Bruto-nettoloon, verschil hogere lonen vs lagere lonen.

Bruto-netto: progressiviteit

• -Behouden zoals nu

• -Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

• -Een beetje minder progressiviteit dus hogere lonen omhoog

• -Veel minder progressiviteit dus hogere lonen sterker omhoog eventueel ten nadele vd lagere lonen

• Extra keuze: extralegale voordelen beperken ten voordele vd lonen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Die mannen verdienen wss 13€/h dan nog paar uurtjes zwart erbij en het is even erg als de beginnende big 4 consultant 😅.

Officieel loon 2000€bruto en in realiteit 2000€ netto of meer afhankelijk van de werf.
Afhankelijk van hoeveel ze krijgen per kilometer , ik lees hier precies 0.42 per kilometer, dan trekken ze al €2000 per maand voor hun kilometers.

Dat is dan wel pech, aangezien vaa op enkel een tankkaart niet forfetair is, en ze hem dus evengoed gewoon opslag hadden kunnen geven.
Je denkt toch niet dat hij die tankkaart officieel heeft? :P

Er wordt gewoon op grote schaal gefraudeerd en gefoefelt om zoveel mogelijk winst te maken.
Ik ken een koppel waarbij de man een bedrijfswagen heeft en de vrouw een kilometervergoeding krijgt. Man werkt van thuis, of gaat met de fiets en de vrouw neemt altijd de bedrijfswagen.
Zo maak je wel winst natuurlijk.

Je denkt toch niet dat hij die tankkaart officieel heeft? :p

Er wordt gewoon op grote schaal gefraudeerd en gefoefelt om zoveel mogelijk winst te maken.
Ik ken een koppel waarbij de man een bedrijfswagen heeft en de vrouw een kilometervergoeding krijgt. Man werkt van thuis, of gaat met de fiets en de vrouw neemt altijd de bedrijfswagen.
Zo maak je wel winst natuurlijk.
Ken ook zo ene. Hebben we een discussie tussen collega's dat we eigenlijk km vergoeding zouden moeten krijgen omdat we met ons vrijkaart toch nooit naar het werk kunnen komen. Verkondigd die ene collega dat moet toch niet... maar hij is wel degene die met bedrijfswagen van zijn madam naar werk komt en zijn eigen wagen met de tankkaart van de madam vult....

Ken ook zo ene. Hebben we een discussie tussen collega's dat we eigenlijk km vergoeding zouden moeten krijgen omdat we met ons vrijkaart toch nooit naar het werk kunnen komen. Verkondigd die ene collega dat moet toch niet... maar hij is wel degene die met bedrijfswagen van zijn madam naar werk komt en zijn eigen wagen met de tankkaart van de madam vult....
Kheb da ook al dikwijls gezegd. Ik rij miss 4x op een jaar met de trein.

Zo een net-abonnement eerste klasse kost 5672€. Dat is dus compleet nutteloos weggesmeten geld. Ik krijg veel liever een km-vergoeding in de plaats. Das 13.000km op een jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag. Dus dat zou goedkoper uitkomen voor iedereen die minder dan 32km (enkel) moet rijden naar het werk.

* Die 5672€ is de prijs die een "natuurlijk persoon" moet betalen. De kost voor Infrabel/NMBS zal allicht een pak minder zijn.

Toch opletten met zo'n zaken. In ons team hebben we iemand die zijn mond voorbij heeft gepraat. Die kreeg een negatieve review van de klant en stond op het punt daar buiten gesmeten te worden, maar hij kreeg nog een laatste kans.. Mijn boodschap was om die te grijpen en wat vaker fysiek aanwezig te zijn.

Antwoord? 'Ja, dat zal moeilijk gaan want mijn vrouw heeft mijn wagen (bedrijfswagen!!) nodig op dag X en Y om naar een opleiding te gaan. Ik kan dus op die dagen niet fysiek aanwezig zijn.'

Het lef om dat te durven zeggen tegen je eigen manager.. We waren dus al een dossier aan het bijhouden, eventueel richting een waarschuwing en nog erger ontslag.. Maar gelukkig heeft hij de eer aan zichzelf gehouden.

Er zijn er die toch durven tegenwoordig.. Hopelijk lopen die vroeg of laat tegen de lamp.

Er zijn er die toch durven tegenwoordig.. Hopelijk lopen die vroeg of laat tegen de lamp.

Doordat men weet dat de werkgevers moeilijk aan (goed) personeel geraken, is dat al een tijdje aan de gang. Het hek is bij sommigen van de dam, uitdagen, ziek zijn, kantjes ervan rijden. De slechte karakters komen nu echt wel naar boven. Van sommige wist men het al, anderen laten nu hun ware aard zien.
Werknemers spelen baas over hun werkgever. Een ongezonde situatie.

Doordat men weet dat de werkgevers moeilijk aan (goed) personeel geraken, is dat al een tijdje aan de gang. Het hek is bij sommigen van de dam, uitdagen, ziek zijn, kantjes ervan rijden. De slechte karakters komen nu echt wel naar boven. Van sommige wist men het al, anderen laten nu hun ware aard zien.
Werknemers spelen baas over hun werkgever. Een ongezonde situatie.
Ziek zijn hoort wel absoluut niet in dat rijtje thuis. Als de dokter zegt dat die werknemer ziek is, dan is die ziek, punt.

Ziek zijn hoort wel absoluut niet in dat rijtje thuis. Als de dokter zegt dat die werknemer ziek is, dan is die ziek, punt.

Dat is dan soms wel naïef.
Er zijn dokters die de werknemer standaard ook ziek schrijven, als het kind ziek is.
Of de werknemers die elk jaar weekje ziek zijn als het verlof op is.
Ziektebriefje is maar een vodje.

