Reverz
Well-known member
Maar voor het voordeel in natura kijkt men niet naar de TCO voor de werkgever maar naar het VAA voor de werknemer.Beetje debiele wet als je ziet dat een standaard auto + kaart 1000 euro is. We weten toch allemaal dat niet iedereen met een auto 5000 6000 per maand vangt ?
En als we dat mogen geloven is het voordeel in natura van de gemiddelde 75k EV ongeveer wat? €200 per maand? Zo kom je natuurlijk nooit aan 20%.
Tis ook allemaal niet zo simpel natuurlijk. De TCO van mijn wagen is €735 (zonder diesel), ik heb die wagen nodig voor mijn werk (effectief werk, niet woon-werk). Hoe kan je echter ooit op een deftige manier gaan controleren welk % van die TCO gezien moet worden als VAA of niet? Daarvoor gebruiken ze nu dus wat standaard formuletjes (omdat het in praktijk gewoon niet anders kan) maar dan krijg je dus uitwassen zoals we die nu zien waar ze gewoon iedereen een bedrijfswagen geven. En ik moet daar eerlijk in zijn... men rekent voor mij nu ~€160 VAA/maand. Er wordt dus eigenlijk gerekend dat die wagen voor pakweg 80% voor werkverplaatsingen gebruikt wordt... as if.
Intrinsiek zou ik ook zeggen van: al die extra-legale voordelen op de schop maar aan de andere kant sluit ik mij hier toch wel bij aan. Als je ziet welke inspanningen de laatste jaren al gedaan zijn om vooral de lagere lonen op te trekken dan stopt het idd ergens.Dat is niet altijd zo.
Ik zit aan 3650 netto + wagen, MC, groepsverzekering, bonussen (die trouwens kapot belast worden, niet eens 40% schiet over) etc.) Dus ik betaal al veel belastingen en ik zou er NOG op achteruit gaan. Zoals ik al zei, genoeg is echt wel genoeg. Ik zou niet weten waarom ik nog moet inleveren, zelfs met een belastingsverlaging kan je nooit alles compenseren.
In mijn ogen gaan dus wederom enkel de lage lonen vooruit.
Men is de laatste jaren enorm aan het focussen op "meer mensen aan het werk" en ik er van overtuigd dat een groter verschil tussen werken en niet werken super belangrijk is en ook effectief positief is voor activatie. Maar aan de andere kant krijg je nu, eens je op de werkvloer bent, wel een ander pervers effect waar veel mannen gewoon nog the bare minimum doen en alle verdere verantwoordelijkheid vermijden. En who can blame them? Als je €2k bruto verdient als puur uitvoerend personeel en je wordt gepromoveerd tot ploegbaas die verantwoordelijkheid heeft en krijgt daarvoor €2.4k oid. Waarom zou je al die miserie in je nek halen? Voor €100 netto meer? Daar gaan er veel voor bedanken, en terecht.
Ik zie veel mensen hier het stereotype "€2 brut+waaier aan netto voordelen" aanhalen die de belastingsdans nu ontspringen maar wees er maar heel zeker van dat er heel veel profielen zijn als HUSKE (en ook ikzelf overigens) die in gelijkaardige "3.5-4k brut+waaier aan netto voordelen" zitten. Je moet maar kijken naar het bruto loon topic hier... we weten allemaal dat dat niet de mediaanlonen zijn die daar gepost worden maar een heel groot deel van die mensen hebben evengoed zowat alle netto voordelen die je maar kan bedenken (wagen, GSM, maaltijdcheques, ecocheques, onkostenvergoeding, tussenkomst internet... enfin noem maar op). Als je in die profielen alle netto voordelen gaat omzetten in bruto dat gaat ook niet goedkomen (zelfs aan een lager belastingstarief). I'm all for "de brede schouders dragen de zwaarste last" maar het moet ook redelijk blijven. Niet alleen werken moet beloond worden, ook MEER werken mag beloond worden. Streven naar 80% werkzaamheidsgraad is namelijk allemaal leuk maar als op den duur 3/4 van u actieve populatie part-/half-time beginnen werken wat heb je dan uiteindelijk bereikt?