Bruto-nettoloon, verschil hogere lonen vs lagere lonen.

Bruto-netto: progressiviteit

• -Behouden zoals nu

• -Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

• -Een beetje minder progressiviteit dus hogere lonen omhoog

• -Veel minder progressiviteit dus hogere lonen sterker omhoog eventueel ten nadele vd lagere lonen

• Extra keuze: extralegale voordelen beperken ten voordele vd lonen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Maar zijn ook velen die het steken op hun 'lage' intelligentie. Zijn er zeker zo, maar niet de overgrote groep.
Met weinig intelligentie kan je nog goed dik verdienen als zelfstandig loodgieter ofzo. Waar een wil is, is een weg.

Bij ons op het werk zit er zelfs een blinde die mooie carrière heeft gemaakt. Zelfs voor elke handicap is succes mogelijk. Vroeger had ik een succesvolle logopediste zonder benen, gekluisterd aan een rolstoel. Maar verdiende dik bovengemiddeld.

Die 'keuze´ heeft meestal te maken met opvoeding in de kindertijd en intelligentie. Intelligentie en bepaalde karaktertrekken zijn nu eenmaal 'genetisch', van iemand die wat minder slim is maak je zomaar geen IT'er of whatever....
En dus moeten die minder fortuinlijke mensen ander type jobs aangaan. Die zijn inderdaad vaak minder betaald. De maatschappij ondersteunt hen op bepaalde vlakken (werkbonus, etc.).

Waar wil jij eigenlijk naartoe? De mensen die het 'genetisch' beter getroffen hebben en keuzes maken die kunnen leiden tot beter betaalde jobs hun loon plafonneren en alles boven dat plafond gaan herverdelen onder de minder fortuinlijken?

De hoogste lonen dragen nu al gigantisch bij. En begrijp me niet verkeerd. Ik vind dat een logisch en goed concept. De sterkste schouders moeten idd wat meer bijdragen. Maar ergens stopt dat ook wel. Hoever wil je zoal gaan?

Ik ken genoeg voorbeelden die het zo gedaan hebben. Ik werk zelf een een niche waar ik geen formele opleiding voor heb gevolgd maar gewoon online gratis bronnen heb gebruikt en dan uiteindelijk examens te doen om certificaten te halen. Is echt geen rocket science. Ik heb er wel al m’n vrije tijd in 2018 voor opgeofferd, dan loop ik niet warm voor nog meer herverdeling dan vandaag al geval is.

Let’s agree to disagree, ik moet niemand per se overtuigen :)
Maar ik zeg toch niets over meer herverdeling? Ik geloof gewoon niet in het sprookje dat de arbeidmarkt een zuivere meritocratie is, gebaseerd op vraag en aanbod. Daartegen reageer ik. Ik heb zelf ook een relatief hoog brutoloon en amper extralegale voordelen uiteindelijk.

Maar dat lees ik hier van sommigen, met als gevolg dat al die mensen die niet goed verdienen dat wel doen wegens luiheid en ze maar meer belastingen moeten betalen. Dat is gewoon quatsch. En als jij wil volhouden dat iedereen goed kan verdienen mits wat moeite, lijkt me dat survivorship bias.

Uiteindelijk draait de maatschappij nog altijd voor een groot deel op minder aantrekkelijke jobs, die ondanks grote vraag onaantrekkelijk blijven. Die mensen meer belastingen laten betalen omdat je iemand kent die zijn ambitie laat varen om een betere life/work te hebben vind ik een vreemde reactie.

Maar ik zeg toch niets over meer herverdeling? Ik geloof gewoon niet in het sprookje dat de arbeidmarkt een zuivere meritocratie is, gebaseerd op vraag en aanbod. Daartegen reageer ik. Ik heb zelf ook een relatief hoog brutoloon en amper extralegale voordelen uiteindelijk.

Maar dat lees ik hier van sommigen, met als gevolg dat al die mensen die niet goed verdienen dat wel doen wegens luiheid en ze maar meer belastingen moeten betalen. Dat is gewoon quatsch. En als jij wil volhouden dat iedereen goed kan verdienen mits wat moeite, lijkt me dat survivorship bias.

Uiteindelijk draait de maatschappij nog altijd voor een groot deel op minder aantrekkelijke jobs, die ondanks grote vraag onaantrekkelijk blijven. Die mensen meer belastingen laten betalen omdat je iemand kent die zijn ambitie laat varen om een betere life/work te hebben vind ik een vreemde reactie.
De discussie gaat toch wel over herverdeling?

