Burengeschil

Uhu. Was dat ook niet de persoon die steenslag op de wagen van de buren gooide of iets in die aard?
Nee mijn oprit ligt regelmatig vol met steenslag van hun en dat gooi ik terug, ze waren dan ook te gierig om een deftige oprit aan te leggen (ze kunnen amper langs hun auto en zelfs een boordsteen kon er niet af (idem met omheining)). Rooster van riolering is vaak verstopt omdat het vol ligt met die steentjes
Verplichte valbescherming aan hun ramen: afwezig
Bomen: op 50cm van de scheiding (van open perceel maar geen toestemming ervoor), staat ook een soort van tuinhuis gewoon tegen (ook geen toestemming voor). Die mensen verkopen dat stuk grond nu met een reden
Boom van de gemeente voor hun huis: gewoon uitgedaan
... die hebben lak aan regelgeving (een van de 2 zit op illegale SWT)

Na de 1e dag aanleg van onze verhardingen was het eerste wat de tuinaannemer zei 'innige deelneming met uw buurvrouw'
Ook de werfleider van de bouwfirma heeft dat trouwens gezegd
Die van Proximus hebben er ook al problemen mee gehad omdat ze aansluiting hadden verstopt (onder worteldoek en boomschors) en dit ontkenden waardoor die mannen dus lang hebben moeten zoeken (want er van uitgingen dat hun plan niet klopte).
Mensen die om de hoek wonen waren hun kinderen eens kwijt (die mochten hier op publieke ruimte met speeltuin komen spelen). Bleken ze in haren hof te zitten om met haren hond te kunnen spelen (ze kent die totaal niet). Die moeder was ook furieus

Dat janken is letterlijk aangeleerd: 'Bouw het alleen blijven langzaam op en zorg dat u niet terugkomt op het moment dat de pup jankt of piept. Zorg ervoor dat de pup u pas weer ziet wanneer hij weer even stil is. Wanneer u terugkomt wanneer uw puppy piept of jankt denkt hij dat janken en piepen zin heeft.'

Laatst bewerkt:
Of in de fik te steken...
Die thread doorgegaan hopende op info dat nog beschikbaar was, maar het waren allemaal foto's die niet meer beschikbaar zijn :(

Voor mij of voor mijn buren? Want stuk grond ernaast staat te koop :oi22:
Er was vorige week iemand komen aanbellen voor info. Heb hen laten weten dat ze een jankende hond bij de buren er gratis bij krijgen, hun interesse was meteen een stuk minder :D
Ohla, voor hoeveel :shy:? Hoe groot? Halfopen? Open?

oprit ligt hier wekelijks besmeurt met paardenstront - dus letterlijk elke week verwijder ik die, het gevolg van een wandelweg die over de oprit loopt. Storend is het niet meer - het is een gewoonte.

Doorheen de jaren:
  • hangbuikvarkens die een paar maand geregeld in de tuin liepen - elke keer pompaf om die beesten terug naar hun hok 250m verder te jagen
  • geiten van de buren (die nota bene gratis een deel van het bos mogen gebruiken, ook water krijgen ze - en ik heb hun ook wat drink en eetbakken gegeven) die 20 net aangeplante boompjes hebben vernietigd, ook mijn laurier struik hebben ze opgegeten - heb wel wat flessen wijn en een kastanjeboom gekregen.
Als je wat geluk hebt kan het dus ook in vrede en met plezier opgelost worden.

Mijn buurman begint mij ook wat te storen. Niet dat het problematisch is, eerder van "WTF doe je nu toch".

We wonen dus langs een typische Vlaamse invalsweg. Lang, beton, lintbebouwing aan 2 kanten en achter de huizen weides.

Er loopt een veldbaan van de "grote baan" naar binnen naar weides/akkers achter ons. Een meter of 6 breed schat ik (er passeren wel wat dikke tractors en pikdorsers in farming season). Dat baantje is onverhard en dus niet in topconditie gegeven de tractors.

Onze keuken kijkt uit op dat veldbaantje en dus ook op onze buurman zijn tuin/huis aan de andere kant van het veldbaantje.

