Blind Gekocht 2023

Ik denk eerder uit de gemoedsrust dat je niet na x aantal jaren nog eens wil/"moet" verhuizen?
Verhuizen met kinderen < verhuizen zonder kinderen. Verbouwen hetzelfde verhaal: je wil de grootste miserie toch achter de rug als je eraan begint. Dat lukt niet altijd en iedereen heeft een ander budget. Het lukt dus ook zoals @Didymus aangeeft.

De mentaliteit is toch anders ivgl met 30j geleden. Mijn ouders kochten toen het huis waar ik en mijn ma nu nog wonen. Dat was toen een krot, gekocht voor een dikke 30k. ik was toen 5. Er is dan grondig gerenoveerd en over de loop van de jaren erna zijn er beetje bij beetje andere kamers gerenoveerd naargelang er bijgespaard was. en huis kopen en renoveren was een meerjarenplan en tegen dat alles in orde was waren mijn ouders al bijna 45 jaar.
Nu begint men amper met werken en men wil al een huis met alles erop en eraan dat tot in de puntjes is afgewerkt. Waarom niet klein beginnen met het budget dat je hebt en dan aan je eigen huis werken over de loop van jaren.

De mentaliteit is toch anders ivgl met 30j geleden. Mijn ouders kochten toen het huis waar ik en mijn ma nu nog wonen. Dat was toen een krot, gekocht voor een dikke 30k. ik was toen 5. Er is dan grondig gerenoveerd en over de loop van de jaren erna zijn er beetje bij beetje andere kamers gerenoveerd naargelang er bijgespaard was. en huis kopen en renoveren was een meerjarenplan en tegen dat alles in orde was waren mijn ouders al bijna 45 jaar.
Nu begint men amper met werken en men wil al een huis met alles erop en eraan dat tot in de puntjes is afgewerkt. Waarom niet klein beginnen met het budget dat je hebt en dan aan je eigen huis werken over de loop van jaren.
Dit en dit en dit ... in combo met geschift wordende huizen prijzen door de crisissen en tekorten.

Naast me 2 HOB nieuwbouw dicht op elkaar ... 120m2 woonopp. 50m2 tuin, 20m2 parking vooraan, geen kelder waskot tuinhuis carport garage ... berging in mini technisch kot. Alles basic, wel zonnepanelen en warmtepomp (1 kleintje van 4-6KW).
Geen tuinaanleg bij! Op 15km van een stad.

Prijs? 500 000€! welkom in vandaag.

Laatst bewerkt:

Moet je tegenwoordig niet binnen de x aantal jaar gerenoveerd hebben? De eisen op dat vlak zijn toch ook veel strenger geworden.

Verhuizen met kinderen < verhuizen zonder kinderen. Verbouwen hetzelfde verhaal: je wil de grootste miserie toch achter de rug als je eraan begint.
Dat geldt voor nog vele zaken in het leven. Studeren is makkelijker zonder kinderen, carrière maken idem en verre reizen maken zeker, maar toch krijgen velen het - al dan niet uit noodzaak - voor elkaar mét.

Misschien kijk ik er zelf anders naar omdat mijn vriendin en ik snel aan kinderen zijn begonnen omdat we in een (medische) nu-of-nooit-situatie zaten. Natuurlijke is een stabiele woonsituatie te verkiezen, maar de verwachting dat je vóór je dertigste in je droomhuis kan intrekken mag toch serieus wat getemperd worden.

Dat geldt voor nog vele zaken in het leven. Studeren is makkelijker zonder kinderen, carrière maken idem en verre reizen maken zeker, maar toch krijgen velen het - al dan niet uit noodzaak - voor elkaar mét.

Misschien kijk ik er zelf anders naar omdat mijn vriendin en ik snel aan kinderen zijn begonnen omdat we in een (medische) nu-of-nooit-situatie zaten. Natuurlijke is een stabiele woonsituatie te verkiezen, maar de verwachting dat je vóór je dertigste in je droomhuis kan intrekken mag toch serieus wat getemperd worden.
Dat is mogelijk als je een (zeer) grote zak geld van thuis mee krijgt of je hebt beiden een maandloon van 6K+ waardoor je een zeer grote lening kan aangaan.

In mijn hoofd zit dat nog altijd ergens tussen de 300K en 400K maar hoe meer ik dat soort programma's zie, hoe meer ik denk dat ik enorm aan het onderschatten ben.
Je zou de uitzondering zijn op de basisregel van de vastgoedhandel:

De verkoper overschat de waarde van zijn eigendom en de koper onderschat de kracht van zijn budget.

Altijd :)

Je kan niet én in Erpe Mere wonen én 3 slaapkamers én lage EPC én grote tuin én instapklaar én garage én... verwachten voor slechts 315k...
Als ze dat allemaal willen, moeten ze maar zorgen voor voldoende centjes..
Bon, het ligt in een gemeente net naast Erpe-Mere en de tuin is niet supergroot maar het tikt verder wel all hokjes aan en ligt onder budget: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/herzele/9550/10495524

Of:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/lede/9340/10474519 in die tuin heb je wel ruimte voor een moestuin

Laatst bewerkt:
Het is en blijft TV natuurlijk dus moesten ze van de eerste keer het juiste huis vinden dan is er voor de kijker ook weinig aan.

