Betrouwbare comfortabele tweedehandswagen

Controleren ze dat tegenwoordig niet op de keuring? Dat je uitstoot niet te hard mag afwijken van wat op papier staat.
Zolang ze geen NOx (stikstof) meten kunnen ze dat niet zien als het softwarematig is gebeurd.
Op de deeltjes(roet)test heeft dit geen impact, wel integendeel in uw voordeel zelfs.
EGR gaat verbrande uitlaatgassen (dus zonder zuurstof) nog eens door je inlaattraject sturen.
Daardoor heb je een lagere verbrandingstemperatuur, minder NOx maar meer roet. Dat is de reden waarom diesels die korte afstanden doen (en de boel niet opstoken) vroeg of laat altijd problemen krijgen of hun EGR systeem moeten vervangen.
Zonder EGR krijg je vanzelf minder roet (want hogere verbrandingstemperatuur) maar wel meer NOx.

Wil je veel KM doen? Want zo een oude grotere diesel, is nu toch wel 1 van de laatste zaken die ik zou kopen met de criteria die je voorop stelt.

300k is heel mooi maar ik herinner me dat Mazda toch een hele tijd serieuze problemen heeft gehad met hun 2.2 diesels. Overmatige slijtage nokkenas, lekke kop,... Weet niet meer de exacte bouwjaren maar er zijn in elk geval verschillende terugroepacties geweest. Je kunt natuurlijk geluk hebben bij een 2dehands dat alles al eens vervangen werd en dat je een goeie hebt maar ik zou er toch van wegblijven.
Eigenlijk heb ik beide problemen gehad.
Ik had 1 van de allereerste Mazda 6 met die motor.
Nokkenas is onder garantie vervangen. Lijkt me sterk dat je nog een wagen gaat vinden met dat probleem, want dat was snel opgetreden (binnen het jaar). Die nokkenas is ook vrij snel in de productie aangepast, las ik ergens.
Koppakking is op 170.000 km kapot gegaan en vervangen. (2.000€, geen coulance, dat was niet zo netjes)
Daarna geen enkel probleem meer gehad. Niets met EGR kleppen, filters of whatever.
Ik kan bvb ook zeggen dat mijn laatste keuring voor verkoop op 300k km, de fijnstof uitstoot super laag was. Echt ongelofelijk.
En het is echt een superfijne motor met de sequentiële kleine en grote turbo.
Ik heb nieuwere, duurdere auto's gereden met nieuwere motoren die niet zo fijn reden (qua motorkarakteristiek)

Als ik vergelijk met mijn Passat B6 met 2.0 common rail, dan had ik daar toch meer problemen mee.
Continu vodden met EGR kleppen, sensoren, etc.

Mijn mening is dat je gewoon zulke dingen mee moet nemen en budget voor vrijhouden.
Bvb bij die Mazda 6 moet je dus 2.000€ reserveren en in je aanschafprijs afdingen. Tenzij men kan bewijzen dat dit reeds gedaan is.

Ah jammer van uw beperkt budget, want ik ga mijn XC90 verkopen.. met +-168000km, distributieriem vervangen op 150K, starter vandaag vervangen, zo goed als full option :) zeer comfortabele wagen.

Max 8k, dan heb je een oudere wagen met flink wat km's op de teller. Ik zou zo een wagen nu niet meteen gaan chippen en consoorten om dan op 9sec naar 100 te gaan ipv 9.3sec.

Chippen is nu toch ook niet het beste idee met een oudere wagen die je zolang mogelijk zonder problemen wil laten bollen.

al mijn wagens zijn altijd gechipt geweest, maar je pakt er toch een risico mee naar betrouwbaarheid hè.

Wil je veel KM doen? Want zo een oude grotere diesel, is nu toch wel 1 van de laatste zaken die ik zou kopen met de criteria die je voorop stelt.
Heel veel kms doen we niet (laat ons zeggen een 20k per jaar), maar diesel vinden we beiden fijner rijden. LPG staat er bij als tweede keuze omdat het zo goedkoop rijdt, maar diesel heeft onze voorkeur. Zeker met mijn sportieve rijstijl is benzine heel duur. Het meerverbruik bij een diesel is beperkt als je sportief rijdt, bij een benzine is dat verschil naar mijn ervaring altijd veel groter. En het grote koppel bij lage toeren is natuurlijk fijn bij een diesel.

