Dat zijn keuzes die je zelf maakt eh. Denk je dat dien junior een luilekker leven leidt? Dat is werken. Ik heb zelf als SENIOR consultant geflexied. Ik had als senior bij de big four 2350-2.400€ netto op een brutoloon van 3.000€, als alleenstaande met hypotheek is dat krap, krap in de zin van, je spaart amper en er komen al eens grote kosten waarvoor je best maandelijks meer spaarruimte hebt. Ik klopte best wat uren in de week, eerste week van de maand met de grote maandrapporteringen zaten daar dagen tussen van 8u smorgens tot 2u snachts. Ik ging iedere zaterdagmorgen van 8u tot 13u flexijobben in de fitness. Ik startte voor opening met het poetsen van de zalen/ wc’s/douches en stond achter de bar/incheckbalie tijdens de openingsuren zaterdagvoormiddag. Waar ik in de week dealde met CFO’s, grote corporates, mensen in maatpak, knikte ik op zaterdag voor de commando’s van de kleine zelfstandige. Zoals hier hoger vermeld is dat een leerschool en heeft het poorten geopend waardoor ik vandaag veel afdraag aan de staatskas (ja ik ben zelfstandig maar ik draag in absolute getallen veel meer af dan hetgeen ik zou doen in loondienst

).
Dien senior burger kan dat evenzeer als hij wil. De papa van mijn petekindje is 47, die werkt voltijds en die gaat eveneens flexijobben de week dat hij de kinderen niet heeft. Dat is geen luxeleven, dat is als alleenstaande uw plan trekken. Dat zijn jobs die anders in het zwart zouden eindigen. Mijn postje in de fitness werd vroeger ingevuld door uren in het zwart van zijn vaste medewerkers. Het statuut van flexijobs geeft zuurstof aan de werkende bevolking en aan de kleinere zelfstandigen.
Mijn flexijob maakte niet dat ik met 3.000 netto per maand eindigde. Denk dat ik een goei 300€ per maand extra had.
Mijn big four bestie werkte iedere zaterdag bij Ikea aan de hotdogs, die had inderdaad een 500-600€ per maand extra maar die werkte van 12 tot 20u. Die kloeg nooit, dien had een onuitputtelijke drive. Vandaag heeft hij zijn eigen onderneming met (2 jaar na zijn vertrek bij de big four) een 10tal mensen in dienst.
We moeten realistisch zijn, de loonkost ligt in België te hoog. Dat heeft imo bitter weinig te zien met fiscaliteit, wel met globale flexibiliteit. Je hebt een zeer interessante pool aan hogeropgeleide in lageloonlanden. Dat zijn profielen die vaak in onze Westerse universiteiten opgeleid zijn. Dan is er nog de opkomst van AI.
Wij hebben een zeker welvaartsniveau bereikt waardoor wij aan een hoge loonkost zitten. Fiscaliteit en ‘koterij als flexijobs’ zijn maar een kleine plakker op die loonkost.
Ondernemingen zullen altijd op zoek zijn naar winstmaximalisatie, je kan dat als overheid in een open vrije bedrijfswereld niet gaan afstraffen. Je kan enkel proberen met kruimels uw land interessant te houden

. Je komt zelf uit de Pharma/Biotech, de overheid ‘smijt’ daar eveneens met subsidies en fiscale kortingen die de belasting op hun wereldwijd inkomen (!) sterk drukken, dat is een beleidskeuze om ons land voor dat type werkgevers interessant te maken. Die mannen zetten net omwille van het fiscaal klimaat hier structuren op zodat merendeel van hun wereldwijde omzet langs hier passeert.