ik heel mijn leven als arbeider een vermogen opbouw uitsluitend via arbeid. En ik wil dat vermogen doorgeven aan mijn kinderen, vind ik dat toch maar een héél zure om daar nòg eens belastingen op te zien gaan.
Door die erfbelasting komen er inkomsten binnen voor de overheid, die daarmee de belastingen op arbeid lager zou kunnen maken. Ik zou het als arbeider vooral een 'hele zure' vinden dat vermogens belastingvrij kunnen doorgegeven worden terwijl ik op mijn arbeid wel stevig belastingen betaal.

Door die erfbelasting komen er inkomsten binnen voor de overheid, die daarmee de belastingen op arbeid lager zou kunnen maken. Ik zou het als arbeider vooral een 'hele zure' vinden dat vermogens belastingvrij kunnen doorgegeven worden terwijl ik op mijn arbeid wel stevig belastingen betaal.
En, al veel gemerkt van bemi pplastingsverlagingen op arbeid de voorbije decennia?
Belastingen op X worden niet gebruikt om belastingen op Y ge verlagen, die worden gebruikt om het de intresten op de leningen die de overheid aangaat te betalen.

En, al veel gemerkt van bemi pplastingsverlagingen op arbeid de voorbije decennia?
Belastingen op X worden niet gebruikt om belastingen op Y ge verlagen, die worden gebruikt om het de intresten op de leningen die de overheid aangaat te betalen.
Euhm, er zijn al wat lastenverlagingen gepasseerd de afgelopen jaren... Je moet zelfs geen decennia ver kijken.

Ja, er zijn er geweest, voor de laagste lonen.
Maar op de normale lonen? Volgens mij zijn de belastingsschalen nog steeds dezelfde?
Belastingsvrije som is verhoogd. -> geldt voor iedereen
Een tussenbelastingsschaal is eruit gebonjourd.

Weet je nog die taxshift die toen een structureel gat in de begroting van 2 miljard had gecreëerd omdat men die inkomsten niet ergens anders vandaan had gehaald?

Voor de rest is het gewoon logisch dat je op 1 plaats snijdt dat je het ergens anders moet goedmaken. Dus snij je in de belastingen op erfenissen dan gaat iemand dat ergens moeten uitzweten. Toch zolang we als maatschappij niet bereid zijn om in de zaken die wij leuk vinden te snijden (pensioenen, gezondheidszorg, lonen ambtenaren, subsidies allerhande, uitgaven opvang illegalen en immigranten, onderwijs, infrastructuur, verloningskoterijen,...)

Dit maakt het ook zo belangrijk om in te zetten op zo veel mogelijk plaatsen waar je inkomsten kan creëren of van kan afromen. ipv in te zetten op gewoon een paar punten zoals arbeidsinkomen, consumptiebelasting, onroerende voorheffing of...

Toch zolang we als maatschappij niet bereid zijn om in de zaken die wij leuk vinden te snijden (lonen ambtenaren, uitgaven opvang illegalen en immigranten

Weer iets bijgeleerd :unsure:
We vinden dit dus leuk, speciaal.

Nee maar we kunnen ermee lachen maar op een gegeven moment moeten we ook eerlijk durven zijn en toegeven dat de politiek van geld uitdelen in vraag mag gesteld worden.
En ja een verlaging van punt A gaat in de praktijk een verhoging of verslechtering van punt B betekenen.
Maar de vraag is of de verschuivingen van lasten enkel voor middenklasse moet zijn. Wat een verlaging van de lasten op erfenissen en een verlaging van de pensioenen of verhogingen van de lasten op arbeid wel gewoon zou zijn.

En uw reactie van het kind in de wieg is dan niet emotioneel?
Neen. Dat was een uitdrukking.

Dus een kind dat het geluk heeft om in een gezin geboren te worden waar men verstandig met geld is omgegaan, een gezin die misschien hard gewerkt hebben om vermogen te vergaren, dat kan niet door de beugel?

Opnieuw dat maak jij ervan. Je kan u echter de vraag stellen op het moment dat er zeer veel noden zijn in ons belgenlandje. En het geld ergens van moet komen. Waarom zou het dan niet kunnen en mogen komen van een individu die als enige reden waarom die deze zak geld krijgt is omdat die in dit gezin is geboren. Niet omdat ze er zelf hard voor gewerkt hebben. Niet omdat ze slim zijn geweest. Niet omdat ze een mastodont van een vermogen hebben opgebouwd op een malicieuze wijze. Neen.
Maar als we dan toch ergens het geld moeten gaan halen, is voor mij dit moment een moment zoals een andere waar er aan herverdeling kan gedaan worden.

