Blauwdruk fiscale hervorming

Dwaas ballonnetje: we geven iedereen één fiscaal aanslagjaar lang het recht om zijn wagen en gerelateerde onkosten te betalen met brutoloon zoals salariswagenchauffeurs het doen, dus autolening, (omnium)verzekering en brandstof aftrekken van het bruto belastbaar loon... om vervolgens tot de vaststelling te komen dat dit een immens, gigantisch gat in de schatkist slaat, al dat gewone plebs van arbeiders tot leerkrachten, politieagenten tot kassiersters die vaak ook een auto moeten hebben om tot op hun werk te geraken, maar die plots een pak minder belastingen betalen... ik schat een grootorde van miljarden, als je weet dat er naar de minderheid van salariswagenchauffeurs reeds 4 à 5 miljard belastingkorting gaat.

Dit is natuurlijk niet houdbaar, dus het volgende jaar schaffen we het daarna af voor iedereen: enkel nog verloning in brutoloon.
Huidige salariswagenchauffeurs verliezen op die manier niet meer of minder dan iemand anders. Eindelijk een eerlijker fiscaal systeem...

Nu nog iets doen aan vermogens- versus arbeidsinkomsten...

Uiteraard is dit allemaal fictie, ik voorspel dat er weinig tot niets gaat gebeuren, een spreekwoord om verbazing uit te drukken is dat de olifant een muis baart... maar met Vincent Van Peteghem hebben we al een grijze muis als minister van Financiën, als die iets produceert, zal het gegarandeerd en zonder verassing een grijze muis zijn.

Veel goede argumenten maar al die voordelen hebben ook een voordeel voor de overheid en de economie: die voordelen worden met zekerheid gekocht/verbruikt - met volledige vrijheid kan de consumptie niet alleen anders maar ook niet of elders gebeuren.

Veel goede argumenten maar al die voordelen hebben ook een voordeel voor de overheid en de economie: die voordelen worden met zekerheid gekocht/verbruikt - met volledige vrijheid kan de consumptie niet alleen anders maar ook niet of elders gebeuren.
Maaltijdchecques gaan ons niet of amper meer eten doen kopen. Het enige fiscaal voordeel dat de consumptie drastisch de hoogte in jaagt zijn bedrijfswagens waar de meeste mensen veel duurdere auto's hebben dan ze zou hebben moesten ze het met nettoloon moeten betalen. Dat geld van die auto's gaat grotendeels naar het buitenland, vooral Duitsland mag blij zijn met ons fiscaal systeem. Moest het vrij besteed mogen worden door de werknemer ipv verplicht naar auto's gaan als ie zijn fiscaal voordeel wil lijkt het me zelfs aannemelijker dat er meer lokaal gekocht zou worden aan producten die de Belgische economie meer opleveren.

Laatst bewerkt:
Ontslagvergoeding? Waarom zou dat zonder al die extralegale voordelen zijn? Dat is toch gewoon je normaal loon voor zolang de ontslagtermijn loopt?
Of heb je het over de ontslagvergoedingen die de oudere generaties nog kregen/krijgen als ze superlang bij dezelfde werkgever zaten?
Kan zijn dat je uw wagen meteen moet inleveren maar dan moeten ze dat wel in compenseren met extra loon (al is dat bedrag voor discussie vatbaar). Hoe het met MC zit weet ik niet of je die krijgt, ecocheques tot die datum maar zou denken ook zolang uw opzegtermijn (die afgekocht wordt) loopt (ik weet dat er bij ons sociaal secretariaat alvast 2 datums in gebruik zijn: einddatum overeenkomst en einddatum verbreking (indien van toepassing))

Maaltijdchecques gaan ons niet of amper meer eten doen kopen. Het enige fiscaal voordeel dat de consumptie drastisch de hoogte in jaagt zijn bedrijfswagens waar de meeste mensen veel duurdere auto's heeft dan ze zou hebben moesten ze het met nettoloon moeten betalen. Dat geld van die auto's gaat grotendeels naar het buitenland, vooral Duitsland mag blij zijn met ons fiscaal systeem. Moest het vrij besteed mogen worden door de werknemer ipv verplicht naar auto's gaan als ie zijn fiscaal voordeel wil lijkt het me zelfs aannemelijker dat er meer lokaal gekocht zou worden aan producten die de Belgische economie meer opleveren.
Die MC worden net enkel in België gebruikt he.