Die sjarels snoeit dus zijn bomen en hagen en smijt zijn houtafval op een hoop aan de zijkant van het veldbaantje in de grasberm, maar tegen zijn eigen draadafsluiting (dus aan de buitenkant van zijn tuin). En elke keer als ik in de keuken sta zie ik dat en denk ik 'maar waarom'. Die gast heeft een compost bak, gaat elke week naar het containerpark en toch smijt hij zijn houtafval daar. Ondertussen ligt daar al 5m breed en 1m hoog houtafval en takken en weet ik veel wat. Groeien daar uiteraard brandnetels en zo tussen. De gemeente komt om de 2 weken die bermen mooi maaien, dus dat is basically een pelouseke. Maar als die machine komt, dan heft die zijn maaimes op als hij aan het hout komt en na de houtberg gewoon weer verder doen.

Ik heb veel goesting om dat gewoon allemaal door mijn hakselaar te draaien om er vanaf te zijn, maar ik wil hem uiteraard niet slecht opkweken. Heb hem al 2-3x gevraagd of we het 'niet samen kunnen opruimen' (is volgens mij letterlijk 30min werk om het door mijn hakselaar te duwen en ik haksel in de zomer soms bijna 3d aan een stuk als ik grote snoeiwerken doe). Telkens is het 'nee, ik zal het wel eens opruimen'. We zijn ondertussen al 3y later he vriendschap en er komt telkens maar bij.

Hij heeft vorige week zijn beukenhaag gesnoeid. Niet met de hegschaar, maar met een kniptangetje takje per takje. Is 3 avonden bezig geweest. De helft van het afval ligt op de houtberg, de andere helft ligt nog in zijn tuin, wel op een bergje. Iets zegt me dat hij intrinsiek wat lui/inefficient is...

Mijn buurman begint mij ook wat te storen. Niet dat het problematisch is, eerder van "WTF doe je nu toch".
Mja, hierbij toch een gevoel van "what is it to you"? Allezja, moest hij die takken opstoken heb je hinder maar nu stoor je je dus aan het feit dat er op een weg die niet van jou is een hoop hout ligt tegen een afspanning die niet van jou is...en dat hij inefficiënt snoeit. Je zou kunnen de gemeente attent maken op sluikstorten, maar of dat nu nodig is weet ik ook niet.

oprit ligt hier wekelijks besmeurt met paardenstront - dus letterlijk elke week verwijder ik die, het gevolg van een wandelweg die over de oprit loopt. Storend is het niet meer - het is een gewoonte.

Doorheen de jaren:
  • hangbuikvarkens die een paar maand geregeld in de tuin liepen - elke keer pompaf om die beesten terug naar hun hok 250m verder te jagen
  • geiten van de buren (die nota bene gratis een deel van het bos mogen gebruiken, ook water krijgen ze - en ik heb hun ook wat drink en eetbakken gegeven) die 20 net aangeplante boompjes hebben vernietigd, ook mijn laurier struik hebben ze opgegeten - heb wel wat flessen wijn en een kastanjeboom gekregen.
Als je wat geluk hebt kan het dus ook in vrede en met plezier opgelost worden.

Hier ook een probleem. De veldweg, zie post hierboven, is een knoop- en fietspuntroute baan. Veel mensen steken de hoek af en lopen gewoon over onze oprit de veldbaan in ipv een bocht van 90 graden te lopen. Onze kat ligt altijd in onze zijtuin/op de oprit onder een struik te slapen. Een hoekafsteker met hond is 50% kans op hond die de kat ziet en ze beginnen achter elkaar te lopen. Resultaat: Hond in onze tuin. "Is niet erg he meneer". Euh jawel. Mijn kinderen pissen letterlijk in hun broek van angst als er plots een Duitse scheper in de tuin rondcrosst die op de kat jaagt.

Idem met de weide achter ons huis (die grenst aan onze tuin zonder afsluiting tussen). Daar is een gat van 10m in de haag om de schapen te kunnen aan/afvoeren. Voor sommigen is dat een speelweide voor hun hond als er geen schapen staan. En dan lopen die honden uiteraard ook gewoon onze tuin in en wederom bange kinderen. Heb al een bordje gezet van 'verboden toegang' en ooit een sjarel gezien die dat bordje wegdeed. Mijn weide is prive terrein beste vriend, gelieve a) er niet op te komen en b) geen bordjes weg te doen. Sommige zijn echt schaamteloos. "Ik dacht dat het van de gemeente was". Ja, ik niet, bol het af.