Dat kind krijgt dat zomaar in zijn schoot geworpen, de schande! Die moet daar maar zelf voor gaan werken. Maximaal afromen die boel, het kidn zou maar eens met een voorsprong aan het leven moeten beginnen.
Opnieuw, dit maak jij ervan. Ik heb nergens gezegd dat we 100% van de erfenis gaan in beslag nemen. Zoals jij het lijkt voor te stellen. Het blijft uiteindelijk een afweging tussen het niet dusdanig belasten dat mensen het niet meer gaan doen. Maar ook niet te weinig belasten zodanig dat je het geld ergens anders moet gaan halen. Ergo bij de hard werkende welvaart opbouwende inwoner.

Op dat vlak is het leven natuurlijk niet altijd eerlijk. Maar het is echt wel een zeer raar standpunt dat blijkbaar iedereen bij de geboorte maar met dezelfde kansen en met evenveel geld moet beginnen aan zijn leven.
Opnieuw, jij blijft dit verkeerd voorstellen. Het draait niet rond het krijgen van exact dezelfde kansen of met exact evenveel geld te moeten beginnen aan het leven. Maar wel rond het feit dat elke kind zich moet kunnen ontplooien. En dat we DAARVOOR in het belang van onze eigen maatschappij die dan ook alle kansen moeten geven.
Als ze ze niet grijpen... ja pech dan hé. En als je dat wilt doen, dan heb je nu eenmaal geld en fondsen nodig. Maar elk kind dat we op die manier kunnen de kansen laten grijpen draagt bij aan onze toekomst en onze welvaart. Nu en in de toekomst voor ons pensioen.

Dus ja dat is belangrijk. Maar op geen enkel punt heb ik ook maar ooit gezegd dat we naar het communisme moeten overgaan zoals jij het claimt.

Terwijl in realiteit dit natuurlijk niet zo is. Jij werkt hard voor uw eigen leven comfortabeler te maken, om dat van uw kinderen comfortabeler te maken. Neem dat weg, en wat is dan nog de incentive om hard te werken en te excelleren?
We nemen het niet weg. We nemen er gewoon een stuk van weg. Jij blijft dit gewoon verkeerd voorstellen en interpreteren. (en dit komt verder in uw post ook terug en terug... dus ik ga niet blijven dat antwoord geven) Behandel het gewoon als inkomen. Ongeacht van hoe of waar het komt. En belast het. Of je 10k krijgt per jaar van een erfenis op uw rekening of van arbeid te verrichten. Er is geen enkele reden waarom hier niet een gelijkaardige heffing op kan komen. 10k€ is 10k€. Voor u en voor mij.

Laat ons ook wel eerlijk zijn.
Er zijn al voldoende vangnetten voor kinderen die van huize uit minder financieel ondersteund worden. En bij uitbreiding mensen die financieel het minder breed hebben.
Wat jij zegt is onrechtstreeks gewoon de ouders die hard gewerkt hebben en financieel wel sterk in hun schoenen staan die moeten we nog extra straffen. Alsof deze mensen nog niet genoeg gestraft worden.
En die vangnetten worden betaald met geld van de maatschappij. Geld dat komt van verschillende bronnen. Indien je het geld uit erfenissen verlaagt of beperkt dan wil dit zeggen dat die zaken moeten komen uit andere bronnen.
Een heffing op een erfenis is een zeer eerlijke en faire belasting als je meritocratie in rekening neemt. Wat als je een maatschappij wilt hebben waarin moeite doen en uw best doen belangrijk is dat dan ook super belangrijk is.
Je zou kunnen stellen (voor de duidelijkheid dit is niet correct want zie op het laatste stuk) dat je de erfenis zou maximaal moeten afromen en arbeids-, consumptie- en vermogensbelasting moet minimaliseren. Maar dan heb je de problematiek dat de incentive om zaken te kunnen doorgeven aan de volgende generatie subpar is. Om die reden is het dan ook belangrijk dat je een heffing moet instellen die toch afroomt maar ook nog altijd incentive geeft om hun best te doen en meer als het gemiddelde.
En laat ons eerlijk zijn. Iemand die een duw in zijn rug van 500k krijgt van zijn ouders die heeft een enorme voorsprong tov de persoon die die 500k moet zien te bijeenscharrelen met inkomen uit zijn eigen zweet. Dus er is wel wat ruimte om daar vanaf te siphoneren.

