Begroting in het regeerakkoord: supernota

da's GTB (of mogelijks reeds veranderd van naam) dat je bedoelt. Da's voor een stukje van die mensen idd een hulp, maar vaak enkel een toplaagje. De VDAB heeft een term voor de mensen die ze zelfs niet meer uitnodigen daarvoor: de MMPP'ers. Was vroeger 20% van hun doelpubliek (in de jaren 2005-2010), nu wss 50-70% in West-Vlaanderen.
Maar dan is het toch problematisch dat die wel mee blijven tellen in werkloosheidscijfers? Elke partij komt af met "we gaan zoveel jobs maken", maar die werkloosheidscijfers zijn wss compleet irrelevant...

Ik vind BDW geen slechte politicus, maar hij mag wel eens gaan stoppen met altijd alles zeer somber te zien (financieel). Het lijkt alsof België elke dag op een faillissement afstreeft en zo'n houding heeft juist een negatief effect op het gedrag van de bevolking. Ookal klopt het wel dat het er financieel niet goed uit ziet, focus toch maar op het positieve.

Ik vind BDW geen slechte politicus, maar hij mag wel eens gaan stoppen met altijd alles zeer somber te zien (financieel). Het lijkt alsof België elke dag op een faillissement afstreeft en zo'n houding heeft juist een negatief effect op het gedrag van de bevolking. Ookal klopt het wel dat het er financieel niet goed uit ziet, focus toch maar op het positieve.
Dat is volgens mij anders gewoon een van de manieren om stemmen te ronselen bij zijn doelpubliek. Het idee dat België ten onder gaat en we moeten redden wat te redden valt door zwaar te besparen (op wat de N-VA goed uitkomt).

De vraag is dan natuurlijk of het eerlijk is dat die groep van mensen die niet meer te activeren zijn door allerhande problematieken, wel een soort van verhoogd leefloon krijgen? Andere leefloners krijgen dat dan weer duidelijk niet.

Ook die "uitzonderingspolitiek" voor 55+'ers ter wille van de electoraal interessante babyboomgeneratie mag eigenlijk wel eens stoppen.
Alle begrip voor leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt, maar dat is tegelijkertijd ook de generatie die er vaak qua vermogen al een stuk beter voorstaat: woning afbetaald, hogere spaarbuffer, ... in feite zou je net daar ook moeten kijken via leefloonachtige systemen of je die nog in onbegrensde werkloosheidssteun wilt houden.

Dat is volgens mij anders gewoon een van de manieren om stemmen te ronselen bij zijn doelpubliek. Het idee dat België ten onder gaat en we moeten redden wat te redden valt door zwaar te besparen (op wat de N-VA goed uitkomt).
Anderzijds is beleid voeren met het zwaard van Damocles boven je hoofd (Europa) niet echt wenselijk, zolang het clubje groot genoeg is - geen probleem, maar ooit is dat mss anders en dan zou ik gelijk liever toch een Hollander zijn bvb.

Eeuh dat is ook gewoon zo...

Wij denken dat. Vormt Uber een barrière voor anderstaligen? Vormt take-away/deliveroo een barrière?
Al die poetshulpen hebben een smartphone en kunnen er maar al te goed mee overweg. Denk je dat die tussenpartij Pools/Roemeens spreekt? Dat is vlug beiden met een vertaalapp hun wat behelpen hoor.
Via Care.com bieden velen vandaag hun diensten al in het zwart aan ;).

Ik vind het gewoon schrijnend wat er vandaag gebeurt. De overheid zoekt geld/besparingsposten, daar zit imo een mogelijke post :).
Is juist hetzelfde met maaltijdcheques, ecocheques en what have you. Uiteindelijk is de enige partij die er goed uitkomt van gaat worden de tussenpartij. De inefficiënties zijn eigenlijk hallucinant en zoals iamhollywood mooi aangeeft een complete verspilling van overheidsmiddelen.

