Blauwdruk fiscale hervorming

Het argument van kapitaalvlucht is altijd serieus overroepen hoor. Afhankelijk van hoe precies belasten natuurlijk.
Denk ik ook, ook een onderscheid maken tussen kapitaal en kapitaal: een Jan De Nul zou eventueel kunnen verhuizen naar buitenland maar alle kleine vermogens van een paar miljoen euro ... of die zich daar gaan mee bezig houden

De regeling is goed voor mensen met een hoog brutoloon en weinig tot geen extralegale voordelen, maar iemand die een gemiddeld brutoloon heeft maar wel kan genieten van een bedrijfswagen gaat het weer hard voelen vrees ik. Die indruk heb ik toch, kan ook mis zijn natuurlijk.

De regeling is goed voor mensen met een hoog brutoloon en weinig tot geen extralegale voordelen, maar iemand die een gemiddeld brutoloon heeft maar wel kan genieten van een bedrijfswagen gaat het weer hard voelen vrees ik. Die indruk heb ik toch, kan ook mis zijn natuurlijk.
En net dat is goed. Al die koterij zo min mogelijk interessant maken. Jammer voor diegene die nu zouden verliezen, maar ze hebben op zich gewoon een oneerlijk voordeel dat wordt weggenomen.

En net dat is goed. Al die koterij zo min mogelijk interessant maken. Jammer voor diegene die nu zouden verliezen, maar ze hebben op zich gewoon een oneerlijk voordeel dat wordt weggenomen.
Goh, fiscale hervormingen allemaal goed en wel, maar als ge op het einde van de maand minder centen overhoudt dan ervoor, voelt ge u als werkende mens nog maar eens serieus gepluimd natuurlijk.

Goh, fiscale hervormingen allemaal goed en wel, maar als ge op het einde van de maand minder centen overhoudt dan ervoor, voelt ge u als werkende mens nog maar eens serieus gepluimd natuurlijk.
Ja, maar het is duidelijk dat er eens iets gedaan moet worden aan al die fiscale ontduiking (ik heb er geen andere term voor) door die extralegale constructies. De benadeelden door die bedrijfswagens grondig aan te pakken zijn veel minder talrijk dan de benadeelden die er nu geen hebben.

Als je netto meer overhoudt van je bruto dan loont werken meer dan bv werkloosheidsuitkering.
Als er door verhoging of verschuivingen van belastingen blijkt dat sommige extralegale voordelen niet meer zo voordelig zijn gaat de markt dat ook wel rechttrekken.

Ja, maar het is duidelijk dat er eens iets gedaan moet worden aan al die fiscale ontduiking (ik heb er geen andere term voor) door die extralegale constructies. De benadeelden door die bedrijfswagens grondig aan te pakken zijn veel minder talrijk dan de benadeelden die er nu geen hebben.
Ontduiking? Alles staat mooi aangegeven op de belastingsbrief hoor. En qua "benadeelden"? Iedereen is natuurlijk vrij om een werkgever of job te zoeken die dit aanbiedt natuurlijk. De ene werkgever biedt een bedrijfswagen aan om kandidaten te overtuigen, de andere misschien iets anders. Ik ben nu 11 jaar op de arbeidsmarkt en heb pas sinds 2 jaar een bedrijfswagen. En voor het privégebruik betaal ik elke maand proper VAA.

Pas op, het is natuurlijk niet in elke sector mogelijk en ik zou ook liever hebben dat iedereen het kan aangeboden krijgen ipv niemand. Maar anderen krijgen dan weer andere voordelen die ikzelf niet heb, en die misgun ik dat niet hoor. Dus ik snap de hele crusade tegen bedrijfswagens niet echt (niet per sé op jou gericht hoor, maar eerder in het algemeen).

Ontduiking? Alles staat mooi aangegeven op de belastingsbrief hoor. En qua "benadeelden"? Iedereen is natuurlijk vrij om een werkgever of job te zoeken die dit aanbiedt natuurlijk. De ene werkgever biedt een bedrijfswagen aan om kandidaten te overtuigen, de andere misschien iets anders. Ik ben nu 11 jaar op de arbeidsmarkt en heb pas sinds 2 jaar een bedrijfswagen. En voor het privégebruik betaal ik elke maand proper VAA.
Je beseft hopelijk dat niet iedereen zomaar een job kan vinden waar een auto gegeven wordt?

