Bouwgrond + prefabwoning

Affinity

Active member
Er staat in mijn regio een bouwgrond redelijk betaalbaar geprijsd.
Bouwen in deze tijden lijkt mij dan weer redelijk onbetaalbaar.

Is een prefabwoning iets dat een nieuwbouw betaalbaar maakt? Iemand ervaring hiermee?
Ik vond wel enkele sites met een “catalogus” aan woningen. Dat ging soms over 200k inclusief btw. Das wel vrij weinig lijkt mij, als je dan een grond hebt voor 130k…zou je dan een nieuwbouw hebben voor 330k (inclusief btw…).

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie.

De prefabwoningen die ik vond van die prijs waren dan wel vrij klein, maar als ge tot 4-500k kunt gaan dan lijkt daar nog wel wat speling op te zitten. Tenzij de cataloguswoningen allemaal zo klein zijn en een “custom” design dan plots weer bakken meer kost…..

Ervaringen? Of iemand met meer kennis die hier wat meer over kan toelichten?

Standaard lastenboek is enorm beperkt. Denk aan: één stopcontact en lichtpunt per kamer. De goedkoopste laminaat, enzovoort.

Van zodra je afwijkt ga je erg gekke prijzen zien. Ik durf er geen getal op plakken, maar een lichtpunt extra kost je gewoon belachelijk veel.

De marges op de ‘meerverkoop’ zijn gewoon enorm hoog. Daar zit hun verdienmodel, wat uiteraard begrijpelijk is.

Standaard lastenboek is enorm beperkt. Denk aan: één stopcontact en lichtpunt per kamer. De goedkoopste laminaat, enzovoort.

Van zodra je afwijkt ga je erg gekke prijzen zien. Ik durf er geen getal op plakken, maar een lichtpunt extra kost je gewoon belachelijk veel.

De marges op de ‘meerverkoop’ zijn gewoon enorm hoog. Daar zit hun verdienmodel, wat uiteraard begrijpelijk is.
Hangt ook af van welke bouwpromotor.
Heb een tijdje naar Hyboma huizen gekeken en die hun lastenboek valt nog best mee in vergelijking met anderen.
Maar het is een feit dat je niet veel waar voor je geld krijgt.

Recent nog een grappige gezien bij iemand. Een waarborgzegel op de elektrische kast. Iets aanpassen? Elektricien bellen.

Fuckers :'D

Heb ook al reclame zien passeren met opmerkelijk lage prijzen.

Geen idee in hoeverre dit afwijkt van de echte prijs die je op het einde van rit betaalt.

Recent nog een grappige gezien bij iemand. Een waarborgzegel op de elektrische kast. Iets aanpassen? Elektricien bellen.

Fuckers :'D

Maakt niet zoveel uit, want je mag niets veranderen zonder herkeuring.
Officieel dan, want ik heb in mijn kast ook al wat kringen van fase gewisseld ed. Moest Fluvius zijn werk nu eens doen was dat wss niet nodig.

Heb ook al reclame zien passeren met opmerkelijk lage prijzen.

Geen idee in hoeverre dit afwijkt van de echte prijs die je op het einde van rit betaalt.
Wat bij veel SOD's gedaan wordt is de basis extreem laag zetten omdat ze toch weten dat er nog 'keuzes' gemaakt moeten worden. Een zeer basic keukentje van 12.000 € of een vloertegel van 45 €/M2. Vloerafwerking in de slaapkamers etc zijn in de basis vaak ook nog niet voorzien. Allemaal zaken die de rijst kunstmatig 30 a 50k goedkoper doen lijken. Dan komen er nog de aansluiting van de nutsvoorzieningen bij, architecten kosten etc etc.

Zo'n modulaire woning vind ik wel interessant. Deze wordt in een fabriek gemaakt en een paar maandjes later al klaar voor levering.

Ziet er niet slecht uit.

Wat bij veel SOD's gedaan wordt is de basis extreem laag zetten omdat ze toch weten dat er nog 'keuzes' gemaakt moeten worden. Een zeer basic keukentje van 12.000 € of een vloertegel van 45 €/M2. Vloerafwerking in de slaapkamers etc zijn in de basis vaak ook nog niet voorzien. Allemaal zaken die de rijst kunstmatig 30 a 50k goedkoper doen lijken. Dan komen er nog de aansluiting van de nutsvoorzieningen bij, architecten kosten etc etc.

Het klopt zeker dat er lastenboeken zijn die (te) basic zijn waarna quasi steeds meerprijzen volgen.

Maar... een tegel van 45€/m² is echt niet "basic", daarvoor hebt ge een deftige 60x60 tegel. En bij sommige keukenbouwers hebt ge voor 12k wel degelijk een deftige keuken, niet met graniet en Siemens toestellen uiteraard, maar sommige mensen verwachten dat ook niet.

