Biertopic!

Er gaan er nog volgen. Ook hier in België. Ik volg redelijk het nieuws in Duitsland en ook daar zijn er de laatste maanden al een aantal over de kop gegaan. De bier en alcohol economie in zijn algemeen lijkt de komende jaren gevoelig te gaan krimpen.

Er gaan er nog volgen. Ook hier in België. Ik volg redelijk het nieuws in Duitsland en ook daar zijn er de laatste maanden al een aantal over de kop gegaan. De bier en alcohol economie in zijn algemeen lijkt de komende jaren gevoelig te gaan krimpen.

Ook in België zitten er een aantal in slechte papieren, bv. Haacht (maar die zijn nu niet het voorbeeld van innovatie)
In Nederland zijn er de laatste 3 jaar 240 brouwerijen gestopt (en ook weer 185 nieuwe gestart) - netto toch een 60-tal op 1000 minder, ook een aantal middelgrote. Zat er ook gewoon aan te komen met 10 keer (!) meer brouwerijen op 15 jaar tijd.

Heb je enig zicht op welk type brouwerijen er in Duitsland mee stoppen: traditionele of eerder recent gestarte?

Sowieso blijft de pilsmarkt onder druk staan, totale biervolume krimpt lichtjes (~1% per jaar voor Europa over de laatste 5 jaar). De grote brouwerijen compenseren dat wel met prijsstijgingen maar vooral bij de kleine is het aantal brouwerijen de laatste 10-20 jaar geëxplodeerd en die moeten een zeer beperkt deel van de markt onder zich verdelen. Doe er dan nog serieuze daling van de export naar de VS bovenop en toenemende concurrentie in alle export landen, in een aantal gevallen nog schulden of achterstallige belastingen die ze na COVID meesleepten en je hebt een recipe for disaster.

Voor België en Nederland klopt dat allemaal wat je zegt. Voor Duitsland ook wel, maar iets minder. Praktisch allemaal middelgrote traditionele bedrijven, met een zekere historie. Want echt startups of craftbeer zoals hier in België of Nederland als paddenstoelen uit de grond schieten vind je daar weinig. Reinheitsgebot dat al lang geen strikte wet meer is maar wel aan vastgehouden wordt he.
In Duitsland staat de bierconsumptie op zijn laagste punt sinds lang, ik geloof '93. Naast de mindere omzet het gekende verhaal zoals hogere loon-, energie- en grondstofkosten verkleinen de marges serieus.
Als je dan ook weet dat de markt zeer regionaal verdeeld is en dat meestal bedrijven zijn die weinig nationaal, laat staan international uitvoeren want dat is enkel voor de hele grote, maakt het ook moeilijk om die inkomsten te vergroten.

De bierconsumptie daalt en dan heb je oa. Marc Coucke die investeert (misschien vrij minimaal) in Tout Bien Pils. Terwijl net die doelgroep nog amper alcohol consumeert volgens de media...

Ik denk dat het probleem bij veel van die kleine brouwerijen ook schuilt in het feit dat ze geen trouwe achterban hebben. Tickers gonna tick. En om dan keer op keer "toppers" op de markt te brengen, lijkt mij ook onbegonnen werk voor het merendeel van de brouwers.

De bierconsumptie daalt en dan heb je oa. Marc Coucke die investeert (misschien vrij minimaal) in Tout Bien Pils. Terwijl net die doelgroep nog amper alcohol consumeert volgens de media...

Ik denk dat het probleem bij veel van die kleine brouwerijen ook schuilt in het feit dat ze geen trouwe achterban hebben. Tickers gonna tick. En om dan keer op keer "toppers" op de markt te brengen, lijkt mij ook onbegonnen werk voor het merendeel van de brouwers.

Marc Coucke heeft natuurlijk genoeg geld om met een shotgun approach in vanalles te investeren. En misschien dat hij die pils dan pusht in Durbuy om afzet te genereren?

De kleine brouwerijen die toppers lanceren lijken me nog degene die het goed doen - ik zou denken dat het probleem groter is bij:
1) traditionele brouwerijen die niets nieuws lanceren (daar zie je wel dat een nieuwe generatie aan het roer plots wel voor nieuwe lanceringen zorgt) en degene die veel op VS export teerden (bv. 3 Fonteinen, Struise)
2) veel middelmatige 13-in-een-dozijn brouwerijen die er de laatste jaren bij gekomen zijn en denk/hoop ik weinig klanten kunnen aantrekken omdat ze geen differentiërend aanbod brengen

Brewdog staat te koop na jarenlang zware verliezen te hebben opgestapeld.
Voor mij 1 van de brouwerijen die ik leerde kennen rond 2010 en me zo de ipa en stouts
Leerde kennen net zoals vele anderen denk ik en vele brouwerijen daarna die geïnspireerd werden door hen. Ze waren 1 van de pioniers in de craftbeer wereld. Als hobbybrouwer ook grote stappen gezet toen ze gewoon al hun recepten online plaatsten. Misschien al jaren niet meer wat ze geweest zijn maar toch terug een wtf moment voor mij. Ik wist niet dat ze zo diep zaten.

