Cafetaria plan

Het ging mij vooral over ambulante kosten. Bij ons zit daar heel veel in zoals brillen, lenzen, tandoperaties, medicijnen en ga zo maar door.
Ik heb daar al wat geld uit gehaald. Maar op mijn hele carrière alles bij elkaar 2000€ maximaal denk ik.
Ambulante kosten -->
Wij krijgen van Dkv 80% terugbetaald voor 'gewone' medische kosten (apotheek, huisarts, onderzoeken ..)
60% op monturen en 80% op brilglazen.

Tandzorg zit er bij ons helaas niet in.

@xxxracexxx
Hoeveel betaal je voor hospitalia en ambulante?
Dit zit standaard in ons loonpakket en ik maak daar gebruik van, maar nu toch ook niet op grote schaal dat ik het enkel zou nemen mocht ik er effectief winst uit halen.
Ambulante en hospitalisatie hebben wij (werknemer) al standaard en volledig betaald door het werk. In het cafetaria plan komen enkel de gezinsleden.
Voor mij vrouw en 2 kinderen betaal ik 644€/jaar voor ambulante en 275€/jaar voor hospitalisatie (gaat af van bruto belastbaar loon).

Ambulante is met Dental en optical plan met het maximum plafond van 2500€/jaar.

Vroeger haalde ik dit er voor mezelf en m'n vrouw amper uit, maar met kinderen tikt dit snel door. Zeker wetende dat mijn zoon lenzen draagt en beide binnenkort nog een beugel gaan moeten dragen.
Dit jaar alleen al 800€ aan tandarts kosten terug gekregen van de verzekering (zonder ortho).

Een zaligheid wetende dat eender welk zo goed als volledig gedekt is...

Zeker wetende dat mijn zoon lenzen draagt
Hoe oud is uw zoon misschien? Want als hij nog een beugel moet dan vermoed ik nog niet zo oud.

Bij ons is het ambulante en hospitalisatie trouwens voor gans het gezin. Maar we zijn maar met twee dus dat speelt ook wel een rol.

Mijn zoon is nu 11. Moet multifocale lenzen dragen om het verslechteren van zijn ogen tegen te houden. Maar zijn dure maand lenzen + 2x jaarlijks controle + reserve bril, dan loopt het snel op.

Mijn pa had vroeger iets op het werk voor kiné waarvoor hij extra betaalde.
Maar het straffe was dat we van mutualiteit+dat meer terugkregen dan we betaalden :lol:

Vorig jaar had ik ongeveer 2000 euro in die flex pot zitten. Ik denk, goh ik bestel mijn die iPhone 13 Pro Max van 1250 euro.
Bij die 2000 euro heb ik dan uiteindelijk nog 600 euro moeten bijbetalen in december :unsure:
Waardoor ik eigenlijk de meerwaarde niet zie want ik had daardoor geen eindejaarspremie en ik had voor een telefoon van 1250 euro uiteindelijk 2600 ofzo gedokt?

De uitleg van finance was dat die 2000 euro in de pot bruto was (oke maar wat is dan het nut?) en ik nog eens alle belastingen op dat voordeel alle aard moest bijbetalen.

Ondertussen zit daar al weer 2500 euro in maar dan krijg ik dat op het einde van het jaar -50% netto uitbetaald vermoed ik?
Maar waar zit dan ergens het voordeel om daar iets mee te kopen?

Vorig jaar had ik ongeveer 2000 euro in die flex pot zitten. Ik denk, goh ik bestel mijn die iPhone 13 Pro Max van 1250 euro.
Bij die 2000 euro heb ik dan uiteindelijk nog 600 euro moeten bijbetalen in december :unsure:
Waardoor ik eigenlijk de meerwaarde niet zie want ik had daardoor geen eindejaarspremie en ik had voor een telefoon van 1250 euro uiteindelijk 2600 ofzo gedokt?

De uitleg van finance was dat die 2000 euro in de pot bruto was (oke maar wat is dan het nut?) en ik nog eens alle belastingen op dat voordeel alle aard moest bijbetalen.

Ondertussen zit daar al weer 2500 euro in maar dan krijg ik dat op het einde van het jaar -50% netto uitbetaald vermoed ik?
Uw lease bedrag voor die iPhone ligt dan ook absurd hoog.

Vreemd dat uw werkgever daar akkoord mee gaat en jij zo’n contract tekent.

Laatst bewerkt:
Bij ons zit er sinds kort ook burenmateriaal in het pakket. Heb me een goeie bureastoel aangekocht. Verder ook een printer en een MacBook gekocht. Volgende aankoop zal wss wel een fiets zijn.