En er is maar 1 schuldige: de overheid en hun inefficiëntie zelf. Vb heel het systeem van dienstencheques. Dat mag van mij onmiddellijk op de schop. Massa's subsidies verdwijnen bij ondernemingen als een Sodexo en de grote poetsbureaus, poetsbureaus verhogen schaamteloos de kostprijs via allerlei supplementen terwijl de poetshulp zelf amper iets verdient. De dienstverlening zelf is om van te huilen. Ik hoor meer en meer mensen opnieuw poetshulp in het zwart aannemen, voor 15€ per uur heb je iemand die toegewijd uw huis poetst terwijl je met alle supplementen al bijna 10€ per uur betaalt voor niets anders dan miserie. Een systeem dat de overheid massa’s geld kost met amper resultaat.
Als je 15 euro per uur in het zwart zou betalen, dan:
- ga je iemand in het zak zetten, want met vakantiegeld en co krijgt een gemiddelde dienstenchequer netto meer via de reguliere tewerkstelling
- ofwel ga je die persoon aanmoedigen om naast de 15 euro/uur ook nog werkloosheid en dergelijke aan te vragen en fraudeer je nog meer

Dat er zaken schorten aan het dienstenchequessysteem klopt. Maar je alternatief, zonder werkgever, zou nog een héél stuk slechter zijn voor de dienstenchequeswerknemers gezien deze vaak dan zonder sociale bescherming zouden zitten.

Wij denken dat. Vormt Uber een barrière voor anderstaligen? Vormt take-away/deliveroo een barrière?
Zijn Uber & Take-away/deliveroo dezelfde type werknemers als de dienstenchequers? Nee, wat een héél belangrijk verschil is.
iamhollywood zei:
Al die poetshulpen hebben een smartphone en kunnen er maar al te goed mee overweg. Denk je dat die tussenpartij Pools/Roemeens spreekt? Dat is vlug beiden met een vertaalapp hun wat behelpen hoor.
Via Care.com bieden velen vandaag hun diensten al in het zwart aan ;).

Ik vind het gewoon schrijnend wat er vandaag gebeurt. De overheid zoekt geld/besparingsposten, daar zit imo een mogelijke post :).
Hmm.... een zelfstandige consultant die héél goed haar boterham verdient, maar die wel de besparing bij de dienstenchequers legt, want daar komt het op neer.

Maar dan is het toch problematisch dat die wel mee blijven tellen in werkloosheidscijfers? Elke partij komt af met "we gaan zoveel jobs maken", maar die werkloosheidscijfers zijn wss compleet irrelevant...
die zijn niet irrelevant, maar hangen héél vaak niet af van het beleid, maar van de algemene Europese conjunctuur.

Die mensen uit de werkloosheidscijfers halen hoeft niet, wat wel moet stoppen is het simplificeren van de werkloosheidscijfers door iedereen op 1 pot te gooien en te claimen dat er te veel werkonwilligen zijn. Er is geen one fits all oplossing, hoe leuk het ook zou zijn.

De vraag is dan natuurlijk of het eerlijk is dat die groep van mensen die niet meer te activeren zijn door allerhande problematieken, wel een soort van verhoogd leefloon krijgen? Andere leefloners krijgen dat dan weer duidelijk niet.
je moet een aantal verschillende categorieën zien. mensen die fysiek kapot zijn en nooit de kans gekregen hebben voor een deftige opleiding, dat is een grote groep van oudere werklozen. Die bestraffen omdat ze geen werk meer vinden (genoeg stydies die aantonen dat je écht héél moeilijk werk vindt als laaggeschoolde oudere werkloze met een arbeidshandicap)
KoC zei:
Ook die "uitzonderingspolitiek" voor 55+'ers ter wille van de electoraal interessante babyboomgeneratie mag eigenlijk wel eens stoppen.
er is nauwelijks nog een uitzonderingspolitiek en waar die is, heeft dat niks met electoraal interessant te maken.
KoC zei:
Alle begrip voor leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt, maar dat is tegelijkertijd ook de generatie die er vaak qua vermogen al een stuk beter voorstaat: woning afbetaald, hogere spaarbuffer, ... in feite zou je net daar ook moeten kijken via leefloonachtige systemen of je die nog in onbegrensde werkloosheidssteun wilt houden.
je bedoelt een vermogensregister bijhouden? ;)

