Nineshots
Well-known member
Controleren ze dat tegenwoordig niet op de keuring? Dat je uitstoot niet te hard mag afwijken van wat op papier staat.(en tegelijk de EGR wegschrijven dan heb je daar al geen last meer van).
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Controleren ze dat tegenwoordig niet op de keuring? Dat je uitstoot niet te hard mag afwijken van wat op papier staat.(en tegelijk de EGR wegschrijven dan heb je daar al geen last meer van).
Zolang ze geen NOx (stikstof) meten kunnen ze dat niet zien als het softwarematig is gebeurd.Controleren ze dat tegenwoordig niet op de keuring? Dat je uitstoot niet te hard mag afwijken van wat op papier staat.
Eigenlijk heb ik beide problemen gehad.300k is heel mooi maar ik herinner me dat Mazda toch een hele tijd serieuze problemen heeft gehad met hun 2.2 diesels. Overmatige slijtage nokkenas, lekke kop,... Weet niet meer de exacte bouwjaren maar er zijn in elk geval verschillende terugroepacties geweest. Je kunt natuurlijk geluk hebben bij een 2dehands dat alles al eens vervangen werd en dat je een goeie hebt maar ik zou er toch van wegblijven.
Heel veel kms doen we niet (laat ons zeggen een 20k per jaar), maar diesel vinden we beiden fijner rijden. LPG staat er bij als tweede keuze omdat het zo goedkoop rijdt, maar diesel heeft onze voorkeur. Zeker met mijn sportieve rijstijl is benzine heel duur. Het meerverbruik bij een diesel is beperkt als je sportief rijdt, bij een benzine is dat verschil naar mijn ervaring altijd veel groter. En het grote koppel bij lage toeren is natuurlijk fijn bij een diesel.Wil je veel KM doen? Want zo een oude grotere diesel, is nu toch wel 1 van de laatste zaken die ik zou kopen met de criteria die je voorop stelt.
Lijkt me idd wat boven het budget te zijn, maar toch bedankt voor het aanbod!Ah jammer van uw beperkt budget, want ik ga mijn XC90 verkopen.. met +-168000km, distributieriem vervangen op 150K, starter vandaag vervangen, zo goed als full optionzeer comfortabele wagen.
Max 8k, dan heb je een oudere wagen met flink wat km's op de teller. Ik zou zo een wagen nu niet meteen gaan chippen en consoorten om dan op 9sec naar 100 te gaan ipv 9.3sec.
Chippen is nu toch ook niet het beste idee met een oudere wagen die je zolang mogelijk zonder problemen wil laten bollen.
al mijn wagens zijn altijd gechipt geweest, maar je pakt er toch een risico mee naar betrouwbaarheid hè.
) en ik chip m'n eigen aangekochte wagens eigenlijk altijd. Ik rijd er eerst enkele maanden tot een jaar mee om evt. bestaande problemen te ontdekken en op te lossen en daarna wordt die gechipt. Nog nooit problemen mee gehad. Natuurlijk belast je de motor meer en als er iets verzwakt is zal dat onderdeel sneller stuk gaan, maar dan zat dat er toch al aan te komen. Ik koop meestal een motor die in meerdere uitvoeringen is verkocht, dus die motors kunnen dan sowieso het hogere vermogen aan. Je moet natuurlijk wel altijd checken of er hardwarematig iets aangepast is op de zwaardere versie, maar vaak zijn dat kleine dingen. Rustig warm rijden is het belangrijkste.Je moet voor het merk/model zijn uiteraard maar qua waar voor je geld (binnen je budget) lijkt mij dat toch een topper met als bonus dealeronderhouden en een riem die al vervangen werd.(ik krijg graag veel waar voor m'n geld)
"Jappen" zijn toch vrij gekend voor dure onderdelen en dealers?Zo tussen de soep en de patatten door: 8k budget is 1 ding, maar ik zie hier zaken passeren die ik niet meteen associeer met betaalbaar onderhoud bvb. (zowel qua dealer, banden etc.).
Mijn peter zaliger zou gezegd hebben: koopt u ne Jap

Een riem is ook maar een riem. Imo voor veel garages een veel gemakkelijker en goedkoper werk dan een deftige diagnose te stellen bij een probleem. Velen hanteren nog eens het parts canon om problemen op te lossen."Jappen" zijn toch vrij gekend voor dure onderdelen en dealers?
Dealers zijn imo ook bijzaak, genoeg betaalbare onafhankelijke garagisten die minstens even goed werk leveren.
Banden, verbruik en taksen lijkt me wel iets om rekening mee te houden.
De distributieriem als voorwaarde houden, zou ik net als @nestorius laten vallen. Ik keek daar vroeger ook naar, maar als je dan ziet hoeveel auto's met ketting er problemen krijgen en wat een riem eigenlijk maar kost bij bepaalde merken, is het de moeite niet.
Ziet er idd wel interessant uit! Vanavond eens wat opzoeken over dat model. Mijn vriendin blijft wel over die Land Rover bezig nu ze weet dat dat een optie is.Je moet voor het merk/model zijn uiteraard maar qua waar voor je geld (binnen je budget) lijkt mij dat toch een topper met als bonus dealeronderhouden en een riem die al vervangen werd.

