Ik heb bijvoorbeeld vandaag enkele zaken proberen te kopieren vanaf een schijf, en op een bepaalde percentage, gaat die plots heel erg traag, of blijft hij wat hangen op een bepaalde percentage... (zie je ook op die grafiek)
Dat lijkt me toch al een slecht teken!
En dat is ook een slecht teken, die data transfereer je best a.s.a.p. naar een nieuwe schijf. Je oude schijf, als er gevoelige info op staat (zoals de borstkas van Melania bv.), probeer je dan best te overschrijven, zoniet open vijzen, hamer op de schijven en de printplaat, en naar containerpark bij elektronisch afval.
Voor long term storage koop je best een USB-C HDD, dus letterlijk een externe harde schijf, al dan niet rugged, en dus geen solid state disk, SSD, want data kan daarop verloren gaan indien voor lange tijd niet aangesloten.
Ik raad deze aan:
https://tweakers.net/pricewatch/2079128/wd-my-passport-ultra-for-mac-2024-6tb-zilver.html
Eventuele lagere capaciteit naargelang je noden. Je krijgt er USB-A + USB-C kabeltje bij, en werkt ook gewoon perfect op Windows, de Mac vermelding mag je dus negeren.
moet ik me nu zorgen maken om iets?
Ja, toch een beetje, die schijf heeft z'n beste tijd gehad, de wachtende sectoren duid erop dat er slechte sectoren zijn en die opgevangen/vervangen worden door de reserve goede sectoren. Er is dus risico voor dataverlies.
Hier vind je nog een voorbeeld van iemand die sukkelt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2026756
ik weet niet goed, kan je dat nu ook fixen/repareren, of niet?
Neen. Een HDD heeft een aantal reservesectoren en zal automatisch de kapotte vervangen door reservesectoren te gebruiken, en hier ben je wellicht al over het aantal reservesectoren heen, waardoor mocht je capaciteit volledig benut worden, je data kan verliezen of die corrupt kan raken.
dit is mijn familie foto schijf, eigenlijk ook een belangrijke.
wat valt daar van af te lezen? Die draai uren kan onmogelijk kloppen, 39 uren... schijf is al vele jaren in gebruik.
Die draaiuren moet je zien als een kmteller van een auto, km tellers van oude auto's konden vroeger bv. tot max 999.999 km gaan, en sprongen dan weer terug op 0. Dus in realiteit zou je kunnen zeggen dat de auto naar jouw 39u voorbeeld 1.000.039 km heeft gedaan.
Maar dan in draaiuren.
Maar het kan evengoed zijn dat dit gewoon slecht uitgelezen werd of de schijf verkeerde informatie doorgeeft omwille van diverse redenen.
In ieder geval zijn dat schijven die ik wegens ouderdom en lage performance niet meer zou houden, vooral als er belangrijke data op staat.
Ze verkopen heeft ook geen nut, lage capaciteit en slechte sectoren, dus best meteen naar 't containerpark.