De roetfilter kan een probleem zijn, maar gezien ik sportief rijdt gaat die normaal wel regelmatig uitgeblazen worden. Heb in het verleden veel met diesels gereden en eigenlijk nooit problemen gehad met de roetfilter.

En het leuke is: weinig mensen willen nog een diesel, dus ze verkopen slechter en de prijzen zijn dus vaak lager tweedehands. En als wij de wagen ooit verkopen, is deze toch voor export, dus dan maakt het niet uit dat het een diesel is. Daarbovenop willen we graag lang met de wagen rijden omdat de nieuwe wagens er niet beter op worden (beperkte range, ISA, ...). En diesels kunnen over het algemeen meer kms aan en gaan dus langer mee.

Ah jammer van uw beperkt budget, want ik ga mijn XC90 verkopen.. met +-168000km, distributieriem vervangen op 150K, starter vandaag vervangen, zo goed als full option :) zeer comfortabele wagen.
Lijkt me idd wat boven het budget te zijn, maar toch bedankt voor het aanbod!

Max 8k, dan heb je een oudere wagen met flink wat km's op de teller. Ik zou zo een wagen nu niet meteen gaan chippen en consoorten om dan op 9sec naar 100 te gaan ipv 9.3sec.
Chippen is nu toch ook niet het beste idee met een oudere wagen die je zolang mogelijk zonder problemen wil laten bollen.

al mijn wagens zijn altijd gechipt geweest, maar je pakt er toch een risico mee naar betrouwbaarheid hè.

Alle wagens die ik aangekocht heb, behalve mijn eerste wagen, hadden hoge kilometerstanden (ik krijg graag veel waar voor m'n geld :p ) en ik chip m'n eigen aangekochte wagens eigenlijk altijd. Ik rijd er eerst enkele maanden tot een jaar mee om evt. bestaande problemen te ontdekken en op te lossen en daarna wordt die gechipt. Nog nooit problemen mee gehad. Natuurlijk belast je de motor meer en als er iets verzwakt is zal dat onderdeel sneller stuk gaan, maar dan zat dat er toch al aan te komen. Ik koop meestal een motor die in meerdere uitvoeringen is verkocht, dus die motors kunnen dan sowieso het hogere vermogen aan. Je moet natuurlijk wel altijd checken of er hardwarematig iets aangepast is op de zwaardere versie, maar vaak zijn dat kleine dingen. Rustig warm rijden is het belangrijkste.

Als de winst 0.3s is dan zal ik nooit het geld geven om te chippen. Dat is bij wagens die goed te chippen zijn wel minstens een seconde hoor, vaak meer. De Mercedes is van 136 pk naar 200 pk gegaan. Het verschil is hier meerdere seconden.

Het blijft wel een feit dat de wagen er niet betrouwbaarder op zal worden, dat besef ik. Maar in de realiteit valt dat best mee (is mijn ervaring alleszins).

Het helpt ook een hoop als je wat respect hebt voor de mechaniek en alles rustig warm laat worden vooraleer zwaar(der) te belasten. Ik ken mensen die met al hun auto's problemen hebben/hadden en ik ken er ook andere die met dezelfde merken/types rijden en nooit problemen hadden. Om maar te zeggen...

Zo tussen de soep en de patatten door: 8k budget is 1 ding, maar ik zie hier zaken passeren die ik niet meteen associeer met betaalbaar onderhoud bvb. (zowel qua dealer, banden etc.).

Mijn peter zaliger zou gezegd hebben: koopt u ne Jap

Zo tussen de soep en de patatten door: 8k budget is 1 ding, maar ik zie hier zaken passeren die ik niet meteen associeer met betaalbaar onderhoud bvb. (zowel qua dealer, banden etc.).

"Jappen" zijn toch vrij gekend voor dure onderdelen en dealers? :p
Dealers zijn imo ook bijzaak, genoeg betaalbare onafhankelijke garagisten die minstens even goed werk leveren.

Banden, verbruik en taksen lijkt me wel iets om rekening mee te houden.

