Betrouwbare comfortabele tweedehandswagen

utolor.

Well-known member
Ik ben aan het denken om mijn bedrijfswagen in te ruilen voor mobiliteitsbudget, dus ik ben eens aan het rondkijken voor een betrouwbare comfortabele tweedehandswagen die niet te veel kost.

Enkele vereisten:
- Liefst max 8000 euro, maar mag worst case iets duurder zijn (niet meer dan 10k)
- Diesel of LPG
- Mag hoge kilometerstand hebben (bvb 250k km), aangezien ik op zoek ben naar een betrouwbare auto zou dat geen probleem mogen geven
- Betrouwbare motor met ketting (dus geen rekkende kettingen of distributieriemen die vervangen moeten worden aub)
- Geen te hoge jaarlijkse verkeersbelasting of BIV (laat ons zeggen max 1000 euro tezamen)
- Liefst motor met standaard een lager vermogen die goed gechipt kan worden
- Moet in LEZ kunnen, dus bij een diesel minstens Euro5 (liefst geen adblue, maar mag eventueel)
- Achterbank noodzakelijk voor als er ooit kinderen komen (onze huidige tweede wagen is een lichte vracht zonder achterbank)
- Geen te hoge running costs
- Liefst handgeschakeld, rijdt leuker en automaten zijn onderhoudsgevoeliger en herstellingen zijn duurder

Als ik die puntjes bij elkaar neem, denk ik aan 2 wagens: Mercedes C W/S204 2.2 diesel of W/S205 1.6 diesel.

Mercedes C W/S204 2.2 diesel:
- Mooie verschijning
- Zalige Mercedes motor met ketting zonder noemenswaardige problemen. Kan je makkelijk 500k - 1000k km mee halen.
- Kan makkelijk gechipt worden tot 200pk
- Jaarlijkse verkeersbelasting iets hoger door de hogere fiscale pk, maar nog steeds oké
- Euro5, dus geen adblue en het lijkt erop dat ze Euro5 "permanent" willen toelaten tot de LEZ
- We hebben al één, dus 2 dezelfde wagens op de oprit is misschien wat stom. We kunnen eventueel opteren voor een berline aangezien we al een break hebben.

Mercedes C W/S205 1.6 diesel:
- Vind ik persoonlijk iets minder mooi
- Motor heeft ketting en kan je ook heel makkelijk hoge kilometerstanden mee halen, spijtig genoeg wel Renault motor
- Niet veel vermogen, maar kan wel gechipt worden (160pk). Na chippen is het vermogen nog altijd maar net oké
- Lagere belasting
- Adblue, dus mogelijk ooit storingen met systeem die veel geld kosten om op te lossen. Ook extra gedoe om telkens bij te vullen
- Euro6, dus als de politiek toch Euro5 wil verbannen uit LEZ zones kan je hier nog iets langer mee verder
- Hebben we nog niet, dus zou dan een andere auto zijn op onze oprit

Deze twee zijn dus kanshebbers, maar mogelijk zijn er bepaalde wagens waar ik overkijk en waar anderen meteen aan denken.
Doe hier dus gerust voorstellen. :)

Laatst bewerkt:
De 2.2 euro 5 diesel van PSA en Ford is ook een goede motor die erg hoge km standen aankan.
(Dit is de DW12, niet te verwarren met de oude 2.2 Ford Duratorq )
Je vindt deze binnen je budget onder meer in de Jaguar XF (wel enkel met automaat) maar ook in de LR Freelander 2 (meest betrouwbare LR) en de Evoque maar deze laatste wordt lastig binnen budget.

Enkel dit jaar bedoel je dan? Anders ga je naar euro 6 moeten gaan.
Er zijn verschillende politieke partijen die al hebben laten horen dat het geen zin heeft om Euro5 diesels te bannen uit de LEZ. Dus mogelijk gaan ze verdere verstrengingen niet meer doorvoeren. Kan de artikels niet meteen vinden maar dit is de tekst die ik doorgestuurd had naar iemand:

Bevriezen lage-emissiezones
De drie partijen voelen er wel wat voor om de lage-emissiezones (LEZ) - die enkel in Gent en Antwerpen van kracht zijn - uit te doven of geplande verstrengingen te schrappen. De komende jaren worden de LEZ-regels stelselmatig strenger, met vanaf 2026 bijvoorbeeld een verbod voor dieselwagens met euronorm 5. De vraag is of Vlaanderen dan nog de doelstellingen uit zijn eigen luchtbeleidsplan zou halen, al gaan de onderhandelaars ervan uit dat dat automatisch zal lukken door de elektrificatie van het wagenpark.

