Dus de poetsvrouw moet evenveel bijdragen als een ingenieur bij de overheid omdat de poetsvrouw veel minder hard werkt? Dat geloof je zelf toch niet?
De poetsvrouw werkt niet minder hard. De poetsvrouw voert eenvoudig werk uit, dat eenieder ook met minimale opleiding/training kan uitvoeren.
De lonen van eenvoudig uitvoerend werk zijn logischerwijs laag, maar ze zouden wel hoog genoeg moeten liggen om 'normaal' te kunnen leven.
En dan? Postbode, supermarktmedewerker, buschauffeur,order picker, fabrieksarbeider, magazijnier,...de lijst is lang.
Moeten die dan allemaal zoveel veel minder verdienen dan een ingenieur? Natuurlijk niet, vandaar herverdeling vanaf een bepaald inkomen.
Dat de belastingschalen wat overdreven zijn is correct maar om heel het systeem af te schaffen is crazy want dan krijg je enorme ongelijkheid.
Ja, die zullen allemaal een pak minder verdienen dan een goede ingenieur. Logisch, toch?
Je moet verdomd je best doen om ingenieur te worden. Ze worden vaak geconfronteerd met complexe materie.
Bepaalde type fabrieksarbeiders verdienen trouwens zeer goed hun boterham, dus dat zou ik uit je opsomming weglaten.
Of heb je liever dat de secretaresse, poetsvrouw of supermarktmedewerker een rechtstreekse invloed had in de ontwikkeling en productie van bv. de Covid vaccins? Dat zij een gebouw of brug ontwerpen? Enz. Enz.
--> opleiding, skills en ervaring in complexe materie mag beloond worden. Wat zeg ik? Dat moet een stuk beter beloond worden dan eenvoudig uitvoerend werk.
Ik ben geen voorstander van onrust in de samenleving, dus elke werkende persoon met een laag loon of persoon die om whatever gegronde reden niet in staat is om te werken, moet (tot op zekere hoogte) ondersteund worden. Dat je dit geld deels van de beter verdienenden gaat halen is ergens logisch en dat is dus wat er vandaag al gebeurd. Dat stopt op een gegeven moment..
Kan iedereen doctoreren in de exacte wetenschappen? Kan iedereen voor ir studeren? Kan iedereen universiteit aan?
Je hebt ook zoiets als intelligentie (naast cultuur lees wieg waarin je geboren bent), dus om te zeggen iedereen kan in deze tijd elke job doen...van welke planeet kom jij?
In theorie kan iedereen dat doen, ja. Je doet je best op de middelbare school. Je schrijft je in aan de universiteit en je kan kiezen voor een exacte wetenschap, ir of whatever. Hoe economisch relevanter de studierichting, hoe groter de kans dat je meer zal verdienen.
Een universiteit sluit niet zomaar mensen uit.
Daarnaast heb je nog intelligentie en ook de omgeving waar je in opgegroeid bent. Intelligentie kan je niet veel aan doen. En voor het 2de moet je al zeer sterk in je schoenen staan om de weg van studie in te slaan. Maar de samenleving biedt ook hier ondersteuning aan. Dus ook als je uit een arm(er) gezin komt, is het in dit land mogelijk om verder te studeren. Ik zeg overigens nergens dat het eenvoudig zal zijn, integendeel.