Ik zeg niet dat mensen in “lagere” jobs meer belastingen moeten betalen, ik protesteer tegen het feit dat mensen met een hoger inkomen nog meer zouden moeten bijdragen dan ze nu al doen. De herverdeling mag ook ergens stoppen, of is het voorstel om boven een plafond alles maar aan 100% te belasten?

En ik ben er inderdaad van overtuigd dat de meesten (uitgezonderd medische problemen of andere specifieke situaties ) mits voldoende moeite en doorzettingsvermogen succesvol kunnen zijn en een hoog inkomen kunnen behalen en dus niet per se in een onaantrekkelijke job moeten gaan werken.

2 opmerkingen hierbij:
- de laatste jaren is het inkomen uit kapitaal in België gigantisch gestegen, zowel reëel als nominaal. Het inkomen uit arbeid (brutolonen) is dat nauwelijks gestegen (reëel). Er lijkt dus een sterkere waardering te zijn voor kapitaal tov arbeid, terwijl de krapte op de arbeidsmarkt sterker wordt. De oorzaak is het zeker o.a. de wet van 1996 ivm loonmatiging, maar mss ook de lage waardering van jobs zoals dienstencheques en zorg, sectoren die sterk uitgebreid zijn de laatste jaren.

- de lage verloning van bepaalde jobs heeft paradoxaal mss ook te maken met het feit dat een stuk van de risico's afgedekt worden door de relatief goede sociale zekerheid, die risico's zoals invaliditeit (arbeidsongeval, ziekte, beroepszieke) en werkloosheid op de gemeenschap (en slechts deels op de werkgever) verhaalt ipv rechtstreeks door de opdrachtgever te laten betalen. Dit doet lijken alsof het risico laag is en laat de 'premie' (=extra loon) dalen die op het loon betaald wordt om dit risico af te dekken, terwijl het aantal mensen die ziek worden van bepaalde jobs zonder specifiek een abreidsongeval/beroepsziekte te kunnen erkennen nog veel hoger ligt bij typische arbeiders dan bij typisch hogere lonen van minder fysieke zware jobs.

Dit als inleiding om te zeggen dat men hier altijd bezig is over het minder of meer belasten van jobs, terwijl mss ook de verloning wel eens bekeken mag worden.

Ondertussen 1.25 miljard eur per jaar.
Exclusief verhoogd kindergeld, sociale woning , huursubsidie,… wie rekent totale kostenplaatje uit?

Laatst bewerkt:
Ons sociaal vangnet wordt ook gewoon enorm misbruikt
Iedereen die een leefloon ontvangt draagt ook niks bij. Er zijn gewoon te weinig mensen die effectief werken EN de staat geen geld kosten.

Jan De Nul zei het 10 jaar geleden al, toen moesten 3 miljoen werkende Belgen zo’n 8 miljoen Belgen onderhouden. Ik ben benieuwd wat de meest recente cijfers zouden zijn 10 jaar later.

Ale zeg. Alle cijfers wijzen toch in dezelfde richting.

Iedereen zit altijd te neuten dat de Vlaming "discrimineert" omdat er de laagste arbeidsparticipatie is van non-EU in heel Europa. Kijk naar de data en je ziet dat er geen participatie gewenst is, want het is niet nodig.

Zoek eens de non-EU vrouwarbeidsmarktparticipatie op. Hoeveel is het tegenwoordig? 30% ?

En dus moeten die minder fortuinlijke mensen ander type jobs aangaan. Die zijn inderdaad vaak minder betaald. De maatschappij ondersteunt hen op bepaalde vlakken (werkbonus, etc.).

Waar wil jij eigenlijk naartoe? De mensen die het 'genetisch' beter getroffen hebben en keuzes maken die kunnen leiden tot beter betaalde jobs hun loon plafonneren en alles boven dat plafond gaan herverdelen onder de minder fortuinlijken?

De hoogste lonen dragen nu al gigantisch bij. En begrijp me niet verkeerd. Ik vind dat een logisch en goed concept. De sterkste schouders moeten idd wat meer bijdragen. Maar ergens stopt dat ook wel. Hoever wil je zoal gaan?
Ik heb toch nergens gezegd dat de hoogste lonen nog meer belast moeten worden? Ik vind inderdaad ook dat ze aan het overdrijven zijn, die 45/50% op loon mag, maar niet reeds vanaf 42K. Dat men dat doet vanaf 50K of meer daar kan ik mee leven en ja dan betaal ik nog altijd 50% op een deel van mijn inkomen.