Heb het nochtans op verschillende nieuwssites zien voorbij komen, dus zou makkelijk te vinden moeten zijn. Op m'n smartphone alleszins niet. Als ik ze straks tegenkom, voeg ik ze nog toe aan dit bericht.

De 2.2 euro 5 diesel van PSA en Ford is ook een goede motor die erg hoge km standen aankan.
(Dit is de DW12, niet te verwarren met de oude 2.2 Ford Duratorq )
Je vindt deze binnen je budget onder meer in de Jaguar XF (wel enkel met automaat) maar ook in de LR Freelander 2 (meest betrouwbare LR) en de Evoque maar deze laatste wordt lastig binnen budget.
Jaguar en Land Rover zijn 2 merken waar ik niet echt naar gekeken heb omdat ze ook niet echt bekend staan qua betrouwbaarheid. Bedankt voor de tip, ik ga eens wat verdere research doen over die specifieke motor en modellen. M'n vriendin is grote fan van Land Rover maar heb dat idee meteen uit haar hoofd gepraat. Misschien heb ik te snel geoordeeld.

Laatst bewerkt:
Een XF stuurt even goed als een BMW 5 uit die tijd (F10/11 dacht ik) en is nog een tik comfortabeler maar vooral veel goedkoper 2de hands.
Een Freelander is eigenlijk een alleskunner, niet zo hip als een Evoque maar betrouwbaarder dan opvolger Discovery sport waar de eerste jaren veel problemen mee waren.
Kunt die FL ook in 2WD hebben (eD4) wat niet veel mensen weten , dan zit je niet met die overbodige Haldex (als je toch niet gaat off-roaden).

Een XF stuurt even goed als een BMW 5 uit die tijd (F10/11 dacht ik) en is nog een tik comfortabeler maar vooral veel goedkoper 2de hands.
Een Freelander is eigenlijk een alleskunner, niet zo hip als een Evoque maar betrouwbaarder dan opvolger Discovery sport waar de eerste jaren veel problemen mee waren.
Kunt die FL ook in 2WD hebben (eD4) wat niet veel mensen weten , dan zit je niet met die overbodige Haldex (als je toch niet gaat off-roaden).
Voor zover ik kan vinden online heeft de DW12 2.2 diesel een distributieriem. Ik verkies wagens met een ketting zodat de kosten van het vervangen van de riem niet iets is waar je rekening mee moet houden. Bij het aankopen van een wagen met een hoge kilometerstand is dat sowieso iets wat je meteen moet laten uitvoeren, want ik durf niet voortgaan op het woord van de verkoper dat dit al gebeurd zou zijn. Eenvoudig onderhoud kan ik zelf, maar een distributieriem vervangen niet en die kosten zijn redelijk hoog. Anders wel spijtig, want de Freelander 2 is een mooie wagen.

Als ik er echt één voor een prijsje vind, zou ik 1000 euro extra kunnen rekenen zodat ik de riem kan laten vervangen, maar het idee van een ketting waar in principe niets aankomt blijf ik wel fijner vinden.

De betrouwbaarheid van de FL lijkt verder wel in orde te zijn inderdaad. De Jaguar heb ik nog niet bekeken, omdat ik weet dat m'n vriendin dan eerder voor de FL zou gaan.

Riem is om de 180000km of 240000km vanaf MY12 of na 10 jaar, wat het eerst komt. Dus heel veel kans dat die bij een '11-'14 al vervangen is en dat je nog voor een hele tijd goed bent. Er staat daar meestal ook een datum/stickertje op.
Ketting niets aankomen daar zou ik niet mijn hand in het vuur durven voor steken. Voorbeelden genoeg daarvan.

