Brandstichting in kleuterscholen nav seksuele opvoeding Evras

Het vandalisme, of eerder de terreurdaad, dat weten we nog niet. Maar wat jij veroordeelt, is het protesteren. Zelfs het vreedzaam protesteren, zeg je.
Voor de 3e maal.

Waarom is (vreedzaam) protesteren nodig, tegen iets wat heel normaal is in onze westerse samenleving anno 2023,
terwijl je gewoon je kinderen naar een andere school kan sturen, en er geen last van hebben?

Zie mijn post van zonet. Waarom vreedzaam betogen of brand stichten tegen EVRAS ?
Is toch niet nodig. Stuur gewoon uw kinderen naar een andere school.
het decreet verplicht scholen (en thuisonderwijzers) tot sexuele opvoeding, je kan er dus niet aan ontsnappen. Je zou kunnen zeggen dat dit ingaat tegen de vrijheid van onderwijs, een grondwet.

Waarom zou je niet mogen protesteren tegen iets dat de Belgische grondwet schendt?

(Niet dat ik het daar mee eens ben)

Voor de 3e maal.

Waarom is (vreedzaam) protesteren nodig, tegen iets wat heel normaal is in onze westerse samenleving anno 2023,
terwijl je gewoon je kinderen naar een andere school kan sturen, en er geen last van hebben?
Ze kunnen hun kinderen niet naar een andere school laten sturen, dit decreet bepaalt net dat ELKE school MINIMAAL een bepaald aantal dingen tijdens een bepaald aantal uren moet meegeven. Dat is het hele punt.

En dat is positief. Daarvoor dienen scholen, om correcte basisinformatie mee te geven. Liefst ook nog eens met zo veel mogelijk wetenschappelijke achtergrond, zodat het verantwoord gebeurt.

Daarom zijn er dus protesten vanuit al die hoeken die hier al werden aangehaald. En jij wilt dat één hoek zwijgt. Wat de andere hoeken moeten doen, daar zeg je niks over, je doet alsof ze niet bestaan. Ik vind dat een probleem, omdat je er ten eerste op die manier iets racistisch van maakt, en ten tweede nog altijd niks hebt gedaan aan de kern van het probleem, omdat je het aangrijpt voor je eigen bias.

Nu nog mooier.

Dus ze protesteren omdat ze helemaal geen seksuele voorlichting willen op school?

Ja dan stopt de discussie wat mij betreft hoor. Dan moeten die echt gewoon dringend naar andere landen waar dit inderdaad niet gegeven wordt. Daar zullen ze zich meer thuisvoelen denk ik.

Dat er hier zijn die zulke mensen nog gelijk geven om te protesteren hiertegen, is eigenlijk ook al te gek voor woorden.

Hoe kan je nu in een westerse samenleving meedraaien als je tegen seksuele voorlichting bent?

Hoe kan je nu in een westerse samenleving meedraaien als je tegen seksuele voorlichting bent?
Omdat je in België het recht hebt om een andere mening te hebben. Een recht die we garanderen voor iedereen, zelfs al delen ze onze mening niet.

Nu nog mooier.

Dus ze protesteren omdat ze helemaal geen seksuele voorlichting willen op school?

Ja dan stopt de discussie wat mij betreft hoor. Dan moeten die echt gewoon dringend naar andere landen waar dit inderdaad niet gegeven wordt. Daar zullen ze zich meer thuisvoelen denk ik.

Dat er hier zijn die zulke mensen nog gelijk geven om te protesteren hiertegen, is eigenlijk ook al te gek voor woorden.

Dus foute aanname nummer drie, omdat je het artikel niet eens gelezen hebt?

Noem me één persoon die de mensen gelijk geven dat ze protesteren hiertegen (het recht op demonstreren, is niet zeggen dat de demonstranten gelijk hebben) ? Eén persoon die aan de kant van de demonstranten staat?
Jij hebt het altijd maar over "naar een ander land gaan"... heb je al eens een boekje opengedaan van pakweg Vlaams Belang, wat zij zeggen over LGBTQ en transgenderism ivm kinderen? Moeten die ook naar een ander land gaan?

Niet alle protesteerder zijn tegen élke seksuele voorlichting. Er wordt ook geprotesteerd tegen specifieke passages, die al dan niet kloppen. Meestal niet, want het hele gedoe is vooral aangevuurd door een boel fake news.

Noem me één persoon die de mensen gelijk geven dat ze protesteren hiertegen (het recht op demonstreren, is niet zeggen dat de demonstranten gelijk hebben)

Hier liet je dat toch uitschijnen, maar goed.. Je hebt het zopas rechtgezet of veruidelijkt dat dit niet zo is.
? Eén persoon die aan de kant van de demonstranten staat?
Jij hebt het altijd maar over "naar een ander land gaan"... heb je al eens een boekje opengedaan van pakweg Vlaams Belang, wat zij zeggen over LGBTQ en transgenderism ivm kinderen? Moeten die ook naar een ander land gaan?