Als jij al zelf gans bedrag betaald is er geen VAA meer he :unsure:

Bij ons zit er sinds kort ook burenmateriaal in het pakket. Heb me een goeie bureastoel aangekocht. Verder ook een printer en een MacBook gekocht. Volgende aankoop zal wss wel een fiets zijn.
En zijn uw buren er content mee?

Uw lease bedrag voor die iPhone ligt dan ook absurd hoog.

Vreemd dat uw werkgever daar akkoord mee gaat en jij zo’n contract tekent.
Da's gewoon zo'n webshop die vast hangt aan dat Flex Income menu :unsure:

de uitleg van finance was:

1259 + 25% = 1573.75 euro, omdat de aankoop van multimedia geen fiscaal voordeel heeft worden die patronale lasten er dus vanaf gehouden.
Eerst wordt jouw VAA aangerekend. Hier wordt jou al 783.26 euro aangerekend, dit komt als netto negatief te staan.
1259 – 783.26 euro = 475.74 euro netto nog te betalen.
Stel dus dat je in maart de multimedia had gekocht was dit bedrag van jouw loon in maart gegaan & had je dus dan minder loon gehad + een lagere eindejaarspremie in december. Dat is het enige voordeel van de aankoop van multimedia in de FIP, dat je uw kosten in 2x mag betalen.
Bij jou is dit voordeel er niet, omdat je het in december gekocht hebt.

Ik snap er nog altijd het fijne niet van maar ik heb wel het gevoel dat het een héél dure gsm was :unsure:

Bij mij krijg ik 3€ VAA bruto en ik moet er netto 3€ van terug betalen voor mijn smartphone (samsung galaxy s21 ultra).
Hoe komt het dat het bij jou zo hoog ligt?

Heb het eens snel bij ons ingevuld (en idd voor 24 maand VAA van 3 euro / maand)
Wat kies ik?
Een Mobiele telefoon met een waarde van 1000 EUR.

Wat is mijn voordeel?
De keuze voor dit voordeel resulteert in een netto jaarlijkse besparing van 642.7 EUR.

1259 + 25% = 1573.75 euro, omdat de aankoop van multimedia geen fiscaal voordeel heeft worden die patronale lasten er dus vanaf gehouden.
Eerst wordt jouw VAA aangerekend. Hier wordt jou al 783.26 euro aangerekend, dit komt als netto negatief te staan.
Stel dus dat je in maart de multimedia had gekocht was dit bedrag van jouw loon in maart gegaan & had je dus dan minder loon gehad + een lagere eindejaarspremie in december. Dat is het enige voordeel van de aankoop van multimedia in de FIP, dat je uw kosten in 2x mag betalen.

Ik snap er nog altijd het fijne niet van maar ik heb wel het gevoel dat het een héél dure gsm was :unsure:
Ook een vreemde mail en vreemde bedragen.

Misschien heb je zo'n luxe iphone 13 aangevinkt, met goud. :D

Bij ons op het werk is begin juni terug een window open om nieuwe keuzes te selecteren in ons cafetaria plan.
Nu zit er bij mij al in:
- hospitalia voor het gehele gezin
- ambulante voor heel het gezin
- pensioensparen
- wagen
- smartphone
- laptop
- tablet

Enigste wat ik nog niet gekozen heb is een fiets, maar mijn huidige voldoet nog goed om paar jaar verder te doen.

Zijn er bij jullie nog andere voordelen die jullie in je plan kunnen/hebben steken?
Wij kunnen ook nog extra vakantiedagen kiezen (wel max. 2 op jaarbasis) en ook kiezen om terugbetaling privé internet, max. 40 EUR per maand. Fietsvergoeding kan er gekozen worden.

Ik ben belastingadviseur en ik begrijp de uitleg van jullie finance afdeling ook niet :s

Cafetariaplanberekening kunnen vrij complex zijn. Er is ook geen apart wettelijk kader voor en werkgevers hebben heel wat vrijheid in hoe ze het implementeren.

Het centrale idee is dat je een bestaand voordeel (maandelijks loon, een bonus, 13de maand, etc.) inruilt voor een ander voordeel. Bij deze omzetting hou je rekening met de (para)fiscale gevolgen voor de werkgever en de werknemer. Meestal is het de bedoeling dat er budgetneutraal gewerkt wordt voor de werkgever en dat het nieuw gekozen voordeel gunstiger belast wordt in hoofde van de werknemer. Soms roomt de werkgever wel een deel van het voordeel af om bijvoorbeeld de extra administratieve lasten van het cafetariaplan te bekostigen.