Al die politiekers met 5K netto en meer per maand die redeneren: er kan nog wel wat af, belastingen op hoge lonen omhoog. Geef ze 3k netto per maand en laat ze is een paar maand op de werkvloer meedraaien, ze zullen rap van gedacht veranderen....

2 opmerkingen hierbij:
- de laatste jaren is het inkomen uit kapitaal in België gigantisch gestegen, zowel reëel als nominaal. Het inkomen uit arbeid (brutolonen) is dat nauwelijks gestegen (reëel). Er lijkt dus een sterkere waardering te zijn voor kapitaal tov arbeid, terwijl de krapte op de arbeidsmarkt sterker wordt. De oorzaak is het zeker o.a. de wet van 1996 ivm loonmatiging, maar mss ook de lage waardering van jobs zoals dienstencheques en zorg, sectoren die sterk uitgebreid zijn de laatste jaren.

- de lage verloning van bepaalde jobs heeft paradoxaal mss ook te maken met het feit dat een stuk van de risico's afgedekt worden door de relatief goede sociale zekerheid, die risico's zoals invaliditeit (arbeidsongeval, ziekte, beroepszieke) en werkloosheid op de gemeenschap (en slechts deels op de werkgever) verhaalt ipv rechtstreeks door de opdrachtgever te laten betalen. Dit doet lijken alsof het risico laag is en laat de 'premie' (=extra loon) dalen die op het loon betaald wordt om dit risico af te dekken, terwijl het aantal mensen die ziek worden van bepaalde jobs zonder specifiek een abreidsongeval/beroepsziekte te kunnen erkennen nog veel hoger ligt bij typische arbeiders dan bij typisch hogere lonen van minder fysieke zware jobs.

Dit als inleiding om te zeggen dat men hier altijd bezig is over het minder of meer belasten van jobs, terwijl mss ook de verloning wel eens bekeken mag worden.
Zijn we met de huidige hoge belastingen op loon niet aan het evolueren naar arbeid vs overheid?

Ale zeg. Alle cijfers wijzen toch in dezelfde richting.

Iedereen zit altijd te neuten dat de Vlaming "discrimineert" omdat er de laagste arbeidsparticipatie is van non-EU in heel Europa. Kijk naar de data en je ziet dat er geen participatie gewenst is, want het is niet nodig.

Zoek eens de non-EU vrouwarbeidsmarktparticipatie op. Hoeveel is het tegenwoordig? 30% ?
Je zit er niet ver naast, het is 40% blijkbaar... : "Hieruit blijkt dat, zowel in België als daarbuiten, de inactiviteit onder vrouwen met een nationaliteit van buiten de EU-27 nog een heel stuk problematischer is dan die van de mannen met een dergelijke nationaliteit. In België is bijna 6 op 10 van alle 25- tot 64-jarige vrouwen (59,3%) met een niet-EU-27-nationaliteit inactief, tegenover iets meer dan 1 op 4 (26,6%) van hun mannelijke tegenhangers." (bron: https://www.ugent.be/ugentatwork/nl/acties/sugaw5.pdf, pagina 5)

Van van welke planeet kom jij dat "simpele" jobs relatief meer moeten opbrengen dan "complexe" jobs?
Denk jij dat er veel twintigers zijn die ervan dromen om poetsvrouw te worden? Je moet jezelf ook kunnen verbeterern, niet iedereen heeft talenten en intelligentie. Ik heb trouwens niet gezegd dat die simpele jobs meer moeten opbrengen dan moeilijkere jobs maar wel minder belastingen moeten bijdragen dan complexe/beter betaalde jobs.
Relatief dus ...

En leg me nu eens concreet uit waarom iemand die meer verdient (om welke reden dan ook) relatief gezien meer moet afdragen. Want ik heb daar nog steeds geen zinnige uitleg voor gezien. Iedereen kan zichzelf trouwens financieel verbeteren als ze het echt willen. Maar het is natuurlijk gemakkelijker te bleiten dat je niets kan en dan je hand uit te steken voor meer centjes. Daar moet je inderdaad geen talent/intelligentie voor hebben.

