Het begon weliswaar kleinschalig met een tafel of zes en een verdwaalde Klingon in de kelder van een café, maar ondertussen is FACTS toch sterk uitgegroeid tot een begrip wanneer het aankomt op Comic Cons in de Benelux. Jaar na jaar zagen we de beurs groeien en steeds verder uitdijen over Flanders Expo. Van een paar standjes in de hoofdhal en Q&A’s in de zijzaaltjes van het gebouw voor tachtig man, tot het massa-evenement dat het vandaag is geworden. Dat is enerzijds goed voor de organisatie en het gevoel dat geek culture echt wel leeft, maar of er nog marge zit op FACTS in Gent? Daar valt na ons bezoek aan deze beurs vorig weekend toch wat over te discussiëren.
FACTS is de voorbije edities wel vaker vrij druk geweest, en daar hadden we dus ook op geanticipeerd. De najaarseditie trekt altijd wat meer volk dan de beurs in de lente doet, er was het Spellenspektakel en de toevoeging van een tattoo-gedeelte. FACTS pakte groter uit dan ooit, kortom. Dat er veel volk ging zijn, dat stond in de sterren geschreven. Met 41.534 Pikachu’s, K-pop Demon Hunters, rare Halloween freaks en geeks waren ze dus van de partij dit weekend, met een zwaartepunt qua publiek dat duidelijk op zaterdag lag.
Nou is Flanders Expo altijd al uitdagend geweest wanneer het aankomt op grote evenementen als dit, maar iemand op de beursvloer opperde nogal vocaal dat er meer tickets verkocht waren dan dat er eigenlijk verantwoord was, en we konden ons daar wel in vinden. Ook op de beurs zelf voelde de drukte bij momenten namelijk op het onaangename af. Speuren naar leuke spulletjes op de Geek Market? Hoe dan? Alle walkways rond de winkeltjes zaten overvol met mensen zodat je niet kon draaien of keren, laat staan rustig wat spulletjes bekijken.
En waren die extra ruimtes het wachten waard? Goh. In de 18+ zone zagen we vooral cosplayers die hun OnlyFans aan het promoten waren, en hoewel het leuk was om even door de portfolio’s van tattoo-artists te bladeren, leek een beurs als FACTS toch niet de beste plek om permanent artwork op je lijf te zetten. Ook het Haunted House was weer van de partij. Na klachten rond het geluid door de cosplayers die constant geschreeuw naast hun catwalk moesten doorstaan, werd de ervaring nu met de creators naar een verre hoek van Flanders Expo verbannen. We kregen best wel wat medelijden met de creators die hun zelfgemaakte spulletjes aan de markt probeerden te brengen in de donkere hal. Door de mistmachine van het spookhuis liep het artwork van sommige artiesten waterschade op, wat toch niet de bedoeling kan geweest zijn. Het enge labyrint trok echter de hele dag best wat volk en bleek leuk om te doen dankzij de scare actors die goed in hun rol zaten.
Uiteindelijk was het tekenend voor hoe we FACTS dit jaar ervaarden op zaterdag. De geek culture was zoals steeds hartverwarmend, en de componenten voor een fijne beurs onmiskenbaar aanwezig, maar de immense drukte en wat rare keuzes op organisatorisch vlak wisten toch een domper te zetten op de zaterdag. Veel volk is gezellig, te veel gewoon nefast voor het bezoekerscomfort op een beurs als dit. Maar hoe zat het dan met de traditioneel wat rustigere zondag? Dat laat ik aan Tova en Sir. K over.
