besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Het is hier net 20°C nu, en gisterenavond had de houtkachel even gebrand waardoor het 23°C was. Met dit weer daalt het vlug, vooral ook omdat het al enkele dagen kouder is.
Denk dat ik het ook op 20°C zal zetten overdag. En ’s nachts uit. Vorig jaar stond het constant op 22-23°C dag en nacht. Ik had een kleine 2KW meer verbruikt dan mijn panelen opbrengen, ik zou dat graag op 0 krijgen.

Hier 20,5 zonder al iets opgestaan te hebben.
Die zomerpyama gaat hier nu toch de wasmand in.
Begint wat frisjes te worden als ik opsta😁

Collega die 7000 euro moest bij betalen vroeg me hoe ik dat zo doe op "alles" besparen.
Tja, ze geeft bijna 180 euro per week uit in de colruyt voor 3.

Dat is toch niet uitzonderlijk. Met 2 werken is 400 maaltijdcheques. 8 euro per dag. Het zou al raar zijn dat je die niet op krijgt.

30d per week met 3. Dat is 8 of 9 euro per dag per man. Ja, niet iedereen wil elke dag water drinken en droog brood eten.

Ik ben gisteren naar colruyt geweest en was ook 160. En daar komt nog paar keer een brood en wat kaas bij die ik door de week koop.
Blijkbaar elke week oa dure zeep van +4 euro ipv die van de colruyt voor 60 cent ofzo. Toen ik zei dat dat 200 euro per jaar scheelt snapte ze 't ff ni zo goed.
Ja, dat is onnozel, maar ik vermoed dat niemand elke week een doos zeep op gebruikt. Dus 200 per jaar zal dat niet schelen

Altijd vers vlees uit de frigo.
Toen ik zei dat hetzelfde vlees ook in de diepvries stak aan vaak véél goedkopere tarieven viel ze bijna van hare stoel.

Maar vers vlees is toch ook veel lekkerder en gemakkelijker? Mijn overschot gaat ook de vriezer in, maar dat is toch last resort. Het is toch veel gemakkelijker en sneller om een vers stuk vlees te bakken dan iets wat uit de vriezer komt

Hoe kunnen mensen volwassen zijn en zo een dingen niet weten?
Ik doe dat al vanaf dag 1 en moet eigenlijk nergens naar kijken.

toen ze ter loops nog zei dat ze geregeld daarboven nog hello fresh doet werd ik semi-agressief

Denk niet een gat van 7000 euro dichtfietsen met besparingen in de winkelkar een goed idee is.

Maar vers vlees is toch ook veel lekkerder en gemakkelijker? Mijn overschot gaat ook de vriezer in, maar dat is toch last resort. Het is toch veel gemakkelijker en sneller om een vers stuk vlees te bakken dan iets wat uit de vriezer komt
Wij kopen altijd vlees in grote hoeveelheid (stuk goedkoper) bij de slager en vriezen alles in. Zolang het er niet te lang in zit (<3 maand) smaak je dit zo goed als niet. Avond ervoor halen we vlees uit de diepvries en leggen we dit in de koelkast, dan is het ontdooid tegen de avond erna om te bakken.

Dat is toch niet uitzonderlijk. Met 2 werken is 400 maaltijdcheques. 8 euro per dag. Het zou al raar zijn dat je die niet op krijgt.

30d per week met 3. Dat is 8 of 9 euro per dag per man. Ja, niet iedereen wil elke dag water drinken en droog brood eten.

Ge moet echt niet water drinken en droog brood eten als ge wat slimmer uitgeeft
Ik ben gisteren naar colruyt geweest en was ook 160. En daar komt nog paar keer een brood en wat kaas bij die ik door de week koop.

Ja, dat is onnozel, maar ik vermoed dat niemand elke week een doos zeep op gebruikt. Dus 200 per jaar zal dat niet schelen

Jawel, elke week een bus zeep. 200 euro per week gewoon weg.

Makkelijker en sneller? Als ge uw maaltijden wat plant dan haalt ge uw vlees gewoon uit?