En veel garages/bandencentrale's leven van bedrijfswagens

Die MC worden net enkel in België gebruikt he.

En veel garages/bandencentrale's leven van bedrijfswagens
Moesten er geen bedrijfswagens zijn zouden die ook werk hebben hoor, het is niet alsof mensen met een bedrijfswagen zonder bedrijfswagen geen nood zouden hebben aan een wagen.

Moesten er geen bedrijfswagens zijn zouden die ook werk hebben hoor, het is niet alsof mensen met een bedrijfswagen zonder bedrijfswagen geen nood zouden hebben aan een wagen.
Veel minder (zeker de wissel winter/zomerband) en die gaan ook niet naar de merkgarage's + veel minder nieuwe wagens

Maar bon, dat is het probleem he. We verwijten politiekers dat ze enkel op korte termijn denken. Maar als het over onszelf gaat dan handelen we net hetzelfde.

Het staat hier vol met berekeningen over hoeveel elkeens bedrijfswagen wel waard is. En hoeveel nettoloon er moet bijkomen omdat het gewoon ondenkbaar is dat een hervorming er voor zou zorgen dat we niet met dezelfde wagen meer zouden kunnen rijden, of dat deze wagen ook maar één optie minder zou hebben.
We zijn enkel voor een aanpassing wanneer het ons opbrengt. En of het in proportie is dat we rondrijden met een wagen die meer kost dan wat we (bruto dan nog) op een jaar verdienen, dat is een verworven recht dat we niet meer in vraag stellen.
Ja, dit dus hé. Kennelijk kunnen er in het hoofd van velen maar twee opties zijn: of je hebt een bedrijfswagen en bent sowieso voor dit systeem, of niet en dan zal je wel jaloers zijn en het willen afschaffen.

Een thread over fiscale hervormingen en de ene scheve vergelijking na de andere volgt om aan te tonen hoe onaantastbaar die bedrijfswagen is. Want hervormen mag, maar dan voor een ander.

Ik vraag mij af of de Belgische staat VAG-aandelen heeft eigenlijk.

Veel minder (zeker de wissel winter/zomerband) en die gaan ook niet naar de merkgarage's + veel minder nieuwe wagens
Maar auto's gaan altijd wel banden nodig hebben en onderhoud ook. Of dat nu door merkgarage's of onafhankelijke, de hoeveelheid werk gaat daar niet veel bij verschillen. (Integendeel, bedrijfswagen puren meestal het max uit de onderhoudintervallen terwijl particulieren wel wat voorzichtiger zijn met hun wagen). En gezien winterbanden in sommige omliggende landen verplicht zijn zal ook bij een particuliere markt wel nog wat aan bandenwissels gedaan worden.
Ja, dit dus hé. Kennelijk kunnen er in het hoofd van velen maar twee opties zijn: of je hebt een bedrijfswagen en bent sowieso voor dit systeem, of niet en dan zal je wel jaloers zijn en het willen afschaffen.

Een thread over fiscale hervormingen en de ene scheve vergelijking na de andere volgt om aan te tonen hoe onaantastbaar die bedrijfswagen is. Want hervormen mag, maar dan voor een ander.

Ik vraag mij af of de Belgische staat VAG-aandelen heeft eigenlijk.
Om dan in andere threads te moeten zien dat een bedrijfswagen eigenlijk niet veel meerwaarde is en de gebruiker eigenlijk serieus voor dat voordeel betaalt. De vraag is waar de bullshit verkocht wordt.

Maaltijdchecques gaan ons niet of amper meer eten doen kopen. Het enige fiscaal voordeel dat de consumptie drastisch de hoogte in jaagt zijn bedrijfswagens waar de meeste mensen veel duurdere auto's heeft dan ze zou hebben moesten ze het met nettoloon moeten betalen. Dat geld van die auto's gaat grotendeels naar het buitenland, vooral Duitsland mag blij zijn met ons fiscaal systeem. Moest het vrij besteed mogen worden door de werknemer ipv verplicht naar auto's gaan als ie zijn fiscaal voordeel wil lijkt het me zelfs aannemelijker dat er meer lokaal gekocht zou worden aan producten die de Belgische economie meer opleveren.
Huh?