Riem is om de 180000km of 240000km vanaf MY12 of na 10 jaar, wat het eerst komt. Dus heel veel kans dat die bij een '11-'14 al vervangen is en dat je nog voor een hele tijd goed bent. Er staat daar meestal ook een datum/stickertje op.
Ketting niets aankomen daar zou ik niet mijn hand in het vuur durven voor steken. Voorbeelden genoeg daarvan.
om nog maar te zwijgen van wat er voor de rest bij huidige motoren storingsgevoelig is (zeker bij hogere kilometerstanden). Injectoren, egr kleppen, hogedrukpomp, turbo, roetfilter. Alsof een motor een magisch iets is dat staat of valt met de manier van distributie.

Dat stickertje weet ik, maar ik heb eigenlijk echt geen vertrouwen in verkopers, zeker niet bij zo'n grote aankoop. Zo'n stickertje valt makkelijk aan te komen natuurlijk. Om de 10 jaar vervangen valt dan wel weer goed mee inderdaad.
Klopt, daarom dat ik ook in mijn openingspost zei: een betrouwbare motor met ketting. De motoren die ik aanhaalde hebben geen problemen met de ketting (bij de W204 moet je wel kiezen voor die na de facelift, maar bij de meeste modellen geldt dat je beter voor de latere productiejaren gaat natuurlijk). De ketting van die modellen gaat een autoleven mee. Er zijn inderdaad legio voorbeelden van kettingen die bijlange geen autoleven meegaan en dan is een ketting eerder een nadeel gezien de grotere kost om ze te vervangen.

om nog maar te zwijgen van wat er voor de rest bij huidige motoren storingsgevoelig is (zeker bij hogere kilometerstanden). Injectoren, egr kleppen, hogedrukpomp, turbo, roetfilter. Alsof een motor een magisch iets is dat staat of valt met de manier van distributie.
Die zaken kan je makkelijk vinden door wat research te doen online. Alles kan kapot, maar er zijn enkele modellen die er echt wel bovenuit steken qua betrouwbaarheid waar de kans op storingen heel klein is en de modellen die ik aanhaalde zijn daar voorbeelden van. Toegegeven, tegenwoordig zijn er nog weinig auto's echt betrouwbaar, daarom dit topic in de hoop dat er nog andere betaalbare modellen zijn naast de C-klasse die even betrouwbaar zijn. De Freelander 2 lijkt op het eerste zicht ook zeer betrouwbaar te zijn (wel opnieuw vooral de latere productiejaren), alleen spijtig van de riem.

Die zaken kan je makkelijk vinden door wat research te doen online. Alles kan kapot, maar er zijn enkele modellen die er echt wel bovenuit steken qua betrouwbaarheid waar de kans op storingen heel klein is en de modellen die ik aanhaalde zijn daar voorbeelden van. Toegegeven, tegenwoordig zijn er nog weinig auto's echt betrouwbaar, daarom dit topic in de hoop dat er nog andere betaalbare modellen zijn naast de C-klasse die even betrouwbaar zijn. De Freelander 2 lijkt op het eerste zicht ook zeer betrouwbaar te zijn (wel opnieuw vooral de latere productiejaren), alleen spijtig van de riem.
Wel als dat zo makkelijk te vinden is zou je ook moeten weten dat de mercedes 646 motor problemen heeft met loskomende injectors/ doorblazende injectordichtingen en ook de injectors zelf zijn erg storingsgevoelig. En moest je die zelf willen steken dan wens ik je veel succes. Imo is een distributieriem simpeler om zelf te leggen dan een injector uit te halen die doorgeblazen heeft en te vervangen. Ik geloof toch dat je je veel te veel fixeert op enkel die manier van distributie en te weinig de andere zaken in het achterhoofd neemt.