Denk niet een gat van 7000 euro dichtfietsen met besparingen in de winkelkar een goed idee is.

Ik heb ook niet gezegd dat ze 7000 euro ermee kunnen uitsparen hé.
Maar als ze mij komen vragen, op basis van hun winkelkar, wat ze kunnen besparen dan verschiet ik toch dat mensen niet weten dat diepvriesvlees stukken goedkoper kan zijn en huisproducten soms maar een fractie kosten van de merkproducten.

Besparen zonder het te voelen doe je door op alle uitgaven wat te beknibbelen. En ja, dat kan je ook in de winkel. Daarmee gaat ze misschien het gat niet dichtrijden, maar wel minder groot maken. Naast goedkopere merken te kopen kan je ook wat aanpassingen doen aan je gerechten. Ik kan voor < 10 EUR een echt lekkere maaltijd op tafel brengen voor 4 volwassenen.
Verder de temperatuur in de woning een beetje te verlagen, wat minder licht te laten branden, een keer de fiets te nemen ipv de auto,... Dus ze hoeft dat gat van 7000 EUR niet dicht te rijden in de winkel. Zal ook moeilijk zijn 7000/50 = 140 EUR, en met 40 EUR aankopen per week toekomen gaat moeilijk zijn

Neen zo zien wij er niet uit 🤣
D718076-E-D325-4-F9-B-A949-FF2-B309-D167-D.jpg

Eye opener deze maand. Eens wat opgelet dat we geen van die kleine pruluitgaven meer deden. (boterhammen ipv broodjes halen, geen action brol kopen, dingen die je niet nodig hebt niet kopen, ..) anders konden we maandelijks maar een paar honderd euro sparen en zoals er het nu uitziet gaan we er tegen de 1000€ overkomen deze maand. 😮

BG spaarthread: here I come. Goodbye paupers!
Is nu niet zo onlogisch hé...

Enkel die broodjes heeft dit effect per persoon :
20 * 3.5€ == 70€.
Dus nettoeffect neem iets van een 50€. Aan vb 3 personen (jij, partner en 1 kind - want kinderen leren wat de ouders doen...) is dat alleen al elke maand 150€.

Ik heb leukere bestemmingen voor 150€ dan een broodjeswinkel. Echter als iedereen dit gaat doen, dan mogen die broodjeswinkels hun deuren sluiten...

Dat is ook onderdeel van het consuminderen. Al die brol kopen maakt u niet noodzakelijk gelukkiger hoor. Ik wordt gelukkiger van eens een uitgave te doen voor wat ik echt nodig vindt, ipv gewoon het eerste het beste te kopen dat ik tegenkom.
Vb : ik heb een robotmaaier gekocht een tijdje geleden. Dat ik het gras niet meer moet afmaaien, maakt mij gelukkiger dan als met dat geld brol in den action zou gekocht hebben. Brol die in China gemaakt is (als is mijne maaier ook in china gemaakt ;p) en wat na een korte tijd toch de kast invliegt.

Off topic maar die broodjes doet enorm veel. Es met ne collega geteld en die gaf een maandloon uit door altijd onder de middag een broodje ed te gaan halen.

12*50= 600. Zal geen maandloon zijn, maar het heeft wel een serieus effect ja. Ofwel moeten die prijzen van broodjes nog zwaarder gestegen zijn dan in mijn aanname ;p.

Wij moeten in de winter onze was binnen drogen en luchtbevochtigers opzetten omdat ons kot gewoon uitdroogt door de balansventilatie.
Ik heb in mijn woning gewoon een paar ijzeren bakken gezet op de vloerverwarming waarin ik wat regenwater heb gedropt. Dat zorgt dan voor het effect van een luchtbevochtiger. Eigenlijk onder hetzelfde principe als ik thuis vroeger moest doen met die plastieken flessen bovenop de radiator die je af en toe met wat water moest bijvullen.

Voordat ik die bakken had staan, had ik gewoon een paar emmers neergekwakt waar ik dan af en toe wat water in kieperde. Ik heb niet echt problemen met de luchtvochtigheid die een elektrische luchtbevochtiger noodzaken.

