Betaalbare restaurants (€30 p.p.)

"Betaalbaar" als in: geen zin om te koken deze avond dus we gaan snel iets eten.
VS
"Betaalbaar" als in: we gaan eens goed gaan eten en hier krijg je nog waar voor je geld.

Gaat niet over wereldvreemdheid denk ik, maar gewoon andere visies op het woord "betaalbaar".
Ik zou het ook eerder beperken tot de eerste interpretatie: een relatief snelle hap, zeker geen drie gangen, voor een relatief beperkt budget.

Ik heb in Het Pakhuis dit besteld:

Rundssteak “à la plancha”, Salade van Witloof en Veldsla, verse Frietjes, Bearnaisesaus of rode Wijnsaus met Sjalot

€27.70

daar staat nog bij vermeld: --> Ons Rundsvlees is uitsluitend van slagerij Dierendonck.

voor zo'n pand en zo'n zaak valt dat dus zeker onder de noemer 'betaalbaar' - dit topic gaat niet over de Lunch Garden !

Mijn vriendin bestelde dit:

Rundstartaar "West Vlaams rood" à la minute en door onze zorgen bereid, verse Frietjes, gemengde Salade (220gr)

€26.70

ik denk niet dat je dit nog ergens anders vindt aan deze lage prijzen, nogmaals vlees komt van bij Dierendonck ffs

Bestel een cola en je betaalt €60 als koppel om eens goed te gaan eten in een uniek pand.

Prijs/kwaliteit is iets anders dan betaalbaar. Dat geldt voor elk type restaurant, van de frituur tot de 3-sterrenzaak. Als het gaat om betaalbaar, versta ik inderdaad ook gastronomische restaurants (dus geen fast food als de lokale frituur of grootkeuken als Lunch Garden), maar €75/pp uitgeven aan een restaurant, dat is iets dat ik niet op de bots kan doen.

Ik heb hier al het voorbeeld gegeven van Amour in Gent, waar ik voor €22,5 gegeten en gedronken heb. Dat kan ik wel doen zonder eerst te gaan rekenen ... dat is voor mij betaalbaar, en dat lijkt me gemiddeld genomen ook veel meer onder betaalbaar te vallen dan €75/pp.

Met alle respect, maar vanwaar haal jij 75€ per persoon terwijl je mij quote waar duidelijk €27.7 en €26.7 op staat
In diezelfde post, die jij by the way quote, staat dat je daar dus als koppel kan eten voor €60, en nu begin jij opeens over €75 per persoon?

Gewoon omdat wij daar een aperitief + voorgerecht + nagerecht + dessertwijn extra besteld hebben. Het is hier al meermaals gezegd dat we beter appelen met appelen vergelijken.

De laatste pagina gaat over het woord 'betaalbaar' dus laat ons afspreken dat we vanaf nu enkel verder gaan met restaurants waar het hoofdgerecht minder kost dan €30 en toch zeer lekker eten is

*zucht

Het is toevallig allemaal Gent, maar ik vat de goede adressen even samen:

- Stokerij
- Mémé Gusta
- Progress
- Pakhuis
- Café René

Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar vanwaar haal jij 75€ per persoon terwijl je mij quote waar duidelijk €27.7 en €26.7 op staat

Vrijdag naar het Pakhuis in Gent geweest. Wat een locatie! Eten was zeer lekker en betaalbaar: €150 voor 2 personen met voorgerecht hoofdgerecht nagerecht

Dat is €75/pp hé.

Ik vind €30 voor enkel hoofdgerecht ook al niet meer onder die categorie vallen. Ik kan hier afkomen met restaurants waar je voor die prijs hoofdgerecht + drank + dessert hebt. Een restaurant waar ik €27 voor een hoofdgerecht moet betalen, dat is voor mij al een dure avond uit. Dat kan ik niet op de bots doen. We hebben niet allemaal de mooie BG-lonen.

Misschien moet je het topic dan aanpassen naar kwalitatieve restaurants < 150 euro, en dan kan er een apart topic komen voor kwalitatieve restaurants < 100 euro. Ofzoiets.

Laatst bewerkt:
"Betaalbaar" als in: geen zin om te koken deze avond dus we gaan snel iets eten.
VS
"Betaalbaar" als in: we gaan eens goed gaan eten en hier krijg je nog waar voor je geld.