We wonen dus langs een typische Vlaamse invalsweg. Lang, beton, lintbebouwing aan 2 kanten en achter de huizen weides.

Er loopt een veldbaan van de "grote baan" naar binnen naar weides/akkers achter ons. Een meter of 6 breed schat ik (er passeren wel wat dikke tractors en pikdorsers in farming season). Dat baantje is onverhard en dus niet in topconditie gegeven de tractors.

Onze keuken kijkt uit op dat veldbaantje en dus ook op onze buurman zijn tuin/huis aan de andere kant van het veldbaantje.

Die sjarels snoeit dus zijn bomen en hagen en smijt zijn houtafval op een hoop aan de zijkant van het veldbaantje in de grasberm, maar tegen zijn eigen draadafsluiting (dus aan de buitenkant van zijn tuin). En elke keer als ik in de keuken sta zie ik dat en denk ik 'maar waarom'. Die gast heeft een compost bak, gaat elke week naar het containerpark en toch smijt hij zijn houtafval daar. Ondertussen ligt daar al 5m breed en 1m hoog houtafval en takken en weet ik veel wat. Groeien daar uiteraard brandnetels en zo tussen. De gemeente komt om de 2 weken die bermen mooi maaien, dus dat is basically een pelouseke. Maar als die machine komt, dan heft die zijn maaimes op als hij aan het hout komt en na de houtberg gewoon weer verder doen.

Ik heb veel goesting om dat gewoon allemaal door mijn hakselaar te draaien om er vanaf te zijn, maar ik wil hem uiteraard niet slecht opkweken. Heb hem al 2-3x gevraagd of we het 'niet samen kunnen opruimen' (is volgens mij letterlijk 30min werk om het door mijn hakselaar te duwen en ik haksel in de zomer soms bijna 3d aan een stuk als ik grote snoeiwerken doe). Telkens is het 'nee, ik zal het wel eens opruimen'. We zijn ondertussen al 3y later he vriendschap en er komt telkens maar bij.

Hij heeft vorige week zijn beukenhaag gesnoeid. Niet met de hegschaar, maar met een kniptangetje takje per takje. Is 3 avonden bezig geweest. De helft van het afval ligt op de houtberg, de andere helft ligt nog in zijn tuin, wel op een bergje. Iets zegt me dat hij intrinsiek wat lui/inefficient is...
klassiek voorval van aanhoudend asociaal gedrag dat doorgaans met 1 GAS-pv opgelost kan worden.

Mja, hierbij toch een gevoel van "what is it to you"? Allezja, moest hij die takken opstoken heb je hinder maar nu stoor je je dus aan het feit dat er op een weg die niet van jou is een hoop hout ligt tegen een afspanning die niet van jou is...en dat hij inefficiënt snoeit. Je zou kunnen de gemeente attent maken op sluikstorten, maar of dat nu nodig is weet ik ook niet.

Ik kijk liever niet dagelijks op een berg afval en brandnetels en ander onkruid dat niet gemaaid wordt.

Ik zei dat het me niet echt stoort stoort. Het is gewoon vreemd dat hij dat niet gewoon weg doet en we alle 2 een propere berm hebben. Nu groeien er in de zomer brandnetels van 2m hoog die door zijn eigen draadafsluiting groeien.

Ik kijk liever niet dagelijks op een berg afval en brandnetels en ander onkruid dat niet gemaaid wordt.

Ik zei dat het me niet echt stoort stoort. Het is gewoon vreemd dat hij dat niet gewoon weg doet en we alle 2 een propere berm hebben. Nu groeien er in de zomer brandnetels van 2m hoog die door zijn eigen draadafsluiting groeien.
Welja, mij zou dat niet uitmaken, ik vermoed je buur ook niet. Ik heb zo'n buurman die me "hints" begint te geven als mijn gras te lang staat naar zijn goesting, maar goed die is 80+ en verveelt zich.

Waar ik woon kan je gewoon een foto van zoiets maken en dit in de gemeente-app rapporteren voor sluikstorten, met een mail zal dat ook wel gaan.

Hier ook een probleem. De veldweg, zie post hierboven, is een knoop- en fietspuntroute baan. Veel mensen steken de hoek af en lopen gewoon over onze oprit de veldbaan in ipv een bocht van 90 graden te lopen. Onze kat ligt altijd in onze zijtuin/op de oprit onder een struik te slapen. Een hoekafsteker met hond is 50% kans op hond die de kat ziet en ze beginnen achter elkaar te lopen. Resultaat: Hond in onze tuin. "Is niet erg he meneer". Euh jawel. Mijn kinderen pissen letterlijk in hun broek van angst als er plots een Duitse scheper in de tuin rondcrosst die op de kat jaagt.