Kan ik niet over meespreken. VB interesseert me geen fluit en ik lees daar dan ook amper over.
Niet alle protesteerder zijn tegen élke seksuele voorlichting. Er wordt ook geprotesteerd tegen specifieke passages, die al dan niet kloppen. Meestal niet, want het hele gedoe is vooral aangevuurd door een boel fake news.
Daar heb je gelijk in.

Maar ik durf toch bijna uitsluiten dat ultrakaholieken of exteemrechtsen hier achter zitten.

Hoeveel ultrakaholieken heb je nog? En die zijn meestal van gezegende leeftijd. Die zie ik geen graffiti en brand stichten..

En extreemrechts? Die kunnen alleen maar toejuichen dat sexualiteit meer aan bod komt. Dat schopt net tegen de schenen van moslims.
Extreemrechts lacht net in hun vuistje.

Nu nog mooier.

Op RTL gezien dat er ook veel "autochtone" Belgen aan het protesteren waren hoor

Hier liet je dat toch uitschijnen, maar goed.. Je hebt het zopas rechtgezet of veruidelijkt dat dit niet zo is.

Kan ik niet over meespreken. VB interesseert me geen fluit en ik lees daar dan ook amper over.

Daar heb je gelijk in.

Maar ik durf toch bijna uitsluiten dat ultrakaholieken of exteemrechtsen hier achter zitten.

Hoeveel ultrakaholieken heb je nog? En die zijn meestal van gezegende leeftijd. Die zie ik geen graffiti en brand stichten..

En extreemrechts? Die kunnen alleen maar toejuichen dat sexualiteit meer aan bod komt. Dat schopt net tegen de schenen van moslims.
Extreemrechts lacht net in hun vuistje.
Lees nu eens. Het staat vast dat strenggelovigen en extreemrechts achter de protesten zit. Dat is een feit. Hier zijn de artikels al aangehaald. Fijn dat jij ook denkt dat extreemrechts meer seksualiteit wil… maar als je weigert te lezen wat ze eigenlijk zeggen, zijn we uitgepraat. DVL noemt een van de lgbtq-vlaggen de pedovlag. Maar blijf maar blind, het zijn alleen de moslims en die moeten buiten.

Lees nu eens. Het staat vast dat strenggelovigen en extreemrechts achter de protesten zit. Dat is een feit. Hier zijn de artikels al aangehaald. Fijn dat jij ook denkt dat extreemrechts meer seksualiteit wil… maar als je weigert te lezen wat ze eigenlijk zeggen, zijn we uitgepraat. DVL noemt een van de lgbtq-vlaggen de pedovlag. Maar blijf maar blind, het zijn alleen de moslims en die moeten buiten.
Sorry hoor.
Er werden welgeteld 2 artikels gepost.
1 van hln achter een paywall die ik niet kan lezen
En 1 vanop rtbf in het frans....

Maar goed, ik kijk straks om 7u wel naar het journaal. Wie weet weten we dan wie de daders zijn.

Daarom ook dat ik al tot 2 maal toe heb gepost dat ik het onderzoek wou afwachten.

Algemeen verzoek: gelieve met wat meer nuance over mensen te spreken, of het nu over moslims, katholieken, extreem-rechten of migranten gaat, zonder heel diverse groepen over één kam te scheren.
Zoals gezegd: laat ons eerst afwachten wie het zijn, ja?
Want ik kan me moeilijk voorstellen dat Katholieken en Extreemrechtsen, zoals jij aanhaalt, hierachter zouden zitten.
Heel dat EVRAS gedoe lijkt me puur normaal en westers, ik zie niet in wat Katholieken en Extreemrechtsen daar tegen zouden hebben.
Ja, want die groepen zijn nogal ruimdenkend en totaal niet vatbaar voor fake news :laugh: .

Sorry hoor.
Er werden welgeteld 2 artikels gepost.
1 van hln achter een paywall die ik niet kan lezen
En 1 vanop rtbf in het frans....

Maar goed, ik kijk straks om 7u wel naar het journaal. Wie weet weten we dan wie de daders zijn.

Daarom ook dat ik al tot 2 maal toe heb gepost dat ik het onderzoek wou afwachten.
Dit is gewoon threadverziekerij hé. Je weigert gewoon in te gaan op argumenten, legt feiten naast je neer, poneert dan een paar alternatieve feiten die je uit je dikke darm hebt geperst en verlegt steeds opnieuw het onderwerp.

Je kan nog 500 keer posten dat je het onderzoek wil afwachten, dat gaat om de brandstichting. Of dat nu moslims, katholieken of extreemrechtse schurken waren, dat verandert niets aan het feit dat de protesten gevoed worden door die drie groepen. En jouw buikgevoel gaat al hélemaal niets veranderen aan de realiteit.