Wel als dat zo makkelijk te vinden is zou je ook moeten weten dat de mercedes 646 motor problemen heeft met loskomende injectors/ doorblazende injectordichtingen en ook de injectors zelf zijn erg storingsgevoelig. En moest je die zelf willen steken dan wens ik je veel succes. Imo is een distributieriem simpeler om zelf te leggen dan een injector uit te halen die doorgeblazen heeft en te vervangen. Ik geloof toch dat je je veel te veel fixeert op enkel die manier van distributie en te weinig de andere zaken in het achterhoofd neemt.
Geloof me, ik heb zeer veel research gedaan over de 2.2 diesel van Mercedes en die van de latere productiejaren is bulletproof. Genoeg voorbeelden van deze motoren die tot een miljoen kms hebben gedaan zonder problemen. Maar soit, ik wil daar geen discussie over starten, heb er voldoende research over gedaan en uiteraard zal je hier en daar wel problemen vinden (en dan zeker de eerste productiejaren) gezien die zoveel verkocht is. Dat maakt de motor niet opeens onbetrouwbaar.

Het doel van dit topic is om goede extra opties te vinden, als die er al zijn. Ik ben op zoek naar betrouwbare wagens, dus uiteraard neem ik andere zaken ook in het achterhoofd. Voor ik een wagen aankoop heb ik het hele internet afgezocht naar mogelijke problemen (niet alleen motorisch, maar de motor is wel het hart van de auto en dus ook het belangrijkste imo) die bij dat specifieke model kunnen voorkomen. Maar het is makkelijker om te zoeken wanneer je suggesties krijgt, dan wanneer je betrouwbare wagens moet gaan zoeken tussen alle auto's die afgelopen 15 jaar gemaakt zijn. En uiteraard heeft elke auto wel iets, maar als het kleine zaken zijn is dat niet per se een probleem. Bij onze Merc heb ik bvb. de ABS sensoren moeten vervangen (bekend probleem), maar dat kost geen drol en is eenvoudig zelf te doen. Zoiets is dan ook geen probleem. En voor bepaalde zaken zal ik de wagen sowieso binnensteken bij een garage, maar als je bepaalde zaken op voorhand al kan vermijden (zoals distributieriem), waarom niet?

Honda Accord uit die periode zou ik ook durven aanraden als je die vindt binnen budget.
De 2.2 ctdi heeft bij mijn weten wel een ketting.
Die 2.0 en 2.4 benzines vind je ook soms op LPG maar veel meer in Nederland dan hier.

Er zijn verschillende politieke partijen die al hebben laten horen dat het geen zin heeft om Euro5 diesels te bannen uit de LEZ. Dus mogelijk gaan ze verdere verstrengingen niet meer doorvoeren. Kan de artikels niet meteen vinden maar dit is de tekst die ik doorgestuurd had naar iemand:

Bevriezen lage-emissiezones
De drie partijen voelen er wel wat voor om de lage-emissiezones (LEZ) - die enkel in Gent en Antwerpen van kracht zijn - uit te doven of geplande verstrengingen te schrappen. De komende jaren worden de LEZ-regels stelselmatig strenger, met vanaf 2026 bijvoorbeeld een verbod voor dieselwagens met euronorm 5. De vraag is of Vlaanderen dan nog de doelstellingen uit zijn eigen luchtbeleidsplan zou halen, al gaan de onderhandelaars ervan uit dat dat automatisch zal lukken door de elektrificatie van het wagenpark.

Heb het nochtans op verschillende nieuwssites zien voorbij komen, dus zou makkelijk te vinden moeten zijn. Op m'n smartphone alleszins niet. Als ik ze straks tegenkom, voeg ik ze nog toe aan dit bericht.

Jaguar en Land Rover zijn 2 merken waar ik niet echt naar gekeken heb omdat ze ook niet echt bekend staan qua betrouwbaarheid. Bedankt voor de tip, ik ga eens wat verdere research doen over die specifieke motor en modellen. M'n vriendin is grote fan van Land Rover maar heb dat idee meteen uit haar hoofd gepraat. Misschien heb ik te snel geoordeeld.
Het enige dat momenteel vaststaat, is dat de voorwaarden van de LEZ gaan verstrengen, zowel in Brussel als Vlaanderen.
Er zijn nog geen lokale regeringen, dus is ook nog geen enkel woord gerept over het bevriezen in Vlaanderen buiten wat programmapunten voor de verkiezingen.
Je quote komt van hier trouwens: https://gocar.be/nl/autonieuws/klimaat-milieu/schaft-vlaanderen-de-lage-emissiezones-voor-autos-af
Wat ik niet bepaald "verschillende nieuwssites" zou noemen of zelfs een geloofwaardige nieuwssite.