Dat is dan soms wel naïef.
Er zijn dokters die de werknemer standaard ook ziek schrijven, als het kind ziek is.
Of de werknemers die elk jaar weekje ziek zijn als het verlof op is.
Ziektebriefje is maar een vodje.
Dan is het misschien in je eerdere post foutief verwoord? Daar staat "ziek zijn". En effectief "ziek zijn", hoort naar mijn mening niet in dat rijtje thuis van slechte karakters. Doen alsof je ziek bent/het systeem van ziektebriefjes misbruiken, natuurlijk wel.

Ik denk dat hij vooral het onderscheid wou maken, wat wel belangrijk is. :)

Ik ben voorstander, de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen
Vind ik dus zo een foute redenering...
Iemand met hoog loon omdat hij hard werkt, meer uren doet, shiften doet, gevaarlijk werk doet,... moet meer afdragen tov iemand die maar juist genoeg wil doen om te kunnen leven en niet veel zin heeft in meer.

Ik ben geen liberaal maar ze hebben wel een punt :

Wie werkt moet minstens 500 euro meer verdienen dan wie niet werkt”​

https://www.hln.be/binnenland/open-...o-meer-verdienen-dan-wie-niet-werkt~ae68c8cc/
Het probleem is... hoe ga je er daarmee om?

Is dat ik word ontslagen, heb recht op werkloosheidsvergoeding en ik ben 3 weken later terug aan het werk. Voor die 3 weken -500€ of meer?
Ik ben 1 dag technisch werkloos in de week, dus bam -500€
Ik werk deeltijds dus bam ik moet minstens 500€ meer krijgen dan voltijdse werkloosheidsvergoeding.
...

En dan start de discussie, is die 500€ verschil per maand als je werken gaat inclusief de maaltijdcheques, de auto of zelfs iets simpels als 13de maand en vakantiegeld (aangezien beiden ook een verschil maken).

Dat klinkt allemaal schoon als je goed u brood verdient of geen tegenslag hebt. Tot op het moment dat je iets aan uwe rekker hebt... dan is het allemaal zo eenvoudig niet meer. En is het kot te klein. En de realiteit is dat laatste, ( niet zo eenvoudig) in plaats van het populistische werken moet lonen !!!!!

Weet je... werken loont NU al. En des te meer je werkt, en dus ook anciënniteit opbouwt, des te meer het loont. Maar zeer veel mensen kijken enkel naar het nu en het morgen wanneer ze vergelijken. Wat daar in de toekomst aan hangt... dat is dan te moeilijk.

Vind ik dus zo een foute redenering...
Iemand met hoog loon omdat hij hard werkt, meer uren doet, shiften doet, gevaarlijk werk doet,... moet meer afdragen tov iemand die maar juist genoeg wil doen om te kunnen leven en niet veel zin heeft in meer.
Dus de poetsvrouw moet evenveel bijdragen als een ingenieur bij de overheid omdat de poetsvrouw veel minder hard werkt? Dat geloof je zelf toch niet?

Dus de poetsvrouw moet evenveel bijdragen als een ingenieur bij de overheid omdat de poetsvrouw veel minder hard werkt? Dat geloof je zelf toch niet?

Eens kort door de bocht.
Een ingenieur hebben we nodig omdat die iets kan wat een ander niet kan/minder goed kan.

Een poetsvrouw hebben we gewoon voor ons gemak of dat we er geen tijd voor hebben. Iedereen kan poetsen. Iedereen.

Eens kort door de bocht.
Een ingenieur hebben we nodig omdat die iets kan wat een ander niet kan/minder goed kan.

Een poetsvrouw hebben we gewoon voor ons gemak of dat we er geen tijd voor hebben. Iedereen kan poetsen. Iedereen.
En dan? Postbode, supermarktmedewerker, buschauffeur,order picker, fabrieksarbeider, magazijnier,...de lijst is lang.
Moeten die dan allemaal zoveel veel minder verdienen dan een ingenieur? Natuurlijk niet, vandaar herverdeling vanaf een bepaald inkomen.
Dat de belastingschalen wat overdreven zijn is correct maar om heel het systeem af te schaffen is crazy want dan krijg je enorme ongelijkheid.

Het probleem is... hoe ga je er daarmee om?

Is dat ik word ontslagen, heb recht op werkloosheidsvergoeding en ik ben 3 weken later terug aan het werk. Voor die 3 weken -500€ of meer?
Ik ben 1 dag technisch werkloos in de week, dus bam -500€
Ik werk deeltijds dus bam ik moet minstens 500€ meer krijgen dan voltijdse werkloosheidsvergoeding.
...

En dan start de discussie, is die 500€ verschil per maand als je werken gaat inclusief de maaltijdcheques, de auto of zelfs iets simpels als 13de maand en vakantiegeld (aangezien beiden ook een verschil maken).

Dat klinkt allemaal schoon als je goed u brood verdient of geen tegenslag hebt. Tot op het moment dat je iets aan uwe rekker hebt... dan is het allemaal zo eenvoudig niet meer. En is het kot te klein. En de realiteit is dat laatste, ( niet zo eenvoudig) in plaats van het populistische werken moet lonen !!!!!

Weet je... werken loont NU al. En des te meer je werkt, en dus ook anciënniteit opbouwt, des te meer het loont. Maar zeer veel mensen kijken enkel naar het nu en het morgen wanneer ze vergelijken. Wat daar in de toekomst aan hangt... dat is dan te moeilijk.
De helft van alle werklozen zijn reeds langer langer dan 1 jaar werkloos en ik denk zelfs 2 jaar of langer dus ik vermoed dat het om die groep gaat.

Terug
Bovenaan