Idem met de weide achter ons huis (die grenst aan onze tuin zonder afsluiting tussen). Daar is een gat van 10m in de haag om de schapen te kunnen aan/afvoeren. Voor sommigen is dat een speelweide voor hun hond als er geen schapen staan. En dan lopen die honden uiteraard ook gewoon onze tuin in en wederom bange kinderen. Heb al een bordje gezet van 'verboden toegang' en ooit een sjarel gezien die dat bordje wegdeed. Mijn weide is prive terrein beste vriend, gelieve a) er niet op te komen en b) geen bordjes weg te doen. Sommige zijn echt schaamteloos. "Ik dacht dat het van de gemeente was". Ja, ik niet, bol het af.

Herkenbaar idd - met die honden + schapen of andere dieren is het trouwens oppassen - hier in de buurt zijn al schapen, katten en jongen van reeën doodgebeten.

Zoiets hebben wij ook en heb nu door de jaren heen 6x een hond binnen gehad omdat de deuren met het mooie weer openstonden. Ik schrik ervan (niet elke hond is even goed opgevoed en soms is een hond hyper en kan die bijten of agressief zijn terwijl het thuis een lieverd is), ben bang dat ze in huis achter onze katten gaan. Maar wat pas echt verslijtend is, is de houding van de hondeneigenaar: zo doet hij normaal nooit, had je je deur maar niet open moeten laten staan, hij kan er niets aan doen dat jij katten hebt… want hun hond, ja, die heeft het recht om de hele wereld te verkennen en tot zijn terratorium te rekenen want zo is dat nu eenmaal. Als je dat in de weg staat, merk ik aan het “gesprek” dat volgt, word je getrakteerd op agressie. Een “gesprek” met een hoog “camping-smoking” gehalte, zeg maar. Geen een keer: excuus, ik had mijn hond aangelijnd moeten houden en heeft u misschien schade? Het grootste deel heeft ook nooit van die poepopraapzakjes bij zich.. (tja als je niet weet waar je hond is als hij poept, kan je het nu eenmaal ook niet opruimen, of wel?). Die deel ik ook wel eens uit. Een keer had ik zo genoeg van een op mijn patio schijtende hond dat ik terwijl ik met een zakje de zaak opruimde, bedacht dat de stront in de zak ook op de (witte) hond kon.

Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als ik zo’n hond pak en in de garage houdt en zij hun hond maar zoeken. Zou zo iemand dan bedenken dat het loslaten van hun hond, misschien iets is dat zijzelf niet altijd fijn vinden?

Of in de fik te steken...
"probleem is opgelost. het huis is zonet namelijk in de fik gevlogen en een deel van den hof ook. als ik hier foto's van post is dit dan ook schending van privacy?"

My god hahahaha

Mijn brave buurman is ook fan van houtstokerij en vuurtjes stoken. Dit heb ik nooit meegedeeld aan de wijkagent, ondervind ik geen last van. Maar als het ooit zo ver komt dan maak ik een nieuwe foto gelijkaardig aan die vd legacy post: https://postimg.cc/HcG5h9Qs

Die mens wilt gewoon aan hugelkultur doen maar weet niet goed hoe hij er mee moet beginnen :unsure:
Ik zou hem eens de volgende link doorsturen https://tinyurl.com/26wzh2tk :p

Waarom niet? Dat kan je perfect hoor.
Aangezien het een locatiegebonden materie is, lijkt het mij nogal straf dat je tijdens een rechtszaak je eigendom zonder problemen gaat verkopen. Een makelaar dient dit sowieso aan potentiële kopers te melden dat er een rechtsprocedure aan de gang is, indien het onroerend goed daar het voorwerp van is. En inderdaad, op dat vlak was mijn reactie misschien wat voorbarig, omdat het onroerend goed in dit geval niet het voorwerp is. Desondanks blijft het een locatiegebonden materie, dus ik weet niet goed hoe een rechter gaat reageren als dan blijkt dat de klager al verhuisd is en er gevraagd wordt wat de huidige hinder eigenlijk is. Je kan moeilijk hinder hebben als je er niet meer woont, denk ik dan.