Ben vrij zeker dat de echt kwetsbare vandaag ook niet beschermd worden en dat er eveneens partijen zijn die geen Nederlandstalige contracten voorzien.
Ben vrij zeker dat je niet veel van arbeidsrecht hebt. Een contract in een andere taal dan het Nederlands is absoluut nietig in Vlaanderen.

iamhollywood zei:
In de facebookgroep ‘je bent van..’ wordt regelmatig een oproep geplaatst naar poetshulp. Wij hebben de onze recentelijk ontslagen dus dacht, ik ga daar eens kijken wat de mensen zoal aanbevelen in de regio. Ik zag in de reacties regelmatig een contact in Vilvoorde (weclean4you) passeren. Ik werd gestalkt door die ‘business manager’ in het gebrekkig Engels op Whatsapp op de meest vreemde uren, ze bleek zelf uit Leuven, dus geen Franstalige in Vilvoorde. In te vullen formulieren waren in het Engels (tot een contract zijn we nooit geraakt).
Die wouden hun poetshulp de eerste weken in het weekend laten opstarten omdat we niet onmiddellijk de eerste weken professioneel mogelijkheid hadden om de poetshulp in de week op te vangen. Leek mij 1 grote scam maar wel legaal, ruim gebruikt en gesubsidieerd door de staat. Hun website is in het Nederlands en lijkt dik ok. Had bij alles het voorgevoel dat ze 1 of ander nieuwkomer-sukkeltje uit het Brusselse zo snel mogelijk ergens wouden droppen.
Een website waar het enige contactnummer een gsm-nummer is, sommige stukken in het Engels zijn ("Telefoonnumber", ...) en waar het bedrijf in leuven in een startup-businesscenter zit, én waar de verplichte vermeldingen er niet zijn (BTW/ondernemingsnummer, ...) lijkt me toch niet "dik ok". De firma heeft wel een erkenning en heeft de verplichte waarborg gestort.

Als je 15 euro per uur in het zwart zou betalen, dan:
- ga je iemand in het zak zetten, want met vakantiegeld en co krijgt een gemiddelde dienstenchequer netto meer via de reguliere tewerkstelling
- ofwel ga je die persoon aanmoedigen om naast de 15 euro/uur ook nog werkloosheid en dergelijke aan te vragen en fraudeer je nog meer

Dat er zaken schorten aan het dienstenchequessysteem klopt. Maar je alternatief, zonder werkgever, zou nog een héél stuk slechter zijn voor de dienstenchequeswerknemers gezien deze vaak dan zonder sociale bescherming zouden zitten.

Zijn Uber & Take-away/deliveroo dezelfde type werknemers als de dienstenchequers? Nee, wat een héél belangrijk verschil is.

Hmm.... een zelfstandige consultant die héél goed haar boterham verdient, maar die wel de besparing bij de dienstenchequers legt, want daar komt het op neer.
Ik zeg niet dat ik zwart werk ondersteun, ik zeg enkel dat het systeem FAALT want mensen stappen effectief weer over terwijl dienstencheques zwart werk net moesten tegengaan. En die poetshulp zal inderdaad nog een toelage genieten in de vorm van een werkloosheidsuitkering. Onze poetshulp drong daar zelf actief op aan eh, ben er zeker van dat ze daarom zo fel haar voeten er aan veegt, ze had meermaals laten vallen dat ze bij oude klanten inmiddels in het zwart actief was. Hoor meerdere mensen in mijn directe kringen die door aanhoudende miserie met het systeem van dienstencheques iemand in het zwart aan het werk hebben.
Ik klaag het systeem aan: mensen die actief uitgebuit worden ten voordelen van tussenpartijen zoals uit de kluiten gewassen poetsbureaus en dienstenchequesproviders.
Zoals hogerop aangehaalde ecocheques en maaltijdcheques mogen van mij ook op een andere manier georganiseerd worden ipv met een TUSSENPARTIJ.

