Blind Gekocht 2023

Kijk, ze heeft nu met 210K een huis waar ze absoluut kan starten met vlotte bereikbaarheid naar Gent (zeker UZ en omgeving, maar in zijn geheel perfect haalbaar). Door het concept van het programma heeft ze ook een serieuze meerwaarde voor die 210K gekregen. Gevolg is dat ze 210K betaalt, maar haar huis op vandaag al meer waard is.

Als ze echt beter wil zitten kan ze met een verhoogd budget op zoek gaan. Tot die tijd betaalt ze af aan iets dat van haar is, en zit ze zeker OK. Blijft win-win.
Idd, binnen zoveel jaar kan ze nog steeds verkopen... Maar best mogelijk dat ze in deze regio blijft als ze het hier een kans geeft. Dat heb ik nu ook na 3 jaar hier wonen (na 24 jaar Melle in m'n thuis, en 22 jaar Gent) en aankoop auto. En geloof me, was even dik jaar of 2 wennen hoor inclusief corona na 22 jaar stad ... Nu kan Gent me den boom in, geef me maar rust en meer natuur vlakbij... Da's persoonlijk natuurlijk.
Veel liever Gavere dan Evergem Wondelgem ofzo zulle, tis hier mooi en groen dus ... die kanaalzone boven Gent, bah.
Drongen Afsnee en De Pinte etc zijn dan mooier, maar duur en wat luxe gemeentes met Gent en Latem nabij. Eke-Nazareth is ook al ferm duur aan het worden.
Heusden Destelbergen, leuk! Met elo fiets langs de Schelde naar Gent, maar .... man dure grap aan worden daar ... Melle(mijn thuisgemeente) en Merelbeke gaan nu rond hun centra ook al vrij duur ...

Laatst bewerkt:
Een hilarische twist vandaag. Sleutels krijgen van de nieuwe woning en dat blijkt een krot van de jaren 60, met achteraan Vlaamse koterijen en zelfs een duivenkot. Het koppel ziet het niet zitten en dan blijkt dat zelfs dat al te hoog gegrepen is voor het budget van 350.000 euro *slik* Het wordt dus nog minder (maar die ontknoping is er pas volgende week).

Het koppel zocht wel een woning met een tuin van 5-6 are, dus dat is sowieso al een harde noot voor dat budget.

De huizenmarkt is moeilijk, maar soms stel ik mij hier toch vragen. Die mensen vragen ocharme een huis met een niet te kleine tuin. Meiske wil ruimte voor een kleine serre en een moestuintje, dat moet dus niet ‘super groot’ zijn. Om dan te beginnen over ‘je moet realistisch zijn’ vind ik toch wel er een beetje - beetje - over. Uiteindelijk zijn zij hoe veel jonge kopers zijn op dit moment. Ik snap dat het concept van het programma is ‘we zoeken zelf maar vinden niks, help!’ maar er is precies geen énkel budget waar die nog iets mee kunnen.

Een hilarische twist vandaag. Sleutels krijgen van de nieuwe woning en dat blijkt een krot van de jaren 60, met achteraan Vlaamse koterijen en zelfs een duivenkot. Het koppel ziet het niet zitten en dan blijkt dat zelfs dat al te hoog gegrepen is voor het budget van 350.000 euro *slik* Het wordt dus nog minder (maar die ontknoping is er pas volgende week).

Het koppel zocht wel een woning met een tuin van 5-6 are, dus dat is sowieso al een harde noot voor dat budget.
Hun budget was volgens mij maar 315k euro.

Hun budget was volgens mij maar 315k euro.
Het is idd nog krapper zie ik nu;

De huizenmarkt is moeilijk, maar soms stel ik mij hier toch vragen. Die mensen vragen ocharme een huis met een niet te kleine tuin. Meiske wil ruimte voor een kleine serre en een moestuintje, dat moet dus niet ‘super groot’ zijn. Om dan te beginnen over ‘je moet realistisch zijn’ vind ik toch wel er een beetje - beetje - over. Uiteindelijk zijn zij hoe veel jonge kopers zijn op dit moment. Ik snap dat het concept van het programma is ‘we zoeken zelf maar vinden niks, help!’ maar er is precies geen énkel budget waar die nog iets mee kunnen.
Corona (vraag naar tuin), inflatie en prijzen bouwmaterialen maakt het zeer moeilijk op dit moment. Desalniettemin een kanttekening:
- mensen krijgen een instapklaar huis en moeten geen enkel weekend er in werken. De meeste mensen die ik ken hebben op jonge leeftijd geleidelijk verbouwd en veel weekends in gewerkt.
- je kan iemand anders zijn rekening niet maken, maar dat laatste koppel woont in een relatief groot modern (huur)huis, niet het meest effectief om extra te sparen of als referentie voor een betaalbare woning
- je krijgt sowieso al iets extra voor je geld, dus je moet ook verder kunnen kijken dan 1-2 jaar

Tot slot, het blijft een tv programma, het belangrijkste is daarbij dat mensen kijken

Ruime woning met drie slaapkamers en een tuin van een paar honderd vierkante meter. 315k in Erpe-Mere. Nee.

Ruime woning met drie slaapkamers en een tuin van een paar honderd vierkante meter. 315k in Erpe-Mere. Nee.
Inderdaad, zoals ze aantoonden in het programma zit je al snel aan 380-420k.
Hun verhaal van dat overbieden klopt eveneens. Genoeg voorbeelden gezien van woningen die online komen voor 380k en effectief verkocht werden voor 430-450k…

Zonder budget wordt alles moeilijk, hé. 315k is tegenwoordig niets of je moet gaan voor een appartement, een (te renoveren) kleiner huis of uitwijken naar de uithoeken van België.