Neen, iemand met MC's gaat niet meer eten kopen, maar die pakweg 150€ eten dat men ermee koopt, is wel 150€ minder van je loon dat je moet spenderen, en die gaat dan wel ergens anders uitgegeven worden.

Huh?

Neen, iemand met MC's gaat niet meer eten kopen, maar die pakweg 150€ eten dat men ermee koopt, is wel 150€ minder van je loon dat je moet spenderen, en die gaat dan wel ergens anders uitgegeven worden.
Maar het was dan ook een antwoord hierop:

Maar auto's gaan altijd wel banden nodig hebben en onderhoud ook. Of dat nu door merkgarage's of onafhankelijke, de hoeveelheid werk gaat daar niet veel bij verschillen. (Integendeel, bedrijfswagen puren meestal het max uit de onderhoudintervallen terwijl particulieren wel wat voorzichtiger zijn met hun wagen).
Dat zou mij straf lijken dat particulieren vaker op onderhoud gaan dan leasewagens.
Leasewagens staan er net bekend om dat die beter onderhouden zijn.
En gezien winterbanden in sommige omliggende landen verplicht zijn zal ook bij een particuliere markt wel nog wat aan bandenwissels gedaan worden.
Welke landen dan?
In Frankrijk enkel in bepaalde gebieden en je kan dat omzeilen door sneeuwkettingen mee te nemen, wat ik als particulier eerder zou doen dan winterbanden kopen voor die 2 weken per jaar dat het eens echt sneeuwt in ons land.
In Duitsland is het enkel verplicht in winterse omstandigheden, dus ga je daar niet op een sneeuwdag, dan kan je perfect met zomerbanden gaan.
Idem voor Luxemburg.
En in Nederland is het helemaal niet verplicht.

Dwaas ballonnetje: we geven iedereen één fiscaal aanslagjaar lang het recht om zijn wagen en gerelateerde onkosten te betalen met brutoloon zoals salariswagenchauffeurs het doen, dus autolening, (omnium)verzekering en brandstof aftrekken van het bruto belastbaar loon... om vervolgens tot de vaststelling te komen dat dit een immens, gigantisch gat in de schatkist slaat, al dat gewone plebs van arbeiders tot leerkrachten, politieagenten tot kassiersters die vaak ook een auto moeten hebben om tot op hun werk te geraken, maar die plots een pak minder belastingen betalen... ik schat een grootorde van miljarden, als je weet dat er naar de minderheid van salariswagenchauffeurs reeds 4 à 5 miljard belastingkorting gaat.

...

4 à 5 miljard lijkt me wel een heel optimistische inschatting voor naar schatting 700.000 bedrijfswagens (laat ons voor het gemak die allemaal als salariswagens rekenen).
En dan ga je er denk ik van uit dat heel dat bedrag als brutoloon uitbetaald wordt aan de huidige belastingschalen, dat geen enkel bedrijf een kilometervergoeding geeft voor woon-werk?

Daarbij, als je kijkt naar het totaalplaatje:
- met salariswagens krijg je om de 4 jaar 21% BTW op de aankoop van een duurdere wagen; als mensen er zelf 1 kopen zal dat gemiddeld misschien om de 8 jaar zijn op een goedkopere wagen: ~1000 € verlies per jaar
- brutoloon is 100% aftrekbaar van belastingen, tegen bedrijfswagens gemiddeld ~80%: geschat 600 € verlies per jaar
- VAA valt weg: ~1200 € verlies per jaar
- €10.000 kost bedrijfswagen per jaar wordt omgezet in ~ €7.400 brutoloon, dus "winst" €2600 sociale lasten e.d., plus €3700 belasting met de huidige schalen
Netto gewonnen: €3.500 per wagen dus 2,4 miljard als je zowel salariswagens als "echte" bedrijfswagens elimineert, vóór de extra kosten eigen aan aanpassing van de belastingschalen en als er geen kilometervergoeding voor woon-werk bij komt kijken (in dat laatste geval ga je eerder richting €2.300 winst per wagen, nog optimistisch gerekend)

- met salariswagens krijg je om de 4 jaar 21% BTW op de aankoop van een duurdere wagen; als mensen er zelf 1 kopen zal dat gemiddeld misschien om de 8 jaar zijn op een goedkopere wagen: ~1000 € verlies per jaar
Bij bedrijfswagen loopt de staat 35-50% van die BTW mis, bij privé aankoop wagen incasseert ze de BTW volledig, dus als je meegaat met de frequentie waarmee mensen auto's kopen komt het ongeveer op hetzelfde neer qua BTW inkomsten voor de staat.

