Een snelle google over standpunten van vlaams belang lijkt me aan te tonen dat die daar toch zo rigoreus niet tegen zijn?
https://www.tijd.be/politiek-econom...n-partijgenote-over-homorechten/10133582.html
Is er een reden dat je me quote? Je link bevestigt wat ik zeg "ze hebben het over verworven rechten wanneer ze spreken over holebirechten" en verder heb je het over "homohaat" terwijl ik hun daar niet eens van beticht? Ik ben niet mee? Of is dit gewoon een slechte poging om mij woorden in de mond te leggen?
Waarom denkt men hier dat je als homo niet kan conservatief zijn en belang hechten aan de waarden van een traditioneel gezin?
Dat is toch ook niet wat hier wordt gezegd? Ze (het VB) hechten niet enkel waarde aan de waarden van het traditioneel gezien (uiteraard niets mis mee) maar ze willen in realiteit enkel rechten/wetten maken met oog op de meerderheid/de norm, zijnde het traditioneel gezin, zo kan je het ook lezen op hun website. Ook hier maak ik zeker geen moreel oordeel, het is gewoon een politieke keuze.
Tijdens die stemming hebben ook meer Kamerleden van de MR tegen gestemd als voor, bij CD&V en CDh liep het ook niet in één lijn, en iemand als Herman Van Rompuy heeft zich destijds onthouden. Die geschiedenis is toch wat genuanceerder als het blok stemt tegen.
We spreken dan over feiten uit 2003. Vandaag zijn we dus 18 jaar later. Het is op zich dan niet zo verwonderlijk dat in die tussentijd er ook bij (een deel van) het VB een verschuiving is geweest in de manier waarop men naar die zaken kijkt.
Klopt allemaal, maar de stelling was dat het VB als enige tegen stemde en dat is nog steeds correct.
Uiteraard zijn er bepaalde verschuivingen geweest. Toch is en blijft het VB een partij die het traditioneel gezin centraal plaatst. Daar is in se niets mis mee, maar zaken als discriminatie tov holebi's en adoptierechten voor holebi's wordt relatief snel afgedaan als "onbelangrijk" of "er zijn andere katten te geselen op dit moment". Behalve wanneer ze het kunnen framen binnen de anti-Islam retoriek, wat het niet onoprecht maakt ofzo, dat wil ik niet zeggen. Ze noemen de homo's al lang geen viespeuken meer zoals vroeger.
Het is dan toch gewoon opvallend (dus niet onmogelijk/absurd/laakbaar!) om fractieleider te zijn in het parlement van zo een partij. Een partij die je eigen potentiele problemen niet eens belangrijk vindt en je geaardheid als "marginaal" ziet, want het traditioneel gezin is de norm.
Ook op basis van de interviews met TVG na de uitspraken van Sneppe was de retoriek toch in de aard van: holebirechten zijn verworven rechten daar raken we niet aan, maar op de barricade gaan staan of actief pleiten voor de uitbreiding van die rechten zal het VB niet doen.