Dwaas ballonnetje: we geven iedereen één fiscaal aanslagjaar lang het recht om zijn wagen en gerelateerde onkosten te betalen met brutoloon zoals salariswagenchauffeurs het doen, dus autolening, (omnium)verzekering en brandstof aftrekken van het bruto belastbaar loon... om vervolgens tot de vaststelling te komen dat dit een immens, gigantisch gat in de schatkist slaat, al dat gewone plebs van arbeiders tot leerkrachten, politieagenten tot kassiersters die vaak ook een auto moeten hebben om tot op hun werk te geraken, maar die plots een pak minder belastingen betalen... ik schat een grootorde van miljarden, als je weet dat er naar de minderheid van salariswagenchauffeurs reeds 4 à 5 miljard belastingkorting gaat.
Dit is natuurlijk niet houdbaar, dus het volgende jaar schaffen we het daarna af voor iedereen: enkel nog verloning in brutoloon.
Huidige salariswagenchauffeurs verliezen op die manier niet meer of minder dan iemand anders. Eindelijk een eerlijker fiscaal systeem...
Nu nog iets doen aan vermogens- versus arbeidsinkomsten...
Uiteraard is dit allemaal fictie, ik voorspel dat er weinig tot niets gaat gebeuren, een spreekwoord om verbazing uit te drukken is dat de olifant een muis baart... maar met Vincent Van Peteghem hebben we al een grijze muis als minister van Financiën, als die iets produceert, zal het gegarandeerd en zonder verassing een grijze muis zijn.
Dit is natuurlijk niet houdbaar, dus het volgende jaar schaffen we het daarna af voor iedereen: enkel nog verloning in brutoloon.
Huidige salariswagenchauffeurs verliezen op die manier niet meer of minder dan iemand anders. Eindelijk een eerlijker fiscaal systeem...
Nu nog iets doen aan vermogens- versus arbeidsinkomsten...
Uiteraard is dit allemaal fictie, ik voorspel dat er weinig tot niets gaat gebeuren, een spreekwoord om verbazing uit te drukken is dat de olifant een muis baart... maar met Vincent Van Peteghem hebben we al een grijze muis als minister van Financiën, als die iets produceert, zal het gegarandeerd en zonder verassing een grijze muis zijn.