Pas op, het is natuurlijk niet in elke sector mogelijk en ik zou ook liever hebben dat iedereen het kan aangeboden krijgen ipv niemand. Maar anderen krijgen dan weer andere voordelen die ikzelf niet heb, en die misgun ik dat niet hoor. Dus ik snap de hele crusade tegen bedrijfswagens niet echt (niet per sé op jou gericht hoor, maar eerder in het algemeen).
Het is niet enkel dat ene extralegale voordeel dat moet worden aangepakt natuurlijk, maar bedrijfswagens zijn gewoon de meest opvallende en grootste voordeel voor velen.
Die VAA is ook een lachertje in vergelijking met een eigen auto moeten aanschaffen natuurlijk.

Zoals de werknemer zich nu voelt die in sectoren zit waar bedrijfswagens niet gebruikt worden om aan loonoptimalisatie te doen?

Op zich zouden al die fiscale optimalisaties gewoon eruit moeten. Heel moeilijk is het allemaal niet (in theorie uiteraard).

Op zich zouden al die fiscale optimalisaties gewoon eruit moeten. Heel moeilijk is het allemaal niet (in theorie uiteraard).
Op zich zou iedereen gelijk moeten zijn voor de wet maar de realiteit leert ons dat dat helemaal niet zo is.

Als je netto meer overhoudt van je bruto dan loont werken meer dan bv werkloosheidsuitkering.
Als er door verhoging of verschuivingen van belastingen blijkt dat sommige extralegale voordelen niet meer zo voordelig zijn gaat de markt dat ook wel rechttrekken.
In dat opzicht is het ook wel interessant om stil te staan bij de mogelijke effecten van zo'n grote hervorming op de inkomen van verschillende groepen werknemers. Een correctie van de lonen van de verliezers van een hervorming zullen rap aangepast worden (als in: voordelen in natura zullen verdwijnen en vervangen worden door zwaarder belast bruto loon), maar de lonen van de winnaars niet. De arbeidsmarkt is notoir stroef op dat vlak, dalende prijzen voor arbeid bestaan amper. De verhouding tussen een goed verdienende werknemer met voordelen in natura en bvb een ambtenaar zonder voordelen zal verschuiven in het voordeel van de ambtenaar. De huidige verhouding is ontstaan in een markt waar die voordelen wel bestonden en het kan zeer lang duren vooraleer dat terug in evenwicht is, de brutolonen van ambtenaren zullen niet dalen, zelfs al wordt de job hierdoor in verhouding te aantrekkelijk. Het enige wat je kan doen is minder rap loonstijgingen doorvoeren maar da's een proces van misschien wel decennia.

Da's geen reden om het niet te doen vind ik, het is niet de bedoeling dat de belastingen gebruikt worden om de door de marktwerking gedicteerde loonverschillen tussen sectoren te bewerkstelligen maar het gaat er wel een niet bedoeld gevolg van zijn.

En de realiteit is dat er bepaalde werkgevers zijn die u gaan betalen in loon met extralegale voordelen waarbij die extralegale voordelen maximaal geoptimaliseerd zijn zodanig dat de werkgever een minimum aan loon moet betalen. In uw voorbeeld weten we ondertussen dat het VAA belange niet representatief is voor het voordeel dat er tegenover staat.
In veel gevallen zijn dat dan ook nog eens de werkgevers die de kantjes ervanaf lopen. Noch zijn er voldoende werkaanbiedingen waar er zo'n wagen voorzien wordt voor elke werkende belg. Waardoor onrechtstreeks dan ook de bevolking die hier langs grijpt benadeeld wordt en geen mogelijkheid heeft om te wisselen.

Waarna elke loonsopslag dan de kritiek van de werknemer krijgt dat werken niet beloond wordt, want er schiet eigenlijk nog maar zo weinig over. Terwijl de juiste reactie eigenlijk eerder is, dat je eindelijk eens naar waarde begint bij te dragen aan onze maatschappij en zijn gelieerde voordelen.

In plaats van dan ook dergelijke systemen te belonen, vind ik het niet meer dan logisch dat we dergelijke systemen juist niet belonen maar bestraffen. Al begrijp ik een korte overgangsperiode om de schok wat te beperken en ervoor te zorgen dat bedrijven en werknemers zich kunnen herorganiseren als logisch zijnde.

Er is geen enkele reden waarom we zouden betaald worden in iets anders dan bruto loon. Geen enkele. En de bedrijfswagen is gewoon het voorbeeld dat het makkelijkste spreekt tot de mensen. Meer is dat eigenlijk niet.

