Cafetaria plan

Ik ben belastingadviseur en ik begrijp de uitleg van jullie finance afdeling ook niet :S

Cafetariaplanberekening kunnen vrij complex zijn. Er is ook geen apart wettelijk kader voor en werkgevers hebben heel wat vrijheid in hoe ze het implementeren.

Het centrale idee is dat je een bestaand voordeel (maandelijks loon, een bonus, 13de maand, etc.) inruilt voor een ander voordeel. Bij deze omzetting hou je rekening met de (para)fiscale gevolgen voor de werkgever en de werknemer. Meestal is het de bedoeling dat er budgetneutraal gewerkt wordt voor de werkgever en dat het nieuw gekozen voordeel gunstiger belast wordt in hoofde van de werknemer. Soms roomt de werkgever wel een deel van het voordeel af om bijvoorbeeld de extra administratieve lasten van het cafetariaplan te bekostigen.

Een illustratief voorbeeldje:
  • Aan de terbeschikkingstelling (dus geen eigendomsoverdracht) van een GSM, tablet of computer hangt een forfaitaire waardering vast voor sociale zekerheid en belastingen. Hierdoor kan je een optimalisatie creëren door een duur belaste bonus om te wisselen voor bv een GSM waar veel minder sociale bijdragen en belasting op verschuldigd zijn.
  • Wanneer je effectief een GSM, tablet of computer krijgt van je werkgever (jij wordt dus de eigenaar) is er geen sprake van een terbeschikkingstelling en kan de forfaitaire waardering niet gebruikt worden. Het nieuwe voordeel (de werkelijke waarde van de GSM) zal in dat geval exact hetzelfde belast worden als de bonus die je er voor inleverde.
Ik werk het eerste voorbeeldje nog even cijfermatig uit om aan te tonen dat een cafetariaplan interessant kan zijn.

Bij mijn werkgever werkt het als volgt:
  • Budget voor het cafetariaplan komt voort uit de 13de maand. Neem als voorbeeld 3.000 euro.
  • Werkgever 'koopt' de GSM aan via een financial lease van 2 jaar. Deze wordt wel volledig geprefinancieerd bij de start van het contract.
  • Werkgever stelt de GSM terbeschikking aan de werknemer voor een periode van 2 jaar. Aan het einde van deze periode wordt de GSM eigendom van de werknemer. Deze dient niets meer te betalen aangezien lease volledig geprefinancieerd was.
Stel je maakt geen keuzes in het cafetariaplan dan ziet berekening van je 13de maand er zo uit:

Bruto WG kost
3.750,00
- RSZ WG 25%
-750,00​
Bruto
3.000,00
- RSZ WN 13,07%
-392,10​
Belastbaar
2.607,90
- Belasting 53,5%
-1.395,23​
Netto
1.212,67

Van een bruto 13de maand van 3.000 euro hou je dus maar 1.212,67 euro over en deze kost je werkgever 3.750 euro. Je kan deze 3.750 ook zien als het totale budget dat beschikbaar is in het cafetariaplan.

Stel je kiest voor een Iphone ter waarde van 1250 euro. Leasekost hiervan in ons opzet is gelijk aan de aankoopwaarde zijnde 1250 euro. Tijdens de terbeschikkingstelling zal de werkgever ook RSZ bijdragen moeten betalen op het VAA. Over de totale looptijd bedraagt dit 18 euro (= 3 euro VAA per maand x 24 maanden x 25% RSZ WG). De totale kostprijs van de Iphone voor de werkgever is dus 1.268 euro.

