Beste gratis tool voor harddisk gezondheid controle

TRUMP

Active member
Ik heb hier een paar schijven die ik eens zou willen checken hoe "goed" die nog zijn,
zijn daar enkele tools voor, die beschadigingen van sectoren kunnen opsporen en dergelijke?

Ik heb bijvoorbeeld vandaag enkele zaken proberen te kopieren vanaf een schijf, en op een bepaalde percentage, gaat die plots heel erg traag, of blijft hij wat hangen op een bepaalde percentage... (zie je ook op die grafiek)

Dat lijkt me toch al een slecht teken!

Met een full scan kan dat wel ff duren voor die alle sectoren heeft gecontroleerd. Voor mijn 3TB's dat ik toen had duurde dat gemiddeld een 3-4 uren, kan ook iets meer of minder zijn.

Met CrystalDiskInfo instant, via de SMART waardes kan je uitmaken of er slechte sectoren zijn of niet. Hoef je geen lange test voor te doen.

Wat je wel beter doet is als er ooit data op stond die je liever niet op straat hebt, zoals naaktfoto's van Melania, dat ge uw HDD overschrijft met een tool zoals ShredOS.

ok ik heb het geinstalleerd, CrystalDiskinfo
dat zie ik nu staan met CDI programma.

er staat 1 iets in het geel.
en die draai uren, ..
moet ik me nu zorgen maken om iets?

ik weet niet goed, kan je dat nu ook fixen/repareren, of niet?

en dan schijf 2:

dit is mijn familie foto schijf, eigenlijk ook een belangrijke.

wat valt daar van af te lezen? Die draai uren kan onmogelijk kloppen, 39 uren... schijf is al vele jaren in gebruik.

Ik heb bijvoorbeeld vandaag enkele zaken proberen te kopieren vanaf een schijf, en op een bepaalde percentage, gaat die plots heel erg traag, of blijft hij wat hangen op een bepaalde percentage... (zie je ook op die grafiek)
Dat lijkt me toch al een slecht teken!
En dat is ook een slecht teken, die data transfereer je best a.s.a.p. naar een nieuwe schijf. Je oude schijf, als er gevoelige info op staat (zoals de borstkas van Melania bv.), probeer je dan best te overschrijven, zoniet open vijzen, hamer op de schijven en de printplaat, en naar containerpark bij elektronisch afval.

Voor long term storage koop je best een USB-C HDD, dus letterlijk een externe harde schijf, al dan niet rugged, en dus geen solid state disk, SSD, want data kan daarop verloren gaan indien voor lange tijd niet aangesloten.

Ik raad deze aan: https://tweakers.net/pricewatch/2079128/wd-my-passport-ultra-for-mac-2024-6tb-zilver.html
Eventuele lagere capaciteit naargelang je noden. Je krijgt er USB-A + USB-C kabeltje bij, en werkt ook gewoon perfect op Windows, de Mac vermelding mag je dus negeren.

moet ik me nu zorgen maken om iets?
Ja, toch een beetje, die schijf heeft z'n beste tijd gehad, de wachtende sectoren duid erop dat er slechte sectoren zijn en die opgevangen/vervangen worden door de reserve goede sectoren. Er is dus risico voor dataverlies.

Hier vind je nog een voorbeeld van iemand die sukkelt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2026756
ik weet niet goed, kan je dat nu ook fixen/repareren, of niet?
Neen. Een HDD heeft een aantal reservesectoren en zal automatisch de kapotte vervangen door reservesectoren te gebruiken, en hier ben je wellicht al over het aantal reservesectoren heen, waardoor mocht je capaciteit volledig benut worden, je data kan verliezen of die corrupt kan raken.

dit is mijn familie foto schijf, eigenlijk ook een belangrijke.
wat valt daar van af te lezen? Die draai uren kan onmogelijk kloppen, 39 uren... schijf is al vele jaren in gebruik.
Die draaiuren moet je zien als een kmteller van een auto, km tellers van oude auto's konden vroeger bv. tot max 999.999 km gaan, en sprongen dan weer terug op 0. Dus in realiteit zou je kunnen zeggen dat de auto naar jouw 39u voorbeeld 1.000.039 km heeft gedaan.
Maar dan in draaiuren.

Maar het kan evengoed zijn dat dit gewoon slecht uitgelezen werd of de schijf verkeerde informatie doorgeeft omwille van diverse redenen.

In ieder geval zijn dat schijven die ik wegens ouderdom en lage performance niet meer zou houden, vooral als er belangrijke data op staat.

Ze verkopen heeft ook geen nut, lage capaciteit en slechte sectoren, dus best meteen naar 't containerpark.

Ik vraag me eigenlijk af, of een USB stick niet veiliger is?

Gezien we hier enkel maar over familie foto's spreken, dus rond de 100 gb,
zijn er toch usb sticks te vinden van 128 GB .

Heeft een USB stick dan geen langere levensduur? plus minder gevoelig... (kan en mag al eens vallen, ....)

en uiteraard ook een veel lagere aankoop prijs.
ocharme 12 euro.