Toevallig wel vandaag terug in't nieuws dat het een struikelpunt in is in Brussel:

Franstalige partijen willen uitstellen met 2j (dus niet eens bevriezen), Groen wilt dat het gewoon doorgaat zoals gepland. Dus als Franstaligen hun zin krijgen, mag je euro 5 diesel vanaf 2027 niet meer in de LEZ binnen. Als Groen zijn gedacht krijgt, gaat de verstrenging zoals gepland van start in januari volgend jaar...

Voor de Vlaamse regeringsvorming zijn er nog niet echt dingen bekend erover.
Voor Antwerpen maken sommige partijen er wel een programmapunt van.
Wat eigenlijk zelfs onwettig is want Vlaanderen bepaalt de regels rond LEZ en steden/gemeenten bepalen of ze al dan niet een LEZ inplannen. Dus is een raar programmapunt sinds het niet hun beslissing is :P

Maarja, uw beslissing of je wilt gokken of niet. Maar als je punt is dat het in de LEZ binnen moet dan zal diesel euronorm 5 geen zekerheid bieden.

Mazda 6 2.2 diesel?
Heeft ook ketting. De 175pk versie is eigenlijk dezelfde als de 150pk, dus dit laatste is vlot te chippen.
Heb ik met veel plezier naar 300.000km gereden. Misschien minder op comfort gericht dan een Mercedes.
Euro 6 zonder AdBlue (eerste versies toch).
Geen versie met Bose speakers nemen, dat is rommel die duur is om te vervangen.

300k is heel mooi maar ik herinner me dat Mazda toch een hele tijd serieuze problemen heeft gehad met hun 2.2 diesels. Overmatige slijtage nokkenas, lekke kop,... Weet niet meer de exacte bouwjaren maar er zijn in elk geval verschillende terugroepacties geweest. Je kunt natuurlijk geluk hebben bij een 2dehands dat alles al eens vervangen werd en dat je een goeie hebt maar ik zou er toch van wegblijven.

Honda Accord uit die periode zou ik ook durven aanraden als je die vindt binnen budget.
De 2.2 ctdi heeft bij mijn weten wel een ketting.
Die 2.0 en 2.4 benzines vind je ook soms op LPG maar veel meer in Nederland dan hier.
De 2.2 diesel vind ik enkel in euro4 variant op 2dehands, maar veel aanbod Honda Accords is er niet in België. Zal idd eens op Marktplaats checken, want invoeren is nu ook niet zoveel werk.
Het enige dat momenteel vaststaat, is dat de voorwaarden van de LEZ gaan verstrengen, zowel in Brussel als Vlaanderen.
Er zijn nog geen lokale regeringen, dus is ook nog geen enkel woord gerept over het bevriezen in Vlaanderen buiten wat programmapunten voor de verkiezingen.
Je quote komt van hier trouwens: https://gocar.be/nl/autonieuws/klimaat-milieu/schaft-vlaanderen-de-lage-emissiezones-voor-autos-af
Wat ik niet bepaald "verschillende nieuwssites" zou noemen of zelfs een geloofwaardige nieuwssite.

Toevallig wel vandaag terug in't nieuws dat het een struikelpunt in is in Brussel:

Franstalige partijen willen uitstellen met 2j (dus niet eens bevriezen), Groen wilt dat het gewoon doorgaat zoals gepland. Dus als Franstaligen hun zin krijgen, mag je euro 5 diesel vanaf 2027 niet meer in de LEZ binnen. Als Groen zijn gedacht krijgt, gaat de verstrenging zoals gepland van start in januari volgend jaar...