En het is al onder optie. Het is niet omdat je 1 tegenvoorbeeld hebt, een buitenkansje, dat wat we hier zeggen niet meer klopt.
Ik zie toch anders wat opties staan voor dat budget in die regio, zonder dat het aftandse krotten zijn... Dat die dingen snel verkopen zal best zo zijn maar ok, daar hebben ze dan een topmakelaar voor he...

Jij doet die 315 af als een budget waarmee je je hoogstens een garagebox kan permitteren in die regio. Terwijl dat verloren gat in een uithoek van OVL helemaal geen dure regio blijkt te zijn. 'T is niet dat ze met hun budget in Sint-Martens-Latem zoeken.

Ik begin dit seizoen wel al beu te worden eigenlijk. De hoeveelste keer is dit nu al hetzelfde liedje? Onrealistisch budget vs eisen, "we vinden echt niets na maanden zoeken", "we moeten hen echt wel confronteren en het hen laten inzien", "we gaan maar x% van de eisen kunnen invullen".

Shit zeg, op de duur lijkt met meer op een sociale interventieprogramma dan iets anders... Selecteer dan anders zodat je tenminste wel gewoon iets leuk kan doen?
Al dat drama zorgt ervoor dat ik geen zin meer heb om te kijken. Ik snap wel dat dat het punt is van het programma maar ik wil gewoon zien wat mensen kunnen krijgen voor een bepaald budget. Al de rest is voor mij gewoon filler.

Ik ben afgehaakt nadat die vrouw vorige keer begon te klagen over de rondellen rond de deurklink... Als ik dan het filmpje zag van die man die deze week 'ontploft' heb ik daar geen spijt van.
Het is jammer, want het is een goed format met leuke presentatie, maar op deze manier stoor ik mij meer dan dat ik ontspannen tv kijk :crazy:.

Je zou de uitzondering zijn op de basisregel van de vastgoedhandel:

De verkoper overschat de waarde van zijn eigendom en de koper onderschat de kracht van zijn budget.

Altijd :)

Ik ben zeer nuchter en vrij conservatief. Ik beschrijf het zoals het is he. Als ik zie wat voor prijzen gevraagd en betaald worden, dan denk ik echt wel dat ik onderschat. Dat klein huisje van 215K voor die alleenstaande moeder en ziek kind staat letterlijk op 200 meter van mijn deur he :)

Het is makkelijk om te oordelen over een quote zonder de context ervan te zien.

Die kerel doet tuinonderhoud in Tervuren en omgeving... Veel expats en veel villawijken met grote tuinen dus dat is een goede regio voor zijn onderneming. Tervuren ligt pal langs de Brusselse ring en het huis dat ze daar in Elewijt hadden gevonden mag dan misschien volgens Google Maps op 23 minuten van Tervuren liggen maar het zal in werkelijkheid vaak veel langer duren om vanuit Elewijt naar Tervuren te bollen.

Ik ben zelf uit die regio afkomstig en weet dat in de Brusselse rand de exacte locatie een enorm verschil kan maken naar bereikbaarheid.

Elewijt Tervuren is net toevallig goed doenbaar zonder op de ring te moeten als je via Steenokkerzeel rijdt. Gecombineerd met het feit dat als je dan je eigen uren kan kiezen? Valt allemaal wel mee.

Ik kan de aanpak van het Blind Gekocht team wel appreciëren.

De harde confrontatie met de realiteit. De broodnodige traantjes, weglopen, boos worden, ... om daarna hopelijk een haalbaar plan uit te voeren.

Het is makkelijk om te oordelen over een quote zonder de context ervan te zien.

Die kerel doet tuinonderhoud in Tervuren en omgeving... Veel expats en veel villawijken met grote tuinen dus dat is een goede regio voor zijn onderneming. Tervuren ligt pal langs de Brusselse ring en het huis dat ze daar in Elewijt hadden gevonden mag dan misschien volgens Google Maps op 23 minuten van Tervuren liggen maar het zal in werkelijkheid vaak veel langer duren om vanuit Elewijt naar Tervuren te bollen.

Ik ben zelf uit die regio afkomstig en weet dat in de Brusselse rand de exacte locatie een enorm verschil kan maken naar bereikbaarheid.

Die kerel is zo'n typisch geval die van beide walletjes wil eten. Een typisch geval die denkt dat hij als enige ter wereld alle voordelen kan combineren, zonder ergens in te boeten. Hij denkt dat hij het warm water heeft uitgevonden. Precies de ziekte van deze tijd.

Concreet: meneer wil wel de dikke villabewoners in Tervuren als cliënteel, meneer wil niet ver rijden naar dit cliënteel maar meneer wil dan weer niet de prijzen betalen voor vastgoed in deze regio "want het is er zo duur voor wat je slechts krijgt". No shit Sherlock, dat is namelijk de directe reden waarom je daar je welgesteld cliënteel hebt. :sarcastic:

1+1=2 zeker? Dat was vroeger zo, dat is in 2023 zo en dat zal nog wel een tijdje zo blijven.

Terug
Bovenaan