Ten eerste moeten zij al de hoogste lasten betalen op hun arbeidsinkomen, zijn zij de eerste in lijn als het aankomt op belasten die betaald dienen te worden, daarna moeten zij al voor alles de volle pot betalen voor hun kind en als klap op de vuurpijl als zij dan toch erin slagen om nog iets van vermogen op te bouwen dit ook niet kunnen nalaten aan hun kinderen.

Erfenissen worden niet enkel opgebouwd uit arbeidsinkomen. Er zijn verschillende bronnen die hieraan bijdragen. En er is geen enkele reden waarom iemand die geld verdient uit arbeid geen erfenisbelasting zou moeten betalen. Opnieuw, geld is geld.

Da's niet hoe een economie doen groeien werkt, wij zijn geen rijker land omdat mensen in arme landen te weinig uitgeven, wij zijn een rijker land omdat we erin slagen meer te produceren. Soms kan een te beperkte vraag een probleem vormen, waar mensen door schrik, bvb van een pandemie, niet meer durven uitgeven waardoor een economie geraakt wordt, waar een economie daardoor wel de capaciteit heeft om meer te produceren maar die niet benut wordt, maar lange termijn is dat niet de driver van groei. Een overheid die haar burgers continu duwt om meer en sneller te consumeren dan die burgers eigenlijk zelf willen gaat op lange termijn geen betere economie opleveren.
Wat produceren wij dan meer ?

Als we naar 1940 zouden terug gaan had je gelijk. Ondertussen draait het niet rond de productie die je hebt maar de toegevoegde waarde die je creëert. En 1 van de truken van de foor die we met een consumptieeconomie hebben uitgevonden is om het beperkte geld dat in omloop is meerdere keren opnieuw uit te geven zodanig dat we daarmee artificieel meerwaarde creëren en eigenlijk ons BNP omhoogpompen.

De realiteit is echter dat wanneer we de knip op de buidel zetten... we onze economie meezuigen in een vicieuze cirkel naar onder. Omdat dat geld niet aanwezig is om weer opnieuw door degene waar jij het productie of de dienst geleverd hebt uitgegeven te worden.

Moest consumptie vergroten het centrale probleem zijn is dat ook vrij eenvoudig op te lossen: De overheid los in de schulden laten gaan om dingen te kopen: iedereen werk, alle fabrieken draaien op volle toeren, en nadien is je economie zo sterk dat je die schulden makkelijk kan afbetalen. Varianten daarvan zijn al een paar keer geprobeerd maar loopt meestal vrij slecht af.
Het is dan ook een deel van de tactiek. Niet de enige tactiek. Maar de overheidsuitgaven zijn en blijven nu eenmaal een grote drijver van de economie. Maar het kan gewoon niet de enige zijn.

Los daarvan weet ik trouwens niet of je zomaar kan zeggen dat belastingen op erfenissen de bestedingen van gezinnen minder zouden treffen dan andere belastingen. Ik kan me net zo goed voorstellen dat erfenissen de plotse financiële meevaller zijn waarmee de nieuwe verbouwing of de extra skireizen betaald worden. Zaken die anders misschien nooit gekocht gingen worden als de mensen gewoon maandelijks iets meer gingen verdienen. Maar opnieuw, ik denk dat dit geen factor is en ook niet zou mogen meespelen in de vraag of een erfenisbelasting gewenst is.
En daar verschillen wij dan van mening. Voor mij is een erfenis een inkomensstroom. En een inkomensstroom mag EN MOET voor mij belast worden. Toch als wij blijven met onze positie over hoe de maatschappij er moet uitzien en waar die allemaal moet in tussenkomen. Op het moment dat we zeggen van eens 67 heb je recht op 5 jaar pensioen en daarna is het een spuitje, eigen middelen of opvang en verzorging door uw kinderen/kleinkinderen/.... Dan is dat een potentiële keuze van de maatschappij. En dan kun je een zeer grote besparing realiseren op de pensioenskosten. Maar als we er niet voor kiezen om zo hardvochtig te zijn moeten we nu eenmaal het geld voor de pensioenen ergens vandaan halen. En dan is een inkomensstroom zoals de erfenissen een bron gelijk een andere.