Als we voor deze iphone kiezen leveren we dus 1.268 euro in van ons budget van 2.750 euro en blijft er nog 2.482 euro over. Dit resterend budget wordt uitbetaald als 13de maand wat volgend resultaat geeft:

Bruto WG kost
2.482,00
- RSZ WG 25%
-496,40​
Bruto
1.985,60
- RSZ WN 13,07%
-259,52​
Belastbaar
1.726,08
- Belasting 53,5%
-923,45​
Netto
802,63

Tijdens de terbeschikkingstelling zal de werknemer belast worden op het VAA. Dit geeft volgend resultaat over de gehele looptijd:

VAA
72,00
- RSZ WN 13,07%
-9,41​
Belastbaar
62,59
- Belasting 53,5%
-33,49​
- VAA (want geen echt loon dat uitbetaald wordt)
-72,00​
Netto
-42,90

Aan het einde van de rit heeft de werknemer dus 1.268 euro budget ingeleverd wat overeenkomt met 1.014,40 euro bruto of 452,94 netto (= 410,05 euro minder netto 13de maand en 42,90 euro meer belasting gespreid over de 2 jaar). In ruil heeft hij wel een iphone ter waarde 1250 euro wat een totaal voordeel betekend van 797,06 euro.

Om het verhaal compleet te maken dien ik ook nog te vermelden dat er een zeer kleine impact is op de opgebouwde pensioenrechten later omdat er minder sociale bijdragen betaald zijn.

Ik ben wat aan het nalezen over het cafetariaplan.
Kwam zo op deze topic uit.

Vooral het VAA gebeuren vind ik wat verwarrend.
Vind het ergens niet logisch dat je VAA aangerekend wordt.
Aangezien je eigenlijk zelf financiert, al is het wel van bruto loon.

In dit rekenvoorbeeld gaat het om een gsm, dus het VAA is erg klein tot zelfs verwaarloosbaar voor wat je er voor terug krijgt.
Maar bij een wagen zal dit wel hoger liggen waardoor je er wel meer rekening mee moet houden?
Wat ware bvb een realistisch VAA van een middenklassewagen?

Bij ons zal een Cafetaria Plan in Jan '24 opgestart worden. Een van de opties zal upgrade van 1 cat. bedrijfswagen voor 100€ bruto/maand op budget 13de maand. Vind ik persoonlijk heel goed meevallen. Ik schat dus dat om van een Cupra Formentor naar een Q3 te gaan, mij dit 400€ netto/jaar zal kosten. Ik doe zo een 5000km/maand en is dus puur extra comfort.

Nu afwachten wat de volgende voordelen zullen zijn maar blijkbaar ook tand/oog verzekering...jammer, mijn 2 kids hebben net gedaan met hun beugel. We zullen zien.

Een bedrijfswagen/salariswagen komt ook gewoon uit je brutoloon hoor, en daar betaal je ook belasting op het VAA.
In dit rekenvoorbeeld gaat het om een gsm, dus het VAA is erg klein tot zelfs verwaarloosbaar voor wat je er voor terug krijgt.
Maar bij een wagen zal dit wel hoger liggen waardoor je er wel meer rekening mee moet houden?
Het VAA voor een auto hangt echt van veel verschillende dingen af...

Je financiert dat met loon dat je niet gekregen hebt en dus ook niet belast is. De fiscus belast je op wat je effectief krijgt, geld of voordelen in natura, of dat nu via een cafetarieplan is of iets anders maakt voor de fiscus niet uit.

Hey,
Een bedrijfswagen/salariswagen komt ook gewoon uit je brutoloon hoor, en daar betaal je ook belasting op het VAA.

Dat is niet helemaal waar toch?

In mijn geval kost mijn bedrijfswagen maandelijks een bepaald bedrag aan de firma.
-> Dat bedrag wordt nergens vermeld op mijn loonfiche.
-> Enkel mijn voordeel privé, of het VAA, is berekend, vermeld en belast.

En de effectieve kostprijs is niet gelijk aan het VAA hoor...

Maar bij een cafeteria plan gaat de effectieve kost toch van je bruto loon?

Dat is niet helemaal waar toch?

