Interessante data, slechte conclusie. Eigenlijk zegt deze "one-liner", om die afbeelding zo te benoemen, ons helemaal niets.
Als je immers minder inactieven hebt tout-court, dan lijkt het me bv. zeer aannemelijk dat dan vanzelf uw aandeel niet-Belgen daarin een groter aandeel zal hebben. Als je meer niet-Belgen hebt in je land, dan zal het aandeel niet-Belgen ook sowieso toenemen. Dus zonder die parameters mee in rekening te brengen, zegt bovenstaande data ons al niets nuttigs.
Daarbovenop :
Als het probleem systematisch is, dan is het systeem problematisch.
Het sociale vangnet wordt meer GEbruikt in België door niet-Belgen ten opzichte van het totaal aantal niet-actieven.
Ik hekelijk het enorm dat mensen altijd maar weggezet worden als profiteurs of misbruikers of ... terwijl het gewoon het systeem is dat bagger is. Als je hier pas binnen komt MAG je vaak al niet werken, daarnaast heb je, als ik me niet vergis, dat als je eenmaal toch begint met werken, je direct heel wat voordelen kwijtspeelt die je niet meer TERUG kunt bekomen. Dus je wordt eigenlijk sterk ontmoedigt om aan de slag te gaan als je er niet zeker van kunt zijn. En zo zijn er nog heel wat parameters die er voor zorgen dat elke SLIMME mens er in bepaalde situaties er voor zal kiezen om niet te werken. Ik krijg er cru gezegd het schijt van dat we dan mensen gaan afdoen als misbruikers van het systeem, terwijl dat gewoon het systeem is gelijk het is. Waarom zou iemand niet slim gebruik maken van het systeem? Ik hoop dat we toch allemaal wel zorgen dat onze woonbonus ook effectief aangegeven is, en dat we alle premies en belastingsvoordelen meegraaien die we kunnen meegraaien?
Dus in plaats van wat populistisch te roepen dat er teveel misbruikers en profiteurs zijn. Laat ons eens grondig naar ons systeem kijken, en hoe het komt dat er in België dan zoveel meer niet-Belgen inactief zijn. Is dat omdat het er meer zijn, er minder inactieven zijn of door een systeemfout? Wat leert het ons, en wat kunnen we er aan doen.