Buitenlandse stand-up comedy

Alle respect voor Urbanus en uiteraard ook een van de groten. Maar wel niet niveau Hans Teeuwen imo. Is allemaal ook deels persoonlijke smaak natuurlijk.

Vind wel dat Teeuwen sowieso waardiger oud is geworden. Die zijn oude shows zijn uiteraard zijn beste maar ook zijn recente werk is echt nog wel ok. Maar bij Urbanus… Heb die twee jaar geleden nog is bezig gezien en holy shit; dat was op het pijnlijke af…
Urbanus had in mijn ogen ook beter nooit teruggekeerd. Of alleszins maar een korte terugkeer.

Eerst was er die best-off in het Sportpaleis. Geen fan van best-off voorstellingen van comedy, maar ik was toen wel echt blij dat ik Urbanus eens live kon zijn, want had hem in mijn jeugd vaak beluisterd. Ook al had ik hem liever in een kleine zaal gezien.

Uiteindelijk kwam er dan toch een nieuwe show 'Trecto Pnix'. Eigenlijk viel die wel best mee toen. Leuk om hem dan toch eens in een theaterzaal te kunnen zien. Niet zijn beste uiteraard, maar toen toch wel vrij goed gelachen. Toen had hij ook gewoon moeten afronden.

Daarna kwam er een show die vooral rond zijn liedjes draaide met tussendoor eigenlijk allemaal gerecycleerde grappen. Dat was voor mij op het pijnlijke af, echt slecht.

Ook in televisieoptredens zit hij enkel nog grappen te recycleren, of hij komt wat nors of rancuneus over. Toch wel jammer.

Hans Teeuwen was rond de eeuwwisseling echt geniaal. 'Dat dan weer wel' heb ik echt kapot geluisterd bijvoorbeeld.

Ergens wil ik hem ook nog wel eens live zijn, maar haalt voor mij toch zeker niet meer het niveau van weleer. Weet nog dat ik op oudjaar in de corona-periode (heel het gezin sliep al :unsure: ) een show van hem op TV zag (ofwel 'Echte rancune', ofwel 'Nou lekker dan', weet niet zeker), maar die heb ik zelfs niet kunnen uitzitten.

Het is natuurlijk als comedian wel moeilijk om altijd datzelfde hoge niveau te blijven halen. En zelfs al zijn je grappen goed, er treedt wel een soort 'gewenning van jouw persoon' op bij het publiek. Het 'frisse' gaat er wel een beetje vanaf.

Na Jamie Foxx die in zijn laatste show wat komt vertellen over zijn ongeval en hoe blij hij terug is, is de laatste van Dave Chappelle ook meer een geschiedenisles waar comedy op de tweede plaats komt. Daar mogen ze wel mee stoppen. Ze hebben hun status verdiend maar noem het dan geen standup Comedy show.
Uitkijken naar Ricky Gervais, die zal hopelijk wel bij zijn gekende stijl blijven.

Ja zijn laatste was de eerste waarvan ik soms het gevoel had dat hij eerst iets schofferend zocht en er dan een mop rond maakt. Daarvoor was het altijd andersom en dat was net zijn sterkte.
Misschien ook wel eigen aan die Netflix deals dat de shows er soms iets te snel moeten zijn, of in het geval van Jamie Foxx, geen enkele mop hebt kunnen schrijven. Een publiek vol superfans geeft hun dan nog het idee dat het een super show was.

Laatst bewerkt:
Nauwelijks gelachen met de laatste van Gervais :sop:
Hij stond er ook niet altijd met volle goesting bij had ik het gevoel. Niet met die grote passie die we van hem gewend zijn.

Welke show van Matt Rife valt aan te raden? Ik was aan eentje begonnen, maar die vond ik niet zo leuk eerlijk gezegd...

Niemand naar Ariel Spears geweest? Die kwam van NY vorige week naar Brussel, maar ik kon helaas niet gaan.
Ik heb wel tickets voor zijn show in oktober.

Terug
Bovenaan