Gaat niet over wereldvreemdheid denk ik, maar gewoon andere visies op het woord "betaalbaar".
Ik zou het ook eerder beperken tot de eerste interpretatie: een relatief snelle hap, zeker geen drie gangen, voor een relatief beperkt budget.
Die logica snap ik niet. Als we dit even toepassen op het laatste voorbeeld dan zou dit hier niet thuishoren:
Vrijdag naar het Pakhuis in Gent geweest. Wat een locatie! Eten was zeer lekker en betaalbaar: €150 voor 2 personen met voorgerecht hoofdgerecht nagerecht
Maar dit dan weer wel? 🤷‍♂️
Ik heb in Het Pakhuis dit besteld:
Rundssteak “à la plancha”, Salade van Witloof en Veldsla, verse Frietjes, Bearnaisesaus of rode Wijnsaus met Sjalot
€27.70

Mijn vriendin bestelde dit:
Rundstartaar "West Vlaams rood" à la minute en door onze zorgen bereid, verse Frietjes, gemengde Salade (220gr)
€26.70

Dit is niet enkel dezelfde brasserie, met dezelfde kaart; maar gaat zelfs over dezelfde maaltijd... :wtf:

Hoeveel gangen je eet doet toch niets aan de betaalbaarheid van een restaurant? Idem met hoeveel je drinkt. Dat is de keuze die je zelf moet maken. Als jij daar enkel een hoofdgerecht gaat eten dan is dat een betaalbare "snelle hap" terwijl je evengoed in dezelfde zaak een avondje uit kunt doen met meerdere gangen en drank; en dat is dat in die context ook betaalbaar.

Ik vind dat je dat toch ook in rekening moet houden, anders kunnen we hier ook sterrenzaken beginnen oplijsten waar je enkel een hoofdgerecht van de kaart neemt.

Ik vind dat je dat toch ook in rekening moet houden, anders kunnen we hier ook sterrenzaken beginnen oplijsten waar je enkel een hoofdgerecht van de kaart neemt.
En dat zou hier ook thuishoren als je dat rond de €25 zou vinden want dan is dat ook betaalbaar...
Social deals en bepaalde lunchdeals zijn hier ook al aangehaald en horen hier dan ook thuis.

Amour gent even opgezocht, zoals jij zegt 22,5 dat moet dan al lunchbuffet zijn met 1 drankje.
Dinerbuffet is al 23,9 doe daar een aperitief bij van 8,5 een drankje van 4,5 en dessert van 8 en koffie van 2,9 en we zitten aan 47,8.
Dit is meer dan het dubbele. Dus net zoals horse zijn totale avond meer dan het dubbele is van het hoofdgerecht.

Dus dan moet je dat toch ook in rekening brengen. Dat is ook weer appelen en peren.

Amour gent even opgezocht, zoals jij zegt 22,5 dat moet dan al lunchbuffet zijn met 1 drankje.
Dinerbuffet is al 23,9 doe daar een aperitief bij van 8,5 een drankje van 4,5 en dessert van 8 en koffie van 2,9 en we zitten aan 47,8.
Dit is meer dan het dubbele. Dus net zoals horse zijn totale avond meer dan het dubbele is van het hoofdgerecht.

Dus dan moet je dat toch ook in rekening brengen. Dat is ook weer appelen en peren.
Maar dan zit je nog altijd onder de 100 euro voor 2 hé.

En dat zou hier ook thuishoren als je dat rond de €25 zou vinden want dan is dat ook betaalbaar...
Maar dan zit je continue appels met peren te vergelijken hé. Gaat het in dit topic over een 'gewone' uitgebreide maaltijd (laat ons zeggen, minstens 2 gangen) met minstens 1 drank, of gaat het over 1 hoofdgerecht zonder drank? Of gaat het over een full-blown diner met (minstens) 3 gangen en aperitief en koffie er bij?

Maar dan zit je nog altijd onder de 100 euro voor 2 hé.
Dat klopt maar het is hier niet afgebakend, ieder zijn norm van betaalbaar start bij zijn inkomen en dat is niet bij iedereen gelijk inderdaad.
Maar dan zit je continue appels met peren te vergelijken hé. Gaat het in dit topic over een 'gewone' uitgebreide maaltijd (laat ons zeggen, minstens 2 gangen) met minstens 1 drank, of gaat het over 1 hoofdgerecht zonder drank? Of gaat het over een full-blown diner met (minstens) 3 gangen en aperitief en koffie er bij?
Gewoon minder zwart wit zien en dit topic mag iedereen aangeven wat voor hem betaalbaar is en dan is het aan diegene dat het leest om te bepalen of dat voor hem wel of niet zo is.
Laten we dit topic vooral gebruiken voor leuke adresjes te vinden die lekker zijn, 'betaalbaar' en niet perse in een michelgids gezocht moeten worden of die er alleen maar zijn om zoveel mogelijk influencers te laten komen eten.