Sorry, maar waar zijn we hier eigenlijk mee bezig. Een deftige discussie over dit onderwerp is onmogelijk doordat er hier steeds 1 persoon afkomt die in zijn totaal eigen realiteit lijkt te leven en het topic daardoor continue zit te kapen.

Je ziet in de beelden van de protesten en de formele protestbrieven (bron Nieuwsblad: Uit islamitische hoek kwam vorige week formeel protest met een open brief ondertekend door zes instanties, waaronder Diyanet, de grootste koepel van Turkse moskeeën in ons land. ) vooral een islamitische inslag maar je leest hier al meteen: ah, maar ook ultrakatholieken en extreemrechts zijn een probleem! ... Zucht... Tja, ik ga echt niet de verdediging van die laatsten opnemen, maar misschien gewoon eens de werkelijkheid onder ogen zien dat in de meeste reguliere scholen, het vooral leerlingen of beter hun ouders, van islamitische afkomst zijn die hier problemen mee gaan hebben? Louter omwille van de aantallen.

Oh, en mensen met Franse of Nederlandse voorouders in de grensstreek hebben blijkbaar migratieroots? Tja, als je de definitie van termen dusdanig bewust wilt gaan verwateren om het debat te bemoeilijken. Moet je dan élke keer als je een link legt tussen botsende samenlevingen en migratie, incl. het falen van de multiculturele samenleving, gaan specifiëren dat het gaat om niet-Europese migranten? Zo kan je gewoon geen zinnig debat meer voeren als je alles moet gaan nuanceren of van asterisken voorzien.

Op zich ben ik voor meer seksuele opvoeding voor kinderen, op maat van hun leeftijd, de voorbeelden die hier gegeven worden, zoals op vroege leeftijd al duidelijk maken wat toestemming betekent is zeker niet verkeerd. Of dat er niets mis is met kinderen die 2 mama's of papa's hebben.
Anderzijds, ben ik ook voorstander van desondanks niet op jonge leeftijd al te beginnen over extreme woke toestanden met "nieuwe" voornaamwoorden, het ontkennen van biologische realiteiten (cfr. debat transgenders in de sport), en dergelijke.

Vreedzaam protest als een falen van de multiculturele samenleving beschouwen vind ik thans ook zaken er bewust bij trekken om het debat te bemoeilijken en het zinnig debat in de weg staan.

Daarnaast, als dat de kern is die jij uit het debat met Trump haalt, zou ik het eens herlezen.

Je ziet in de beelden van de protesten en de formele protestbrieven (bron Nieuwsblad: Uit islamitische hoek kwam vorige week formeel protest met een open brief ondertekend door zes instanties, waaronder Diyanet, de grootste koepel van Turkse moskeeën in ons land. ) vooral een islamitische inslag maar je leest hier al meteen: ah, maar ook ultrakatholieken en extreemrechts zijn een probleem! ... Zucht... Tja, ik ga echt niet de verdediging van die laatsten opnemen, maar misschien gewoon eens de werkelijkheid onder ogen zien dat in de meeste reguliere scholen, het vooral leerlingen of beter hun ouders, van islamitische afkomst zijn die hier problemen mee gaan hebben? Louter omwille van de aantallen.

Oh, en mensen met Franse of Nederlandse voorouders in de grensstreek hebben blijkbaar migratieroots? Tja, als je de definitie van termen dusdanig bewust wilt gaan verwateren om het debat te bemoeilijken. Moet je dan élke keer als je een link legt tussen botsende samenlevingen en migratie, incl. het falen van de multiculturele samenleving, gaan specifiëren dat het gaat om niet-Europese migranten? Zo kan je gewoon geen zinnig debat meer voeren als je alles moet gaan nuanceren of van asterisken voorzien.

Op zich ben ik voor meer seksuele opvoeding voor kinderen, op maat van hun leeftijd, de voorbeelden die hier gegeven worden, zoals op vroege leeftijd al duidelijk maken wat toestemming betekent is zeker niet verkeerd. Of dat er niets mis is met kinderen die 2 mama's of papa's hebben.
Anderzijds, ben ik ook voorstander van desondanks niet op jonge leeftijd al te beginnen over extreme woke toestanden met "nieuwe" voornaamwoorden, het ontkennen van biologische realiteiten (cfr. debat transgenders in de sport), en dergelijke.
Als je de andere posts leest, zie je waarom het over katholieken en extreemrechts ook gaat. Ik heb nergens iets anders gezegd dan dat het voornamelijk moslims waren. Maar Trump wil alle protesteerders wegsturen, noemt alle demonstranten niet-westers en vindt dat ze een ander land moeten zoeken. Misschién zit hij een beetje fout met die insteek…

En ik weet niet waar jij in de EVRAS iets leest over ‘extreem woke’ en ‘voornaamwoorden’ op ‘zeer jonge leeftijd’?