Als zelfstandige doe ik bovenop mijn fulltime job en de boekhouding/administratie van 2 vennootschappen, zwanger mijn huishouden en strijk volledig zelf ;). Dat ik goed mijn boterham verdien is mijn eigen verdienste, want ja mijn eigen moeder was eveneens een poetsvrouw, het is mij niet in mijn schoot geworpen ;).
Wat dat zelf maar aan de discussie toe doet ontgaat mij zelf volledig. Lijkt mij eerder een ongepaste steek naar zelfstandigen die eveneens voor hun omzet knocken. Het is niet omdat ik zelfstandig ben dat ik niet kritisch het systeem van dienstencheques mag in vraag stellen. Mijn bekommernis is dan ook de poetshulp zelf, dat zij zelf meer overhouden aan hun zware arbeid.

Laatst bewerkt:
Ben vrij zeker dat je niet veel van arbeidsrecht hebt. Een contract in een andere taal dan het Nederlands is absoluut nietig in Vlaanderen.

Een website waar het enige contactnummer een gsm-nummer is, sommige stukken in het Engels zijn ("Telefoonnumber", ...) en waar het bedrijf in leuven in een startup-businesscenter zit, én waar de verplichte vermeldingen er niet zijn (BTW/ondernemingsnummer, ...) lijkt me toch niet "dik ok". De firma heeft wel een erkenning en heeft de verplichte waarborg gestort.
Contracten met de klant :). Het aanmeldingsformulier was in het Engels.

Vind je het dan normaal dat zo’n vennootschap grotendeels draait op overheidssteun? Ze werden bij meerdere oproepen ruim aangeprezen, achteraf gezien vermoedelijk net omdat ze snel iemand optrommelen :sop:.

Ik zeg niet dat ik zwart werk ondersteun, ik zeg enkel dat het systeem FAALT want mensen stappen effectief weer over terwijl dienstencheques zwart werk net moesten tegengaan. En die poetshulp zal inderdaad nog een toelage genieten in de vorm van een werkloosheidsuitkering. Onze poetshulp drong daar zelf actief op aan eh, ben er zeker van dat ze daarom zo fel haar voeten er aan veegt, ze had meermaals laten vallen dat ze bij oude klanten inmiddels in het zwart actief was. Hoor meerdere mensen in mijn directe kringen die door aanhoudende miserie met het systeem van dienstencheques iemand in het zwart aan het werk hebben.
Ik klaag het systeem aan: mensen die actief uitgebuit worden ten voordelen van tussenpartijen zoals uit de kluiten gewassen poetsbureaus en dienstenchequesproviders.
TUSSENPARTIJ.
Het aantal werknemers is, gezien de economische situatie, best stabiel te noemen, het arbeidsvolume stijgt nog. Er is dus nog extra vraag naar dienstencheques, niet net een daling. Als je iemand in het zwart tewerkstelt, loop je niet enkel zelf een zwaar risico bij ongevallen, maar ga je ook nog eens fraude met uitkeringen vergemakkelijken. Dus ja, ik klaag niet enkel het systeem aan, maar ook mensen zoals jij die dit normaal vinden.
iamhollywood zei:
Wat dat zelf maar aan de discussie toe doet ontgaat mij zelf volledig. Lijkt mij eerder een ongepaste steek naar zelfstandigen die eveneens voor hun omzet knocken. Het is niet omdat ik zelfstandig ben dat ik niet kritisch het systeem van dienstencheques mag in vraag stellen. Mijn bekommernis is dan ook de poetshulp zelf, dat zij zelf meer overhouden aan hun zware arbeid.
Als je bekommernis de poetshulp ZOU zijn, dan zou je ze geen 15 euro per uur geven (opnieuw: wat minder is dan ze gemiddeld in het wit krijgen, mét correcte sociale bescherming), maar véél meer.
Als je bekommernis de poetshulp ZOU zijn, dan ga je ze niet van het hebben van een werkgever, laten overschakelen naar het niet-hebben van een werkgever en nepstatuten zoals deliveroo, waar de fysieke arbeid die ze hebben niet beschermd is.