Ons sociaal vangnet wordt ook gewoon enorm misbruikt
Interessante data, slechte conclusie. Eigenlijk zegt deze "one-liner", om die afbeelding zo te benoemen, ons helemaal niets.

Als je immers minder inactieven hebt tout-court, dan lijkt het me bv. zeer aannemelijk dat dan vanzelf uw aandeel niet-Belgen daarin een groter aandeel zal hebben. Als je meer niet-Belgen hebt in je land, dan zal het aandeel niet-Belgen ook sowieso toenemen. Dus zonder die parameters mee in rekening te brengen, zegt bovenstaande data ons al niets nuttigs.

Daarbovenop :
Als het probleem systematisch is, dan is het systeem problematisch.
Het sociale vangnet wordt meer GEbruikt in België door niet-Belgen ten opzichte van het totaal aantal niet-actieven.
Ik hekelijk het enorm dat mensen altijd maar weggezet worden als profiteurs of misbruikers of ... terwijl het gewoon het systeem is dat bagger is. Als je hier pas binnen komt MAG je vaak al niet werken, daarnaast heb je, als ik me niet vergis, dat als je eenmaal toch begint met werken, je direct heel wat voordelen kwijtspeelt die je niet meer TERUG kunt bekomen. Dus je wordt eigenlijk sterk ontmoedigt om aan de slag te gaan als je er niet zeker van kunt zijn. En zo zijn er nog heel wat parameters die er voor zorgen dat elke SLIMME mens er in bepaalde situaties er voor zal kiezen om niet te werken. Ik krijg er cru gezegd het schijt van dat we dan mensen gaan afdoen als misbruikers van het systeem, terwijl dat gewoon het systeem is gelijk het is. Waarom zou iemand niet slim gebruik maken van het systeem? Ik hoop dat we toch allemaal wel zorgen dat onze woonbonus ook effectief aangegeven is, en dat we alle premies en belastingsvoordelen meegraaien die we kunnen meegraaien?

Dus in plaats van wat populistisch te roepen dat er teveel misbruikers en profiteurs zijn. Laat ons eens grondig naar ons systeem kijken, en hoe het komt dat er in België dan zoveel meer niet-Belgen inactief zijn. Is dat omdat het er meer zijn, er minder inactieven zijn of door een systeemfout? Wat leert het ons, en wat kunnen we er aan doen.

Relatief dus ...

En leg me nu eens concreet uit waarom iemand die meer verdient (om welke reden dan ook) relatief gezien meer moet afdragen. Want ik heb daar nog steeds geen zinnige uitleg voor gezien. Iedereen kan zichzelf trouwens financieel verbeteren als ze het echt willen. Maar het is natuurlijk gemakkelijker te bleiten dat je niets kan en dan je hand uit te steken voor meer centjes. Daar moet je inderdaad geen talent/intelligentie voor hebben.
Je hebt nog geen zinnige uitleg gezien voor een systeem van sociale zekerheid? Is dat een serieuze vraag?

Je hebt nog geen zinnige uitleg gezien voor een systeem van sociale zekerheid? Is dat een serieuze vraag?
Je kan het tegenwoordig stilaan asociale zekerheid noemen. Middelmatigheid wordt meer en meer beloont en als je uwe nek uitsteekt en de poten aan uw lijf gebruikt word je langs alle kanten geneukt.

Interessante data, slechte conclusie. Eigenlijk zegt deze "one-liner", om die afbeelding zo te benoemen, ons helemaal niets.

Als je immers minder inactieven hebt tout-court, dan lijkt het me bv. zeer aannemelijk dat dan vanzelf uw aandeel niet-Belgen daarin een groter aandeel zal hebben. Als je meer niet-Belgen hebt in je land, dan zal het aandeel niet-Belgen ook sowieso toenemen. Dus zonder die parameters mee in rekening te brengen, zegt bovenstaande data ons al niets nuttigs.