De herfsteditie maakt het nog leuker om naar uit te kijken. Enerzijds omdat het toch het grotere broertje van de spring-editie is (die trouwens op 11 en 12 april 2026 plaats zal vinden). En anderzijds omdat de combinatie met Spellenspektakel ervoor zorgt dat we ons snel moeten kunnen klonen. Een aantal watch-it-plays de dag voordien hebben ervoor gezorgd dat op dit onmenselijk vroege uur, waarbij er zelf nog geen speluitleggers aanwezig waren, Sir K en ikzelf ons aan 7 Wonders Dice Game konden wagen. Een variant uitgegeven door Asmodee die het 7 Wonders-gevoel op 25 minuten kan invullen. De winst en een Asmodee-balpen gingen mijn richting uit. Waarmee één van de hoogtepunten alweer bereikt was. Geen tijd te verliezen en op naar de Q&A van Emily Bett Richards van Arrow, naar de Comic Tattoo Valley en de The Kid You Not Spot, de Geek Market, een veel te duur eetstandje bezoeken, de cosplay area en de Experience and Creator Hall doorsnellen. De zondag is traditioneel iets rustiger dan de zaterdag, maar eindigt dan ook wat vroeger. FACTS is en blijft wel de plaats waar iedereen zijn universum en innerlijke nerd terug kan vinden.
Aangezien mijn collega's hierboven al heel wat uit de doeken deden, ga ik niet opnieuw in herhaling vallen. Ik wens echter de show met John Barrowman in de verf te zetten. Ondanks dat het een enorm omstreden figuur is (wie niet op de hoogte is moet hem maar even Googlen), schittert hij op een podium. Dat schitteren mag je trouwens letterlijk nemen! Met een flashy blauwe Tardis-trui, nette plooirok en glamoureuze hoge hakken waar het gemiddelde model al moeite moet voor doen om op te blijven rechtstaan, sprak hij het publiek met een enorm enthousiasme toe. Het begon met een persoonlijke anekdote, waarbij hij een zwerfkat had gered, die hem niet veel later bedankte met fecaliën die alle kanten opvlogen. Zijn man, die trouwens ook in de zaal zat, bevestigde met enig gezucht het verhaal. Ik kan jullie al vertellen, de trend was gezet. Wat volgde was echter een aimabele vertelling over zijn ervaringen in Torchwood, Doctor Who en Arrow. Niet altijd even bescheiden, maar wel met een zekere présence die menig mensen zal aanspreken. Dat hij geen blad voor de mond neemt en altijd voor de volle honderd procent zichzelf zal zijn, stond wel vast. Veel mensen zullen het met argusogen bekijken, maar minstens evenveel zullen hem respecteren voor zijn uitgesproken mening. Dat laatste bleek ook toen een vraag van een transgender bezoeker uit het publiek met enorm veel inlevingsvermogen en empathie werd beantwoord en op luid geklap en gejubel werd getrakteerd. You hate him or you love him, maar wat mij betreft één van de betere acts van een acteur van de voorbije jaren!
FACTS is de voorbije edities wel vaker vrij druk geweest, en daar hadden we dus ook op geanticipeerd. De najaarseditie trekt altijd wat meer volk dan de beurs in de lente doet, er was het Spellenspektakel en de toevoeging van een tattoo-gedeelte. FACTS pakte groter uit dan ooit, kortom. Dat er veel volk ging zijn, dat stond in de sterren geschreven. Met 41.534 Pikachu’s, K-pop Demon Hunters, rare Halloween freaks en geeks waren ze dus van de partij dit weekend, met een zwaartepunt qua publiek dat duidelijk op zaterdag lag.
De busy in business
We moeten er eerlijk durven in zijn, dat liep niet bepaald van een leien dakje. Nog voor half 10 waren de hoofdparkings rond Flanders Expo al op full capacity, waardoor er een groteske bottleneckfile ontstond op de Loop rond de beurs met auto’s die een uur stonden aan te schuiven om een plekje op de parking van de Ikea te bemachtigen. Eens iedereen zijn Millennium Falcon of Tardis had gestald, was de aanschuifpret duidelijk nog niet over, want ook om binnen te komen stond er een wachtrij van honderden meters tot ver buiten het beursgebouw. We hoorden van sommige mensen dat ze er nog voor tien uur waren, en vervolgens toch nog bijna drie uur hadden overgedaan om binnen te komen. Anderen zijn gewoon naar huis gegaan, omdat ze hun Tardis nergens nog kwijt konden.Nou is Flanders Expo altijd al uitdagend geweest wanneer het aankomt op grote evenementen als dit, maar iemand op de beursvloer opperde nogal vocaal dat er meer tickets verkocht waren dan dat er eigenlijk verantwoord was, en we konden ons daar wel in vinden. Ook op de beurs zelf voelde de drukte bij momenten namelijk op het onaangename af. Speuren naar leuke spulletjes op de Geek Market? Hoe dan? Alle walkways rond de winkeltjes zaten overvol met mensen zodat je niet kon draaien of keren, laat staan rustig wat spulletjes bekijken.
Fun en frustratie
Er waren dus op zaterdag een goblin of tienduizend meer aanwezig dan in april het geval was, en dat voelde je. Het deed afbreuk aan het comfort en de fun die je als bezoeker had op de beurs. En weet je, dat is zonde, want qua opzet had FACTS ook nu weer alle elementen die we er zo leuk aan vonden. De main stage had met acteurs als Andrew Scott en Simon Pegg voor ons twee erg boeiende gasten die een fijne blik op hun persoonlijkheid achter de schermen gaven, en de magicshow van Nicholas Arnst was fascinerend. Ook het zien van de toewijding die de fans hebben voor hun fandom, blijft verdomd fijn. Nergens voel je hoe groot de connectie is die pop culture maakt met de fans, dan op FACTS, dat maakt zelfs de drukte niet stuk. Toch was deze XL-versie van de beurs ook niet helemaal zonder euvels. Dat er een Kid You Not-zone en een tattoo-gedeelte was voor een ouder publiek, was bijvoorbeeld geinig, maar de leeftijdscontrole zorgde voor een wachtrij die op bepaalde momenten een paar honderd meter lang leek.FACTS blijft een plek waar magie te vinden is, maar je moest er dit keer best wat geduld voor over hebben.
En waren die extra ruimtes het wachten waard? Goh. In de 18+ zone zagen we vooral cosplayers die hun OnlyFans aan het promoten waren, en hoewel het leuk was om even door de portfolio’s van tattoo-artists te bladeren, leek een beurs als FACTS toch niet de beste plek om permanent artwork op je lijf te zetten. Ook het Haunted House was weer van de partij. Na klachten rond het geluid door de cosplayers die constant geschreeuw naast hun catwalk moesten doorstaan, werd de ervaring nu met de creators naar een verre hoek van Flanders Expo verbannen. We kregen best wel wat medelijden met de creators die hun zelfgemaakte spulletjes aan de markt probeerden te brengen in de donkere hal. Door de mistmachine van het spookhuis liep het artwork van sommige artiesten waterschade op, wat toch niet de bedoeling kan geweest zijn. Het enge labyrint trok echter de hele dag best wat volk en bleek leuk om te doen dankzij de scare actors die goed in hun rol zaten.
Uiteindelijk was het tekenend voor hoe we FACTS dit jaar ervaarden op zaterdag. De geek culture was zoals steeds hartverwarmend, en de componenten voor een fijne beurs onmiskenbaar aanwezig, maar de immense drukte en wat rare keuzes op organisatorisch vlak wisten toch een domper te zetten op de zaterdag. Veel volk is gezellig, te veel gewoon nefast voor het bezoekerscomfort op een beurs als dit. Maar hoe zat het dan met de traditioneel wat rustigere zondag? Dat laat ik aan Tova en Sir. K over.
Tova
FACTS is ondertussen een ware traditie geworden, zeker wanneer de teller van het aantal bezoeken aan het Gentse nerd-walhalla ondertussen double digits aantikt. Ikzelf trek op zondag naar de hoogmis en laat de wachtrij voor de pistolets bij de bakker links liggen en ga met de fiets richting Flanders Expo. Geen parkeerstress, geen toeterende en opborrelende frustraties in The Loop, maar een ietwat koude ochtendzon die de slapers uit de ogen haalt. Ik moet echter niet klagen, want met de standaard BeyondGaming-trui en t-shirtuitrusting ben ik snel aangekleed. De cosplayers zijn naar alle waarschijnlijkheid al enkele uren wakker wanneer ze zichzelf verkleden in hun helden. Steevast komen we dan ook dezelfde protagonisten tegen, waarmee ik mezelf ondertussen thuis voel op de Fantasy-Anime-Cosplay-Toys-Sciencefiction-beurs.De herfsteditie maakt het nog leuker om naar uit te kijken. Enerzijds omdat het toch het grotere broertje van de spring-editie is (die trouwens op 11 en 12 april 2026 plaats zal vinden). En anderzijds omdat de combinatie met Spellenspektakel ervoor zorgt dat we ons snel moeten kunnen klonen. Een aantal watch-it-plays de dag voordien hebben ervoor gezorgd dat op dit onmenselijk vroege uur, waarbij er zelf nog geen speluitleggers aanwezig waren, Sir K en ikzelf ons aan 7 Wonders Dice Game konden wagen. Een variant uitgegeven door Asmodee die het 7 Wonders-gevoel op 25 minuten kan invullen. De winst en een Asmodee-balpen gingen mijn richting uit. Waarmee één van de hoogtepunten alweer bereikt was. Geen tijd te verliezen en op naar de Q&A van Emily Bett Richards van Arrow, naar de Comic Tattoo Valley en de The Kid You Not Spot, de Geek Market, een veel te duur eetstandje bezoeken, de cosplay area en de Experience and Creator Hall doorsnellen. De zondag is traditioneel iets rustiger dan de zaterdag, maar eindigt dan ook wat vroeger. FACTS is en blijft wel de plaats waar iedereen zijn universum en innerlijke nerd terug kan vinden.
Sir. K
FACTS, de afspraak die twee keer per jaar steevast wordt geblokkeerd in de agenda! Wat echter ook steeds meer wordt geblokkeerd, is de parking van Flanders Expo … Collega Killjoy waarschuwde me gelukkig een dag op voorhand, waardoor ik weinig moeite had een plaatsje te verzekeren. Nog even Tova zoeken en de inner geek in mezelf kan terug worden opgeladen!Aangezien mijn collega's hierboven al heel wat uit de doeken deden, ga ik niet opnieuw in herhaling vallen. Ik wens echter de show met John Barrowman in de verf te zetten. Ondanks dat het een enorm omstreden figuur is (wie niet op de hoogte is moet hem maar even Googlen), schittert hij op een podium. Dat schitteren mag je trouwens letterlijk nemen! Met een flashy blauwe Tardis-trui, nette plooirok en glamoureuze hoge hakken waar het gemiddelde model al moeite moet voor doen om op te blijven rechtstaan, sprak hij het publiek met een enorm enthousiasme toe. Het begon met een persoonlijke anekdote, waarbij hij een zwerfkat had gered, die hem niet veel later bedankte met fecaliën die alle kanten opvlogen. Zijn man, die trouwens ook in de zaal zat, bevestigde met enig gezucht het verhaal. Ik kan jullie al vertellen, de trend was gezet. Wat volgde was echter een aimabele vertelling over zijn ervaringen in Torchwood, Doctor Who en Arrow. Niet altijd even bescheiden, maar wel met een zekere présence die menig mensen zal aanspreken. Dat hij geen blad voor de mond neemt en altijd voor de volle honderd procent zichzelf zal zijn, stond wel vast. Veel mensen zullen het met argusogen bekijken, maar minstens evenveel zullen hem respecteren voor zijn uitgesproken mening. Dat laatste bleek ook toen een vraag van een transgender bezoeker uit het publiek met enorm veel inlevingsvermogen en empathie werd beantwoord en op luid geklap en gejubel werd getrakteerd. You hate him or you love him, maar wat mij betreft één van de betere acts van een acteur van de voorbije jaren!