Verslag: Heroes Comic Con 2025

Op 18 en 19 oktober vond in Brussels Expo opnieuw Heroes Comic Con plaats. Zoals de laatste jaren werd het evenement gecombineerd met Made in Asia en Gameforce, waardoor de Heizel opnieuw het epicentrum werd van alles wat popcultuur ademt - van manga en gaming tot geekmerchandise en cosplay.

De line-up van gasten was ook dit jaar indrukwekkend. Voor velen was het een trip down memory lane dankzij de aanwezigheid van een deel van de cast van Beverly Hills 90210: Gabrielle Carteris, Jason Priestley, Ian Ziering en Jennie Garth. Pure jaren ’90-nostalgie! Verder waren onder andere Gillian Anderson, Neil Newbon, Samantha Béart en Dimitri Vegas aanwezig. Bij Made in Asia was de Guest of Honor niemand minder dan Yoshikazu Yasuhiko, mangaka, regisseur en character designer van de allereerste Mobile Suit Gundam-reeks - een levende legende voor fans van Japanse animatie.

hcc-18.jpg

De start van de dag​

Zaterdagochtend zat ik al om acht uur op de trein richting Brussel. Aan het perron van Brussel-Zuid was het al duidelijk: dit weekend stond volledig in het teken van Comic Con. Overal cosplayers, rugzakken vol props en blije gezichten, dankzij extra trams verliep de verplaatsing vlot. Een klein voordeel van mijn persbadge: toegang via de VIP, fast lane. De gewone rij was beduidend langer, maar alles leek goed georganiseerd en de sfeer bleef ontspannen.

Het eerste wat ik doe, is weggaan van de drukte bij de ingang. Ik trek meteen naar de eerste hal links: de Terminal, een nieuw entertainmentgedeelte met activiteiten. Hier kon je tegen een kleine meerprijs terecht voor EVA Esports Virtual Arenas, Supercube Immersive Karting en The Sim Power – Drive Your Dream Car. De hal was nog rustig bij mijn aankomst, netjes opgezet en uitnodigend. In een hoek stootte ik op The Last Days of Pompeii: The Immersive Exhibition. Deze expo opent officieel pas donderdag, maar bezoekers konden al een voorsmaakje meepikken aan verminderde prijs. Ik heb ze niet bezocht, maar volgens de beschrijving word je er ondergedompeld in de Romeinse wereld net voor de uitbarsting van de Vesuvius.

Een korte pauze in de ruime VIP-lounge deed deugd: koffie, frisdrank, snacks à volonté en – niet onbelangrijk – aparte toiletten zonder wachtrijen. Daarna was het tijd om de fandoms te verkennen. Zoals steeds waren de Potterheads, Ghostbusters, Power Rangers en Belug vertegenwoordigd. Toch miste ik enkele vaste fanclubs – waarschijnlijk door de drukke conventiekalender: met FACTS en Brussels Comic Con de komende weken is oktober duidelijk fandom overload.

Panels, Q&A en entertainment​

Het aanbod aan activiteiten was overweldigend: workshops, catwalks, gametoernooien, quizzen, concerten en talloze Q&A-sessies. Je hebt hier gerust twee dagen nodig om alles te doen.

Ik koos voor de Q&A van Yoshikazu Yasuhiko. Hoewel mijn kennis van Gundam beperkt is, was het boeiend om deze pionier aan het werk te zien. De zaal was goed gevuld, vooral met bezoekers uit Frankrijk. De sessie verliep in het Frans met vertaling uit het Japans – wat het tempo wat vertraagde, maar de inhoud was erg waardevol.

Daarna volgde de Q&A van Gillian Anderson – een absolute publiekslieveling. Haar warmte en sympathie waren duidelijk voelbaar. Tijdens haar signeersessie nam ze uitgebreid de tijd voor fans, soms zelfs met een knuffel erbij. Het gesprek verliep vlot, met een mix van humor en ontroering. De vragen uit het publiek varieerden van interessant tot ietwat ongemakkelijk, maar de sfeer bleef gemoedelijk.

Merch, creators & sfeer​

Geen conventie zonder shoppen. In de Creators Alley vond je talloze lokale en internationale kunstenaars met originele prints, sieraden en andere geeky hebbedingen. Ik moest mezelf meer dan eens inhouden om mijn portemonnee niet open te trekken. Wat opviel: het aanbod was dit jaar minder Funko-gericht en meer gevarieerd, met een duidelijke focus op Aziatische merchandise en unieke verzamelitems.

Ook de eetstandjes stelde niet teleur: een ruim aanbod van snacks, Aziatische gerechten en klassiekers – het was echt kiezen waar je trek in had.

Einde van de dag​

Na een dag vol indrukken en ontmoetingen zat mijn bezoek aan Heroes Comic Con erop. Het viel me op dat er mogelijk wat minder bezoekers waren dan voorgaande edities, al kan dat ook liggen aan de grotere spreiding over de hallen. In elk geval zorgde dat voor een aangename drukte: levendig, maar nooit té. Heroes Comic Con Brussels bewees zich opnieuw als vaste waarde in het Belgische geeklandschap. Tof voor elke fan: van casual bezoeker tot doorgewinterde cosplayer.

Terug
Bovenaan