Brandstichting in kleuterscholen nav seksuele opvoeding Evras

Het is voor mij trouwens ook absoluut geen probleem dat die moslima's daar vreedzaam staan te protesteren. Dat toont aan dat er voor hen blijkbaar een probleem is, en dan kan je daar in ieder geval over praten.

Wat wel extra wrang is hier, is dat de scholen gewoon doen wat hen wordt opgedragen door de overheid. Dus ja, als je niet akkoord bent moet je protest gericht zijn op de overheid, niet op de individuele scholen (en natuurlijk in geen enkel geval met geweld). De overheid mag ook niet verwachten dat de scholen dan maar dat protest gaan aanpakken of bespreken op een of andere manier.

Maar goed, het zal wel over een minderheid gaan die tegen Evras is, en die moet zich maar schikken naar de meerderheid die pro is.

Het is voor mij trouwens ook absoluut geen probleem dat die moslima's daar vreedzaam staan te protesteren. Dat toont aan dat er voor hen blijkbaar een probleem is, en dan kan je daar in ieder geval over praten.
Dat zijn toch katholieke scholen? Vind jij dat dan normaal dat daar moslims staan te protesteren (ook al is het vreedzaam), over de inhoud van seksuele opvoeding?

Eventjes de rollen omdraaien. Laat eens enkele katholieken protesteren in Afghanistan, tegen de inhoud van de (taliban)scholen.
Hoe ver gaan die komen, denk je?

Ik heb geen zin om er teveel over te discussiëren, maar wat ik bedoelde was het intellectuele niveau van "het staat mij niet aan dus ik steek het in brand / maak het kapot". Dat is het intellectuele niveau van een kind.

Een boek in brand steken is voor mij ook geen meningsuiting (van een volwassen persoon), maar een provocatie. Een volwassen meningsuiting is gewoon zeggen "wat hier instaat vind ik x of y". Boeken verbranden doet me ook instant denken aan nazisme. Maar bon, dat is off-topic, het gaat hier over Evras en scholen.

Fair enough. Een symbool in brand steken is inderdaad provoceren bij uitstek, maar wat mij betreft zijn mensen vrij om te provoceren wanneer het anderen geen kwaad doet, en dat kan je omwille van het sociaal en economisch belang (waarde gebouw) van een school niet zeggen.
Vlaggen en boeken zijn iets geheel anders. De Nazi's staken hele bibliotheken in brand met als doel de kennis/inhoud ervan uit te roeien, dat is nog iets anders.

Wat de ouders in dit verhaal echter willen bereiken met een school in brand te steken ontgaat me volkomen... je bent in België niet schoolplichtig, je bent leerplichtig. Het staat die ouders ongeacht hun religie of politieke inspiratie vrij om hun eigen onderwijs te voorzien voor hun kinderen (of dat een goed ding is betwijfel ik ten zeerste).

Intellectueel niveau ligt inderdaad laag aangezien het niet de scholen zelf zijn die de leerplaninhouden bepalen, anderzijds is het wél weer het meest proximale symbool ervoor, de gebouwen van het ministerie van onderwijs liggen doorgaans niet bij de deur om te gaan protesteren.

Dat zijn toch katholieke scholen? Vind jij dat dan normaal dat daar moslims staan te protesteren (ook al is het vreedzaam), over de inhoud van seksuele opvoeding?

Eventjes de rollen omdraaien. Laat eens enkele katholieken protesteren in Afghanistan, tegen de inhoud van de (taliban)scholen.

Waar haal je dat vandaan? Op de enige foto met een indicatie waar het om gaat staat "enseignement officiel", m.a.w. publiek onderwijs en dus niet katholiek.

Kijk eens beter naar de foto en het onderschrift, en lees dan het artikel eens.
1. Franse Gemeenschap keurde het decreet goed: staat los van katholieke scholen of niet
2. Betoging voor het parlement van vorige week

Dit is al de tweede overhaaste conclusie die je trekt.

@TRUMP ik heb ook nergens gelezen dat het over katholieke scholen zou gaan
Ok daar heb ik dan te makkelijk van uit gegaan.

Maar los daarvan. Het mogen nu nog staats scholen zijn....
Laat ons eens in een staatsschool van Irak gaan betogen naar de inhoud van het leerplan. Hoever geraken we?
Kijk eens beter naar de foto en het onderschrift, en lees dan het artikel eens.
1. Franse Gemeenschap keurde het decreet goed: staat los van katholieke scholen of niet
2. Betoging voor het parlement van vorige week

Dit is al de tweede overhaaste conclusie die je trekt.

Laat ons eens in een staatsschool van Irak gaan betogen naar de inhoud van het leerplan. Hoever geraken we?
Is je grote doel even ver geraken als landen die geen protest dulden?

(en nog een keer: de foto's van het protest waarop jij moslima's ziet, zijn van vorige week en niét voor een school, maar voor het parlement)

Hoe is heel deze discussielijn zinnig in deze context? Buiten dat je gewoon dingen er met de haren bijsleept die niet eens correct zijn, mag je er ook wel heel wat meer context over geven wat je eigenlijk wilt zeggen. Wat is uw boodschap met dit hoopje whataboutisme/onnzinnige verzinsels?

