@utolor. heeft al een paar dingen opgesomd.
Die 2.0 Ingenium diesel van JLR is eigenlijk gewoon een inferieure motor waar ik met een grote boog omheen zou lopen, TENZIJ er kan aangetoond worden dat alle pijnpunten aangepakt zijn (en dan nog...).
En dat zijn er heel wat en die zijn feitelijk allemaal terug te brengen tot 1/een slecht ontwerp en 2/inferieure materialen. Zo is de distributieketting van slechte kwaliteit net als de geleiders waarin die loopt. Die zijn van een soort plastic welk afbreekt en in de olie terecht komt. Je zit dus al heel snel met slechte olie en dan heb je JLR die alles nog veel erger maakt door een 35000km oliewissel interval aan te bevelen. Dat is veel en veel te lang.
Te weinig/slechte/vervuilde olie leidt automatisch tot een hoop 'vervolgproblemen' met bijvoorbeeld de oliepomp en de turbo die het kunnen begeven wegens onvoldoende smering/koeling.
De modellen waar het blok dwars is ingebouwd hebben ook bijna allemaal DPF problemen wegens de slechte plaatsing ervan t.o.v. de motor.
Er zijn zeker aanpassingen gebeurd in de latere bouwjaren na de introductie (betere materialen) maar een slecht ontwerp kun je niet zomaar recht zetten.
Discovery Sport had aanvankelijk nog de 2.2 euro 5 uit de Freelander en de Evoque maar ik dacht vanaf modeljaar 2016 ook de 2.0 euro 6.
De lage tweedehandsprijzen van een 2.0d Ingenium zouden al een major red flag moeten zijn voor iedereen die daar naar kijkt. Het is ook opvallend hoeveel je er in occasie ziet met een nieuwe motor.
Sowieso als je nu een 2.0d ingenium hebt, dan max. 10000 km met dezelfde olie rijden zou mijn advies zijn, zelfs met de recente exemplaren.