De crusade is dan ook niet enkel tegen bedrijfswagens maar eigenlijk eerder tegen elke verloning die niet in harde valuta wordt gedaan. En het is dan ook beter om een systeem op poten te zetten gebaseerd op valuta dan op valuta met een oneindig kluwen van extralegale dingetjes waar een kat zijn jongen niet meer in terugvindt.

En dat is dan ook eerder hiervan de achterliggende intentie. Zodanig dat als men een maatregel neemt zoals vb de werkbonus, dat dit ten goede komt voor mensen die effectief een laag loon hebben, ipv mensen met een valse / opzettelijk laag loon.
Met als extra voordeel, hopelijk, dat we het geheel ook nog eens eenvoudiger wordt... en dat werken terug beloond wordt.

EDIT:
In dat opzicht is het ook wel interessant om stil te staan bij de mogelijke effecten van zo'n grote hervorming op de inkomen van verschillende groepen werknemers. Een correctie van de lonen van de verliezers van een hervorming zullen rap aangepast worden (als in: voordelen in natura zullen verdwijnen en vervangen worden door zwaarder belast bruto loon), maar de lonen van de winnaars niet. De arbeidsmarkt is notoir stroef op dat vlak, dalende prijzen voor arbeid bestaan amper. De verhouding tussen een goed verdienende werknemer met voordelen in natura en bvb een ambtenaar zonder voordelen zal verschuiven in het voordeel van de ambtenaar. De huidige verhouding is ontstaan in een markt waar die voordelen wel bestonden en het kan zeer lang duren vooraleer dat terug in evenwicht is, de brutolonen van ambtenaren zullen niet dalen, zelfs al wordt de job hierdoor in verhouding te aantrekkelijk. Het enige wat je kan doen is minder rap loonstijgingen doorvoeren maar da's een proces van misschien wel decennia.
Da's geen reden om het niet te doen vind ik, het is niet de bedoeling dat de belastingen gebruikt worden om de door de marktwerking gedicteerde loonverschillen tussen sectoren te bewerkstelligen maar het gaat er wel een niet bedoeld gevolg van zijn.

Het klopt, bij ambtenaren gaat dat voordeel niet onaanzienlijk zijn (mijn geval spreken we over +/-325€). Al moeten we wel eerlijk zijn natuurlijk, het verschil tussen die 2 profielen gaat dan niet die volle mep zijn. Aangezien je ook al een bepaald brutoloon hebt dat het verschil dan al gaat temperen (minimaal 130€ ga je er van mogen aftrekken)...

Daarnaast heeft die bedrijfswagen dan ook een equivalente waarde in brutoloon, die je nu opoffert, maar die je in principe dan zou kunnen terugkrijgen die dat verschil dan ook nog verder tempert (ik dacht dat ik mensen zag spreken over 700+€ bruto hier). Dat op zijn eigen tempert dat verschil dan ook weer verder.

Maar door het feit dat dit gewoon de goede richting is, kun je daar niet om heen. Al houdt niets onze ministers tegen om de lonen of loonsstijgingen te heronderhandelen. Al is het spijtig dat men geen rekening heeft gehouden met dat wijzigingsprincipe in die heronderhandelingen. Al begrijp ik natuurlijk wel dat dat moeilijk is als er nog niets echt concreets en definitiefs op tafel ligt hieromtrent. Maar bij goed bestuur zou ik denken dat men bij die heronderhandeling daar toch al wel een beetje heeft mee rekening gehouden. En als je het verschil ziet dat men voorstelt als loonsstijging... dan valt het ook serieus op dat er bij de niveau A's zeer weinig echt bijkomt (geen % verhoging zoals bij niveau B, C en D) en dat tgv het hogere standaard brutoloon bij de niveau's A en dus het hogere nettoloon impact van die hertekening, men daarom dat mogelijks niet heeft willen doorvoeren of men al vond dat het loon zo goed genoeg was voor een ambtenaar.
Desondanks dat het ook voor niveau A's tegenwoordig niet zo evident is om personeel te vinden (bij ons zijn er veel die hebben afgehaakt wegens geen bedrijfswagen... )

Laatst bewerkt:
[...] Dus ik snap de hele crusade tegen bedrijfswagens niet echt (niet per sé op jou gericht hoor, maar eerder in het algemeen).
In wat je in de [...] zegt is ieder extralegaal voordeel hetzelfde: niet iedereen krijgt ze en je moet wat chance hebben met je werkgever.