Je veronderstelt impliciet natuurlijk ook dat de mensen niets anders gaan doen met dat vrijgekomen geld waar BTW op betaald moeten worden, wat ze vrij zeker wel zullen doen.

Misschien best dit topic hernoemen naar de bedrijfswagen topic want dat is zowat het enige waar hier nog over gepraat wordt.

Maar auto's gaan altijd wel banden nodig hebben en onderhoud ook. Of dat nu door merkgarage's of onafhankelijke, de hoeveelheid werk gaat daar niet veel bij verschillen. (Integendeel, bedrijfswagen puren meestal het max uit de onderhoudintervallen terwijl particulieren wel wat voorzichtiger zijn met hun wagen). En gezien winterbanden in sommige omliggende landen verplicht zijn zal ook bij een particuliere markt wel nog wat aan bandenwissels gedaan worden.

Om dan in andere threads te moeten zien dat een bedrijfswagen eigenlijk niet veel meerwaarde is en de gebruiker eigenlijk serieus voor dat voordeel betaalt. De vraag is waar de bullshit verkocht wordt.
Winterbanden op velg en zelf vervangen.
Uurtarief bij lokale garage is lager dan bij merkgarage's

En mensen rijden gigantisch veel nutteloze kilometers met hun gratis tankkaart dus veel meer banden, onderhoud en tankinkomsten voor de staat he :unsure:

Als we alle 'gesubsidieerde' zaken er zo zouden aangepakt worden, er zou heel veel geld vrij komen maar ook veel sectoren kapot gaan

En mensen rijden gigantisch veel nutteloze kilometers met hun gratis tankkaart dus veel meer banden, onderhoud en tankinkomsten voor de staat he :unsure:
Ik meen me te herinneren dat dit om gemiddeld 3000 privé kilometers extra ging, dat lijkt me totaal niet 'gigantisch veel'.

Ik meen me te herinneren dat dit om gemiddeld 3000 privé kilometers extra ging, dat lijkt me totaal niet 'gigantisch veel'.
Er leeft nogal fel de perceptie dat iedereen met een bedrijfswagen de hele avond niets anders doet dan tourtjes rijden omdat het toch gratis is.

Pp
Alles hangt af van de studie die aangehaald wordt. Ik dacht dat die van 3000 km eentje van de automobielfederatie was, wat natuurlijk niet een onbevooroordeelde partij is :)

Deze is van een neutralere bron:

Wat met de salariswagen?
De studie van de FOD Mobiliteit en Vervoer becijferde ook het aantal salariswagens: eind vorig jaar reden er 465.338 rond op onze wegen, oftewel een stijging van 4,5% tegenover het voorgaande jaar. Samen zijn zij goed voor gemiddeld 28.094 kilometer per wagen, zowat het dubbele van wat de gemiddelde personenwagen doet.
Maar: zomaar zeggen dat een salariswagen het dubbele van een "gewone" personenwagen rijdt, is onzin:
- langs de ene kant kan het NOG groter zijn, want ook een salariswagen is een personenwagen (dus trekt deze het gemiddelde omhoog)
- langs de andere kant vergelijk je een wagen die dagelijks ingezet wordt voor woon-werkverkeer met de "gemiddelde" wagen, dus ook de wagen van een gepensioneerde of oldtimers die vaak stil staan.

Toch lijkt het me niet vreemd om aan te nemen dat een salariswagen substantieel meer rijdt dan een gewone wagen. Gewoon al omdat het aantal kilometers woon-werk er veel minder toe doet en dat de jobkeuze beïnvloedt.

Terug
Bovenaan