De recente gebeurtenissen tonen ook voor mij wel aan dat ik op veel vlakken toch anders denk. Ik ben nog altijd lid van PVDA, maar denk er al een tijdje over na omdat stop te zetten, ook omdat ik niet de energie of zin heb om deel te nemen aan activiteiten enzovoort, en ook daar mijn sociale angst in meespeelt. Ik denk dat er andere prioriteiten zijn dan deel te nemen aan politieke activiteiten in het leven, en dat dit niet per se nodig is, dus daarom zou ik het stopzetten. En ten tweede ook omdat ik niet graag gebonden ben aan iets, en niet echt het gevoel heb dat ik ergens in thuishoor. Oké, ik ben progressief-denkend, vrij links op het socio-economische en milieu en klimaat is voor mij een heel belangrijk thema, maar ik wil ook niet blind zijn voor de problemen die er wel mee zijn. En zo is er bij elke partij wel iets. Ook niet echt het gevoel dat ik een 'vriendenkring' opgebouwd via de PVDA, dus daar voor moet ik het ook niet doen.
Dat gezegd zijnde trekt mij ook weinig aan in de andere partijen. Er is altijd wel iets. Vooruit is geen optie, zeker zolang VDB daar rondloopt. Groen is geen optie op federaal niveau. CD&V is niet echt een partij voor mijn leeftijd (en dat geldt voor Vooruit ook). VB heb ik ook weinig mee voor tal van redenen, en soms met overtuigingen die haaks op dat van mij staan. Ik ben niet zo traditiegebonden enzovoort. En VLD en N-VA vind ik economisch veel te rechts, en hard in het algemeen. Ook hun positie rond "war on drugs" staat mij niet aan. Ik denk dat Piratenpartij me dan nog het best ligt, maar die halen nooit de kiesdrempel, en mochten ze dat wel doen zal er ook daar wel iets over te zeggen vallen. Op de verschillende niveaus zal mijn stem wel verschillen. Lokaal komt PVDA niet op, en dit is CD&V land, dus daar stem ik ook niet op. Vooruit en een andere partij dat splitste van de lokale Vooruitpartij is ook geen optie. Dus dat wordt N-VA of Groen, maar goed mogelijk dat ik gewoon niet stem omdat het lokale niveau me niet zo boeit en het toch niet meer moet. Ik zal de programma's van N-VA en Groen lezen en op basis daarvan dan indien ik genoeg gemotiveerd ben, stemmen op één v/d twee op het lokale niveau. Wellicht is dat in oktober 2024 het geval. De federale/Europese/Vlaamse zijn denk ik voor de lente van 2024, als er geen vervroegde verkiezingen zijn.