BeyondGaming @ Facts Spring-editie 2025

Een kleine twee weken geleden was de tweejaarlijkse hoogmis voor alles wat betrekking heeft tot Fantasy, Animation, Comics, Toys en Scifi. Het Nerdwalhalla dat neerstrijkt in de pittoreske Expo van Gent. Wanneer je tovenaars en Japanse superhelden naast elkaar ziet wachten aan de bushalte, dan weet je dat het tijd is voor de Lente- of de Herfsteditie van de Belgische Comic Con. Met maar liefst een dikke drieëndertigduizend zakken ze af naar het middelpunt van ALLE werelden. Potterheads Raise your wand, de R2D2-parade passeert! Sloop dat spaarvarken, want Facts Spring-editie had weer heel wat te betekenen.

Killjoy​

Het gevaar met twee keer FACTS te doen per jaar, is het gevaar van de routine. De details veranderen, maar herfst of lente ... de basis blijft behouden. Daar is uiteraard niks mis mee, aan een succesformule moet je niet te hard prutsen. Het zorgde er echter wel voor dat ik deze editie de vonk wat minder voelde. Lag het aan het feit dat ik door omstandigheden later kwam aanwaaien? Het feit dat ik nu niet vlak naast de hal stond geparkeerd, maar met de trein en tram kwam opdagen? De witte wijn in de VIP lounge? Ik vermoed een combinatie van. Het hielp in elk geval niet dat twee van de acteurs waar ik voor kwam afgezakt, hun kat hadden gestuurd. Natalie Dormer had al eerder verstek gegeven, Ryan Hurst belde pas last minute af. Marc de Bel is een sympathieke peer die onze jeugd wat extra kleur gaf, maar dezelfde star struck impact heeft de auteur toch niet. Toch was het al bij al amusant om de Bel wat te horen vertellen over zijn werk, zelfs wanneer je veel van zijn verhalen eerder al had gehoord. Toch één primeurtje: Er komt volgend jaar mogelijk een nieuwe film gebaseerd op zijn boeken ... hij mocht nog niks verklappen, maar het zou gaan over iets met "ei" in de titel.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik, na de toch wat droge keynote van Marc, toe was aan wat mousserende wijn van de bar. Meteen daarna de uitgebreidere 18+ zone ingaan was misschien niet het beste plan ooit. Gelukkig maar dat @Tova er bij was, want de drakendildo's, touwen en ietwat intimiderende dames zagen er eerder eng dan prikkelend uit voor mijn tere zieltje. Dan was de haunted maze toch een stuk gezelliger, met een hele sympathieke jongedame die met een enge stem bleef vragen of we wilden spelen. De griezelige spring-int-veld had helaas nog niet van Split Fiction gehoord, zodat we ons maar vruchteloos naar de uitgang begaven ... klaar om naar de grootste ster van het evenement te gaan. De Q&A van Elijah Wood was in elk geval de moeite waard. Het is een sympathieke gast met veel kennis en duidelijk liefde voor zijn metier. Alleen ... de kwaliteit van de gestelde vragen blijft een pijnpunt. Van de moderator die jaar na jaar dezelfde vragen blijft afraffelen, tot gasten die vragen wat hij vond van het einde van Game of Thrones. What...the...actual...fuck. Ze hebben de hoofdacteur van Lord of The Rings ... en het gaat over zijn kennis van België en zijn favoriete Radiohead album. Ohwell ... de grap van de 'will you wear wigs' meme was leuk en we hadden fun. Het was niet perfect, maar we hebben ons weer geamuseerd. Net als bij de hele beurs. Op naar de herfst ... met minder wijn en meer vertier.

Sir. K​

FACTS, de vaste afspraak in mijn agenda. Ook dit jaar staan de twee edities voor het betere fantasy-, animatie-, comics, toys en scifi-werk reeds ingepland. Deze keer was het de beurt aan de Spring 2025-editie, waarbij ik enorm uitkeek naar de komst van Natalie Dormer en Elijah Wood! Hoewel eerstgenoemde helaas last minute moest annuleren, wist ‘Frodo’ zijn missie toch opnieuw tot een goed einde te brengen. Deze keer geen ring, maar wel zichzelf ten tonele gooien en als immer sympathiek persoon de Q&A doorstaan. En daarin slaagde hij naar mijn mening met glans. Hoewel hij hier en daar een sterk staaltje ‘rond-de-pot-draaien’ demonstreerde, bleek het al snel een integer en aimabel persoon te zijn. Of ik er Mordor mee zou opzoeken, weet ik niet, maar een pint in centrum Gent zou ik alvast niet afslaan!