Trouwens 315k als koppel, dat is bijzonder weinig. Dat wil zeggen dat ze amper eigen inbreng hebben en/of een laag loon. Sommige mensen moeten inderdaad een reality check krijgen.

Je kan niet én in Erpe Mere wonen én 3 slaapkamers én lage EPC én grote tuin én instapklaar én garage én... verwachten voor slechts 315k...
Als ze dat allemaal willen, moeten ze maar zorgen voor voldoende centjes..

Als ze niet willen afwijken van hun eisen zullen ze de huurmarkt moeten opgaan en wat verder doorsparen voor hun droomhuis.

Anyway, ik moet de aflevering nog zien

Ik begin dit seizoen wel al beu te worden eigenlijk. De hoeveelste keer is dit nu al hetzelfde liedje? Onrealistisch budget vs eisen, "we vinden echt niets na maanden zoeken", "we moeten hen echt wel confronteren en het hen laten inzien", "we gaan maar x% van de eisen kunnen invullen".

Shit zeg, op de duur lijkt met meer op een sociale interventieprogramma dan iets anders... Selecteer dan anders zodat je tenminste wel gewoon iets leuk kan doen?

Dat van Brugge zijn nu toch wel heel fel aan het uitsmeren over verschillende afleveringen, of vergis ik mij?

Ik begin dit seizoen wel al beu te worden eigenlijk. De hoeveelste keer is dit nu al hetzelfde liedje? Onrealistisch budget vs eisen, "we vinden echt niets na maanden zoeken", "we moeten hen echt wel confronteren en het hen laten inzien", "we gaan maar x% van de eisen kunnen invullen".

Shit zeg, op de duur lijkt met meer op een sociale interventieprogramma dan iets anders... Selecteer dan anders zodat je tenminste wel gewoon iets leuk kan doen?

En volgens mij krijgen de kandidaten een bonus als ze voor de camera zagen en klagen. Die man (naam ontglipt me) die "door het lint ging" was even overtuigend als een aflevering van de buurt politie.

En volgens mij krijgen de kandidaten een bonus als ze voor de camera zagen en klagen. Die man (naam ontglipt me) die "door het lint ging" was even overtuigend als een aflevering van de buurt politie.

100% zeker van dat dat zo wordt afgesproken met de deelnemers hoor. "Wees maar goed negatief in de beginfase, en lekker positief bij oplevering".

Een van de plezantste dingen aan dit programma is toch ook gewoon al die verschillende huizen van binnen zien. Dat ene met de tekening/schilderij in de hal van de grond tot bovenaan de trap, echt fantastisch.

315k voor een huis met tuin is echt weinig tegenwoordig, zeker rekening houdende met het feit dat je of een instapklaar huis wil of een renovatie wil afgerond hebben. 415k lijkt me dan een minimum. Ik begrijp wel dat het allemaal héél frustrerend is, maar de evidentie dat huiseigenaar worden een logische stap is in het burgerlijke bestaan lijkt me toch aan het vervagen. Ik heb geen glazen bol, maar in andere landen is huiseigenaar zijn niet de norm en wordt er veel vaker gehuurd. Nadeel daarvan is dat je huur gaat moeten blijven betalen tot je in een kist belandt. Als je 55 bent en je lening is afbetaald heb je plots een héél ruim budget dat elke maand vrijkomt. Dan is het nog cashen tot je op pensioen gaat, waar je terugvalt op je pensioen maar waar het maandelijkse budget niet wordt bezwaard met een hypothecaire lening. Wat kort door de bocht als het scenario dat velen voor ogen hebben, maar daar komt het wel op neer.

315k voor een huis met tuin is echt weinig tegenwoordig, zeker rekening houdende met het feit dat je of een instapklaar huis wil of een renovatie wil afgerond hebben. 415k lijkt me dan een minimum.

Het doet me vaak ook wel afvragen hoeveel ons huis nu waard zou zijn. Indertijd in 2008 gekocht voor 250K, ondertussen voor iets van een 130K aan verbouwingen gedaan. 3 slaapkamers, mooie volledig nieuwe badkamer met topmaterialen, mooie nieuwe ruime keuken, grote leefruimte beneden (ook beneden volledig gerenoveerd met goede afwerking en materialen), garage, recent ook zonnepanelen met laadpaal op komst, dat alles op 1500 vierkante meter. Ligging in Gavere, niet DE allerduurste gemeente maar verre van de goedkoopste, interessant tov nabijheid snelwegen en in dorp met alle nodige winkels, station etc nabij.

In mijn hoofd zit dat nog altijd ergens tussen de 300K en 400K maar hoe meer ik dat soort programma's zie, hoe meer ik denk dat ik enorm aan het onderschatten ben.

Wat is dat toch met het idee dat je eerst in je droomhuis moet wonen alvorens aan kinderen te beginnen? Alsof die kinderen daar een moer om zullen geven.

Ik heb de eerste 6 jaar van mijn leven doorgebracht in een klein huurhuis, mijn oudste kinderen enkele jaren in een huurappartement en iedereen is ok. Zo kleinburgerlijk allemaal.

Wat is dat toch met het idee dat je eerst in je droomhuis moet wonen alvorens aan kinderen te beginnen? Alsof die kinderen daar een moer om zullen geven.

Ik heb de eerste 6 jaar van mijn leven doorgebracht in een klein huurhuis, mijn oudste kinderen enkele jaren in een huurappartement en iedereen is ok. Zo kleinburgerlijk allemaal.
Ik denk eerder uit de gemoedsrust dat je niet na x aantal jaren nog eens wil/"moet" verhuizen?

Terug
Bovenaan