Daarbovenop :
Als het probleem systematisch is, dan is het systeem problematisch.
Het sociale vangnet wordt meer GEbruikt in België door niet-Belgen ten opzichte van het totaal aantal niet-actieven.
Ik hekelijk het enorm dat mensen altijd maar weggezet worden als profiteurs of misbruikers of ... terwijl het gewoon het systeem is dat bagger is. Als je hier pas binnen komt MAG je vaak al niet werken, daarnaast heb je, als ik me niet vergis, dat als je eenmaal toch begint met werken, je direct heel wat voordelen kwijtspeelt die je niet meer TERUG kunt bekomen. Dus je wordt eigenlijk sterk ontmoedigt om aan de slag te gaan als je er niet zeker van kunt zijn. En zo zijn er nog heel wat parameters die er voor zorgen dat elke SLIMME mens er in bepaalde situaties er voor zal kiezen om niet te werken. Ik krijg er cru gezegd het schijt van dat we dan mensen gaan afdoen als misbruikers van het systeem, terwijl dat gewoon het systeem is gelijk het is. Waarom zou iemand niet slim gebruik maken van het systeem? Ik hoop dat we toch allemaal wel zorgen dat onze woonbonus ook effectief aangegeven is, en dat we alle premies en belastingsvoordelen meegraaien die we kunnen meegraaien?

Dus in plaats van wat populistisch te roepen dat er teveel misbruikers en profiteurs zijn. Laat ons eens grondig naar ons systeem kijken, en hoe het komt dat er in België dan zoveel meer niet-Belgen inactief zijn. Is dat omdat het er meer zijn, er minder inactieven zijn of door een systeemfout? Wat leert het ons, en wat kunnen we er aan doen.
1) het gaat enkel om die groep met achtergrond van buiten EU, in andere landen werken er veel meer van
2) ook in totaliteit zitten we bij de top qua inactieven

Die poetsvrouw kost eerder geld dan ze bijdraagt :unsure:
Ik lees deze reactie pas nu. Ik vind ze gewoon weerzinwekkend.
De poetsvrouw zorgt ervoor dat ik hier in een proper toilet mijn ding kan doen, en dat mijn bureau proper is. Dat zorgt ervoor dat mijn efficiëntie hoger is. Die draagt dus wel iets bij.

Die poetsvrouw kan gratis omscholing doen om ook ingenieur te worden. Het is maar hoe je het beziet 😉
Wel doe jij de bijscholing eens om te tonen hoe makkelijk dat is. Dan kunnen we eens goed lachen.
Poetsvrouw in praktijk 'maar' 8u werken zonder stress, de ingenieur 5jaar gestudeerd (met bijkomende kost), lange dagen, stress,... Zijn loon is hoger met een reden hoor.
Mijn loon is hoger. En natuurlijk betaal ik meer belastingen.
Ik krijg dan ook veel meer voordelen van de staat uit mijn belastingen.
  • Heel de rechterlijke en politieke macht zorgt ervoor dat rijke mensen zoals ik beschermd zijn.
  • Heel wat Mattheus-effect subsidies neutraliseren het effect van andere subsidies voor armeren.
  • Ik leef gemiddeld gezien 15 jaar langer dan iemand uit de lagere inkomstenklasse. Dat zijn dus 15 extra pensioenjaren, en aangezien ik op mijn 27ste al meer verdiende dan het loonplafond voor pensioen, ontvang ik de volle pot. Bovendien hebben die extra 15 levensjaren ook een hogere medische kost

Je kan het tegenwoordig stilaan asociale zekerheid noemen. Middelmatigheid wordt meer en meer beloont en als je uwe nek uitsteekt en de poten aan uw lijf gebruikt word je langs alle kanten geneukt.
Het taalgebruik hoeft echt niet op deze manier. En ik begrijp heel goed de frustratie. Maar jij lijkt het basisprincipe in je eerdere post zelfs totaal aan de kant te schuiven. Dat zou willen zeggen dat als jij ziek valt er ook totaal niets naar u zal gaan dan. En op latere leeftijd kan je daar bij een succesvolle carriere wel voor gespaard hebben, maar wat als dat aan het begin van je carriere gebeurd bv?

Het systeem van herverdeling is trouwens ook een systeem dat de economie ten goede komt, als je wat in de literatuur zou duiken.

Het moeilijke is inderdaad de balans. En zoals ik hier al eerder verkondigd heb zit de focus nu veel te hard op arbeid. (Cijfers van JPV hierboven zijn ook zeer interessant in die context.) Ik ga er mee akkoord dat arbeid tout court momenteel te zwaar belast wordt. Om dan te gaan zeggen "laat de mensen die minder verdienen maar creperen", dat gaat voor mij wel weer heel wat bruggen te ver. Dan krijg je des te meer marginaliteit & criminaliteit die heel wat meer kosten en onrust met zich zullen meebrengen voor de maatschappij.

Terug
Bovenaan