Het is niet dat we niet meer budget hebben, maar we hebben gewoon niet meer geld over voor iets wat hard in waarde daalt. Als er iets aankomt hebben we geld genoeg om het te fixen als je daar op doelt. Maar een duurder merk wil echt niet per se zeggen dat onderhoud en onderdelen duurder zijn. Onderdelen genoeg in namaak en onafhankelijke dealers genoeg als ik het zelf niet kan fixen.Zo tussen de soep en de patatten door: 8k budget is 1 ding, maar ik zie hier zaken passeren die ik niet meteen associeer met betaalbaar onderhoud bvb. (zowel qua dealer, banden etc.).
Mijn peter zaliger zou gezegd hebben: koopt u ne Jap
Banden zijn idd wel een dingetje om rekening mee te houden. "Jappen" zijn toch vrij gekend voor dure onderdelen en dealers?
Dealers zijn imo ook bijzaak, genoeg betaalbare onafhankelijke garagisten die minstens even goed werk leveren.
Banden, verbruik en taksen lijkt me wel iets om rekening mee te houden.
De distributieriem als voorwaarde houden, zou ik net als @nestorius laten vallen. Ik keek daar vroeger ook naar, maar als je dan ziet hoeveel auto's met ketting er problemen krijgen en wat een riem eigenlijk maar kost bij bepaalde merken, is het de moeite niet.
Ik denk dat onderdelen vervangen vaak ook gewoon de enige manier is om zaken uit te sluiten. Doe ik zelf ook om autoproblemen op te lossen. Maar het is natuurlijk wel veel goedkoper als je dat zelf doet dan wanneer een garage dat voor jou doet.Een riem is ook maar een riem. Imo voor veel garages een veel gemakkelijker en goedkoper werk dan een deftige diagnose te stellen bij een probleem. Velen hanteren nog eens het parts canon om problemen op te lossen.
Als je er geen kloten van kent ja. Imo zijn er manieren genoeg om te achterhalen of onderdeel x of y effectief defect is maar je moetver effectief de tijd en de kennis voor hebben om het uit te zoeken.Ik denk dat onderdelen vervangen vaak ook gewoon de enige manier is om zaken uit te sluiten. Doe ik zelf ook om autoproblemen op te lossen. Maar het is natuurlijk wel veel goedkoper als je dat zelf doet dan wanneer een garage dat voor jou doet.
Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg foutcodes die te universeel zijn om te weten wat juist stuk is. Bij de ABS sensor die ik moest vervangen was de foutmelding dat ESP niet goed functioneerde (de foutcode zelf weet ik niet meer juist maar was ook helemaal niet éénduidig). Online vond ik dat het meest voor de hand liggende de ABS sensor was, maar het kon ook de ABS ring en nog enkele andere zaken zijn. De ABS sensor was het eenvoudigste te vervangen en was goedkoop, dus begon ik daarmee.Als je er geen kloten van kent ja. Imo zijn er manieren genoeg om te achterhalen of onderdeel x of y effectief defect is maar je moetver effectief de tijd en de kennis voor hebben om het uit te zoeken.
Net nog eens gekeken en ik ben er niet echt zeker van dat de distributieriem al vervangen is.Je moet voor het merk/model zijn uiteraard maar qua waar voor je geld (binnen je budget) lijkt mij dat toch een topper met als bonus dealeronderhouden en een riem die al vervangen werd.

Een abs sensor kan je perfect uitmeten met een oscilloscoop. Aan het beeld daarvan kan je echt wel bepalen of het probleem bij de sensor, de sensorring of zelf het wiellager ligt. Net zoals bij olie in het water je echt wel kan bepalen of het door een koppakking komt of een oliekoeler. Bypass gewoon die oliekoeler, zet uw koelsysteem onder druk of gebruik een co detectie op uw koelwater. Mogelijkheden genoeg. Maar voor simpele zaken is het parts canon natuurlijk het gemakkelijkste. Tot je opeens enkele can bus fouten hebt, enkele dure stuurdozen vervangen hebt en de fout blijft terugkomen om dan hulp te moeten inroepen en concluderen dat er een nox sensor uw canbus in de war stuurt. Het is niet voor niks dat elke foutcode uniek is en uw wagen wanneer die een foutcode registreert ook een pak randzaken mee opneemt bij die foutcode. Maar nogal snel heb je veen techniekers die zeggen van dat het probleem x of y zal zijn want vorige keer was het ook dat. Terwijl ze nog geen enkel onderzoek aan de wagen gedaan hebben. Als je eens iets wil opsteken van diagnose, zoek eens scanner danner op youtube.Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn genoeg foutcodes die te universeel zijn om te weten wat juist stuk is. Bij de ABS sensor die ik moest vervangen was de foutmelding dat ESP niet goed functioneerde (de foutcode zelf weet ik niet meer juist maar was ook helemaal niet éénduidig). Online vond ik dat het meest voor de hand liggende de ABS sensor was, maar het kon ook de ABS ring en nog enkele andere zaken zijn. De ABS sensor was het eenvoudigste te vervangen en was goedkoop, dus begon ik daarmee.
Bij mijn Seat indertijd zat er opeens olie bij het koelwater nadat de motor warm was gelopen. Dan is de logische oorzaak de joint de culasse en dat was ook wat de garage me zei. Zelf toch maar eerst de oliekoeler eens vervangen (makkelijker en goedkoper) en het was opgelost.
Dus er zijn genoeg problemen waarbij je onmogelijk op voorhand met 100% zekerheid kan zeggen wat de oorzaak is imo. En dan is het aan de garage om te bepalen of ze met het goedkoopste onderdeel beginnen of het meest voor de hand liggende.