Maakt het uit?
De thread gaat over betaalbare restaurants, niet betaalbare maaltijden. Je vult zelf maar in hoe uitgebreid je jouw maaltijd wilt. En dat was net mijn punt. Mensen doen hier moeilijk dat een 3gangen menu met drank €75pp was, maar niet dat enkel een hoofdgerecht €25 is. Terwijl beide in exact dezelfde brasserie van toepassing zijn...

Kijk naar de menu (die ik in het geval van het Pakhuis zelfs opgezocht + gelinked heb) en oordeel dan. Niet op iemand die komt zeggen hoeveel zijn avond gekost heeft. Want dat kan bij iedereen verschillen naargelang wat en hoeveel hij verbruikt.

- Stokerij
- Mémé Gusta
- Progress
- Pakhuis
- Café René
Een lijstje waarover consensus bestaat ga je nooit kunnen maken. (er bestaat al geen consensus over het begrip of de definitie van het onderwerp)

Maar ik ben bij Cafe Rene in Gent geweest en absoluut niet tevreden. Als ik in nieuwe restaurants kom, dan kies ik vaak voor een videe. Dat is een oervlaamse klassieker die geenenkel degelijke brasserie of restaurant zou mogen verneuken. Op basis van dat gerecht, beoordeel ik de zaken en kan ik dat voor mezelf altijd vrij objectief doen.

Die videe bij Cafe Rene was een waterachtige videesoep waar wat kip en champignonnen in lagen. Je kreeg het ook geserveerd in zoiets als een soepbord. Nul komma nul smeuïgheid en nauwelijks smaak. En GEEN videe-koekje. Ongeveer alles mis van wat een goede videe hoort te zijn.

Dat klopt maar het is hier niet afgebakend, ieder zijn norm van betaalbaar start bij zijn inkomen en dat is niet bij iedereen gelijk inderdaad.

Gewoon minder zwart wit zien en dit topic mag iedereen aangeven wat voor hem betaalbaar is en dan is het aan diegene dat het leest om te bepalen of dat voor hem wel of niet zo is.
Laten we dit topic vooral gebruiken voor leuke adresjes te vinden die lekker zijn, 'betaalbaar' en niet perse in een michelgids gezocht moeten worden of die er alleen maar zijn om zoveel mogelijk influencers te laten komen eten.

De afbakening is er niet, maar er wordt door sommigen (waaronder mezelf) wel naar gevraagd. Je hebt hier leden op het forum voor wie uitgebreid gaan eten bij Boury even betaalbaar is als de Zweedse ballekes + taartpunt bij Ikea voor mij. Ik neem nu uitersten, maar die afbakening is toch nodig als je wil dat het topic enigszins bruikbaar is? En als je wil vermijden dat er telkens iemand post er weer discussie is over of het al dan niet betaalbaar is.

Maakt het uit?
De thread gaat over betaalbare restaurants, niet betaalbare maaltijden. Je vult zelf maar in hoe uitgebreid je jouw maaltijd wilt. En dat was net mijn punt. Mensen doen hier moeilijk dat een 3gangen menu met drank €75pp was, maar niet dat enkel een hoofdgerecht €25 is. Terwijl beide in exact dezelfde brasserie van toepassing zijn...

Kijk naar de menu (die ik in het geval van het Pakhuis zelfs opgezocht + gelinked heb) en oordeel dan. Niet op iemand die komt zeggen hoeveel zijn avond gekost heeft. Want dat kan bij iedereen verschillen naargelang wat en hoeveel hij verbruikt.
Maar er zijn wél mensen die betwisten dat €25 voor enkel hoofdgerecht onder betaalbaar valt. In dat Pakhuis gaat dat dan trouwens enkel over 140 gram tartaar en de veggie gerechten, al de rest is vaak ettelijke euro's duurder. Dat menu van Het Pakhuis valt voor mij niet onder iets waar ik zonder mijn centen te moeten tellen op de bots binnenstap om te gaan eten.