De distributieriem als voorwaarde houden, zou ik net als @nestorius laten vallen. Ik keek daar vroeger ook naar, maar als je dan ziet hoeveel auto's met ketting er problemen krijgen en wat een riem eigenlijk maar kost bij bepaalde merken, is het de moeite niet.

Dealers zijn imo ook bijzaak, genoeg betaalbare onafhankelijke garagisten die minstens even goed werk leveren.

De distributieriem als voorwaarde houden, zou ik net als @nestorius laten vallen. Ik keek daar vroeger ook naar, maar als je dan ziet hoeveel auto's met ketting er problemen krijgen en wat een riem eigenlijk maar kost bij bepaalde merken, is het de moeite niet.
Een riem is ook maar een riem. Imo voor veel garages een veel gemakkelijker en goedkoper werk dan een deftige diagnose te stellen bij een probleem. Velen hanteren nog eens het parts canon om problemen op te lossen.

Je moet voor het merk/model zijn uiteraard maar qua waar voor je geld (binnen je budget) lijkt mij dat toch een topper met als bonus dealeronderhouden en een riem die al vervangen werd.
Ziet er idd wel interessant uit! Vanavond eens wat opzoeken over dat model. Mijn vriendin blijft wel over die Land Rover bezig nu ze weet dat dat een optie is. 😅

Het is niet dat we niet meer budget hebben, maar we hebben gewoon niet meer geld over voor iets wat hard in waarde daalt. Als er iets aankomt hebben we geld genoeg om het te fixen als je daar op doelt. Maar een duurder merk wil echt niet per se zeggen dat onderhoud en onderdelen duurder zijn. Onderdelen genoeg in namaak en onafhankelijke dealers genoeg als ik het zelf niet kan fixen. ;) Banden zijn idd wel een dingetje om rekening mee te houden.

Dat van Japanse merken gaat spijtig genoeg ook al lang niet meer op. Genoeg Japanse auto's tegenwoordig die echt niet zo betrouwbaar zijn.

Ik begrijp dat die riem voor velen geen dealbreaker is, maar ik koop liever een wagen waar niet meteen kosten te voorzien zijn. Een riem die net vervangen is is dus in principe ook een optie als het duidelijk aangetoond kan worden.

Een riem is ook maar een riem. Imo voor veel garages een veel gemakkelijker en goedkoper werk dan een deftige diagnose te stellen bij een probleem. Velen hanteren nog eens het parts canon om problemen op te lossen.
Ik denk dat onderdelen vervangen vaak ook gewoon de enige manier is om zaken uit te sluiten. Doe ik zelf ook om autoproblemen op te lossen. Maar het is natuurlijk wel veel goedkoper als je dat zelf doet dan wanneer een garage dat voor jou doet.

Ik denk dat onderdelen vervangen vaak ook gewoon de enige manier is om zaken uit te sluiten. Doe ik zelf ook om autoproblemen op te lossen. Maar het is natuurlijk wel veel goedkoper als je dat zelf doet dan wanneer een garage dat voor jou doet.
Als je er geen kloten van kent ja. Imo zijn er manieren genoeg om te achterhalen of onderdeel x of y effectief defect is maar je moetver effectief de tijd en de kennis voor hebben om het uit te zoeken.

Als je er geen kloten van kent ja. Imo zijn er manieren genoeg om te achterhalen of onderdeel x of y effectief defect is maar je moetver effectief de tijd en de kennis voor hebben om het uit te zoeken.
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg foutcodes die te universeel zijn om te weten wat juist stuk is. Bij de ABS sensor die ik moest vervangen was de foutmelding dat ESP niet goed functioneerde (de foutcode zelf weet ik niet meer juist maar was ook helemaal niet éénduidig). Online vond ik dat het meest voor de hand liggende de ABS sensor was, maar het kon ook de ABS ring en nog enkele andere zaken zijn. De ABS sensor was het eenvoudigste te vervangen en was goedkoop, dus begon ik daarmee.

Bij mijn Seat indertijd zat er opeens olie bij het koelwater nadat de motor warm was gelopen. Dan is de logische oorzaak de joint de culasse en dat was ook wat de garage me zei. Zelf toch maar eerst de oliekoeler eens vervangen (makkelijker en goedkoper) en het was opgelost.