Uiteraard bezoeken we FACTS niet enkel voor de sterrencast, maar ook de overige activiteiten kwamen terug aan bod. Een bezoek aan de Geek Market, een wandeling door de Fan Village en de Artist Alley, de bewonderenswaardige cosplays en de vrij recente 18+ zone maakten alvast opnieuw deel uit van deze editie. Eentje die er mijn inziens deze keer wel uitsprong, was de stand van Haunted Maze. Haunted Maze Belgium is een bedrijf dat zich naar eigen zeggen toelegt op het creëren van meeslepende en angstaanjagende ervaringen voor sensatiezoekers. En jawel, dat bleek exact wat er op stand 699 te vinden was. Reeds bij het aanschuiven werd duidelijk wat we van de setting konden verwachten: een doolhof vol zombies, waarin slechts één weg naar de uitgang leidde. Niet voor tere zieltjes, maar wat mij betreft zeker een schot in de roos! FACTS kon met een goede 33.000 bezoekers alweer op een serieuze opkomst rekenen. Hoewel het voor mij persoonlijk niet de meest memorabele editie was, heb ik er mij toch weer goed geamuseerd en kijk ik absoluut uit naar de, meestal iets uitgebreidere, Fall-editie. Noteer dus alvast 1 en 2 november in jullie agenda voor de volgende editie van FACTS.

Tova​

Gent staat vanzelfsprekend om vele culinaire en sportieve activiteiten gekend. De Gentse Feesten als het grootste stadsfestival dat tien dagen duurt, maar ook de Gentse Zesdaagse waar menig sport- of bierliefhebber zijn gading zal vinden. Voeg daarbij een traditie die in 1993 gestart is in een klein café en nu twee maal per jaar een dertigduizendtal bezoekers op de been - en soms stelten, wielen of andere kwieten - brengt. Elke editie vraag ik me weer af hoe ik dit in een beknopte synopsis kan neerpennen, maar dit is, en blijft altijd moeilijk. Waar ik me, net als mijn mederedacteurs, kan achterscharen is dat de DFall Edition mijn lievelingseditie is. Al heb je natuurlijk ook geen lievelingskind. Is het de symbiose met het Spellenspektakel die me iets meer kan bekoren? Het is moeilijk toe te wijzen aan één specifiek punt, zeker als we terug denken aan al dat moois in deze Spring editie. En als er dan toch een kleine noot van kritiek aan bod mag komen, dan zijn het helaas de lange wachtrijen die getrotseerd moeten worden ... Maar dat is natuurlijk eigen aan de Belgische Comic Con!

Elke editie openen er nieuwe werelden om te ontdekken.

Buiten uiteraard de vele mooi uitgedoste cosplayers, talloze shops waar ik graag tussen kuier en de Q&A's en fotoshoots met de helden van het grote en minder grote scherm, zijn er ook een aantal activiteiten waar je niet onderuit kan. De Haunted Maze was deze editie uitgedost als een doolhof vol zombies, en als ik je vertel dat ik niet één, niet twee, maar drie keer aan de wachtrij heb gestaan, dan weet je dat het een shot in de roos is. Waar ikzelf ook steeds vol verwondering van ben, zijn de cosplayers die uren en uren gestoken hebben in elk klein detail. Dat FACTS de plaats is om te zijn wie je wil zijn en de dansjes die op het podium door maar liefst een vijftigtal dansers van wal gestoken wordt. Er openen elke editie nieuwe werelden om te ontdekken. Een wereld waar er een veertigtal verschillende monsterblikken en tiental verschillende KitKat-smaken je tegemoet komen, omringd door een indringende zweetgeur en een parade aan R2D2's in je oren. Oren en ogen kom je tekort om die massa aan prikkels de baas te kunnen.

Met een hal in Flanders Expo die gewijd was voor TCG's en DnD ruimte, wagen we ons aan een klein bordspel en maken we kennis met nieuwe Kickstarters. We lopen de Artist Alley in om de 70 jaar feesteditie tentoonstelling van Jommeke te bekijken en kwijlen bij de tekeningen die live tot leven komen. Een fotoshoot met de Thunderbolts of een judo sessie met een zwarte gordel, een throw-back van twintig jaar als Marc De Bel uit het hoofd begint te quoten of de zoveelste Funkpop shop zoeken naar die ene Funkpop Frodo, om nadien naar de Q&A te rennen van de Elijah - Frodo - Wood. Het voelt aan of we zelf de ring naar Mordor gestapt hebben, als ik na twee dagen kijk naar de stappenteller. Het innerlijke kind is weer gesterkt en 1 en 2 november staan al met rood aangestipt. Facts Spring Editie waar ook kleine helden in de spotlight staan.

Ik heb het deze keer maar eens overgeslagen, de line-up was behoorlijk saai.
Ik blijf duimen voor Michael Shanks, dan kan ik eindelijk mijn Stargate SG1 4-op-een-rij afmaken.

Terug
Bovenaan