Noem me gerust conservatief of oud, maar ik moet toch even mijn wenkbrauwen fronsen als ik dit lees.
In mijn tijd werd er geen woord gerept over seksualiteit in het lager onderwijs en de video van de 'schooltelevisie' van de BRT op het secundair onderwijs, was nu ook niet echt to the point.
Dat je kinderen ergens in het lager onderwijs stapsgewijs laat kennis maken met seksualiteit en eigen gender, zonder dat daarbij direct alle 'uitzonderingen' moeten bijgesleurd worden, kan voor mij perfect. En dat het beter kan en moet zoals in mijn tijd is zonder twijfel een feit.
Maar moet je echt al volledig gaan toewerken naar het in vraag stellen over je eigen genderindentiteit op die leeftijd, voor misschien een enkeling die mogelijkes daarover al aan het struggelen is?
Laat ons aub niet vergeten dat de meeste jonge kinderen op die leeftijd daar nog niet mee bezig zijn. Ik durf gerust stellen dat ik op 8-jarige leeftijd echt niet wist wat bijvoorbeeld een erectie was en ook al zou ik toen die uitleg gekregen hebben, zou ik het waarschijnlijk ook niet gesnapt hebben. Dus laat een kind ergens nog een kind zijn en zich nog even concentreren op het spelen en andere kindse activiteiten.
Direct de confrontatie aangaan met gendertransities, terwijl een kind nog amper weet wat zijn/haar eigen gender is (wegens ook nog niet ontwikkeld) lijkt mij voor het gros enkel en alleen maar verwarrend, die enkeling van hierboven uitgesloten.
Ik ga je daarvoor niet conservatief of oud noemen, hoor. Maar ik durf wel te zeggen dat je op een paar punten het misschien... eenzijdig bekijkt?
Eerst en vooral een paar dingen duidelijk stellen. Het EVRAS biedt richtlijnen, net als Sensoa dat in Vlaanderen doet, om het over verschillende zaken te hebben vanaf verschillende leeftijden. Dat is niet uit de neus getrokken, dat is wel degelijk gebaseerd op pedagogisch onderzoek.
Dit decreet giet in regels wat het minimum is dat moet verteld worden. En dat is in dit geval 2 uur voor het zesde studiejaar, en 2 uur voor het vierde middelbaar, van wat ik terugvind.
https://m.gva.be/cnt/dmf20230913_97112697
Stapsgewijs kennismaken met eerst intimiteit, dan seksualiteit en ook gender, is exact wat daarin beschreven wordt. In EVRAS gaat het oa vanaf 12 jaar over consent, lijkt me toch ook bijzonder belangrijk (en een gat in veel mensen hun opvoeding, zo blijkt). Alles gaat in stukjes, het is niet ineens "dit is genderidentiteit, er zijn ook mensen die zich anders voelen, jij ook? kom, we gaan je verkleden en dan krijg je therapie!".
Dit is een uitstekend stuk van de RTBF over het fake news dat rondgaat:
Sur les réseaux sociaux ou dans des vidéos diffusées via WhatsApp, de nombreuses critiques et craintes liées au guide...
www.rtbf.be
En zij halen aan dat inderdaad genderidentiteit al vroeg aangehaald wordt:
Pourquoi parler des identités de genre à cet âge-là ? Le guide Evras indique qu’il y a, à 5-6 ans, "
une consolidation du genre, c’est-à-dire que l’identité de genre de l’enfant tend à se confirmer mais elle peut continuer à varier tout au long de sa vie.
Dat is dus niet wat dit decreet verplicht maakt, want daarvoor is het te vroeg. Maar het zou wel goed zijn als er inderdaad op deze leeftijd al over begonnen wordt. Want daar komt het eenzijdige vandaan wat ik aanhaalde: Jij zegt dat die kinderen daar helemaal niet mee bezig zijn. Uit pedagogisch onderzoek blijkt dus van wel. Ze zijn daar zeer zeker al mee bezig, het feit dat jij er niet mee bezig was, is misschien omdat het voor jou doodnormaal was. Voor iemand die niet cis is, ligt dat misschien helemaal anders.
Dat wil niet zeggen dat je op 8-jarige leeftijd al moet weten wat een erectie is of wat masturbatie is. Als je het document erop naleest, is dat echt ook nog helemaal niet aan de orde in die lessen. Maar je kunt wel aangeven dat er ook andere mogelijkheden zijn dan "ik heb een piemel, dus ik ben 100% een jongen en ik ga trouwen met een meisje" voor je hoeft uit te leggen wat masturbatie is.
Gelukkig lijkt niemand van plan om in te gaan op de protesten, want deze zin vond ik wel erg belangrijk:
"Kinderen hebben nood aan betrouwbare info en de school is daar de perfecte plek voor."