Sorry @KnightOfCydonia, maar dat is gewoon je stokpaardjes aframmelen zonder de topic te hebben gelezen of het onderwerp te kennen.

Dat van die migratieroots staat letterlijk in deze thread.
De focus op extreemrechts hier lijkt mij ook overroepen, ik heb er in de media nog maar weinig over gelezen, daar las ik wel degelijk over o.a. de Diyanet moskeeën.

Babbel ook eens met leerkrachten die in de grootsteden lesgeven zou ik zeggen.

Dat van "woke", is gewoon de realiteit die je in de V.S. ziet. Dus niets mis met pleiten voor een open seksuele opvoeding, zonder af te glijden naar extremen.

Tussen de 9 en de 12 is niet hetzelfde als vanaf 9 jaar.
De verwoordingen van HLN over EVRAS stellen de zaak ook niet helemaal juist voor. In HLN staat er "Vanaf 9 jaar wordt aangeraden om ‘te twijfelen aan je genderidentiteit’ en ‘je vrij te voelen om gendernormen en stereotypen in twijfel te trekken om troost te vinden." Dat wordt helemaal niet 'aangeraden'. Wat er wel staat is dat je tussen die leeftijd de vaardigheden en kennis moet ontwikkelen en hebben die je in staat stellen om daarover na te denken. Met andere woorden: je geeft kinderen enerzijds de kennis dat er verschillende genderidentiteiten zijn, dat er een verschil is tussen gender en sekse, en anderzijds dat dat oké is. Het doel is om een omgeving te creëren waar kinderen zichzelf kunnen zijn, en zonder schaamte kunnen ontdekken wie ze zijn. Hoe HLN het voorstelt, is het alsof ze in Wallonië nu aan alle 9-jarigen gaan forceren om hun genderidentiteit in vraag te stellen. Quod non.

Wat je hier schrijft maakt effectief een groot verschil. Het wordt effectief voorgesteld alsof vanaf die leeftijd het kind al in staat moet zijn om hun genderidentiteit in vraag te stellen (en dus de verschillende leerstoffen al geconsolideerd heeft); een gegeven waar zelfs sommige volwassenen niet in slagen.
Overigens ook een nuance bij 'vanaf 9 jaar' waarbij de 'vanaf' gelezen wordt als 'op 9 jarige leeftijd in staat zijn om...' versus de 'vanaf' die geïnterpreteerd wordt als 'vanaf 9 tot 11 jaar' (wat een enorm verschil maakt).

Maar goed, HLN interpreteert misschien fout, maar dat neemt niet weg dat in Wallonië er toch ook vragen gesteld worden bij de inhoud van de richtlijnen (intussen 10.000 tegenstanders op de petitie) en waarbij zelfs pedagogen vraagtekens stellen bij eerder geciteerde passages.
Of baseert de Waalse bevolking zich op de teksten die ze terugvinden op 7sur7, de Waalse versie van HLN?

Neemt niet weg dat ik wenkbrauwen blijf fronsen bij de passage over genderidentiteit en gendertransitie (en ik ben niet islamitisch, ultrakatholiek of whatever...).
Zeker akkoord dat die bewustwording en consent elementair zijn en dat daar heel vroeg mee kan gestart worden (ook jonger dan 9 dus).

Maar zelfs wanneer je er de Franstalige passage op naleest komt het nog steeds over alsof men er alles aan gedaan heeft om 'inclusief' te zijn, zodat de enkeling die zich al bewust is dat zijn sexe niet overeenkomt met zijn/haar genderidentiteit, niet in de kou blijft staan.
Maar moet je daarom in een volledige klas 9-jarigen verwarring gaan zaaien, waarbij het gros in de verste verte zich gedurende zijn/haar leven zich daar nooit vragen zal bij stellen?

Informeren is zeker oké, maar verwachten dat jonge kinderen (die nog geen uiterlijke geslachtskenmerken hebben ontwikkeld en nog geen enkele seksuele beleving hebben gekend)(en dus vooral theoretische uitleg over zich heen krijgen), zichzelf in vraag stellen, is wel degelijk een brug te ver.

Die protesten gaan dan ook niet over seksuele opvoeding an sich, maar wel over de inhoud van bepaalde passages.
Ik kan gerust begrijpen dat een heleboel ouders, wat deze 'uitzonderingen' betreft, liever zelf de touwtjes in handen houden en de accenten leggen waar ze die willen (en vooral die van toepassing zijn op hun eigen kind).

Gelijkaardige kritiek kan je bijvoorbeeld ook hier terugvinden:

Terug
Bovenaan