Ach ja the joy of being single. Geen kat die zaagt op wat je doet :p.

12*50= 600. Zal geen maandloon zijn, maar het heeft wel een serieus effect ja. Ofwel moeten die prijzen van broodjes nog zwaarder gestegen zijn dan in mijn aanname ;p.

Ik ken de exacte prijs niet meer maar pak 5 euro voor een broodje.
20 werkdagen per maand * 5 = 100euro per maand
90 * 12 = 1200 per jaar

Zit er toch niet ver van af 😅

Ik ken de exacte prijs niet meer maar pak 5 euro voor een broodje.
20 werkdagen per maand * 5 = 100euro per maand
90 * 12 = 1200 per jaar

Zit er toch niet ver van af 😅
Dat is al duurder als mijne volledige middag (soep, hoofdgerecht, nagerecht, extra groentjes...) die ik op het werk kan eten... dat weegt toch echt niet op tegenover een potteke jam, honing, doosje hesp, kaas of desnoods een stukje brie mee te graaien in de winkel en wat sandwichkes / melkbroodjes (1€ voor 10...) of een brood te kopen in de supermarkt.

Dat is al duurder als mijne volledige middag (soep, hoofdgerecht, nagerecht, extra groentjes...) die ik op het werk kan eten... dat weegt toch echt niet op tegenover een potteke jam, honing, doosje hesp, kaas of desnoods een stukje brie mee te graaien in de winkel en wat sandwichkes / melkbroodjes (1€ voor 10...) of een brood te kopen in de supermarkt.

Idd en die pakte daar nog geregeld een blikske van dit of dat bij. Weer 2 euro.
Duur grap als ge dat uit telt.

Enfin ik ga ook geregeld graag uiteten. Maar onze huur is +/- 1/10de van ons loon en we hebben verder lage kosten. Maar zo een broodjes kopen of van alles dure merkproducten dat vind ik zo een easy besparingen die veel opleveren.

Enfin ik ga ook geregeld graag uiteten. Maar onze huur is 1/8ste van ons loon en we hebben verder lage kosten. Maar zo een broodjes kopen of van alles dure merkproducten dat vind ik zo een easy besparingen die veel opleveren.

Mja, ik kies niet altijd huisproducten. Ik kies af en toe wel eens merkproducten. Heb onlangs van die dove zeep gekocht, was toen 3 blokken van 4 kopen en 60% korting of zo. Daar kom ik dan 7 jaar (niet echt een idee) of zo mee toe :p en de eenheidsprijs was gelijkaardig (misschien 5 cent duurder...) dan de merkloze. Dan heb ik het er toch voor over. Of anders gezegd, voor die 5 cent boeit het dan niet zo erg.

Er is effectief wel een kwaliteitsverschil. Maar of dat zo significant is om er 1.5€ meer voor te betalen, nope. 5 cent... ok waarom niet.

Mja, ik kies niet altijd huisproducten. Ik kies af en toe wel eens merkproducten. Heb onlangs van die dove zeep gekocht, was toen 3 blokken van 4 kopen en 60% korting of zo. Daar kom ik dan 7 jaar (niet echt een idee) of zo mee toe :p en de eenheidsprijs was gelijkaardig (misschien 5 cent duurder...) dan de merkloze. Dan heb ik het er toch voor over. Of anders gezegd, voor die 5 cent boeit het dan niet zo erg.

Er is effectief wel een kwaliteitsverschil. Maar of dat zo significant is om er 1.5€ meer voor te betalen, nope. 5 cent... ok waarom niet.

Ja bij mij alleen de airfryer frietjes van mccain denk ik :p

Wij kopen altijd vlees in grote hoeveelheid (stuk goedkoper) bij de slager en vriezen alles in. Zolang het er niet te lang in zit (<3 maand) smaak je dit zo goed als niet. Avond ervoor halen we vlees uit de diepvries en leggen we dit in de koelkast, dan is het ontdooid tegen de avond erna om te bakken.
Ik probeer ook zo veel mogelijk vlees in bulk te kopen en dan nog idealiter met kortingen ook. Bv deze week had/heeft Aldi 25% korting op kipgehakt. Dan koop ik meteen 5 kilo gehakt en kan ik weer voor een paar maanden verder. Volgende week zie ik bv kortingen op druiven en peren, dat betekent dat mijn fruit volgende week druiven en peren gaat zijn.