Maar en bedrijfswagen is, als je the total cost of ownership van een auto (zelfs een goedkopere auto dan de bedrijfswagen) ernaast legt, enerzijds een gigantisch scheef voordeel is, en anderzijds ook iets is dat bijdraagt aan andere maatschappelijke problemen (hoewel hier lijvige discussies over kunnne gevoerd worden no doubt).
Er zijn nog van die scheve voordelen, zoals auteursrechten bvb, waar een buitensporig netto voordeel aan vasthangt.

Ik zit persoonlijk in het kamp: schaf alles af en herverdeel de belastingschijven om de rijkeren de nettocompensatie te laten betalen. Probleem is dat de rijkeren in Belgie allemaal hun "loon" als dividend vanuit hun managementvennootschap betalen, waardoor gewoon "tax the rich" ook weer niet eenvoudig wordt.
Het belgische fiscale plaatje is gewoon een soep. En iedereen schreeuwt wel moord en brand als je aan een of ander stukje iets probeert te veranderen.

Allemaal goed en wel! We gaan weer wat schuiven. Kotjes verbouwen, niet helemaal afbreken...

Veel maakt het niet uit. De overheid heeft bakken geld nodig en van een grondige tax hervorming kan bijgevolg geen sprake zijn.

Belastingen kunnen als geheel pas dalen als de overheid efficiënter omgaat met haar middelen.

Bij die tax hervormingen is het de ene keer Mieke die wat meer gaat overhouden ten nadele van Janneke en de volgende keer is het andersom.

https://tradingeconomics.com/country-list/government-spending-to-gdp?continent=europe

Dat ze ook maar 's met een plan komen om efficiënter om te gaan met de schatkist die wij allemaal spijzen.

Denk ik ook, ook een onderscheid maken tussen kapitaal en kapitaal: een Jan De Nul zou eventueel kunnen verhuizen naar buitenland maar alle kleine vermogens van een paar miljoen euro ... of die zich daar gaan mee bezig houden
Ik zou een paar miljoen niet 'klein' noemen... Daarmee zit je hier bij de top 5% rijkste gezinnen.

Het blijkt helemaal niet zo moeilijk om kapitaal in het buitenland te parkeren en dus lijkt me dat de 'kleine' vermogens dat net zo goed zullen doen als de grote.

Trouwens, redenering kan je ook omdraaien: met een vermogen van een miljard euro gaat mijn status niet wijzigen als er daar (ik zeg maar wat) een vlaktax van 10% op gaat worden geheven.

Met een vermogen van 2 miljoen ga ik dat relatief harder voelen aankomen.

Da's naïef he. Niet iedereen zal/kan een job uitoefenen waar een salariswagen in het cafetariaplan zit (als er al een cafetariaplan is). Het gepercipieerde voordeel van een salariswagen is erg hoog en is ongelijk verdeeld want zal bijvoorbeeld significant hoger liggen bij hoger opgeleiden enz. Op zich niet verkeerd, in een vrije economie is er immers geen gelijkheid. Als we iedereen een bedrijfswagen gaan geven dan neigt dat naar communisme...

Vanuit fiscaal oogpunt snap ik helemaal dat het systeem van bedrijfswagens compleet uit de hand is gelopen. Ooit bedacht om de loonkosten van bedrijven te temperen en toch een voordeel aan werknemers te bieden. Ondertussen compleet doorgedraaid. In België rijden we boven onze stand... Rij 's in Nederland en vergelijk hoeveel van die Duitse leasebakken je daar kan spotten...

Ik zou een paar miljoen niet 'klein' noemen... Daarmee zit je hier bij de top 5% rijkste gezinnen.

Het blijkt helemaal niet zo moeilijk om kapitaal in het buitenland te parkeren en dus lijkt me dat de 'kleine' vermogens dat net zo goed zullen doen als de grote.

Trouwens, redenering kan je ook omdraaien: met een vermogen van een miljard euro gaat mijn status niet wijzigen als er daar (ik zeg maar wat) een vlaktax van 10% op gaat worden geheven.

Met een vermogen van 2 miljoen ga ik dat relatief harder voelen aankomen.

Voor cash klopt dat idd, maar nogal wat "kleine" zelfstandigen in het dorp hebben wat vastgoed (2-6 appartementen, nog een 2de of 3de woonst) - aangezien mijn dorp niet uniek is zullen er zo best wat zijn, die groep zie ik niet zo meteen verhuizen of schuiven met geld naar buitenland op grote schaal. Die top 5% durf ik te betwijfelen - waardebepaling vastgoed - Geert Hoste is een mooi voorbeeld, zijn vastgoed is een veelvoud waard dan de boekwaarde, welk bedrag heeft men genomen voor de statistiekjes - ik weet het helaas niet, de zwarte economie is 15% en die zit niet homogeen verdeeld, ...