Waarom zou ik in een ander land gaan betogen dan ik woon? Waarom zou ik aan een buitenlands parlement gaan betogen? Waarom zou ik in Irak gaan betogen? Het gaat hier toch gewoon over mensen die hier betogen omdat het van impact is op hun kinderen die hier wonen en hier naar school gaan.

Dat er in zo'n landen tout court anders wordt omgegaan met betogingen is totaal irrelevant voor deze discussie.

Dat er in zo'n landen tout court anders wordt omgegaan met betogingen is totaal irrelevant voor deze discussie.
Nee dat vind ik niet.

Als het effectief moslims zijn met een migratie achtergrond vanuit dergelijke landen, vind ik het geheel logisch dat ik de vergelijking zou maken, dat ik het absurd zou vinden dat ze hier mogen betogen tegen ons school beleid, en dat wij dat niet mogen doen in hun landen.

Pas op, ik smijt nog geen steen naar hen he. Eerst het onderzoek afwachten en kijken wie het nu effectief zeker gedaan heeft.

Nee dat vind ik niet.

Als het effectief moslims zijn met een migratie achtergrond vanuit dergelijke landen, vind ik het geheel logisch dat ik de vergelijking zou maken, dat ik het absurd zou vinden dat ze hier mogen betogen tegen ons school beleid, en dat wij dat niet mogen doen in hun landen.

Pas op, ik smijt nog geen steen naar hen he. Eerst het onderzoek afwachten en kijken wie het nu effectief zeker gedaan heeft.
Maakt niet uit van waar je komt. Als je ergens (legaal!) woont, dan mag je impact hebben op het beleid.
En nu trek je zelfs het recht om vredevol te betogen (ze mogen niet betogen) in twijfel.

Wat een aanslag op het democratisch stelsel.

Daarnaast, again, jij WOONT niet in dat land. Het recht tot betogen is hier toch wel al lang. Of pleit je nu dat mensen die elders gaan wonen, zoals zij die naar hier komen, hier mogen blijven leven volgens de wetten van hun land van oorsprong en zich niet moet schikken naar de lokale wetten? Dat is wat je lijkt te zeggen.

Ik dacht dat seksuele opvoeding al jaar en dag standaard in het lespakket zat in het 6de leerjaar. Ik had dit 25 jaar geleden al (op een katholieke school). De juf die een condoom stond uit te rollen voor de klas, mijn moeder die mijn les moest opvragen en dat was allemaal normaal. Dat er anno 2023 scholen voor in brand worden gestoken, is niet te geloven (maar eigenlijk ook niet zo verwonderlijk...).

Ik dacht dat seksuele opvoeding al jaar en dag standaard in het lespakket zat in het 6de leerjaar. Ik had dit 25 jaar geleden al (op een katholieke school). De juf die een condoom stond uit te rollen voor de klas, mijn moeder die mijn les moest opvragen en dat was allemaal normaal. Dat er anno 2023 scholen voor in brand worden gestoken, is niet te geloven (maar eigenlijk ook niet zo verwonderlijk...).

In Wallonië zijn er andere lespakketten en is het nu de eerste keer blijkbaar dat de overheid beslist dat deze 4 uur op een schoolloopbaan verplicht moeten gegeven worden. Hiervoor was de school vrij om hierin te kiezen.
Het probleem lijkt niet zozeer de seksuele opvoeding zelf te zijn, maar wel de inhoud. Die gaat uiteraard mee met zijn tijd, waar ouders blijkbaar nog niet klaar voor zijn.

Seksuele opvoeding moet niet langer enkel draaien om die stomme condoom op een banaan en wat anatomie, maar ook over sexting, gender, masturbatie, geaardheid, ... En dan gaan alle alarmbellen uiteraard af bij de meer conservatieve groepen in alle strekkingen (en wat wappies).

Ik zou toch eerder voorzichtig zijn om moslims aan te duiden als de brandstichters.
Onderstaande post plaatste ik deze morgen reeds in het 'beerput-topic'.
De Vlaemsche anti-woke en anti-zowatalles kunnen er anders ook wat van:

Zover zijn we.
Vinden jullie het normaal dat uw kind vanaf de kleuterklas sexuele vorming krijgt op school??
Onze pedocriminele regering vindt van wel.. we hebben nu nog iets te zeggen, straks niet meer..
Gaan we dat laten gebeuren?
Ter info :

In Wallonië is de wet al goedgekeurd.
Op 20 september wordt de wet voor Vlaanderen gestemd.
Doe de moeite om naar de website www.participatieve-democratie.be te gaan en vul de petitie in.

Maakt niet uit van waar je komt. Als je ergens (legaal!) woont, dan mag je impact hebben op het beleid.
Man in welke droomwereld leef jij?

Als ik legaal met mijn vrouw naar haar land Thailand verhuis, daar ga ik GEEN ENKEL impact moeten proberen te hebben op het beleid.