In mijn geval kost mijn bedrijfswagen maandelijks een bepaald bedrag aan de firma.
-> Dat bedrag wordt nergens vermeld op mijn loonfiche.
-> Enkel mijn voordeel privé, of het VAA, is berekend, vermeld en belast.
Je gaat dat natuurlijk niet zien, maar die kost voor de firma is deel van de kost van jou als werknemer te hebben.
Of dat nu naar een bedrijfswagen gaat of echt deel is van je brutoloon, maakt langs "kosten voor de firma" kant niet uit. Voor jou netto natuurlijk wel.
Of dat vermeld staat op je loonfiche of niet maakt in die zin niet uit. Da's in principe een kost verbonden aan jou als werknemer.
En de effectieve kostprijs is niet gelijk aan het VAA hoor...
Heb ik nooit gezegd, ik heb hierboven zelfs naar een rekentool gelinkt om het VAA uit te rekenen. De werkelijke belasting die je dan betaald is ongeveer de helft van dat bedrag ook nog eens, dus "ik betaal VAA" is ook gewoon fout (in dezelfde zin als "ik betaal KI").
Ja, een deel van de kost die de werkgever aan jou heeft, in dit geval je eindejaarspremie, kan jij omzetten naar een bedrijfswagen. Het verschil voor de werkgever is wederom nihil, behalve dat hij nu geen bedrijfswagen bovenop de rest van je loon moet betalen. En eigenlijk dus wel "voordeel" doet, indien je de ergens scheve vergelijking maakt van hetzelfde loon met of zonder bedrijfswagen. Wat natuurlijk niet echt klopt, aangezien in beide gevallen de kost die de werkgever aan jou heeft niet gelijk is. Met dat cafetariaplan wel, 't is maar hoe je het bekijkt

Een kleine noot bij dat cafetariaplan: wij krijgen de helft van onze bruto eindejaarspremie, verhoogt met de sociale bijdragen die de werkgever er normaal op betaald zou hebben (iets van een 27%) er zijn posten bij die geen sociale bijdrage vereisen, waardoor je dus (ten koste van wat centen pensioen omdat je minder sociale bijdragen betaalt) netto meer winst kan maken dan enkel "een deel van je brutoloon" te gebruiken.
Allemaal heel complex en over the top als je het mij vraagt, maar zo zit het werkelijk in elkaar.
Er zijn trouwens ook werkgevers die die extra 27% in hun eigen zak steken.

ik heb mijn bruto loon en gewoon xxxx euro cafetariaplan per jaar. het ene heeft toch niks met het andere te maken? toen ze bij ons dat cafetariaplan invoerden kwam er geen euro bij of af van ons brutoloon en veranderde er ook niks aan de berekening van je belastingen.

als ik kies om voor 2000 euro aan bureaumateriaal te kopen kost mij dat 0 euro op mijn loonbrief en 0 VAA.
als ik die 2000 euro in een macbook pro steek voor privé gebruik kost mij dat wel VAA. 6 of 3 euro per maand of wat was het.

ik heb mijn bruto loon en gewoon xxxx euro cafetariaplan per jaar. het ene heeft toch niks met het andere te maken? toen ze bij ons dat cafetariaplan invoerden kwam er geen euro bij of af van ons brutoloon en veranderde er ook niks aan de berekening van je belastingen.

als ik kies om voor 2000 euro aan bureaumateriaal te kopen kost mij dat 0 euro op mijn loonbrief en 0 VAA.
als ik die 2000 euro in een macbook pro steek voor privé gebruik kost mij dat wel VAA. 6 of 3 euro per maand of wat was het.
Er verandert wel degelijk iets aan de berekening van je belastingen; elke euro die uitgegeven wordt via dat cafetariaplan komt niet bij je belastbare inkomsten.
Wat natuurlijk net het voordeel ervan is. Waarom zou je het anders doen?
Die 200 euro bureaumateriaal heb je dan bijna bruto=netto wat betreft inkomstenbelastingen (er zal wel sociale bijdrage betaald moeten worden waarschijnlijk).

Je gaat dat natuurlijk niet zien, maar die kost voor de firma is deel van de kost van jou als werknemer te hebben.
Of dat nu naar een bedrijfswagen gaat of echt deel is van je brutoloon, maakt langs "kosten voor de firma" kant niet uit. Voor jou netto natuurlijk wel.
Of dat vermeld staat op je loonfiche of niet maakt in die zin niet uit. Da's in principe een kost verbonden aan jou als werknemer.