Dus dat een extreem lage basis noemen is toch wat scheefgetrokken, tenzij uw basis natuurlijk gietvloeren, Xinix-deuren en een keuken van 30k zijn. Maar dat is niet wat de doorsnee bouwer standaard verwacht.

Het klopt zeker dat er lastenboeken zijn die (te) basic zijn waarna quasi steeds meerprijzen volgen.

Maar... een tegel van 45€/m² is echt niet "basic", daarvoor hebt ge een deftige 60x60 tegel. En bij sommige keukenbouwers hebt ge voor 12k wel degelijk een deftige keuken, niet met graniet en Siemens toestellen uiteraard, maar sommige mensen verwachten dat ook niet.

Dus dat een extreem lage basis noemen is toch wat scheefgetrokken, tenzij uw basis natuurlijk gietvloeren, Xinix-deuren en een keuken van 30k zijn. Maar dat is niet wat de doorsnee bouwer standaard verwacht.
Dan zullen andere bedrijven met nog lagere budgetten werken wellicht.

Onze standaard budgetten zijn zoals ik ze vermeld heb. En dan heb je een zeer goede basis waarbinnen al best veel mogelijkheden zijn.
Maar onze ervaring is ook dat de keukens bij onze nieuwbouw tak toch meestal naar 15-20k gaan en de vloeren aan 60€/m2
Bij onze 'op maat' woningen en totaal renovaties liggen die bedragen vaak nog hoger.

Zo'n modulaire woning vind ik wel interessant. Deze wordt in een fabriek gemaakt en een paar maandjes later al klaar voor levering.

Ziet er niet slecht uit.

Zo staan er hier een paar in de buurt.. na een paar jaar is de noordgevel volledig groen uitgeslagen met algen en mos 😅

Zo staan er hier een paar in de buurt.. na een paar jaar is de noordgevel volledig groen uitgeslagen met algen en mos 😅
Dat is natuurlijk niet persé gelinkt met Skilpod prefabs maar door die "houten" afwerkingen die je steeds vaker ziet.
Die worden inderdaad snel vuil / verkleuren gemakkelijk als ik ze bekijk bij vele huizen.

Groen/geel uitgeslagen zie ik ook met crepi.
Hell, onze paarse gevelsteen heeft ook last van mosgroei aan de hoekjes aan de noordkant.

Daaraan zie je natuurlijk niets van de kwaliteit van een gebouw...

On-topic: een "prefabwoning" is niet per se beter of slechter dan een niet-prefabwoning.
Er zijn bekende prefabbers, zoals Danilith, minder bekende "systeembouwers" zoals een Quackels. Doorgaans zijn er structurele beperkingen en kan je bepaalde "features" niet gebruiken doordat hun bouwsysteem dat niet toelaat. Als je wensen daar perfect binnen passen gaat dit waarschijnlijk veruit de goedkoopste manier van bouwen zijn, gewoon door de schaalvoordelen. Wil je iets daarbuiten, wordt dat snel heel moeilijk tot onmogelijk.
Er zijn veel tussenstappen tussen "steen per steen" (of balk per balk) en prefab.
Veel grotere houtskeletbouwers steken je muren (al dan niet met ramen en bekleding) helemaal in elkaar in hun loods, en zetten het op een week of drie wind-waterdicht.
Er zijn ook CLT bouwers, en containerbouwers.

Bij een onafhankelijke architect gaat ineens alles mogelijk zijn, totdat je dan de berekeningen van de stabiliteitsingenieur binnen krijgt en merkt dat die overhang van 3 meter en dat extra uitsteekje van een meter misschien toch niet zo'n geweldig plan was.
Veel complexe elementen (en dan heb ik het over dingen als een oversteek, grote raampartij, een dakkapel, of zelfs gewoon een plat dak) hangen enorm af van correcte uitvoering. Laat dat nu net hetgeen zijn dat heel moeilijk op voorhand in te schatten is of dat goed gebeurt. Daar hebben doorgaans systeembouwers een voordeel omdat dat gewoon machinaal gemaakt is en perfect past.

Wat ik vooral gemerkt heb met onze eigen bouw alsook bijna iedere bouw in mijn omgeving (die ik dus regelmatig passeer en vrij goed kon "opvolgen") is dat de ruwbouw ongeacht de manier van bouwen altijd erg vooruit gaat.
De tijd en het detailwerk kruipt vooral in al de rest. En dat ga je doorgaans altijd hebben.

Zoek iets uit waar je je enorm goed bij voelt. Lees je in. Praat met een architect over al de details die ze oh zo graag negeren.
En dan maakt het doorgaans minder uit hoe je juist dat gebouw neerplant, mits alles goed gebeurt.

Terug
Bovenaan