Nee, je bekommernis is niet de bescherming van poetshulpen, maar goedkope arbeid om je woning te poetsen hebben. De bescherming van de poetshulp maakt daarbij blijkbaar weinig uit dat je hen een arbeidsongevallenverzekering en dingen zoals tijdelijke werkloosheid (nuttig als ze niet moeten komen poetsen bij jou) wil ontzeggen.

Ja, het systeem van dienstencheques bevat veel onvolkomendheden, maar je vervangt daarom dat systeem niet door een nog véél slechter systeem.

Het aantal werknemers is, gezien de economische situatie, best stabiel te noemen, het arbeidsvolume stijgt nog. Er is dus nog extra vraag naar dienstencheques, niet net een daling. Als je iemand in het zwart tewerkstelt, loop je niet enkel zelf een zwaar risico bij ongevallen, maar ga je ook nog eens fraude met uitkeringen vergemakkelijken. Dus ja, ik klaag niet enkel het systeem aan, maar ook mensen zoals jij die dit normaal vinden.

Als je bekommernis de poetshulp ZOU zijn, dan zou je ze geen 15 euro per uur geven (opnieuw: wat minder is dan ze gemiddeld in het wit krijgen, mét correcte sociale bescherming), maar véél meer.
Als je bekommernis de poetshulp ZOU zijn, dan ga je ze niet van het hebben van een werkgever, laten overschakelen naar het niet-hebben van een werkgever en nepstatuten zoals deliveroo, waar de fysieke arbeid die ze hebben niet beschermd is.

Nee, je bekommernis is niet de bescherming van poetshulpen, maar goedkope arbeid om je woning te poetsen hebben. De bescherming van de poetshulp maakt daarbij blijkbaar weinig uit dat je hen een arbeidsongevallenverzekering en dingen zoals tijdelijke werkloosheid (nuttig als ze niet moeten komen poetsen bij jou) wil ontzeggen.

Ja, het systeem van dienstencheques bevat veel onvolkomendheden, maar je vervangt daarom dat systeem niet door een nog véél slechter systeem.
Maar waar zeg ik dat ik met die 15€ akkoord ga :/. Ik zeg gewoon dat het initieel doel van de dienstencheque voorbijgestreefd is als de kost voor de klant (aankoop dienstencheque + vaste adminkost per uur die 100% naar de tussenpartij gaat) vandaag bijna de gangbare tarieven op de zwarte markt benadert. Het einde van die stijgende adminkosten is nog lang niet in zicht, ze plannen nog verhogingen. Is louter spel van vraag en aanbod, ik keur dat niet goed. Je weet maar al te goed hoeveel er van de verhogingen (prijs dienstencheque en adminkosten) effectief naar de poetshulp is gegaan. Is er dan geen oplossing om LEGAAL werk in te voeren zonder al die subsidies naar tussenpartijen waarbij de poetshulp loon naar werk krijgt en de klant een gemotiveerde poetshulp die presteert waarvoor die betaald wordt. Als mensen overschakelen naar zwartwerk kan hun dat klaarblijkelijk niet schelen als ze iets meer betalen dan het huidig tarief van de dienstencheque, ze willen waar voor hun geld, dus desnoods betaal je als consument wat meer in het aangepast systeem. Louter een vraagstuk voor de regeringsvorming.

Laatst bewerkt:
Maar waar zeg ik dat ik met die 15€ akkoord ga :/. Ik zeg gewoon dat het initieel doel van de dienstencheque voorbijgestreefd is als de kost voor de klant (aankoop dienstencheque + vaste adminkost per uur die 100% naar de tussenpartij gaat) vandaag bijna de gangbare tarieven op de zwarte markt benadert. Het einde van die stijgende adminkosten is nog lang niet in zicht, ze plannen nog verhogingen. Is louter spel van vraag en aanbod, ik keur dat niet goed. Is er dan geen oplossing om LEGAAL werk in te voeren zonder al die subsidies naar tussenpartijen waarbij de poetshulp loon naar werk krijgt en de klant een gemotiveerde poetshulp die presteert waarvoor die betaald wordt. Louter een vraagstuk voor de regeringsvorming.
als je zegt dat er maar 1 schuldige is (niet de persoon die dus in het zwart iemand aanwerft) én dit schrijft "voor 15€ per uur heb je iemand die toegewijd uw huis poetst terwijl je met alle supplementen al bijna 10€ per uur betaalt voor niets anders dan miserie" , dan lijkt me dat je die 15 euro "correct" vindt.