Welk specifiek probleem probeer je op te lossen met een erfenisbelasting, iets dat niet zou kunnen opgelost worden met bijvoorbeeld meer belastingen op inkomsten uit kapitaal, of een vermogensbelasting?
Voor mij is de oplossing niet een of x of y of z. Maar een en X en Y en Z waarbij je op zoveel mogelijk fronten belastingen heft. Juist om de totale impact ervan te spreiden ipv het een mastodont van een zeer specifieke belasting te maken. Uiteindelijk is dat de origine van de grote diversiteit aan belastingen die we heffen als maatschappij.
Het is namelijk niet enkel een arbeidsbelasting en een kapitaalsbelasting. We hebben ook een consumptiebelasting, een wegen en verkeersbelasting, capaciteitstarief, accijnzen, milieubelasting, provinciebelasting, zorgbelasting, gemeentebelasting,etc... en dat doen we juist zodanig dat die afroming als minder pijnlijk aanvoelt. Ongeacht dat mensen die altijd pijnlijk gaan vinden ongeacht of het om een belasting van 1% of van 30% gaat.

En da's iets dat ik snap als je enkel vanuit het standpunt van de erfgenaam kijkt maar persoonlijk vind ik het niet correct om vanuit dat standpunt te kijken en als je vanuit het standpunt van de erflater kijkt voelt het wat arbitrair aan. Waarom zou ik die het geld aan mijn kinderen geef om reizen te kunnen maken meer belasting moeten betalen aan mijn buur die die reizen zelf maakt?
Persoonlijk zou ik die heffing gelijk leggen. Ongeacht aan wie je die geeft. Al begrijp ik wel een beetje waarom men dat heeft gedaan. Op die manier is de incentive van een totale vreemde om effe aan te kloppen bij oma Beryl en haar te overtuigen om het geld te schenken aan hen kleiner wanneer zo goed als alles toch wegbelast wordt. Dan als ze exact hetzelfde belast worden als de eigen kinderen of kleinkinderen. Met daarnaast het feit van het emotionele aspect dat het aanvaardbaarder wordt gezien dat geld wegbelast wordt als het in een erfenis gelaten wordt aan anderen dan als het bij de kinderen of kleinkinderen terecht komt. Juist rond die emotionele factor waar Mrkendi zich ook soms lijkt in te verliezen.

Weer iets bijgeleerd :unsure:
We vinden dit dus leuk, speciaal.
We is de verzamelnaam van sommigen onder ons. Niet wij allemaal. Of denk je niet dat de ambtenaren het wel leuk vinden dat hun loon niet met 40% verlaagd wordt ? Of dat er mensen zijn onder onze bevolking die vinden dat een Oekraïener die de oorlog ontvlucht moet geholpen worden of...

Het antwoord was dan ook een antwoord dat verder gaat dan mijn eigen voorkeuren van waar ik de hakbijl zou willen inzetten of niet inzetten. Dat is nu eenmaal wat een maatschappij is.

Nee maar we kunnen ermee lachen maar op een gegeven moment moeten we ook eerlijk durven zijn en toegeven dat de politiek van geld uitdelen in vraag mag gesteld worden.
Dat kan. Maar als je dan gaat vragen waar willen we in snijden waar het ons pijn gaat doen. Dan is het antwoord bij de meerderheid : nergens. Awel dan moeten we realistisch zijn dat er niet veel gaat komen van die politiek in vraag te stellen. Allez ik zie het toch niet gebeuren.
Hell ALLE partijen hebben een politiek van geld uitdelen. Het enige waar ze in verschillen is aan WIE ze het geld uitdelen. Al zijn die verschillen kleiner als sommige mensen denken.

En ja een verlaging van punt A gaat in de praktijk een verhoging of verslechtering van punt B betekenen.
Maar de vraag is of de verschuivingen van lasten enkel voor middenklasse moet zijn. Wat een verlaging van de lasten op erfenissen en een verlaging van de pensioenen of verhogingen van de lasten op arbeid wel gewoon zou zijn.
Het optimale zou zijn dat het niet enkel bij de middenklasse zal zitten. En dat zal ook niet echt het geval zijn. Maar er zijn nu eenmaal de wetmatigheden dat je een steen niet kan stropen en dat de echte rijken de achterpoortjes zullen laten aanmaken en gebruiken of zullen verkassen en hierdoor ook de dans ontspringen. Maar maakt dat nu echt zoveel uit als de middenklasse een zeer goed leven kan hebben? Gewoon een brede middenklasse is toch leuk ?
Ik wil niet ruilen met die keien. En voor 0.000000000001% extra kans om bij die echt rijken uit te komen hoeft het voor mij nu ook niet.

Voor de rest geloof ik ook niet in het feit dat met 40 - 50 miljard in het rood dat we de luxe hebben om de erfenisbelasting te verlagen

Terug
Bovenaan