Zat er al een tijdje aan te komen he. Voor mij ook een van de eerst IPA's die ik heb gedronken en mij in het wereldje hebben geïntroduceerd.
Zeer jammer, Hazy Jane blijft 1 van mijn favorieten, leuke bar ook in Edinburgh.

@belvedere86 ik ben daar dan misschien atypisch in, maar ik ben dus wel trouw daarin he. Ik probeer altijd graag nieuwe zaken, maar mijn favoriete IPA's, trappisten en anderen blijf ik toch gewoon kopen hoor.

Gisterenavond nog eens een Sint Bernardus Christmas Ale gedronken. Ik vond zo al dat er betere kerstbieren waren dan die, maar vrouw had er uit de uitverkoop in de winkel nog wat flesjes meegebracht. Die heeft heel de nacht op mijn maag gelegen, telkens diezelfde kruidensmaak die ik maar bleef smaken... Ik ga ze die flesjes maar eens in een of ander recept laten gebruiken.

Gisteren een Westmalle Tripel (75 cl) gedronken en dat smaakte verdekke wel heel erg. Het was ook een fles met houdbaarheidsdatum 12/2024.

Ik weet niet hoe de smaakevolutie bij dat bier verloopt en dat ertoe deed dat het zo smaakte. Mijn bierconsumptie ligt tegenwoordig ook wel lager (onnozele pun intended) op max. 1 of minder glazen om de 2 weken. Dus misschien ligt het daar ook aan.

Gisteren een Westmalle Tripel (75 cl) gedronken en dat smaakte verdekke wel heel erg. Het was ook een fles met houdbaarheidsdatum 12/2024.

Ik weet niet hoe de smaakevolutie bij dat bier verloopt en dat ertoe deed dat het zo smaakte. Mijn bierconsumptie ligt tegenwoordig ook wel lager (onnozele pun intended) op max. 1 of minder glazen om de 2 weken. Dus misschien ligt het daar ook aan.

Zeer stout!

Hier Rodenbach Evolved Grand Cru, dat blijft voor mij toch 1 van de beste combinaties van zuur en "vaten" karakter.

Zeer jammer, maar zat er ooit aan te komen natuurlijk door hun leeftijd.

Zeer jammer, maar zat er ooit aan te komen natuurlijk door hun leeftijd.

Ik ben daar twee keer binnengeweest.

Daar nog één van de eerste runs gevonden Black Damnation Coffee Club gevonden. Die was 10 minuten weg op zoek naar dat flesje :p

Andere keer stonk het naar kattenpis :p. Hun kat zat te pissen in de planten.

Ook paar keer binnen geweest, voor iemand met een katten allergie niet aan te raden.

Liepen gemakkelijk 10 katten rond toen :lol:

Damn, als dat al een gelegenheid is om dat bier te drinken, dan ben ik benieuwd naar wat je allemaal hebt liggen…

Damn, als dat al een gelegenheid is om dat bier te drinken, dan ben ik benieuwd naar wat je allemaal hebt liggen…

Amper nog iets :p Ik heb nog een 50N4E b2 liggen , een fles Grand Cru Bruocsella en een magnum van 3 Fonteinen. Anders was het een Omer of een Westvleteren en daar had ik geen zin in. :unsure:

Aanrader voor fans van black IPAs of hoppige imperial stouts: "Imprl Saisn Stt" van Brussels Beer Project - als ze die nog brouwen.

9 moutsoorten, 6 hopsoorten, stevige imperial stout in Belgische stijl maar dan met een goeie dosis hop.

Momenteel verkopen ze Lou Pepe Kriek bij Cantillon (allez, maandag toch nog).

Denk wel 1 per persoon (id-kaart afgeven)

Vroeger nog regelmatig bij Cantillon afgesproken om te ruilen met Amerikanen en er dan daar een paar te drinken. Waren leuke tijden! Maar de laatste jaren heb ik andere interesses + als het geen exclusieve fles is, interesseert het die Amerikanen ook niet meer.

Moest ik een fles hier bij de lokale drankenhandel vinden, koop ik die meteen als het een schappelijke prijs is. Maar te tam om daarvoor nog speciaal naar Brussel te gaan.

Terug
Bovenaan