Een poetshulp kost je netto, na aftrek van belastingsvoordeel en met extra bijdragen, meestal een stuk onder de 10 euro. Dat is vér van je 15 euro die je zelf vooropschrijft.

Je wil een poetshulp die gemotiveerd en kwalitatief is. Je kan dat niet via een app doen, het rondbrengen van een pizza via deliveroo is nog iets anders dan iemand in je huis hebben die fysiek werk verricht (qua arbeidsveiligheid, maar ook qua schade en diefstal). Dus heb je minstens een werkgever nodig.

Het systeem van dienstencheques zelf kan je wel vereenvoudigen. Maar je zal dan wel extra controle moeten voorzien op de gepresteerde uren en hoe die niet fictief zullen worden. Want daar kunnen zowel werknemers en werkgevers nu al aardig weg mee (Poetsvrouw A werkt 8 uur per week bij Poetsvrouw B, die zelf bij poetsvrouw A 8 uur per week werkt). De tewerkstelling is fictief, de subsidies en het geïnde loon niet).

We zijn net van poetshulp afgestapt. Poetsvrouwen/mannen die geen Nederlands spreken, niet luisteren naar wat je vraagt (geen zetel verzetten op parket omdat dat krassen achterlaat), overal extra verborgen kosten, constant ziek en gewissel van poetshulp...
Het is het allemaal niet waard. We doen nu beide wat huishoudwerk, ik stofzuig en veeg stof af. Daarna was ik bvb het binnenschrijnwerk af en mijn vrouw dweilt.

Goedkoper, niet gefrustreerd en zeker zo proper. Enkel de vensters doen we niet zelf, daar komt de glazenwasser voor.
Vroeger lieten we iemand komen in het zwart, maar vandaag de dag kan je dat risico toch nietmeer pakken. Gelukkig hebben we een makkelijk ingericht huis met massa's plaats overal. Poetsen gaat eigenlijk vrij vlot.

Het is het allemaal niet waard. We doen nu beide wat huishoudwerk, ik stofzuig en veeg stof af. Daarna was ik bvb het binnenschrijnwerk af en mijn vrouw dweilt.

Goedkoper, niet gefrustreerd en zeker zo proper. Enkel de vensters doen we niet zelf, daar komt de glazenwasser voor.
Vroeger lieten we iemand komen in het zwart, maar vandaag de dag kan je dat risico toch nietmeer pakken. Gelukkig hebben we een makkelijk ingericht huis met massa's plaats overal. Poetsen gaat eigenlijk vrij vlot.
Yep, idem. Het is op een zondagvoormiddag vlug zelf gedaan, veel minder stress, geen frustraties, geen wekelijkse schade in huis. Ramen wassen deed ze niet, dat durfde/kon ze niet, dus van in het begin hadden we een externe firma. De stress van een hulp met dienstencheques hoor ik jammer genoeg bij velen terugkomen.

Iemand in het zwart zou ik zelf nooit aannemen, enerzijds het algemeen risico voor beide partijen en anderzijds zou het mijn eigen broodwinning als beëdigd fiscalist in gevaar brengen. Goei muziekje aan en gaan 😊. Ironisch genoeg krijg ik straks bij mijn bevalling als zelfstandige een 900€ aan dienstencheques cadeau, ga ze denk ik gewoon opdoen bij een strijkdienst :biglaugh:.

Laatst bewerkt:
Waarom zoveel drama rond het fuseren van gemeentes eigenlijk? Lijkt me ideaal om kosten te besparen, niet?

Terug
Bovenaan