Een illustratief voorbeeldje:
  • Aan de terbeschikkingstelling (dus geen eigendomsoverdracht) van een GSM, tablet of computer hangt een forfaitaire waardering vast voor sociale zekerheid en belastingen. Hierdoor kan je een optimalisatie creëren door een duur belaste bonus om te wisselen voor bv een GSM waar veel minder sociale bijdragen en belasting op verschuldigd zijn.
  • Wanneer je effectief een GSM, tablet of computer krijgt van je werkgever (jij wordt dus de eigenaar) is er geen sprake van een terbeschikkingstelling en kan de forfaitaire waardering niet gebruikt worden. Het nieuwe voordeel (de werkelijke waarde van de GSM) zal in dat geval exact hetzelfde belast worden als de bonus die je er voor inleverde.
Ik werk het eerste voorbeeldje nog even cijfermatig uit om aan te tonen dat een cafetariaplan interessant kan zijn.

Bij mijn werkgever werkt het als volgt:
  • Budget voor het cafetariaplan komt voort uit de 13de maand. Neem als voorbeeld 3.000 euro.
  • Werkgever 'koopt' de GSM aan via een financial lease van 2 jaar. Deze wordt wel volledig geprefinancieerd bij de start van het contract.
  • Werkgever stelt de GSM terbeschikking aan de werknemer voor een periode van 2 jaar. Aan het einde van deze periode wordt de GSM eigendom van de werknemer. Deze dient niets meer te betalen aangezien lease volledig geprefinancieerd was.
Stel je maakt geen keuzes in het cafetariaplan dan ziet berekening van je 13de maand er zo uit:

Bruto WG kost
3.750,00
- RSZ WG 25%
-750,00​
Bruto
3.000,00
- RSZ WN 13,07%
-392,10​
Belastbaar
2.607,90
- Belasting 53,5%
-1.395,23​
Netto
1.212,67

Van een bruto 13de maand van 3.000 euro hou je dus maar 1.212,67 euro over en deze kost je werkgever 3.750 euro. Je kan deze 3.750 ook zien als het totale budget dat beschikbaar is in het cafetariaplan.

Stel je kiest voor een Iphone ter waarde van 1250 euro. Leasekost hiervan in ons opzet is gelijk aan de aankoopwaarde zijnde 1250 euro. Tijdens de terbeschikkingstelling zal de werkgever ook RSZ bijdragen moeten betalen op het VAA. Over de totale looptijd bedraagt dit 18 euro (= 3 euro VAA per maand x 24 maanden x 25% RSZ WG). De totale kostprijs van de Iphone voor de werkgever is dus 1.268 euro.

Als we voor deze iphone kiezen leveren we dus 1.268 euro in van ons budget van 2.750 euro en blijft er nog 2.482 euro over. Dit resterend budget wordt uitbetaald als 13de maand wat volgend resultaat geeft:

Bruto WG kost
2.482,00
- RSZ WG 25%
-496,40​
Bruto
1.985,60
- RSZ WN 13,07%
-259,52​
Belastbaar
1.726,08
- Belasting 53,5%
-923,45​
Netto
802,63

Tijdens de terbeschikkingstelling zal de werknemer belast worden op het VAA. Dit geeft volgend resultaat over de gehele looptijd:

VAA
72,00
- RSZ WN 13,07%
-9,41​
Belastbaar
62,59
- Belasting 53,5%
-33,49​
- VAA (want geen echt loon dat uitbetaald wordt)
-72,00​
Netto
-42,90

Aan het einde van de rit heeft de werknemer dus 1.268 euro budget ingeleverd wat overeenkomt met 1.014,40 euro bruto of 452,94 netto (= 410,05 euro minder netto 13de maand en 42,90 euro meer belasting gespreid over de 2 jaar). In ruil heeft hij wel een iphone ter waarde 1250 euro wat een totaal voordeel betekend van 797,06 euro.

Om het verhaal compleet te maken dien ik ook nog te vermelden dat er een zeer kleine impact is op de opgebouwde pensioenrechten later omdat er minder sociale bijdragen betaald zijn.

Ik ben belastingadviseur en ik begrijp de uitleg van jullie finance afdeling ook niet :S

Cafetariaplanberekening kunnen vrij complex zijn. Er is ook geen apart wettelijk kader voor en werkgevers hebben heel wat vrijheid in hoe ze het implementeren.

Het centrale idee is dat je een bestaand voordeel (maandelijks loon, een bonus, 13de maand, etc.) inruilt voor een ander voordeel. Bij deze omzetting hou je rekening met de (para)fiscale gevolgen voor de werkgever en de werknemer. Meestal is het de bedoeling dat er budgetneutraal gewerkt wordt voor de werkgever en dat het nieuw gekozen voordeel gunstiger belast wordt in hoofde van de werknemer. Soms roomt de werkgever wel een deel van het voordeel af om bijvoorbeeld de extra administratieve lasten van het cafetariaplan te bekostigen.