Maar je dient strategisch wat verder te denken dan dat. Als je een rechtszaak start, en ondertussen wilt verkopen, dan schiet je eigenlijk jezelf in de voet. Potentiële kopers worden afgeschrikt indien die met de buren gaan praten. De buur zelf kan ook wraak nemen. De TS woont nog maar 2 jaar in die woning, en die buur heeft misschien weet van bijvoorbeeld een tuinhuis dat daar zonder vergunning staat. Baf, miserie voor de TS omdat hij nu eerst een regularisatieprocedure moet doorlopen of dat tuinhuis zelfs afbreken, tijdens de verkoop van de woning.

Als je dit allemaal vergezocht vindt, lees dan dit topic dan eens door:

Dat dateert van november en daar schrijft de TS dat hij niet blij is in zijn woning, en tegen het einde van dat topic heeft hij ze al zijn woning al laten schatten met oog op verkoop en enkele nieuwbouwprojecten bekeken. Ik vind het dan ook heel straf dat er nu 2-3 maand later, met concrete verhuisplannen in het achterhoofd, licht gegaan wordt over rechtsprocedures starten voor burenhinder. Zelfs de gratis verzoeningsprocedure bij de vrederechter kan al werken als een rode lap op een stier omdat het een "rechtbank" is, weet je. De buur kan dan mits wat overdrijving overal gaan rondbazuinen dat hij een proces aangedaan werd.

Als je van plan bent om te vertrekken lijkt het meest verstandige mij gewoon om de situatie nog wat uit te zweten, of in ieder geval toch heel voorzichtig te werk te gaan. Want voor je het weet keert de boemerang terug in je gezicht en heb je de ideale verkoopsopportuniteit van je woning verbrand, en dus een minwaarde geïncasseerd.

Met @Jackerath eens. Als je eerst wil inzetten op een minnelijke schikking, liever zo laagdrempelig mogelijk: ruzie maken kan altijd nog. Niets te officieel of wat ruikt naar het moeten naleven van regels. Geen vrederechter, geen wijkagent. Liefst onderbegeleiding van een kundige bemiddelaar (die wel hier en daar advies kan inwinnen, als een van de twee buren erom vraagt) die kijkt hoe de buren weer aan de praat kunnen raken zonder elkaar in de haren te vliegen en die een plan heeft voor de oplossing. Je kan het ook met elkaar eens zijn dat je verschillend bent en dat je elkaar niet ligt (maar wel respectvol met elkaar omgaat). Zo iemand die aan de keukentafel vraagt hoe je woont nu en wat is het ideaalbeeld over 3 maanden? Hoe zit het met die honden en waarvoor al die zoemende en piepende verjagers in de tuin en of er wel eens gedacht is aan een andere oplossing en welke dan? Iemand waarvan je het gevoel krijgt dat die meedenkt met de situatie.

Als je je buur aan tafel krijgt door een excuus te maken dat je eigenlijk niet zo van honden houdt (bijvoorbeeld) en dus jij je al snel aan langdurig blaffen ergert dan kan de buur misschien zeggen dat hij van het geblaf misschien eens werk moet maken. Maak de figuurlijke muur tussen jullie in lager ipv hoger. Dat betekent niet dat je standpunt bakzijl haalt. Het helpt als je de scherpe kantjes van je irritaties afhaalt zodat de ander dat ook kan doen. Dat krijg je niet meer voor elkaar nadat je bij de rechter bent geweest.

Een stap naar de rechter levert doorgaans alleen verliezers op en scherpt het conflict. De tussenkomst van een wijkagent kan ook dat effect hebben. Misschien verliest de een wat minder erg dan de ander maar dat noem je niet een winnaar. Als het zover is, en je denkt toch over vertrekken, kan je ook kiezen je energie te steken in jouw gezin, in het zoeken naar een fijne plek. Een conflict kost veel energie en levert alleen maar chagerijn op waar je 24/7 mee rondloopt: thuis is er zeker geen ontkomen aan. Het maakt lusteloos, depressief, zet je relatie(s) onderdruk, je slaapt er slecht van, stress, hogere bloeddruk etc..

De meeste conflicten ontstaan als je vindt dat je gelijk hebt en het ook wil krijgen.

Terug
Bovenaan