Het EVRAS-decreet dat de seksuele vorming regelt in het Franstalig onderwijs, ligt sommigen zwaar op de maag. Kinderen worden “gehyperseksualiseerd” vinden tegenstanders. Wie zijn ze? Snijden hun argumenten hout? En hoe zit het in Vlaanderen?
www.hln.be
Noem me gerust conservatief of oud, maar ik moet toch even mijn wenkbrauwen fronsen als ik dit lees.
In mijn tijd werd er geen woord gerept over seksualiteit in het lager onderwijs en de video van de 'schooltelevisie' van de BRT op het secundair onderwijs, was nu ook niet echt to the point.
Dat je kinderen ergens in het lager onderwijs stapsgewijs laat kennis maken met seksualiteit en eigen gender, zonder dat daarbij direct alle 'uitzonderingen' moeten bijgesleurd worden, kan voor mij perfect. En dat het beter kan en moet zoals in mijn tijd is zonder twijfel een feit.
Maar moet je echt al volledig gaan toewerken naar het in vraag stellen over je eigen genderindentiteit op die leeftijd, voor misschien een enkeling die mogelijkes daarover al aan het struggelen is?
Laat ons aub niet vergeten dat de meeste jonge kinderen op die leeftijd daar nog niet mee bezig zijn. Ik durf gerust stellen dat ik op 8-jarige leeftijd echt niet wist wat bijvoorbeeld een erectie was en ook al zou ik toen die uitleg gekregen hebben, zou ik het waarschijnlijk ook niet gesnapt hebben. Dus laat een kind ergens nog een kind zijn en zich nog even concentreren op het spelen en andere kindse activiteiten.
Direct de confrontatie aangaan met gendertransities, terwijl een kind nog amper weet wat zijn/haar eigen gender is (wegens ook nog niet ontwikkeld) lijkt mij voor het gros enkel en alleen maar verwarrend, die enkeling van hierboven uitgesloten.