Een illustratief voorbeeldje:
  • Aan de terbeschikkingstelling (dus geen eigendomsoverdracht) van een GSM, tablet of computer hangt een forfaitaire waardering vast voor sociale zekerheid en belastingen. Hierdoor kan je een optimalisatie creëren door een duur belaste bonus om te wisselen voor bv een GSM waar veel minder sociale bijdragen en belasting op verschuldigd zijn.
  • Wanneer je effectief een GSM, tablet of computer krijgt van je werkgever (jij wordt dus de eigenaar) is er geen sprake van een terbeschikkingstelling en kan de forfaitaire waardering niet gebruikt worden. Het nieuwe voordeel (de werkelijke waarde van de GSM) zal in dat geval exact hetzelfde belast worden als de bonus die je er voor inleverde.
Ik werk het eerste voorbeeldje nog even cijfermatig uit om aan te tonen dat een cafetariaplan interessant kan zijn.

Bij mijn werkgever werkt het als volgt:
  • Budget voor het cafetariaplan komt voort uit de 13de maand. Neem als voorbeeld 3.000 euro.
  • Werkgever 'koopt' de GSM aan via een financial lease van 2 jaar. Deze wordt wel volledig geprefinancieerd bij de start van het contract.
  • Werkgever stelt de GSM terbeschikking aan de werknemer voor een periode van 2 jaar. Aan het einde van deze periode wordt de GSM eigendom van de werknemer. Deze dient niets meer te betalen aangezien lease volledig geprefinancieerd was.
Stel je maakt geen keuzes in het cafetariaplan dan ziet berekening van je 13de maand er zo uit:

Bruto WG kost
3.750,00
- RSZ WG 25%
-750,00​
Bruto
3.000,00
- RSZ WN 13,07%
-392,10​
Belastbaar
2.607,90
- Belasting 53,5%
-1.395,23​
Netto
1.212,67

Van een bruto 13de maand van 3.000 euro hou je dus maar 1.212,67 euro over en deze kost je werkgever 3.750 euro. Je kan deze 3.750 ook zien als het totale budget dat beschikbaar is in het cafetariaplan.

Stel je kiest voor een Iphone ter waarde van 1250 euro. Leasekost hiervan in ons opzet is gelijk aan de aankoopwaarde zijnde 1250 euro. Tijdens de terbeschikkingstelling zal de werkgever ook RSZ bijdragen moeten betalen op het VAA. Over de totale looptijd bedraagt dit 18 euro (= 3 euro VAA per maand x 24 maanden x 25% RSZ WG). De totale kostprijs van de Iphone voor de werkgever is dus 1.268 euro.

Als we voor deze iphone kiezen leveren we dus 1.268 euro in van ons budget van 2.750 euro en blijft er nog 2.482 euro over. Dit resterend budget wordt uitbetaald als 13de maand wat volgend resultaat geeft:

Bruto WG kost
2.482,00
- RSZ WG 25%
-496,40​
Bruto
1.985,60
- RSZ WN 13,07%
-259,52​
Belastbaar
1.726,08
- Belasting 53,5%
-923,45​
Netto
802,63

Tijdens de terbeschikkingstelling zal de werknemer belast worden op het VAA. Dit geeft volgend resultaat over de gehele looptijd:

VAA
72,00
- RSZ WN 13,07%
-9,41​
Belastbaar
62,59
- Belasting 53,5%
-33,49​
- VAA (want geen echt loon dat uitbetaald wordt)
-72,00​
Netto
-42,90

Aan het einde van de rit heeft de werknemer dus 1.268 euro budget ingeleverd wat overeenkomt met 1.014,40 euro bruto of 452,94 netto (= 410,05 euro minder netto 13de maand en 42,90 euro meer belasting gespreid over de 2 jaar). In ruil heeft hij wel een iphone ter waarde 1250 euro wat een totaal voordeel betekend van 797,06 euro.

Om het verhaal compleet te maken dien ik ook nog te vermelden dat er een zeer kleine impact is op de opgebouwde pensioenrechten later omdat er minder sociale bijdragen betaald zijn.
Zo was mijn logica ook, daarmee dat ik totaal niet snap dat ik bovenop mijn 2500 euro dertiende maand toen, nog eens 500 euro moeten betalen heb :unsure:

Dit jaar blijf ik er gewoon af.

Ik heb een aanbod gekregen maar in het pakket zit geen bedrijfswagen, wat ik nu wel heb.
Er is wel een cafetariaplan.
Weet iemand misschien hoeveel het leasen van een wagen met een cafetaria plan ongeveer zou kosten voor een wagen in de aard van bmw serie 1, VW golf etc?
Online vind ik echt niet veel info

Ik betaal +/-xxx€ netto voor een mercedes a250e. 5j lease met 30k km's (business solution)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan