Biertopic!

Sedert vorig jaar id ban van Oude Gueuze, Cantillon, Boon, 3 Fonteinen, De Cam, Timmermans enz....
Dit jaar terug de tour de geuze doen!
Als nog mensen goede tips hebben, let me know.
Tilquin. Maar daar zal je waarschijnlijk ook al van gehoord hebben.

Wel geen oude geuze maar de reserva bieren van de dolle brouwers zullen je dan ook wel bekoren. De oerbier reserva (meer oud bruin stijl) en stille nacht reserva (wat ik vnv zal drinken) zijn 2 toppers.

Sedert vorig jaar id ban van Oude Gueuze, Cantillon, Boon, 3 Fonteinen, De Cam, Timmermans enz....
Dit jaar terug de tour de geuze doen!
Als nog mensen goede tips hebben, let me know.

Geen geuze maar wel een beetje in dezelfde richting van (zure) smaak en in België vaak erg onderschat: Petrus Aged Pale.

2 Orvals ontdekt in mijn garage uit 2002 en 2004. Indien ik morgen niet inlog, was het geen goed idee om ze te proeven.
Grote kans dat die naar nat karton gaan smaken, wel handig als je eens wilt detoxen :fingerguns_r: (Vergeet dan het bezinksel niet).
Geef mij trouwens maar een verse Orval, onder de zes maand is dat bier op zijn best imho.

Grote kans dat die naar nat karton gaan smaken, wel handig als je eens wilt detoxen :fingerguns_r: (Vergeet dan het bezinksel niet).
Geef mij trouwens maar een verse Orval, onder de zes maand is dat bier op zijn best imho.
Ik vind dat bier over het algemeen eigenlijk maar niks, vrij flauw in vergelijking met wat we allemaal op de markt hebben. Onpopulaire opinie weliswaar. :unsure:
Ze zeggen altijd dat dat iets is dat beter wordt met de jaren, dus toch wel benieuwd of deze smaakvol ofwel giftig gaan zijn.

2 Orvals ontdekt in mijn garage uit 2002 en 2004. Indien ik morgen niet inlog, was het geen goed idee om ze te proeven.
Ze zeggen altijd dat dat iets is dat beter wordt met de jaren, dus toch wel benieuwd of deze smaakvol ofwel giftig gaan zijn.

Zal er vanaf hangen of het een vrijstaande of ondergrondse garage is.
Hadden ze zo lang donker en fris (en vooral stabiele temp) gestaan, mogelijk in ondergrondse garage dus; dan zal het richting porto gaan qua smaakprofiel. Dat is het toch telkens geweest vanaf 12~15j met die dat bij mij goed bewaard geweest zijn, erna evolueerde het niet echt veel meer.
Als ze niet optimaal gestaan hebben, zal het ni goe smaken en wens ik u veel plezier op de pot :p

Ik kom er met plezier eentje drinken op uw begrafenis.

1770234394258.gif

Zal er vanaf hangen of het een vrijstaande of ondergrondse garage is.
Hadden ze zo lang donker en fris (en vooral stabiele temp) gestaan, mogelijk in ondergrondse garage dus; dan zal het richting porto gaan qua smaakprofiel. Dat is het toch telkens geweest vanaf 12~15j met die dat bij mij goed bewaard geweest zijn, erna evolueerde het niet echt veel meer.
Als ze niet optimaal gestaan hebben, zal het ni goe smaken en wens ik u veel plezier op de pot :p
Oude Orval krijgt toch geen porto-smaakprofiel met ouder worden? Dat is meer iets voor zware donkere bieren genre Chimay blauw of Rochefort 10.
Oude Orval smaakt gewoon… zacht? Verliest veel aan smaak en karakter. IMO na 2 jaar op zijn top en daarna redelijk vlot bergaf. De hop vervaagt en ook de brett neemt af, wat leidt tot minder sterke smaken. Het bittere blijft langer hangen dan het subtiele zuurtje maar neemt ook sterk af en ook het scherpe prikkelende koolzuurgas dat je heel erg hebt bij een jonge Orval van minder dan 6 maanden vervaagt na 2 jaar tot vooral een heel zachte romigheid qua mondgevoel die best wel aangenaam is maar je mist de complexe smaken.
Ik weet wel wat ik verkies! Desalniettemin zullen die oude Orvals die je vond op zijn minst interessant zijn om te proeven. Ik denk dat de oudste Orval die ik ooit dronk 13 jaar was, maar dat was niet zo wauw meer.

@Remake, ik weet niet welke Orval jij dronk om te zeggen dat dat flauw smaakt ivm met wat er anders op de markt is???
Er is niks dat smaakt zoals een Orval! Dat subtiele samenspel tussen de bittere dryhop en het complexe, zurige brettkarakter is gewoon to die for!!!
En er zijn heus wel heel wat bieren die NIET beter worden met ouder worden. Heb je ooit al een lekkere pils gedronken van 5 jaar oud? Of een IPA van 3 jaar oud?

Laatst bewerkt:
Pils wordt sowieso heel snel karton, daar is de ideale shelf life max. een paar maanden.

Bepaalde IPA's of bv. hoppige saisons kunnen wel prima 3 jaar bewaard worden en hun hoppigheid maar zeer beperkt verliezen (maar dat zijn wel de uitzonderingen eerder dan de regel) - al zou ik dat eerder verwachten bij de meer subtiele NEIPA's dan bv. een extreem hoppige West Coast IPA waarbij je toch een deel van dat extreem hoppige profiel zal kwijt geraken in die 3 jaar.

Ooit 1 keer een Orval van 10j oud gedronken. Ik vond er niets speciaals aan. Orval mijn inziens, ook al kan ik een heel verse ook appreciëren, vanaf 6 maand tot max 3 jaar is het beste. Erna is het beste eraf. Heb er nog wel een aantal staan die een jaar of 5 oud zullen zijn, moet ik eens dringend werk van maken. Met een Orval kazeke. :love:

Heel veel van de vluchtige aroma's bij bijvoorbeeld bieren met veel hop gaan vrij snel verloren. Zeker als ze dan nog eens in flessen worden bewaard. Dat is ook de reden dan het overgrote deel van de IPA's (en zeker die in het buitenland) in blik worden verkocht.
In België wordt er vaak nog neergekeken op blik, maar voor veel bier is dat eigenlijk de superieure verpakking.

Heel veel van de vluchtige aroma's bij bijvoorbeeld bieren met veel hop gaan vrij snel verloren. Zeker als ze dan nog eens in flessen worden bewaard. Dat is ook de reden dan het overgrote deel van de IPA's (en zeker die in het buitenland) in blik worden verkocht.
In België wordt er vaak nog neergekeken op blik, maar voor veel bier is dat eigenlijk de superieure verpakking.

Absoluut! Ook veel minder risico op schade door licht (bruine en in mindere mate groene flessen + keuze van bepaalde hop helpt wel, maar een blik laat gewoon geen zonlicht door), minder verlies door breuk, lichter en compacter bij transport.
En een blik kan er ook gewoon echt goed uit zien. Helaas in België wordt dat precies nog erg geassocieerd met Cara Pils, Gordon Finest X,... :censored:

Ik heb ooit eens wat gelezen dat brouwers in Belgie ook korting op de accijnzen krijgen als ze hun bier in herbruikbare statiegeld flessen doen en niet in blik. Ik ben geen kenner en herinner het mij niet helemaal precies meer dus kan ook mis zijn. Intussen een achterhaalde maatregel natuurlijk. En ook iets wat zich aan het keren is gezien de vele bieren die de laatste jaren op blik gelanceerd worden.

Ik heb ooit eens wat gelezen dat brouwers in Belgie ook korting op de accijnzen krijgen als ze hun bier in herbruikbare statiegeld flessen doen en niet in blik. Ik ben geen kenner en herinner het mij niet helemaal precies meer dus kan ook mis zijn. Intussen een achterhaalde maatregel natuurlijk. En ook iets wat zich aan het keren is gezien de vele bieren die de laatste jaren op blik gelanceerd worden.
Je bedoelt waarschijnlijk de verpakkingsheffing die hoger is voor dranken in wegwerpverpakking tegenover die in herbruikbare verpakking. Dat is geen accijnsbelasting maar wordt wel samen met de accijnzen geïnd.

Die verpakkingsheffing is trouwens ook van toepassing op wijnen, vruchtensappen, frisdranken enz. Dus heeft niets specifieks met bierbrouwers te maken.

Ik vind dat bier over het algemeen eigenlijk maar niks, vrij flauw in vergelijking met wat we allemaal op de markt hebben. Onpopulaire opinie weliswaar. :unsure:
Ewel, ik heb dus ook echt niks met Orval, dus ik snap het.

Brewdog staat te koop na jarenlang zware verliezen te hebben opgestapeld.
Voor mij 1 van de brouwerijen die ik leerde kennen rond 2010 en me zo de ipa en stouts
Leerde kennen net zoals vele anderen denk ik en vele brouwerijen daarna die geïnspireerd werden door hen. Ze waren 1 van de pioniers in de craftbeer wereld. Als hobbybrouwer ook grote stappen gezet toen ze gewoon al hun recepten online plaatsten. Misschien al jaren niet meer wat ze geweest zijn maar toch terug een wtf moment voor mij. Ik wist niet dat ze zo diep zaten.

Zat er al een tijdje aan te komen he. Voor mij ook een van de eerst IPA's die ik heb gedronken en mij in het wereldje hebben geïntroduceerd.

Terug
Bovenaan