Maar er zijn wél mensen die betwisten dat €25 voor enkel hoofdgerecht onder betaalbaar valt. In dat Pakhuis gaat dat dan trouwens enkel over 140 gram tartaar en de veggie gerechten, al de rest is vaak ettelijke euro's duurder. Dat menu van Het Pakhuis valt voor mij niet onder iets waar ik zonder mijn centen te moeten tellen op de bots binnenstap om te gaan eten.
Amour die je hier aangeprezen hebt (en waar @Monkytiger ook al aantoonde dat je daar ook specifiek enkel de lunch met 1 drankje gekozen hebt):
Diverse tapenades, verschillende soorten salades, brood & warme gerechten. Het buffet is voornamelijk vegetarisch/vegan, maar we voorzien ook steeds een gerecht met vlees.
Als je moeilijk doet dat in het Pakhuis enkel de vegetarische gerechten en 140gr tartaar eronder vallen, kan ik ook moeilijk doen over de voornamelijk vegetarische/vegan menu van Amour... Want eerlijk gezegd, vlees is duur. Zowel op restaurant als bij de slager. Logisch dat vleesgerechten duurder zijn dan vegetarische/veganistische. Dus je hele vergelijking van "voor €22,5 heb ik gegeten en gedronken" gaat over de lunchmenu bij een voornamelijk veganistisch/vegetarische brasserie met 1 drankje.
In het Pakuis heb je volgende lunchmenu die (zonder supplement) €1 duurder is dan je Amour...
Maandag 17 November
Stel zelf uw lunch samen met een voorgerecht en een hoofdgerecht naar keuze voor €20.50 *
Courgettesoep (veggie)
Crème “Bressane”
OF
Coppa van onze Hoeve “Le Devant”

Veldsla met geschaafde Radijs en Pijpajuin
OF
5 Oesters volgens Marktaanbod
(+2.50€)
Auberginekroket (veggie)
met Tomatenkimchi & Bulgursalade
OF
Stoofpot van Varkenswangetjes

met Knolgroenten uit de bio Tuin en Aardappeltjes
OF
Noordzeevis “Catch of the Day”
(+5€)
« à la plancha », Ratatouille & Penne Pasta
Als je dan toch eerlijk wilt vergelijken, vergelijk dan lunchmenu met lunchmenu en niet lunchmenu met een avondje à la carte...

Verder ben jij de enige die die €25 betwist hoor; ik heb net de hele thread nog eens overlopen. De thread gaat dan ook niet over goedkope restaurants hé, de TS heeft toch al duidelijk gemaakt dat het daarover niet gaat:
Ik ben niet op zoek naar een budget restaurant, want dan krijg je bagger eten.

Volgens mij is Aalst-Asse gewoon de duurste regio van het land om te gaan eten - op basis van a la carte weet ik op het eerste zicht gewoon niets dat betaalbaar en lekker is.

Metinas in Asse heeft wel wat thema -avonden die lekker en goed geprijsd zijn.

Er zit nog een categorie restaurants tussen budget en de brasserieën die hier genoemd worden, wat ik interpreteer als 'betaalbare' restaurants.

Maar ik weet dat mijn inkomensklasse niet representatief is voor dit forum, dus ik zal hier maar gewoon wegblijven.

- Stokerij
- Mémé Gusta
- Progress
- Pakhuis
- Café René

Denk dat je voor lekker/betaalbaar op restaurant als best snel in de grotere steden zal terechtkomen - veel volk/concurrentie waardoor ze bvb. niet naar goedkope dagschotels moeten gaan om ook op middagen een volle service te kunnen draaien.

Er zit nog een categorie restaurants tussen budget en de brasserieën die hier genoemd worden, wat ik interpreteer als 'betaalbare' restaurants.

Maar ik weet dat mijn inkomensklasse niet representatief is voor dit forum, dus ik zal hier maar gewoon wegblijven.
Het gaat helemaal niet om je inkomensklasse, wel hoe je met oogkleppen naar alles kijkt.

Dus Amour is betaalbaar voor jou omdat je voor €19,5 een lunchmenu hebt. In het Pakhuis heb je een lunchmenu voor €20,5 maar dat vind je niet betaalbaar omdat iemand anders er een 3gangenmenu à la carte met drank voor €75 genuttigd heeft... :wtf:

Hoeft toch niet - onder betaalbaar valt ook gewoon goede prijs/kwaliteit imo.

Toen de Makro nog bestond vind ik bepaalde gerechten echt wel zeer goed voor geen geld, spijt dat ze er niet meer zijn.

Terug
Bovenaan