Beyond Smoking: de kost per maand

Hoeveel euro geef je per maand uit aan roken?

• 0-25

Stemmen: 10 4,4%
  • 26-50

Stemmen: 4 1,7%
  • 51-75

• 76-100

• 101-125

Stemmen: 3 1,3%
  • +125

Stemmen: 6 2,6%
  • Ik rook niet

Stemmen: 198 86,5%

• Totaal aantal stemmers
    229
Ongeveer 20 jaar geleden gestopt toen ik aan 10 pakjes per week zat. Als ik uitreken wat ik intussen bespaard heb is het eigenlijk best geschift.

Aan 8€ per pakje, 40 per maand zou ik aan 76k€ zitten.

Nooit mee begonnen, nooit in de verleiding geraakt om eraan te beginnen. Een tijdlang wel eens een handvol sigaren gerookt, maar ik vond daar niet zoveel meerwaarde in. En waterpijp vind ik wel eens fijn om te doen, maar dat gebeurt zo zelden dat het er de laatste jaren ook niet meer is van gekomen.

Aan alcohol geef ik wel wat meer uit. Als ik dat zou uittellen op een jaar tijd kom ik ook aan een heus bedrag, zeker als je kwaliteitsvolle wijn wil kopen aan 30 euro per fles of meer. En dan zwijg ik maar over whisky.

Houdt men hier ook rekening met vaping?

Best een laag percentage rokers hier.
Als je dat vergelijkt met Belgie in het algemeen:
[...] In 2019 was 23 procent van de Belgen een dagelijkse of occasionele roker, in 2021 gaat het om 27 procent. [...]
Volgens mij is er ook ergens wel een correlatie tussen roken en scholingsgraad - en de scholingsgraad op BG zal waarschijnlijk wel bovengemiddeld zijn.

Puur buikgevoel he, maar volgens mij klopt dat wel ongeveer. :unsure:

Volgens mij is er ook ergens wel een correlatie tussen roken en scholingsgraad - en de scholingsgraad op BG zal waarschijnlijk wel bovengemiddeld zijn.

Puur buikgevoel he, maar volgens mij klopt dat wel ongeveer. :unsure:
Ik deel die mening toch wel, als ik rond mij kijk gaat dat ook op.

Vroeger toen ik nog vaak id weekend uitging was dat een pakje per week. Nu met ouder worden totaal geen behoefte meer aan, gebeurt soms wel id zomer vooral met een pintje erbij. Ik snap de mensen niet die al van smorgens opstaan met een sigaret en heel de dag door roken. Het stinkt, smaakt slecht, blijft plakken, maakt uwe fysiek kapot, rotten bek, kost belachelijk veel en tis totaal niet stoer.

Vapen, rond de 60-80 per maand gok ik.
Toen ik rookte was het goedkoper haha (1pakje hier in Vietnam is 1 euro...), maar de positieven van vapen tov sigaretten is me het wel waard. Nu nog hier mee stoppen want zou wel een mooi bedrag zijn per jaar dat ik uitspaar.

Vapen, rond de 60-80 per maand gok ik.
Toen ik rookte was het goedkoper haha (1pakje hier in Vietnam is 1 euro...), maar de positieven van vapen tov sigaretten is me het wel waard. Nu nog hier mee stoppen want zou wel een mooi bedrag zijn per jaar dat ik uitspaar.
Is dat effectief zo? Ik heb de laatste tendensen of studies niet gevolgd. Maar was er niet eens uitgekomen dat vapen niet perse gezonder was dan roken?

Is dat effectief zo? Ik heb de laatste tendensen of studies niet gevolgd. Maar was er niet eens uitgekomen dat vapen niet perse gezonder was dan roken?
Ik kan enkel voor mezelf spreken, dus op het vlak van onderzoeken of andere ervaringen kan ik je niet echt helpen.

Voor mij, sinds ik de overstap heb gemaakt:
Geen tabak geur in mijn kleren, handen, mond.
Geen verkleuring aan nagels, tanden.
Minder nicotine.
Minder "sloom" gevoel.
Minder afhankelijk.
Minder keelpijn.
Minder hoesten.
Minder buiten adem.

De negatieve artikels die ik ooit heb gelezen over vapen gingen allemaal eigenlijk om thc cartridges of black market vloeistof/toestellen.
Maar wederom, van studies/onderzoeken heb ik zelf geen weet, kan dus enkel over mijn eigen ervaringen praten.

Mijn man rookt Davidoff Classic en zit aan een pakje per dag. Dat is nu €8 per pakje.
Mijn vader indertijd rookte 4 (ja, 4) pakjes Belga - later noemde dat anders - per dag. Ik herinner mij dat ik er als kind kon gaan kopen (voor hem é) aan 75 Frank per pak.

Het is idd duur als hobby en hij zou al mijn steun krijgen om te stoppen. Ik vraag het hem zelf niet, gaat in tegen mijn weinige principes.