@het broodjesverhaal. Hangt er ook van af hoeveel je op het werk moet zijn & wat het alternatief is. In mijn geval: gemiddeld €4 voor een broodje. Zelf brood meenemen: pakt €1.5 voor een paar boterhammen met beleg. Da's dan €2.5 gespaard, als je 3 dagen/week op je werk zit en de rest thuiswerkt is dat €7.5/week = €30/maand. Leuk en voor mij zeker de moeite maar in dit geval ook niet de grote winsten. Maar ja zoals @ugar zegt als je op alles een beetje kan besparen wordt dat op het einde van de rit toch een grote pot.

@huisproducten. Vandaag in de krant: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...-de-supermarkt-loont-gemiddeld-67-procent-go/ . Ik koop sowieso enkel bij discounters of witte merken, ik zie niet in waarom ik ooit in mijn leven nog een product van een A-merk zou kopen. Het enige dat ik koop is een fles cola als ik bezoek heb want ik ga die mensen geen river cola geven (en da's dan ook nog vooral door mijn vriendin tbh)

@huisproducten. Vandaag in de krant: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...-de-supermarkt-loont-gemiddeld-67-procent-go/ . Ik koop sowieso enkel bij discounters of witte merken, ik zie niet in waarom ik ooit in mijn leven nog een product van een A-merk zou kopen. Het enige dat ik koop is een fles cola als ik bezoek heb want ik ga die mensen geen river cola geven (en da's dan ook nog vooral door mijn vriendin tbh)
We moeten eerlijk zijn hé.

Neem de frangi pannes van Lotus en die van het huismerk. Qua smaak is dat dag en nacht verschil. Neem de chocolade van Cote d'or en leg die langs die van het huismerk... qua smaak dag en nacht verschil. Neem ijs van ola of die van het huismerk... qua smaak dag en nacht verschil (en ik heb liiiiiitttttteeeeeerrrrsss toen ik jong was van die ijs van dat huismerk gegeten, terwijl ik nu met mate die van ola neem). Neem de lasagna van como case en die van het huismerk... dag en nacht verschil... gebruik de lasagna van huismerk 1 en die van 2 en dat is ook dag en nacht verschil terwijl met lasagna van como casa dat eigenlijk niet zo enorm is (maar de prijs wel 40% of zo lager is).
Neem een zak lays chips peper en zout geribbeld... en leg die langs zo'n zak huismerk... daar zit toch een verschil op.

Neem een argentijnse steak (vb 20€ / kg)en leg die langs een belgische steak (vb 13€/kg) en dat verschil is dag en nacht... Uiteindelijk is dat prijsverschil niet noodzakelijk een probleem... zolang als je uw portie aanpast.

Als je weet dat je maximaal 100g vlees zou mogen eten op een dag. Dan weet je dat je die argentijnse steak van 1kg kan kopen. In 10 stukken snijdt van 100g elk en dat je dan 10 dagen argentijnse steak kan eten (2€/keer). Terwijl bij belgische steak dit meestal een 3 tal lappen zijn (4.3€/keer). En de meeste mensen dan zo 1 lap nemen per keer en hier 3 dagen van eten. Qua prijs gaat die argentijnse dan interessanter zijn. Als je er echter 1 kg argentijnse erdoor draait in plaats van er anders 3 keer van te eten... ja dan ben je niet goed bezig budgetgewijs ;p.

Kortom, huismerk kan een besparing zijn. Maar de belangrijkste besparing is het temperen van het gebruik. En als je dat doet, dan hoef je niet noodzakelijk naar een huismerk te grijpen indien de smaak ervan u niet zo bekomt.

Terug
Bovenaan