Heb ik nooit gezegd, ik heb hierboven zelfs naar een rekentool gelinkt om het VAA uit te rekenen. De werkelijke belasting die je dan betaald is ongeveer de helft van dat bedrag ook nog eens, dus "ik betaal VAA" is ook gewoon fout (in dezelfde zin als "ik betaal KI").

Ja, een deel van de kost die de werkgever aan jou heeft, in dit geval je eindejaarspremie, kan jij omzetten naar een bedrijfswagen. Het verschil voor de werkgever is wederom nihil, behalve dat hij nu geen bedrijfswagen bovenop de rest van je loon moet betalen. En eigenlijk dus wel "voordeel" doet, indien je de ergens scheve vergelijking maakt van hetzelfde loon met of zonder bedrijfswagen. Wat natuurlijk niet echt klopt, aangezien in beide gevallen de kost die de werkgever aan jou heeft niet gelijk is. Met dat cafetariaplan wel, 't is maar hoe je het bekijkt

Een kleine noot bij dat cafetariaplan: wij krijgen de helft van onze bruto eindejaarspremie, verhoogt met de sociale bijdragen die de werkgever er normaal op betaald zou hebben (iets van een 27%) er zijn posten bij die geen sociale bijdrage vereisen, waardoor je dus (ten koste van wat centen pensioen omdat je minder sociale bijdragen betaalt) netto meer winst kan maken dan enkel "een deel van je brutoloon" te gebruiken.
Allemaal heel complex en over the top als je het mij vraagt, maar zo zit het werkelijk in elkaar.
Er zijn trouwens ook werkgevers die die extra 27% in hun eigen zak steken.

Ik had mijn vraag/bemerking misschien niet helemaal goed gesteld.
Maar je antwoord in de voorlaatste paragraaf (bold) is waarover ik het had.

In de werking van het alles ben ik eigenlijk volledig mee.
Ik weet dat dat de kost is die aan mij verbonden is etc etc...
Dat is nu feitelijk net het punt dat ik wil maken.
Dat verschil tussen een bedrijfswagen en cafetariaplan.

Als werknemer is het interessanter om een bedrijfswagen te krijgen.
Natuurlijk is je loonpakket te onderhandelen en situatiegebonden, ook akkoord.
Maar de bedrijfswagen wordt dus wel serieus gunstiger behandeld als werknemer zijnde.
Als werkgever moet je het natuurlijk zien zitten want kost je wel meer...

Vandaar dat ik het wat opmerkelijk vond dat er nog die vaa bij kwam.
Maar het is uiteindelijk niet deze situatie die scheef is getrokken maar die van de bedrijfswagen...

@Gladiator : zo is dat. Als je dan kijkt wat je er insteekt qua eigen bonus en 13e maand in dat cafetariaplan, dan nog eens de VAA erbij elke maand én na 4-5 jaar moet je de auto afgeven, dan moet je je afvragen of je niet beter zelf een wagen koopt.

Je doet nog steeds een voordeel met cafetariaplan, maar het is niet dat je er zoveel beter van wordt.

dan moet je je afvragen of je niet beter zelf een wagen koopt.
Voor die +/-260 euro netto per maand kan ik niet een nieuwe auto, verzekering, onderhoud en zomerbanden betalen... Als ik al zag wat mijn verzekering en onderhoud per jaar kosten voor mijn vorige wagen zat ik al aan dit bedrag.

Ik geef toe, prijzen zijn wat gestegen tov paar jaar geleden maar profijt heb je nog zeer zeker.

En om die reden kwam ik in deze topic terecht.
Om mezelf wat thuis te maken in dit gegeven.

Kort samengevat : het is gewoon werkelijke kosten afwegen tov "waarde/kost" cafetariaplan.

En dat komt precies nog goed uit... (los van financiering en verbruik) komen de overige vaste kosten (van een eigen wagen) goed in de buurt van de maandelijkse "loonkost" via dit cafetariaplan.

Terug
Bovenaan