Dus er zijn genoeg problemen waarbij je onmogelijk op voorhand met 100% zekerheid kan zeggen wat de oorzaak is imo. En dan is het aan de garage om te bepalen of ze met het goedkoopste onderdeel beginnen of het meest voor de hand liggende.

Je moet voor het merk/model zijn uiteraard maar qua waar voor je geld (binnen je budget) lijkt mij dat toch een topper met als bonus dealeronderhouden en een riem die al vervangen werd.
Net nog eens gekeken en ik ben er niet echt zeker van dat de distributieriem al vervangen is.

Er zijn 2 riemen die vervangen zijn:
- auxiliary drive belt
- supercharger drive belt

De timing belt zie ik nergens staan (of ik kijk erover) en ik ga er vanuit dat een officiële Jaguar dealer dat wel zou vermelden in het onderhoudsboekje. Langs de andere kant zou die al wel vervangen moeten zijn, zowel qua leeftijd als qua kilometers. Dus dan zou je wel weer verwachten dat een officiële Jaguar garage dat ook op tijd zou doen. Kan er misschien eens naar bellen.

Het lijkt me alleszins wel een betrouwbaar model. De meeste zaken die hier vermeld worden zijn niet heel zorgwekkend:

Alleen dit misschien:
  • De motorkap heeft een mechanisme om voetgangers te beschermen bij een aanrijding. Werkt soms ook op drempels en zeker bij aanrijdingen met kleine dieren.
Ik ben niet iemand die hard afremt voor drempels (maar daar kan ik me desnoods nog op aanpassen) en ik rijd ook vaak 's nachts en tussen de velden, dus heb al meerdere keren gehad dat een haas zich tegen m'n bumper wierp. Daar kan je niets tegen doen, want die springen vaak recht voor je auto tussen het hoge gras vandaan. Enkele keren was de bumper redelijk beschadigd, maar als dat voetgangersbeschermingsmechanisme dan nog eens activeert, wordt het wel een heel duur grapje. 😅

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg foutcodes die te universeel zijn om te weten wat juist stuk is. Bij de ABS sensor die ik moest vervangen was de foutmelding dat ESP niet goed functioneerde (de foutcode zelf weet ik niet meer juist maar was ook helemaal niet éénduidig). Online vond ik dat het meest voor de hand liggende de ABS sensor was, maar het kon ook de ABS ring en nog enkele andere zaken zijn. De ABS sensor was het eenvoudigste te vervangen en was goedkoop, dus begon ik daarmee.

Bij mijn Seat indertijd zat er opeens olie bij het koelwater nadat de motor warm was gelopen. Dan is de logische oorzaak de joint de culasse en dat was ook wat de garage me zei. Zelf toch maar eerst de oliekoeler eens vervangen (makkelijker en goedkoper) en het was opgelost.

Dus er zijn genoeg problemen waarbij je onmogelijk op voorhand met 100% zekerheid kan zeggen wat de oorzaak is imo. En dan is het aan de garage om te bepalen of ze met het goedkoopste onderdeel beginnen of het meest voor de hand liggende.
Een abs sensor kan je perfect uitmeten met een oscilloscoop. Aan het beeld daarvan kan je echt wel bepalen of het probleem bij de sensor, de sensorring of zelf het wiellager ligt. Net zoals bij olie in het water je echt wel kan bepalen of het door een koppakking komt of een oliekoeler. Bypass gewoon die oliekoeler, zet uw koelsysteem onder druk of gebruik een co detectie op uw koelwater. Mogelijkheden genoeg. Maar voor simpele zaken is het parts canon natuurlijk het gemakkelijkste. Tot je opeens enkele can bus fouten hebt, enkele dure stuurdozen vervangen hebt en de fout blijft terugkomen om dan hulp te moeten inroepen en concluderen dat er een nox sensor uw canbus in de war stuurt. Het is niet voor niks dat elke foutcode uniek is en uw wagen wanneer die een foutcode registreert ook een pak randzaken mee opneemt bij die foutcode. Maar nogal snel heb je veen techniekers die zeggen van dat het probleem x of y zal zijn want vorige keer was het ook dat. Terwijl ze nog geen enkel onderzoek aan de wagen gedaan hebben. Als je eens iets wil opsteken van diagnose, zoek eens scanner danner op youtube.

Terug
Bovenaan