Rijken zijn nogal gevoelig voor status en belastingen, kijk naar de superrijken - die betalen liefst geen cent belastingen en doen beroep op hele teams van experten om toch maar de laatste druppel uit de kan te halen, die vermogens in fiscale paradijzen zijn wellicht niet van de beenhouwer om de hoek, ... deze groep is onaantastbaar, ze zullen wel een bijdrage leveren via andere zaken maar het is best frustrerend dat te moeten vaststellen. Ook de talloze schandalen nu en in het verleden tonen dit aan, nog maar een simpele ambiance zanger als Sam Goris had vroeger hele sportzakken vol zwart geld, hoeveel absolute top -voetballers zijn al in opspraak gekomen ...

Voor cash klopt dat idd, maar nogal wat "kleine" zelfstandigen in het dorp hebben wat vastgoed (2-6 appartementen, nog een 2de of 3de woonst) - aangezien mijn dorp niet uniek is zullen er zo best wat zijn, die groep zie ik niet zo meteen verhuizen of schuiven met geld naar buitenland op grote schaal. Die top 5% durf ik te betwijfelen - waardebepaling vastgoed - Geert Hoste is een mooi voorbeeld, zijn vastgoed is een veelvoud waard dan de boekwaarde, welk bedrag heeft men genomen voor de statistiekjes - ik weet het helaas niet, de zwarte economie is 15% en die zit niet homogeen verdeeld, ...

Rijken zijn nogal gevoelig voor status en belastingen, kijk naar de superrijken - die betalen liefst geen cent belastingen en doen beroep op hele teams van experten om toch maar de laatste druppel uit de kan te halen, die vermogens in fiscale paradijzen zijn wellicht niet van de beenhouwer om de hoek, ... deze groep is onaantastbaar, ze zullen wel een bijdrage leveren via andere zaken maar het is best frustrerend dat te moeten vaststellen. Ook de talloze schandalen nu en in het verleden tonen dit aan, nog maar een simpele ambiance zanger als Sam Goris had vroeger hele sportzakken vol zwart geld, hoeveel absolute top -voetballers zijn al in opspraak gekomen ...
Sam Goris lijkt me geen superrijke te zijn. Zelfs zijn schoonvader komt uit een periode waarin voetballers niet de inkomsten van de huidige internationals hadden.

Ik begrijp wat je wilt zeggen maar er zijn best wel superrijken die niet zoveel problemen hebben met belastingen. Vaak zijn die ook wel kritisch voor wat er met die belastingen gebeurt. Bill Gates heeft 10 miljard belastingen betaald en dat mocht - volgens hem - 20 miljard geweest zijn als het geld goed besteed zou zijn. In Davos is er onlangs nog een meeting geweest van de patriotic millionaires die vragen om meer belast te worden. Op dat lijstje staan oa. Disney, Driscoll, Strauss, ... Ok, allemaal afstammelingen van uit een rijk geslacht (old money), maar toch.

De echte superrijken willen impact creëren en volgens mij zijn er daar vast wel bij die met plezier geld in een overheid willen pompen for the greater good. Ze bestaan, de miljardairs met ethiek.

Daar waar het echt grote geld omgaat kan (en wordt er misschien al) er volgens mij wel gesproken worden.

Als we naar de gegoede klasse kijken, genre de zelfstandigen die goed geboerd hebben, dan spreken we over een heel andere mentaliteit. Hard gewerkt, al dan niet af en toe iets niet aangegeven en vooral een gevoel dat ze er zelf voor hebben moeten knokken. Wil je die profielen extra belasten dan gaan de hakken in het zand.

Vanuit fiscaal oogpunt snap ik helemaal dat het systeem van bedrijfswagens compleet uit de hand is gelopen. Ooit bedacht om de loonkosten van bedrijven te temperen en toch een voordeel aan werknemers te bieden.
Is dat niet gewoon bedacht voor werknemers die veel kilometers te doen en niet met de administratie van kilometers tellen te zitten?
Het lijkt me straf dat de bedrijfswagen ontstaan is vanuit het idee om loonkosten van bedrijven te temperen en een voordeel aan werknemers te bieden.

Terug
Bovenaan