Dat is dus hetgene dat ik er nog minst van snap, dat er zoveel mensen zijn die zich zo een dure hobby kunnen veroorloven. Het is niet gezond, ok maar de meesten doen iets ongezond. Maar je moet wel nog altijd het geld hebben

Dat is dus hetgene dat ik er nog minst van snap, dat er zoveel mensen zijn die zich zo een dure hobby kunnen veroorloven. Het is niet gezond, ok maar de meesten doen iets ongezond. Maar je moet wel nog altijd het geld hebben
Prioriteiten hé :unsure:
En ook gewoon relatief kleine bedragen elke keer, en de som niet (willen) maken. Thuis toch ook altijd geweten bij mijn vader; alles was duur en dit en dat maar wel een pakje per dag oproken en elke x dagen naar de krantenwinkel rijden daarvoor.

Mijn vader verdiende wel een heel goed loon indertijd als beroepsjournalist en eindredacteur. Je moet daar dan ook de wijn en whisky van een serieuze alcoholverslaving bijrekenen en het was wekelijks inderdaad een pittig bedrag.
Mocht zijn medio jaren negentig verslaving nu anno 2021 zijn, het zou financieel bijna onverantwoordelijk genoemd worden.

Heb nooit gerookt maar mijn ouders wel. Mag er niet aan denken hoeveel € die in totaal kwijt zijn eraan :unsure:
Sinds een kleine 2 jaar zijn ze wel kunnen stoppen! Beide zijn allebei ook redelijk wat aangekomen...

Dat is toch al een bedrag...

Als je gezondheid dan toch niet dierbaar is zou ik dan overschakelen op:
21170%20-%20Bijentabak%201kg%20(enkel%20gebruik%20beroken%20bijen)%202.jpg

Hier vroeger ook gerookt in de jonge opstapgaande jaren. T was plezant en daarmee is alles gezegd.
Blij gestopt te zijn en ook geen goesting meer.
Toegegeven vind ik het uitzonderlijk op een goeie zomerdag en afhankelijk de locatie goed of eerder nostalgisch rieken. Beetje zoals benzine tijdens het tanken :)

Vroeger rookte quasi elke roker "1 pakje per dag". Ik vind online dat een pakje Camel nu 9.2€ kost.
Dat is dus 3358€ per jaar per persoon?

Roken mensen nu ook effectief minder nu die prijzen zoveel hoger zijn?

Snelle berekening komt een sigaret per stuk (Marlboro) op +-40c€.
Een rolcigaret kan je fabriceren (bijvoorbeeld Camel) aan 20c€. (Ik vermoed zelfs lager las je wat zoekt)

Dus er is wat besparingsmarge.

Hier in mijn directe omgeving is het rokersaantal gedecimeerd de laatste +- 5 jaar. De overige roken toch ook beduidend minder. Al is het maar omdat ze nu vaak alleen in de regen / koude moeten gaan staan door het dalende aantal medelijders. + In de directe vriendengroep heeft iedereen nu klein kindjes..

Vroeger rookte quasi elke roker "1 pakje per dag". Ik vind online dat een pakje Camel nu 9.2€ kost.
Dat is dus 3358€ per jaar per persoon?

Roken mensen nu ook effectief minder nu die prijzen zoveel hoger zijn?
Beetje zoals vlees. Sigaretten hebben een negatieve prijselasticiteit.
Hoe duurder het wordt, hoe groter het aandeel dit inneemt in hun budget in plaats van dat ze verminderen.
Wat ik wel merk is dat meer mensen naar roltabak overschakelen.
Indertijd bespaarde je daar veel meer dan de helft van de prijs mee uit, @Secj is roltabak dan harder gestegen in prijs dan gewone sigaretten?

Ongeveer 20 jaar geleden gestopt toen ik aan 10 pakjes per week zat. Als ik uitreken wat ik intussen bespaard heb is het eigenlijk best geschift.

Aan 8€ per pakje, 40 per maand zou ik aan 76k€ zitten.
Alleen kostten die pakjes vroeger geen €8 per pakje natuurlijk :p

Geen idee, ik had snel wat gegoogled en was zelf ook verbaasd...

Roltabak roken was vroeger bijna gratis :').

Ik weet de details niet meer maar vroeger (15-20j terug ofzo, fuck getting old...) was een groot pakje (30gr? Of was dat 50gr?) Een 2,5-3 euro ofzo. Lijkt nu toch eerder 7-11€.

Dusja dat lijkt goed gestegen

Mijn neef en zijn partner roken allebei, zeiden recent "dat dat toch wel rond de 600 euro per maand zal liggen".
*Slik*

600 euro per maand om te stinken én je gezondheid schade toe te brengen... Aan 600 euro per maand kan je heel wat sessies bij een hypno-therapeut, nicorette, bezoekjes bij de rookkliniek en zelfs een exorcist betalen denk ik dan... 🙈

Terug
Bovenaan