Voor de Vlaamse regeringsvorming zijn er nog niet echt dingen bekend erover.
Voor Antwerpen maken sommige partijen er wel een programmapunt van.
Wat eigenlijk zelfs onwettig is want Vlaanderen bepaalt de regels rond LEZ en steden/gemeenten bepalen of ze al dan niet een LEZ inplannen. Dus is een raar programmapunt sinds het niet hun beslissing is :p

Maarja, uw beslissing of je wilt gokken of niet. Maar als je punt is dat het in de LEZ binnen moet dan zal diesel euronorm 5 geen zekerheid bieden.
Bedankt voor de links. Ik had het idd over onder andere deze 2 artikelen. Ik zeg ook niet dat het al vaststaat dat het niet gaat verstrengen he, maar het staat ook niet vast dat ze gaan verstrengen. Over dit onderwerp zijn ze volop aan het discussiëren op verschillende niveau's, wat al aangeeft dat er waarschijnlijk wel iets zal veranderen in de goede zin. Maar zekerheid heb je daar inderdaad nog niet over. Vaak kom ik niet in LEZ's, maar ik zou graag wel de vrijheid houden om er te komen als het kan (zonder het OV te moeten nemen).

Mazda 6 2.2 diesel?
Heeft ook ketting. De 175pk versie is eigenlijk dezelfde als de 150pk, dus dit laatste is vlot te chippen.
Heb ik met veel plezier naar 300.000km gereden. Misschien minder op comfort gericht dan een Mercedes.
Euro 6 zonder AdBlue (eerste versies toch).
Geen versie met Bose speakers nemen, dat is rommel die duur is om te vervangen.
300k is heel mooi maar ik herinner me dat Mazda toch een hele tijd serieuze problemen heeft gehad met hun 2.2 diesels. Overmatige slijtage nokkenas, lekke kop,... Weet niet meer de exacte bouwjaren maar er zijn in elk geval verschillende terugroepacties geweest. Je kunt natuurlijk geluk hebben bij een 2dehands dat alles al eens vervangen werd en dat je een goeie hebt maar ik zou er toch van wegblijven.

Lijkt op het eerste zich een redelijk betrouwbare auto te zijn volgens het aankoopadvies van Autoblog. De olie wordt wel vervuild met diesel bij het regenereren van de roetfilter, dus dat is wel iets om in het oog te houden. Zou meer schade veroorzaken in het motorblok als je de olie niet tijdig vervangt, maar olie vervangen kan je eenvoudig zelf doen natuurlijk.

Mijn vriendin staat zot van die Land Rover nu ik enkele foto's heb laten zien, dus ik denk dat ik binnenkort verplicht toch eens naar enkelen zal moeten gaan kijken. :p Als de riem duidelijk aantoonbaar vervangen is, denk ik wel dat het een goede optie is.

Spijtig genoeg ook wel duur in verkeersbelasting (dit is voor de 150pk versie):
Jaarlijkse verkeersbelasting
€ 886,02
Belasting op inverkeerstelling
€ 438,36

Op zich spreekt de wagen mij ook wel aan, alleen niet super vlot natuurlijk.

Dat valt wel mee.
De manuele heeft een korte eerste voor terreingebruik (blijft een LR hé...) dus om te sprinten zijn er idd. betere opties maar in-gear gaat die met 400nm zeker niet traag hernemen.
Je kan een TD4 ook vlotjes richting 200pk en meer laten mappen (en tegelijk de EGR wegschrijven dan heb je daar al geen last meer van).
In de SD4 heeft diezelfde motor standaard al 190pk en in de XF zelfs 200pk.

Dat valt wel mee.
De manuele heeft een korte eerste voor terreingebruik (blijft een LR hé...) dus om te sprinten zijn er idd. betere opties maar in-gear gaat die met 400nm zeker niet traag hernemen.
Je kan een TD4 ook vlotjes richting 200pk en meer laten mappen (en tegelijk de EGR wegschrijven dan heb je daar al geen last meer van).
In de SD4 heeft diezelfde motor standaard al 190pk en in de XF zelfs 200pk.
Ja, qua pk's is het zeker oké na chippen, maar als ik dan de 0-100 tijden bekijk valt het wat tegen. Maar zoals je zegt is dat idd wel te verwachten voor een terreinwagen.

Ik zal binnenkort alleszins eens naar een Freelander gaan kijken en mogelijk ook een Evoque, al zijn die idd wel iets duurder en ook iets meer gekend als een vrouwenauto. Vind mijn vriendin natuurlijk wel leuk, maar ik moet er zelf ook mee rijden. 😁

Alleszins merci voor de goeie tip!

Terug
Bovenaan