USB-sticks en SSD's zijn niet echt de beste opslag mediums voor lange termijn. die hun bitjes zijn met een elektrische lading opgeslagen, die kunnen hun lading verliezen. dit kan al na 2 jaar ongebruikt zijn. maar ook evengoed pas na 10 jaar. maar dit is een grote gok.

beste is nog altijd een HDD voor langetermijn opslag. (tape is nog iets beter, maar dit vereist weer meer budget)

Die draaiuren moet je zien als een kmteller van een auto, km tellers van oude auto's konden vroeger bv. tot max 999.999 km gaan, en sprongen dan weer terug op 0. Dus in realiteit zou je kunnen zeggen dat de auto naar jouw 39u voorbeeld 1.000.039 km heeft gedaan.
Maar dan in draaiuren.
Bij de raw waarden van de eerste schijf kan je 2BAA terugvinden. Als je dat door een hexadecimaal naar decimaal converter haalt krijg je bijna 11.000 uren. Dat kan waarschijnlijk al beter kloppen. En dat is op zich ook niet problematisch voor een harde schijf. CrystalDiskInfo is een programma wat ingewikkelde technische waardes probeert om te zetten naar een wat leesbaarder formaat. Da’s handig als je weet waarmee je bezig bent, maar als die getallen Chinees zijn zou ik gewoon kijken naar de waarschuwingen en de cijfers negeren.

Ik vraag me eigenlijk af, of een USB stick niet veiliger is?

Gezien we hier enkel maar over familie foto's spreken, dus rond de 100 gb,
zijn er toch usb sticks te vinden van 128 GB .

Heeft een USB stick dan geen langere levensduur? plus minder gevoelig... (kan en mag al eens vallen, ....)

en uiteraard ook een veel lagere aankoop prijs.
ocharme 12 euro.
Een USB stick kan ook stuk gaan, en bovendien kan die ook zijn gegevens verliezen als ie te lang zonder stroom zit (al duurt dat mogelijk jaren). Een harde schijf lijkt mij nog altijd meer aan te raden, alsook een extra backup in de cloud.

Jullie spreken van jaren niet gebruik...
Als ik elke 6 maand nieuwe fotos op die usb stick zet, wat ik nu ook al die bij mijn externe HD.... dan stelt dat probleem zich toch niet?

Jullie spreken van jaren niet gebruik...
Als ik elke 6 maand nieuwe fotos op die usb stick zet, wat ik nu ook al die bij mijn externe HD.... dan stelt dat probleem zich toch niet?
Als dat blijft gebeuren zou er geen probleem zijn. Maar het risico dat die stick kapot gaat blijft aanwezig (net zoals een harde schijf kapot kan gaan). Moest je voor een USB stick kiezen voor backups, kies dan best voor een deftig merk. Vermijd gratis sticks, of goedkope Chinese sticks.

Er zijn van mij al behoorlijk meer USB sticks en SD kaarten defect gegaan dan er klassieke harde schijven kapot zijn gegaan. Dus ook +1 voor een klassieke harde schijf als backup (idealiter dubbel). Moet je wel niet laten vallen terwijl die draait. Niet aangesloten moet je er ook niet mee gooien, maar uit ervaring kan ik zeggen dat die toch heel wat kunnen doorstaan met geparkeerde koppen.

Dus ook +1 voor een klassieke harde schijf als backup (idealiter dubbel).
Mja is momenteel nu het geval.

1 vaste harde schijf 3,5 inch
en 1 ex laptop schijf 2,5 inch, in een USB-C casing.
Beiden sata disc dus, geen ssd.

Maar zoals je op die screenshots ziet, telkens een geel bolletje bij elke schijf.

Of maak ik me daar te druk in?

Die waarschuwingen zijn voor verplaatste sectoren (slechte sectoren die nu vervangen zijn door een sector in de reserve van de schijf) en sectoren die problemen geven maar die de schijf nog eens gaat proberen (dat kunnen later verplaatste sectoren worden). Beide geven mogelijk serieuze problemen aan, maar die bij de eerste schijf kunnen ook al heel lang aanwezig zijn en geen probleem vormen. Bij de tweede schijf met de wachtende sectoren kunnen die problemen ook gewoon verdwijnen.

In allebei de gevallen is de kans echter bestaande (en niet eens klein) dat die schijven nog meer problemen gaan vertonen en helemaal kapot kunnen gaan. Ik zou ze zeker vervangen als er iets op staat wat je niet wil missen.

Voor mij zou 't geen waar zijn want ik hecht veel belang aan m'n data en die van m'n vriendin die ook kost wat kost haar data wilt behouden. Gebruiken daarom een NAS en externe schijven als backup van de NAS en de meest cruciale zaken staan ook nog eens op OneDrive.

Met de zaak had ik vroeger ook nog eens een extra cloud backup.

Edit:
Na 1000en schijven te hebben gemanipuleerd en getest in de afgelopen 15 jaar, met slechte sectoren, verlaagde performantie e.d. heb ik gezien dat het nooit terug goed komt maar enkel achteruit gaat als je zo'n diagnose hebt.

Het kan uiteraard nog 20 jaar goed blijven, maar de onzekerheid die daarmee gepaard had is ook veel hoger, als je dit risico wilt nemen @TRUMP kan jij alleen weten...

En vergeet aub die goedkope USB sticks, flash geheugen is zoals de naam zelf zegt, FLASH! En 't is plots weg, zonder dat je er maar moet aan denken om het terug te kunnen krijgen tenzij via een expert.

Met een deftige externe HDD zoals deze die ik aangaf ga je al veel verder geraken, en is de kans op dataverlies ook veel kleiner over de komende jaren dan éénder welke van die 2 schijven of 20 usb sticks.

Trouwens, hier 4 premium Kingston USB sticks van 128GB, en na 10 jaar was 't gedaan ermee, de ene warmt zodanig op dat ge bijna uw vingers kunt verbranden en stopt dan met werken, de andere toont maar 1 KB capaciteit meer, en de 2 andere krijg ik niet meer aan de praat.

Laatst bewerkt:
Interessant om lezen allemaal...
Met andere woorden een ouderwets fotoplakboek is nog altijd de beste oplossing om uw kinderen met zekerheid over 30j hun babyfotos te laten zien?

(afgezien van brand of andere natuurrampen, maar dan is uw harde schijf of usb stick ook kapot)

Terug
Bovenaan