En das dan geen Irak of Afghanistan zoals daarnet aangehaald, maar door u weggelachen.
Maar Thailand is ook een democratisch land. Maar wel met een Hun wetten en regels beleid. Je past je aan of vertrekt.

Tis maar hier dat blijkbaar alles moet kunnen en mogen, door nieuwkomers.

Als ik legaal met mijn vrouw naar haar land Thailand verhuis, daar ga ik GEEN ENKEL impact moeten proberen te hebben op het beleid.

En das dan geen iral of Afghanistan zoals daarnet aangehaald, maar door u weggelachen.

Moeten we op dit subforum het concept "democratie" nog uitleggen, of trekken we daar de grens? Want niets lezen en in het wilde weg zaken uitvinden is kennelijk wel nog ok.

En das dan geen Irak of Afghanistan zoals daarnet aangehaald, maar door u weggelachen.
Maar Thailand is ook een democratisch land. Maar wel met een Hun wetten en regels beleid. Je past je aan of vertrekt.

Al eens over nagedacht dat die mensen wss hier geboren zijn en gewoon Belg zijn?

Blijkbaar leeft het toch wel harder onder de Vlamingen dan je zou denken.
Hier nog een site die volledig gekant is tegen Sensoa met de Vlaamse versie van datzelfde leerplan (Evras):

bezorgdeouders.be

Comité Bezorgde Ouders zijn ouders en grootouders met verschillende levensovertuigingen die niet akkoord gaan met de ‘vrijzinnige praktijkgerichte vroeg-seksualisering’ van SENSOA. Het zet jongeren o.a. aan tot vroegtijdig experimenteren met seks.
De leerprogramma’s en het didactisch materiaal van SENSOA is gebaseerd op de ‘Comprehensive Sexuality Education’ of vertaald ‘Allesomvattende seksuele opvoeding’ van Unesco, WHO, International Planned Parenthood Federation (IPPF) (Bron>>). Hierbij willen ze wereldwijd enkele van de ‘Sustainable Development Gaols’ (duurzame ontwikkelingsdoelen) van de VN bereiken.

Edit: Bij nader inzien blijkt die site vol te staan met anti-abortus, anti-lgbtq+, ... 'nieuwsberichten' . Als de mods vinden dat dit bericht beter in het beerput-topic staat dan mogen ze dit verplaatsen.

Al eens over nagedacht dat die mensen wss hier geboren zijn en gewoon Belg zijn?
Dat is dan weer een ander discussiepunt:

Hun ouders, of hunzelf, liepen allemaal weg van landen met strenge leiders, strenge wetten, strenge godsdiensten....

En eens ze dan hier zijn, waar het goed is, willen ze net opnieuw die strenge wetten, strenge godsdiensten etc. implementeren.

Begrijpe wie het begrijpe kan. :wallbash:

Dat is dan weer een ander discussiepunt:

Hun ouders, of hunzelf, liepen allemaal weg van landen met strenge leiders, strenge wetten, strenge godsdiensten....

En eens ze dan hier zijn, waar het goed is, willen ze net opnieuw die strenge wetten, strenge godsdiensten etc. implementeren.

Begrijpe wie het begrijpe kan. :wallbash:
Dus naar uw mening mogen uw kinderen hier niks te zeggen hebben? Want uw vrouw is een Thaise en geen Belgische...

Hier nog een site die volledig gekant is tegen Sensoa met de Vlaamse versie van datzelfde leerplan (Evras):

bezorgdeouders.be

Comité Bezorgde Ouders zijn ouders en grootouders met verschillende levensovertuigingen die niet akkoord gaan met de ‘vrijzinnige praktijkgerichte vroeg-seksualisering’ van SENSOA. Het zet jongeren o.a. aan tot vroegtijdig experimenteren met seks.
De leerprogramma’s en het didactisch materiaal van SENSOA is gebaseerd op de ‘Comprehensive Sexuality Education’ of vertaald ‘Allesomvattende seksuele opvoeding’ van Unesco, WHO, International Planned Parenthood Federation (IPPF) (Bron>>). Hierbij willen ze wereldwijd enkele van de ‘Sustainable Development Gaols’ (duurzame ontwikkelingsdoelen) van de VN bereiken.

Edit: Bij nader inzien blijkt die site vol te staan met anti-abortus, anti-lgbtq+, ... 'nieuwsberichten' . Als de mods vinden dat dit bericht beter in het beerput-topic staat dan mogen ze dit verplaatsen.

Serieuze echokamer precies.

Maar dit:
vind ik een statement dat je niet kan maken op basis van 1 obscure website. Als ik een beetje doorklik lees ik dit:
In de Nieuwsbrief van januari wijzen we er onder andere op dat cellen van geaborteerde foetussen gebruikt worden, ofwel voor de productie van sommige mRNA COVID-vaccins ofwel bij de dieren waarop het vaccin getest wordt. Dit ondanks het feit dat er alternatieven bestaan die niet de ethische vragen oproepen over de oorsprong van deze cellen. Ook de mogelijke bijwerkingen van dit nieuw mRNA-vaccin komen aan bod.

Ik zie nu je edit pas, sorry, maar deze website is puur wappie.

Terug
Bovenaan